שלושה טילים על בית בדמשק: כך חוסל אחד מראשי השליחים של איראן

איראן אישרה כי מפקד כוחות משמרות המהפכה בסוריה ראזי מוסאווי חוסל בתקיפה שמיוחסת לישראל • מוסאווי היא אמון על פעילות משמרות המהפכה מחוץ לגבולות איראן והיה מקורב למפקד כוח קודס קאסם סולימאני, שחוסל ב-2020 • נשיא איראן: "המשטר הציוני ישלם את המחיר על החיסול"

מפקד משמרות המהפכה בסוריה שחוסל
מפקד משמרות המהפכה בסוריה שחוסל

מפקד כוחות משמרות המהפכה בסוריה, ראזי מוסאווי, חוסל היום (ב') בתקיפה שמיוחסת לישראל בסיידה זיינב שבפרברי דמשק. כך אישרה סוכנות "טסנים" הממשלתית האיראנית. לפי המרכז הסורי לזכויות אדם האופוזיציוני, המתקפה יועדה לשני מוצבים של חיזבאללה והמיליציות הפרו־איראניות. שגריר איראן בדמשק, חוסיין אכברי, מסר לסוכנות האיראנית "מאהר" כי ביתו של מוסאווי הותקף באמצעות שלושה טילים. מוסאווי חוסל לאחר ששב לביתו משגרירות איראן בדמשק.

בטרם ההודעה על ההיערכות לחידוש השיט: מארסק הכפילה את המחירים מהמזרח לישראל פי 4
איראן מתגאה בטילים חכמים עם טווח של 1,000 ק"מ. האם הם קיימים?  

מוסאווי הוא איש כוח קודס, שאמון על פעילות משמרות המהפכה מחוץ לגבולות איראן, והיה מקורב למפקד כוח קודס קאסם סולימאני עד שהוא חוסל בשנת 2020. במסגרת פעילותו לאורך השנים האחרונות, מוסאווי היה אחראי על העברות הכספים והמענה הלוגיסטי מצד איראן לחיילי המיליציות. נשיא איראן, אברהים ראיסי, הגיב על חיסול מוסאווי: "המשטר הציוני (ישראל) ישלם את המחיר על החיסול". 

לצד כוחות חיזבאללה שפרוסים בסוריה בכוחות גדולים מאז פרוץ מלחמת האזרחים, מוסאווי דאג לפעילותם של לוחמים ממיליציות קטנות יותר, כמו פאטמיון מאפגניסטן או זיינביון מפקיסטן. יתרה מכך, דרך מעבר קאים בעיראק הועברו לבוכמאל שבסוריה אמצעים רבים, הן עבור המיליציות הפרו־איראניות בסוריה והן עבור חיזבאללה.

ישראל לא נטלה אחריות על החיסול

בבוכמאל האיראנים מתפעלים את הבסיס האסטרטגי "אימאם עלי", שבו מוצבים כוחות רבים ומאוחסנים אמצעי לחימה רבים - חלקם מתחת לפני הקרקע. אותו בסיס, לפי פרסומים זרים, הותקף לא פעם על ידי חילות האוויר של ישראל וארה"ב.

בישראל לא נטלו אחריות על חיסול מוסאווי, שמהווה הדמות האיראנית הבכירה בהעברות האמל"ח מאיראן לסוריה וגם ללבנון. כאמור, בין השאר, באמצעות מעבר קאים־בוכמאל. הדרגה שלו, בריגדיר גנרל, מקבילה לתא"ל בצה"ל. בכיר איראני מסר לתקשורת המקומית כי "ישראל ניסתה לחסל את מוסאווי פעמיים בעבר".

משמרות המהפכה הגיבו על החיסול ומסרו כי ישראל "תשלם על כך ללא ספק". לדבריהם, "בריגדיר גנרל ראזי מוסאווי, יועץ בכיר של משמרות המהפכה בסוריה, נהרג במתקפת טילים של ישראל". בסוכנות הידיעות האיראנית IRNA ציינו כי מעבר לקרבתו לקאסם סולימאני, מוסאווי היה אחד מהיועצים הבכירים של כוח קודס, שהמפקד שלו כיום הוא אסמעיל קאאני.