הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בבורסת ת"א; מימון ישיר קפצה בכ-6%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.1% ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו 0.7% • מניות הקלינטק זינקו בכ-2% • האירו מתחזק מול השקל • תחזית לאומי שוקי הון: "התמחור בסקטור הגז יושפע מגורמים מקומיים ואזוריים, ובראשם סיכויי מימוש עסקת ניו-מד"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

17:30

נעילה חיובית בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 עלה בכ-1.1% ומדד ת"א 90 הוסיף לערכו 0.7%. בלטו לחיוב מניות הקלינטק שזינקו בכ-2%. גם מדד ת"א בנקים 5 ננעל בעליות של כ-1%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-1.85 מיליארד שקלים.

בלטו לחיוב במדד ת"א 125 מניות מימון ישיר , דוראל אנרגיה , אנרג'יאן , מלם תים , ונכסים ובנין .

מנגד, אינרום , שופרסל , נאייקס , דנאל  וגילת  ננעלו בירידות. 

בשוק החוב המקומי, מדד התל בונד הקונצרניים נסחרו במגמה מעורבת. מדד תל גוב שקלי 10 + השיל מערכו 0.2%.

16:46

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-1.1% ות"א 125 מוסיף לערכו כ-1%.

את המגמה החיובית במדד ת"א 125 מובילה מניית מימון ישיר . הבוקר, חברת האם של החברה- צור שמיר אחזקות בע"מ הודיעה כי היא בוחנת מעת לעת היתכנות ליישום שיתופי פעולה שונים בין חברות בשליטתה לרבות על דרך של הסכמים מסחריים בין חברות הקבוצה ושינויי מבנה בקבוצה.

בשוק החוב, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות.

15:51

מתחזקות העליות בתל אביב. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1% ומדד ת"א 90 מוסיף לערכו 0.6%. מניות הקלניטק קופצות בכ-16% ומדד ת"א בנקים 5 עולה ב-1.3%.

בשוק המט"ח המקומי, הדולר נחלש ב-0.1% מול השקל ועומד על רמה של 3.62 שקלים. האירו מתחזק ב-0.3% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 4.01 שקלים.

15:16

המדדים המובילים עברו לעליות. מדד ת"א 35 עולה כעת ב-0.8% ומדד ת"א 90 ב-0.3%. מדד הבנקים מוסיף כ-1.2% ות"א בניה כ-1%. 

ישראייר גרופ , במצגת למשקיעים מבשרת היום שלמרות המלחמה דומה שהחברה לא נפגעה כלל. שיעור התפוסה ברבעון, עומד על כ-76%, זהה לשיעור התפוסה ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסה ממוצעת, המשוקללת בשיעור התפוסה ואורך הטיסה ברבעון הרביעי עומדת על כ-62 דולר, לעומת 60 דולר ברבעון המקביל אשתקד, 68 דולר ברבעון הקיץ ו-62 דולר בממוצע השנתי ב2023. כמות השעות שבוצעו במטוסי ישראיר, ברבעון הרביעי, כ-3160 שעות, לעומת 2600 שעות ברבעון המקביל אשתקד - גבוה מאי פעם.

בתחילת המלחמה דיווחה ישראייר שבשליטת טייקון הקמעונות רמי לוי, כי בעקבות המלחמה בדרום "קיים חשש לפגיעה בכושר הייצור ובביקוש למוצרי הקבוצה, בעיקר בתחום הפעילות של התיירות הנכנסת".

14:00

ארית תעשיות  שעוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מרעומים ומוצרי אלקטרוניקה צבאיים מזנקת גם היום, החברה משלימה עליה של כ-370% מתחילת השנה.

ארית, המנוהלת על-ידי חיים שטפלר, נסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 360 מיליון שקל. בעל השליטה בחברה הוא היו"ר צבי לוי, שמחזיק ב-50.9% ממניות ארית. מפעלה של ארית ממוקם בשדרות, וארית התייחסה גם לנושא זה בעבר: "למרות מצב המלחמה השורר במדינה, מפעל החברה הממוקם בשדרות פועל בכפוף להנחיות הצבא. החברה מתארגנת לעבודה במתכונת שתאפשר עמידה ביעדי הייצור והאספקה של צבר ההזמנות הקיים".

