הבורסה בת"א | סיקור שוטף

הבורסה בתל אביב ננעלה בירידות; החברה ממשואות יצחק שזינקה היום ב-22%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.25% ומדד ת"א 90 השיל מערכו 1% • נרשמה עלייה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות • במיטב מעריכים: נראה שירידה מהירה באינפלציה לא מותירה לבנקים המרכזיים ברירה, אלא להתחיל בתהליך הורדת ריבית בהקדם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:32

סגירה אדומה בתל אביב. מדד ת"א 35 ירד ב-0.25% ומדד ת"א 90 ירד ב-1%. במדדים הענפיים בלטו בירידות מדד הביטוח שהשיל 1.3% ומדד הבנקים 5 שירד ב-0.9%. 

מולטי ריטייל בהנהלת איציק אוזנה, החברה האם של ACE, רושמת בדוחותיה לרבעון השלישי של השנה ירידת ערך משמעותית של 20.3 מיליון שקל על מגזר עיצוב הבית שמורכב מהרכישות שביצעה הרשת - ביתילי, אורבן ואיי.די. דיזיין. החברה שאיבדה קרוב ל-90% מההנפקה משווי של כ-480 מיליון שקל לכ-55 מיליון בלבד, רושמת ברבעון השלישי ירידה של 6.5% בהכנסות ל-210.6 מיליון שקל. הרווח התפעולי צלל ב-74% והחברה רשמה הפסד של 21.3 מיליון שקל, כך שגם גם בלי ירידת הערך הייתה החברה מסיימת את החברה בהפסד.

בשוק איגרות החוב נרשמו היצעים. באיגרות החוב הממשלתיות עלו התשואות בכ-10 נקודות בסיס, תשואת האיגרת לעשר שנים עלתה ל-3.95% ותשואת האיגרת לשנתיים עלתה ל-3.81%. מדדי התל בונד הקונצרניים ירדו בכ-0.3%.

מחזור המסחר הסתכם ב-2.898 מיליארד שקל. 

16:51

מניית עלבד  עלתה היום ב-22% לאחר מזכר הבנות לא מחייב עם לאומי פרטנרס ושותף נוסף, להשקעה של 81 עד 140 מיליון שקל תמורת 35%-40% בחברת בת שתוקם לפעילות ההגיינה הנשית (טמפונים) של על בד. מניית החברה ירדה ב-90% מאז השיא שלה בימי הקורונה. 

ארית תעשיות  יורדת בחדות לאחר שאתמול השלימה עליה של כ-390% מתחילת השנה.

כלל תעשיות  ביוטכנולוגיה מדווחת כי לפני זמן קצר קיבלה אחת החברות המוחזקות שלה, מדיוונד, כי קיבלה מענק נוסף ממשרד ההגנה האמריקאי לפיתוח RNexoBrid עבור צבא ארה"ב באמצעות הקונסורציום הטכנולוגי הרפואי MTEC העניק לה מימון נוסף בסך של כ- 6.7 מיליון דולר לצורך פיתוח RNexoBrid כפתרון לא כירורגי לטיפול בשטח בכוויות קשות עבור צבא ארה"ב.

על פי הודעתה של מדיוונד, תקציב המחקר, אשר לאחר קבלת המענק הנוסף יעמוד על סך של כ-14.4 מיליון דולר, יקדם את פיתוחה של פורמולוציה חדשה של NexoBrid, שתהיה יציבה בטווח רחב של טמפרטורות ("הפורמולציה החדשה"). לדברי מדיוונד, הפורמולציה החדשה תאפשר למצב את ה-NexoBrid כפתרון לא-כירורגי לטיפול בקו טיפול ראשון בכוויות חמורות טרם ההגעה לבית החולים ובפרט לשימוש צבאי בשדה הקרב

ווטר אי או החלה שיתוף פעולה עם קופת חולים כללית במסגרתו, השלימה החברה את הטמעת פעילות הבקבוק החכם Water.il לאפליקציה של כללית אשר תאפשר למשתמשים, בין היתר, את התממשקות הבקבוק החכם עם אפליקציית "כללית active", רכישה מסובסדת של הבקבוק החכם באמצעות חנות "כללית active" וקבלת הטבות באפליקציית "כללית active "על בסיס שימוש ב בקבוק החכם.

15:35

חברה חדשה בבורסה. לוזון רונסון, השלימה אמש את המכרז למשקיעים מסווגים להנפקת סדרת אג"ח ראשונה לחברה. לאג"ח שועבדו מניות של חברת הבניה הפולנית רונסון. במכרז הגיעו ביקושים של כ-260 מיליון שקל, מתוכם בחרה החברה לקבל הזמנות לכ-200 מיליון שקל, בריבית סגירה של 8.15%. את ההנפקה הובילה ווליו בייס חיתום בניהולם של מורן נחשוני ואמיר נחום.

