הבורסה בת"א | סיקור שוטף

בעקבות ההתחממות בצפון: נעילה אדומה בתל אביב

מדד ת"א 35 ירד ב-1.5% ומדד ת"א 90 השיל מערכו 1% • השקל נחלש מול המטבעות הזרים • בשל חג המולד, באירופה לא התקיים מסחר היום, בוול סטריט המסחר מתקיים כסדרו • בפועלים מדגישים: "הורדות הריבית שמגלם שוק ההון נמוכות באופן ניכר מהריבית החזויה ע"י חברי הפד, למרות ניסיונות של חברי הפד להעביר מסר זה לשווקים"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:32

הבורסה ננעלה בירידות חדות שאף התחזקו  מעט לקראת סוף יום המסחר. מדד ת"א 35 ירד ב-1.5% ומדד ת"א 90 השיל 1%. בין המדדים הענפיים בלטו בירידות מדד הביומד שירד ב-1.9%, מדד הבנקים ירד ב-1.7% ומדד הביטוח ירד ב-1.6%. 

במדד ת"א 125 בלטו בירידות מניות אפריקה מגורים , דלק רכב  ואנרג'יאן 

15:48

ההתחממות בגבול הצפון מפילה את הבורסה. מדד ת"א 35 יורד עתה ב-1.1% ומדד ת"א 90 משיל 1.2%. 

אזרח כבן 80 נפצע מטיל נ"ט שפגע בכנסייה באיקרית שבה הוא עובד כשומר, סמוך לגבול לבנון. הוא פונה לבית החולים בנהריה במצב בינוני-קשה. זמן קצר אחרי הגעת הכוחות בוצע ירי נוסף לאזור ולמרחב דוב"ב שבגליל העליון וצה"ל השיב בירי.

בנוסף פגע טיל נ"ט ישירות בלול במושב דוב"ב שבגבול לבנון וגרם לנזק גדול. טיל הנ"ט פגע במבנה הלול, שמאכלס 11.5 אלף עופות. הבעלים של הלול, ששייך למשפחת עטון, סיפר שיצא להכין ארוחת צהריים לחיילים המשרתים באזור וניצל בנס. 

15:05

מתחזקות הירידות בתל אביב: מדד ת"א 35 יורד ב-0.7% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.8%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביטוח צולל בכ-1.5%. 

מתוך מדד ת"א 125 בולטות לשלילה מניות דלק רכב , אלטשולר שחם , משק אנרגיה , פוקס  ואנרג'יקס .

בשוק המט"ח, הדולר מוסיף להתחזק מול השקל ונסחר סביב 3.628 שקלים. האחרן מתחזק ב-0.9% ועומד על 3.996 שקלים.

14:15

המגעים האינטנסיביים שמקיימים נושי קבוצת חנן מור  מול הנהלת החברה עדיין לא הבשילו לכדי הסדר מוסכם. לכן, פנתה הקבוצה לביהמ"ש המחוזי בת"א, בבקשה לקבל ארכה ל"עיכוב ההליכים", שנפסק לה. לפני חודש, ב-29 בנובמבר, קבע השופט חגי ברנר כי הקבוצה תיכנס ל-30 יום של עיכוב הליכים . כעת פונה הקבוצה בבקשה לארכה נוספת, תוך ניסיון להמשיך ולגבש הסדר חוב. מי שממונה על בחינת תקינות הניהול של המגעים להסדר החוב, מטעם ביהמ"ש, הוא עו"ד אהוד גינדס. 

13:41

ירידות קלות בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.6%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א בנקים 5 עולה ב-0.4%. מנגד, ת"א תשתיות אנרגיה משיל מערכו 0.9%.

מניית טורבוג'ן  מזנקת בחדות לאחר שהחברה, העוסקת בפיתוח מיקרו-טורבינה רב דלקית לייצור מקומי של חשמל, דיווחה לפני זמן קצר כי קיבלה מענק בסך 2 מיליון שקלים מרשות החדשנות לתוכנית פיתוח מיקרו-טורבינה היברידית של החברה.

בשוק המט"ח, השקל נחלש מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק ב-0.8% ונסחר סביב 3.627 שקלים. האירו מתחזק ב-0.9% מול השקל ועומד על 3.995 שקלים.

12:07

ירידות קלות בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.4%.