יוניטרוניקס הודיעה שתחלק דיבידנד של לפחות 50% מהרווח הנקי, כפוף לעמידה במבחני החלוקה. דירקטוריון החברה לעדכן את מדיניות חלוקת הדיבידנד של החברה, כך שתחליף את מדיניות חלוקת הדיבידנד הקיימת של החברה ותאמץ מדיניות לפיה החברה תחלק לבעלי מניותיה דיבידנד בגובה של לפחות 50% מהרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה בהתאם לדוחות הכספיים הרבעונים ו/או השנתיים המאוחדים של החברה.

13:02

נמשכת המגמה המעורבת בבורסה. מדד המניות הגדולות ת"א 35 עולה כעת ב-0.44% אך מדד ת"א 90 משיל 0.15%. המדדים הענפיים הבולטים כעת הם מדד הנפט וגז ומדד הטכנולוגיה שמוסיפים 0.7% ו-0.6% בהתאמה. 

המניה הבולטת במדד ת"א 125 היא מניית אנרג'יאן , עוד בולטות מימון ישיר , נכסים ובנין ומיטרוניקס 

פריים אנרג'י  פירסמה היום את תוצאות הרבעון השלישי. החברה פועלת בתחום האנרגיות המתחדשות בישראל ועוסקת בייזום, פיתוח, הקמה הפעלה ותחזוקה של מערכות לייצור חשמל ממקורות אנרגיה סולארית בטכנולוגיה פוטו-וולטאית.

הכנסות ממכירת חשמל בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכמו בכ- 8.2 מיליון שקל, צמיחה של כ- 64% לעומת התקופה המקבילה אשתקד והן גבוהות ב-32% מהיקפן בשנת 2022 כולה. ההכנסות ממכירת חשמל ברבעון השלישי של השנה הסתכמו בכ-3.1 מיליון שקל, צמיחה של 80% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

הרווח הגולמי בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם בכ-1.5 מיליון שקל לעומת הפסד גולמי של כ-126 אלף שקל בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי ברבעון השלישי של השנה הסתכם בכ-860 אלף שקל, לעומת 24 אלף שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בתוך כך מדווחת היום החברה על מינויו של רו"ח עופר נרגסי למשנה למנכ"ל של החברה. נרגסי, רו"ח כיהן בשנים האחרונות כסמנכ"ל המימון בחברה.

11:42

המסחר בבורסה מתנהל כעת במגמה מעורבת לאחר שהבוקר נפתח המסחר בעליות. מדד ת"א 35 עולה אמנם ב-0.2% אך מדד ת"א 90 יורד ב-0.1%.

פינרג'י העוסקת בפיתוח מערכות אנרגיה מבוססות סוללות מתכת-אוויר מדווחת הבוקר שבימים האחרונים התקיימו פגישות בין הנהלת פינרגי לבין חברה אמריקאית שהיא אחת מחמש החברות הגדולות בעולם בתחום שירותי מחשוב ענן .

המגעים הם בנוגע לתהליך RFP לבניית אב טיפוס של מערכת גיבוי האנרגיה של פינרג'י למרכזי הנתונים של חברת הענן. במהלך הפגישות נודע לפינרג'י כי חברת הענן דירגה את ההצעות שהתקבלו מהמציעים הפוטנציאלים כמענה ל-RFP הנ"ל, וכי היא החליטה להתקדם עם אחת מהחברות המובילות בדירוג. כזכור, חברת הענן הוציאה RFP למספר מציעים פוטנציאלים למימוש הטכנולוגיה של פינרג'י בגדלים המתאימים לצרכי מרכזי הנתונים של חברת הענן . החברה נסחרת לפי שווי של כ-370 מיליון שקל.