15:18

נמשכות הירידות בתל אביב. מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.6%. מניות הביטוח מובילות את המגמה השלילית ומשילות מערכן 1.2%.

בניגוד למגמה, מניות פרטנר , מלם תים , שוב אנרגיה , איסתא  ומשק אנרגיה  נסחרות במגמה חיובית.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים יורדים בכ-0.2%. מדד תל גוב שקלי 10 + משיל מערכו 0.8%.

חברה מדווחת חדשה בברסה. לוזון רונסון, השלימה אמש את המכרז למשקיעים מסווגים להנפקת סדרת אג"ח ראשונה לחברה. לאג"ח שועבדו מניות של חברת הבניה הפולנית רונסון. במכרז הגיעו ביקושים של כ-260 מיליון שקל, מתוכם בחרה החברה לקבל הזמנות לכ-200 מיליון שקל, בריבית סגירה של 8.15%. את ההנפקה הובילה ווליו בייס חיתום בניהולם של מורן נחשוני ואמיר נחום.

13:59

המדדים המרכזיים בבורסה נסחרים בירידות קלות. מדד ת"א 35 ות"א 90 יורדים בכ-0.3%, כל אחד. מניות הבנייה מובילות את המגמה השלילית ומשיל כ-1% מערכן.

מבין מניות מדד ת"א 125 בולטות לשלילה דלק קבוצה , לפידות קפיטל , מג'יק  ופרשקובסקי .

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נסחר ביציבות מול השקל ועומד על 3.62 שקלים. מנגד, האירו מתחזק מול השקל ב-0.6% ונסחר סביב 4.02 שקלים.

12:20

ירידות קלות בבורסת תל אביב. מדד ת"א 35 ות"א 90 יורדים בכ-0.1%, כל אחד.

מכה לחברת האנרגיה להב אל.אר של אבי לוי (42.6%). קרן נוקד החליטה לוותר על חלקה (20%) בשותפות בהיקף של 20% עם החברה הבת להב אנרגיה ירוקה וזאת מאחר שהחברה לא הונפקה בבורסה, כפי שנקבע בהסכם בין החברות מ-2021. המשמעות היא גם שלהב תצטרך להחזיר לנוקד 44 מיליון שקלים, שכוללים 5% ריבית על ההשקעה שלה בחברה.

לדברי להב, הסיבה היא ש"עקב המצב בשווקים התנאים להפיכתה של להב אנרגיה לחברה ציבורית לא הושלמו בתוך תקופת ההתקשרות בין הצדדים, ובהתאם פקעה האופציה להמרת הסכום אותו השקיעה נוקד למניות להב אנרגיה, וזאת על אף התרחבות פעילותה של להב אנרגיה, השבחתה ועליית השווי שלה מאז התקשרותה של נוקד".

בשוק החוב המקומי, תשואות האג"ח הממשלתיות לטווחים ארוכים עולות ומדד תל גוב שקלי 10 + יורד בכ-1%. במקביל, מדדי התל בונד הקונצרניים יורדים קלות.

11:31

תנועות קלות בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 נסחר סביב רמות הבסיס ות"א 90 עולה ב-0.3%. בקרב המדדים הענפיים, מניות הקלינטק עולות בכ-1%. מדד ת"א בנקים 5 נסחר ביציבות.

ביהמ"ש אישר את בקשתה של חברת הנדל"ן חנן מור , והאריך את תקופת עיכוב ההליכים עד ל-11 בינואר. החברה ביקשה הגנה מפני נושים וצפויה למנות את דודו זבידה, לשעבר מנכ"ל חברת הנדל"ן המניב מנבה, לסדר את הסחרור שאליו נקלעה החברה בעקבות רכישת הקרקע הממונפת בשדה דב בת"א. השופט גם החליט לא לקבל את בקשת בנק לאומי לקבוע כבר עכשיו מועד לדיון בבקשות לאכיפת שיעבודים וכתב: "לעת עתה אין מקום לעשות כן, משום שהדבר משול לתליית חרב דמוקלס מעל ראשן של המבקשות (חנן מור) ויהיה בכך משום כרסום מסוים בצו לעיכוב ההליכים".
לפני יומיים נחשף הסדר החוב המסתמן בחברה, כאשר בבקשת המטרה היא לשמור על הקניונים ובניית הדירות ולהצליח לגייס עשרות מליוני שקלים.