10:37

הבורסה נסחרת בעליות שערים: מדד ת"א 35 עולה ב-0.9% ומדד ת"א 90 ב-0.8%. מדד ת"א נפט וגז רושם כבר עליה של 1.7%. מדדים נוספים שרושמים כעת עליה הם מדד הבנקים שמוסיף 1%, ומדדי הקלינטק והבניה מוסיפים 1.6%. 

אל על  מתאוששת מעט מהירידות האחרונות. אתמול ירדה המניה 5.5%, ובתוך 4 ימים השילה כ-10%. ברקע, באחרונה הודיעה לופטהנזה על חזרת טיסות לישראל וחוסר וודאות בשוק הנפט בגלל החותים.

10:02

המסחר בבורסת ת"א נפתח בעליות. מדד ת"א 35 מוסיף כעת 0.3% ומדד ת"א 90 עולה ב-0.1%. מדד ת"א נפט וגז עולה ב-0.8%.

מניות בולטות: אנרג'יאן , אלקטרה נדלן  ומיטרוניקס . אנלייבקס  וסייברוואן  סוגרות את פער הארביטרז' שנוצר אתמול בוול סטריט. 

בשוק החוב, תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים נסחרת ביציבות וב-3.75% אך לעומתה, תשואת האיגרת ל-2 שנים יורדת ב-16 נקודות בסיס ל-3.54%.

08:22

בשוק המט"ח השקל נסחר ביציבות מול הדולר, השער עומד כעת על 3.63 שקל לדולר. האירו מתחזק ב-0.25% מול השקל ושערו 4 שקל לאירו.

07:51

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוקי המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. אתמול (ג') ההתחממות בגבול הצפון השפיעה על הבורסה שננעלה בירידות. מדד ת"א 35 ירד ב-1.5% ומדד ת"א 90 השיל 1%. בין המדדים הענפיים בלטו בירידות מדד הביומד שירד ב-1.9%, מדד הבנקים ירד ב-1.7% ומדד הביטוח ירד ב-1.6%.

השנה של שוק הגמל: המנהלים שכיכבו, המסלולים הפופולריים והדרך להוזיל את דמי הניהול 

המגעים האינטנסיביים שמקיימים נושי קבוצת חנן מור מול הנהלת החברה עדיין לא הבשילו לכדי הסדר מוסכם. לכן, פנתה הקבוצה לביהמ"ש המחוזי בת"א, בבקשה לקבל ארכה ל"עיכוב ההליכים", שנפסק לה. לפני חודש, ב-29 בנובמבר, קבע השופט חגי ברנר כי הקבוצה תיכנס ל-30 יום של עיכוב הליכים . כעת פונה הקבוצה בבקשה לארכה נוספת, תוך ניסיון להמשיך ולגבש הסדר חוב. 

אורביט  העוסקת בייצור ושיווק מוצרי אלקטרוניקה לתחומי התקשורת והתעופה, דיווחה אתמול, זה היום השלישי ברציפות על קבלת הזמנה. אתמול (ג’) קיבלה הזמנה נוספת ממשרד הביטחון הישראלי לאספקת מערכות תקשורת מתקדמות בהיקף של כ-2.8 מיליון דולר. מתחילת השנה עלתה מניית החברה בכ-30%.

הפתעת השנה ממגדל העמק והמלכודת של 7 המופלאות: התחזית של אופנהיימר ל־2024 

אתמול (ג’) פורסם שרמי דרור, אורי אלדובי ונועם ברכה רוכשים מידי הפניקס  את אחזקתה של קבוצת הביטוח בחברת ואליו ("Value השקעות מתקדמות"). בכך מגיעה השותפות בין הצדדים, שתחילתה בשנת 2021 אז רכשה הפניקס את בית ההשקעות הלמן אלדובי, לסיומה. הפרידה נעשית בין היתר מאחר והצדדים מעדיפים להתמקד כל אחד בפעילות שונה בתחום ההשקעות האלטרנטיביות.

המניות הדואליות שיסחרו הבוקר עם פער ארביטרז’ חיובי הן סיאון עם 18% וסייברוואן  עם פער חיובי של 13%, אנלייבקס שתדווח היום את הדוח הרבעוני תפתח בפער שלילי של 11%, המניה ירדה אתמול בוול סטריט בכ-17%.

10 הישראליות בוול סטריט שכבר שוות יחד יותר מ־130 מיליארד דולר

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים בעליות. מדד הניקיי עולה ב-1.2%, שנגחאי עולה ב-0.5%, מדד ההנג סנג מוסיף 1.7% ומדד הקוספי נסחר ללא שינוי. 

בין המניות היפניות בולטות בעליה מניות הספנות הגדולות: Nippon Yusen שעולה ב-3.2%, Mitsui O.S.K. Lines שמוסיפה 3.5% ו- Kawasaki Kisen Kaisha שעולה ב-4.5%. בין המניות הסיניות: שיאומי עולה ב-4.2% ועליבאבא ב-2.5%.

בוול סטריט נחתם אתמול (ג') יום נוסף של עליות. מדד הנאסד"ק עלה ב-0.5%, הדאו ג'ונס הוסיף 0.4%. ה-S&P 500 עלה ב-0.5% והוא רחוק רק כ-0.5% משיא כל הזמנים שנקבע לפני קצת פחות משנתיים.

שלשה ימים לפני תום השנה, אינטל שעלתה ב-5% מסכמת בינתיים שנה מדהימה עם עלייה של 91% מתחילת השנה ו-41.5% מתחילת הרבעון, העלייה הרבעונית הגדולה ביותר מזה 20 שנה. אתמול (ג’) אישרה החברה כי תוסיף 15 מיליארד דולר נוספים להשקעה במפעל השבבים החדש בקרית גת מעבר להשקעה של 10 מיליארד דולר, שהחלה בשנת 2019, ובכך מיישרת החברה האמריקאית קו עם ממשלת ישראל, שהודיעה על כך בעצמה חצי שנה קודם לכן.

צים  ירדה בחדות לאחר שבשבוע שעבר זינקה בעשרות אחוזים כשברקע תקיפות של החות'ים על ספינות בים האדום, אבל היא לא לבד, תעודת הסל BOAT שמכילה את מניות השייט הגדולות ירדה בכ-2.5%.

סטרטסיס  אישרה שקיבלה הצעת רכש מננו דיימנשן . ננו דיימנשן מציעה 16.5 למניה במזומן. בסוף השבוע שעבר הודיעה ננו דיימנשן שהגישה הצעה מקדמית לרכישה במזומן של כל מניות סטרטסיס. שתי החברות הן יצרניות מדפסות תלת ממד מישראל.

שתי רכישות מעניינות הוכרזו אתמול (ג’). בריסטול-מאיירס סקוויב סקוויב רוכשת את RayzeBio תמורת 4.1 מיליארד דולר, מניית החברה הנרכשת נסקה בכ-100%. עסקה נוספת שהוכרזה אתמול היא של אסטרה זנקה  החברה רוכשת את החברה הסינית Gracell Biotechnologies עבור כ-1.2 מיליארד דולר. האחרונה זינקה ב-60%.

הבוקר, החוזים העתידיים בוול סטריט נסחרים ביציבות.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי נרשמו אתמול (ג’) היצעים. תשואת איגרת החוב הממשלתית ל-10 שנים עלתה ב-4 נקודות בסיס ל-3.84% ותשואת האיגרת לשנתיים עלתה ל-3.69%. מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בירידות של כ-0.2%.

בשוק איגרות החוב בארה"ב נרשמה מגמה מעורבת. איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים נסחרה בתשואה של 3.9%, ירידה של 3 נקודות בסיס ותשואת האיגרת לשנתיים עלתה בנקודת בסיס ל-4.35%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי, הדולר התחזק אתמול (ג’) בכ־0.8% מול השקל ונסחר סביב 3.63 שקל. האירו התחזק ב־0.9% מול המטבע המקומי לשער של 4 שקל.