10:30

מניית עלבד  קופצת לאחר מזכר הבנות לא מחייב עם לאומי פרטנרס ושותף נוסף, להשקעה של 81 עד 140 מיליון שקל תמורת 35%-40% בחברת בת שתוקם לפעילות ההגיינה הנשית (טמפונים) של על בד. סכום ההשקעה של לאומי והשותף ייקבע בהתאם לתוצאות החברה החדשה בשנים 2024-2025. בתחילת השבוע דיווחה על בד על מכירת 50% מקרקע בדימונה תמורת 40 מיליון שקל, שתשכור אותם מהרוכשת, שמן נדל"ן.

בדוחותיה של על בד נכתב כי המגמה החיובית בתחום נמשכה במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, כאשר החל משנת 2022 יש עודף ביקושים, בעיקר בארה"ב, בשל יציאת "מתחרה משמעותי מהשוק". גם התחזקות הדולר מול השקל סייעה לחברה וכן ירידת מחירי התובלה והלוגיסטיקה. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הפעילות רשמה הכנסות של 194 מיליון שקל ורווח תפעולי של 30 מיליון שקל.

10:04

מגמה חיובית בפתיחת הבורסה: מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ות"א 90 קופץ ב-0.9%.

בולטות לחיוב מניות ורידיס , נאייקס , איסתא , קבוצת אקרשטיין , ולפידות קפיטל .

מנגד, אופקו הלת' , בי קומיונקיישנס , הראל השקעות , ונייס  נסחרות בירידות קלות.

08:24

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח במגמה מעורבת. הדולר נחלש קלות מול השקל ונסחר סביב 3.62 שקלים. האירו מתחזק ב-0.4% מול המטבע המקומי ועומד בשעה זו על 4.02 שקלים.

 07:54 

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר (ה') האחרון לשבוע צפוי להיפתח בעליות קלות. אמש, ביום ד', נרשמו בבורסה בתל אביב עליות במדדים המובילים. ת"א 35 עלה בכ-1.1%, ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו 0.7%. בלטו לחיוב מניות הקלינטק שזינקו בכ-2%. גם מדד ת"א בנקים 5 ננעל בעליות של כ-1%. 

הגמל וההשתלמות מסכמים שנה: מה קרה לתשואות? 

מניית אל על  התאוששה חלקית מהירידות של הימים האחרונים, כאשר אחרי נפילה של כ-10% בתוך כמה ימים המניה עלתה ברביעי בקרוב ל-5%. ברקע, לאחרונה הודיעה חברת התעופה לופטהנזה על חזרת טיסות לישראל, ושוק הנפט נתון בחוסר ודאות בשל מתקפות החות'ים על כלי שיט.

בתחום הקמעונאות בלטה לשלילה מניית בריל  שצללה ב-15% בעקבות דוחות כספיים חלשים. למעשה, רוב מניות התחום משלימות השנה ירידה דו-ספרתית בהובלת בריל עם נפילה של 52%, ואחריה טרמינל איקס  שצנחה 45%.

הבוקר, החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית.

באסיה, הבורסות המרכזיות נסחרות במגמה מעורבת. הניקיי יורד ב-0.4%, ההנג סנג מזנק בכ-2.3%, בורסת שנגחאי עולה ב-1.4% ומדד הקוספי מטפס בכ-1.3%.

אמש בוול סטריט, המסחר ננעל במגמה חיובית. הנאסד"ק עלה ב-0.2%, ה-S&P 500 ננעל בשיעור דומה והדאו ג'ונס הוסיף לערכו 0.3%. 

ההנפקה הגדולה ביותר מאז 2021: חברת השבבים שכבשה את הנאסד"ק 

ענקית הטכנולוגיה אפל  רשמה ניצחון: בית המשפט לערעורים בארצות הברית ביטל את איסור הייבוא שהיו על מספר שעונים חכמים של אפל, כך דווח בסוכנות הידיעות רויטרס. ענקית הטכנולוגיה הגישה בקשת חירום לבית המשפט כדי לערער על החלטת נציבות הבחר הבינלאומי של ארצות הברית.

בימים האחרונים פורסם כי נציגת הסחר של ארה"ב, קתרין טאי, סירבה להטיל וטו על החלטת בית הדין הממשלתי לאסור ייבוא ומכירה של שעוני אפל בארה"ב. זה הגיע לאחר שאפל הודיעה שהיא תעצור את מכירת השעונים החכמים שלה מסדרת 9 וסדרת Ultra 2 בארה"ב.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי נרשמה יציבות ביום ד' כאשר האיגרות הממשלתיות נסחרו בירידות קלות, ומנגד בשוק הקונצרני נרשמו עליות קלות. כך, מדד תל גוב שקלי 10+ (של איגרות החוב הארוכות) ירד ב-0.1%, והתשואה הגלומה בו עמדה על 4.36%. מדד תל גוב שקלי ירד גם הוא בשיעור דומה. מנגד, מדד תל בונד 20 שמר על יציבות ומדדי הקונצרניות תל בונד, 40, 60 וגם שקלי רשמו עליות קלות.