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, התייחס למגמה בשקל בתקופה האחרונה וכתב כי "המטבע ממשיך להתחזק במהירות - אך השקל לא לבד, מאז שהתחילה המלחמה בישראל לא מעט מטבעות התחזקו בשיעור דומה או אף יותר מול הדולר. מפרוץ המלחמה שוק המניות האמריקאי עלה מה שגם פעל לחיזוק השקל. סיבה נוספת נעוצה בחשיפת שיא למט"ח של הגופים המוסדיים, עוד מלפני המלחמה, כשהיא מקטינה פוטנציאל לרכישות מט"ח".

בשוק הסחורות, מחירי הנפט טיפסו אתמול (ג’) ביותר מ-2% למחיר הגבוה ביותר החודש, הסיבות הן ההתקפות על אוניות בים האדום והתקווה להורדת ריבית שתביא, כך סבורים אנליסטים לצמיחה ולעליה בביקוש. הנפט מסוג ברנט נסחר ב-81 דולר לחבית ומחיר הנפט האמריקאי עמד על 75.5 דולר לחבית.

מטבעות הקריפטו רשמו אתמול ירידות של כ-2.5%. הביטקוין נסחר ב-42,252 דולר והאת’ריום ב-2,218 דולר.

 WSJ | הרשויות הפילו את מלך הקריפטו, אבל המלכה עדיין על הרגליים

4. מאקרו

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, התייחס השבוע בסקירתו להחלטות הבנקים המרכזיים ביפן ובסין בשבוע האחרון. "הבנק המרכזי ביפן הותיר כצפוי את הריבית - ומדיניותו המאוד מרחיבה - ללא שינוי, אך מתגברות הציפיות בשוק כי ייסוג ממדיניות זו בקרוב. להערכתנו, בהסתברות גבוהה נראה את הבנק מסיים את מדיניות הריבית הקצרה השלילית באזור הרבעון השני של 2024", כתב.

"גם הבנק המרכזי בסין הותיר את הריביות ללא שינוי בשבוע האחרון, אך הגביר משמעותית את הנזילות קצרת הטווח לשווקים. ככל הנראה כדי לתמוך בפעילות הכלכלית לקראת ראש השנה הסיני שיחול באמצע בפברואר. הבנק הדגיש שיתמיד במדיניות המרחיבה גם במהלך השנה. לאור זאת להערכתנו גברו הסיכויים להורדה נוספת של הריבית בסין".

בארה"ב נרשמה ירידה במחירי הבתים: מדד מחירי הבתים החודשי לחודש אוקטובר עמד על עליה 4.9% בחישוב שנתי לעומת צפי לעליה של 5%. המדד מתפרסם מידי חודש על ידי הסוכנות הפדרלית למימון בתים. בהמשך השבוע ביפן יתפרסמו נתוני האבטלה לחודש נובמבר, דרישות ראשוניות לדמי אבטלה ומדד מנהלי הרכש של שיקאגו.

5. תחזית

בסיכום שנת 2023, מדד הנפט והגז נמצא בראש טבלת התשואות בבורסת ת"א עם זינוק של 37.6%. אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, מתייחסת למגמה בסקטור העולמי שעל פי הערכות רבות "צפוי להיות ניטרלי' בשנת 2024, בהנחה שבעיית התקיפות בים האדום תוכרע במחצית הראשונה של השנה. רמת המחיר הנוכחית של נפט מסוג ברנט תלויה בהצלחת הוויסות בייצור של ארגון אופק+ והמשך רמות שיא של ההפקה בארה"ב".

בזווית המקומית אומרת פריד, "התמחור בסקטור הגז יושפע בעיקר מגורמים מקומיים ואזוריים, ובראשם סיכויי מימוש עסקת ניו־מד, יציבות הביקוש של מצרים וירדן, והתקדמות הקמת הצנרת ליצוא. כל אלו כרגע מאותתים לחיוב".