חברת הרץ פרופרטיס, שמחזיקה נכסי נדל"ן בארה"ב ונמצאת בדרך להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח שהנפיקה בתל אביב, הוציאה הודעה מפתיעה לפיה היא לא תשלם את תשלום הקופון הקרוב בשתי סדרות האג"ח שלה. זאת, כדי "לשמר בידיה את כל האמצעים הנזילים לטובת שמירת נכסי החברה, לרבות מול מלווים ושמירת פעילותה כ'עסק חי'". הערת עסק חי מלווה את דוחותיה מאז הרבעון השני, ואיגרות החוב של הרץ נסחרות בתשואות זבל.

בשוק החוב האמריקאי, אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב המשיכו לרדת אמש (ד') בחדות, על רקע ציפיות המשקיעים להפחתות ריבית של הפד ב-2024. התשואה על אג"ח ארה"ב ירדה ב-10 נקודות בסיס ונסחרה סביב רמה של 3.79%. 

הבוקר, אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב עולות קלות.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

הדולר נחלש מתחילת החודש ב-1.8% לעומת האירו, כאשר הצפי בשווקים הוא שירידת הריבית בארה"ב תהיה מהירה יותר מאשר באירופה, כך שהפרש הריביות יצטמצם. מתחילת החודש הדולר נחלש מול השקל ב-2.5%. האירו נחלש מול השקל ב-0.85%.

בשוק הנפט נרשמו אמש (ד') ירידות של 1.5% והתנודתיות נמשכה, כשהמשקיעים מודאגים ממתקפות החות'ים על אוניות שעוברות ביום האדום סמוך לתימן. הזהב טיפס  בכ-1.1% ברביעי ועמד על 2,092 דולרים לאונקיה, על רקע היחלשות הדולר מול סל המטבעות וירידת תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב.

הבוקר, מחירי הנפט והזהב נסחרים ביציבות. 

4. מאקרו

הבוקר (ה') פורסמו נתוני הייצור התעשייתי ביפן שהצביעו על ירידה חודשית של 0.9% בנובמבר. הצפי הקודם עמד על ירידה של 1.6%. בהמשך היום, בארה"ב יפורסמו נתוני דרישות ראשוניות לדמי אבטלה ונתוני מכירות בתים.

5. תחזית

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, מעריך כי "האינפלציה בארה"ב צפויה להגיע ל-2% תוך שלושה חודשים. האינפלציה בעולם יורדת בקצב מואץ כאשר מדד המחירים באירופה היה נמוך משמעותית מהתחזיות המוקדמות, וגם בבריטניה האינפלציה ירדה מעבר לתחזית".

ביחס להשפעה של כך על השווקים הוא מציין כי "אנו רואים ירידה מהירה בציפיות הריבית. לפי עקום ה-IRS, בפחות מחודשיים בלבד הציפיות באשר לריבית הבנקים המרכזיים בעוד שנה ירדו בכ-1.2%-1.4% בכל המדינות העיקריות. בישראל ירדה התחזית בכ-1.1%. תהליך ירידה בציפיות הריבית מדרבן ירידה מהירה בתשואות האג"ח.

"נציגי הבנקים המרכזיים הגדולים מנסים לקרר התלהבות בשווקים ומזהירים שהריבית לא תרד כל כך מהר. אולם, נראה שירידה מהירה באינפלציה לא מותירה להם ברירה, אלא להתחיל בתהליך הורדת ריבית בהקדם.

"אם אינפלציית הליבה בארה"ב תגיע כבר בחודש מרץ ל-2%, יהיה קשה לפדרל ריזרב (פד) להצדיק נחיצות של ריבית ריאלית גבוהה מ-3%. במידה שהאינפלציה תתייצב ברמה של 2%, הפד יוכל להוריד ריבית לאט בטענה שהוא רוצה להיות משוכנע שהיא מתבססת בתחום היעד. אולם, מה הוא יעשה אם האינפלציה תמשיך לרדת מתחת ליעד כבר לקראת אמצע 2024 - אפשרות שעד לא מזמן נראתה לא ריאלית", תוהה זבז'ינסקי.