חברת אלקטריאון , העוסקת בפיתוח טכנולוגיית "כביש חכם", פרסמה הבוקר את תוצאותי הכספיות לרבעון השלישי של השנה. ההכנסות והרווח גולמי של החברה לרבעון השלישי לשנת 2023 הסתכמו בכ-6 מיליון ש"ח, לעומת כ-2.02 מיליון ₪ בתקופה המקבילה אשתקד. הגידול לתקופה האמורה נובע מהכרה בהכנסה בגין פרויקטים בגרמניה, ישראל וארה"ב. כמו כן, החברה הציגה רווח גולמי של כ-1.038 מיליון ש"ח לרבעון השלישי לשנת 2023, לעומת כ-293 אלף ש"ח ברבעון המקביל דאשתקד. החברה ממשיכה לפעול במרץ למען ייעול שרשרת האספקה וטיוב של יכולות הייצור, וזאת מתוך כוונה להמשיך להגדיל את הרווח הגולמי.

ההפסד כולל (מותאם לתקופה) לרבעון השלישי לשנת 2023 הסתכם בכ-19.69 מיליון ש"ח, לעומת כ-18.88 מיליון ש"ח בתקופה המקבילה אשתקד.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בשעה זו בתנודות קלות. גם אגרות החוב הממשלתיות ארוכות הטווח נסחרות ביציבות.

10:55

חברת אורביט , העוסקת בייצור ושיווק מוצרי אלקטרוניקה לתחומי התקשורת והתעופה, עדכנה לפני זמן קצר כי קיבלה הזמנה נוספת ממשרד הביטחון הישראלי לאספקת מערכות תקשורת מתקדמות בהיקף של כ-2.8 מיליון דולר. אספקת המערכות צפויה במהלך השנים 2024 - 2025. 

ממנכ"ל אורביט, דניאל אשחר, נמסר כי: "הזמנות אלו, המצטרפות להזמנות שהתקבלו ממשרד הביטחון לאחרונה, מעידות על הערך המוסף של מוצרי החברה ללקוחותיה, בדגש ללקוח חשוב ומרכזי, מערכת הביטחון הישראלית, יחד עם האמון הרב מצד
משרד הביטחון לפתרונות ולמערכות של אורביט. אורביט רואה במערכת הביטחון הישראלית לקוח אסטרטגי ותמשיך להשקיע בחדשנות ויצירתיות על מנת להביא מוצרים פורצי דרך ללקוחותיה בארץ ובעולם".

רמי דרור, אורי אלדובי ונועם ברכה רוכשים מידי הפניקס  את אחזקתה של קבוצת הביטוח בחברת ואליו ("Value השקעות מתקדמות"). בכך מגיעה השותפות בין הצדדים, שתחילתה בשנת 2021 אז רכשה הפניקס את בית ההשקעות הלמן אלדובי, לסיומה. סכום הרכישה של 50.1% מהמניות שהועברו לידי השלושה אינו גבוה, מאחר שפעילות ההשקעות האלטרנטיביות הייתה קטנה מראש בעת רכישת הלמן אלדובי (95% מהעסקה התבטאה בנכסי פנסיה וגמל). הפרידה נעשית בין היתר מאחר והצדדים מעדיפים להתמקד כל אחד בפעילות שונה בתחום ההשקעות האלטרנטיביות (לדוגמה נדל"ן, קרנות הון סיכון ועוד). 

10:08

מגמה מעורבת בפתיחה בתל אביב. מדד ת"א 35 עולה ב-0.2% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.2%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א ביומד בולט לחיוב ומטפס בכ-0.5%.

בולטות לחיוב מניות אקרו , קרסו מוטורס , אנרג'יאן , נאוויטס פטר יהש  ולפידות קפיטל .

מנגד, בולטות לשלילה ריטיילורס , אפריקה מגורים , סלקום , בית זיקוק אשדוד  וכלל ביטוח .

חברת טכנולוגיות גילוי אש וגזים  השלימה הנפקת מניות מוצלחת בהיקף של 20 מיליון שקל. את הגיוס הובילה אקטיב חיתום של עומרי לוי ונרשמו בו ביקושי יתר של 30%. החברה מפתחת גלאים מתקדמים שמותקנים אצל ענקיות כמו טסלה, סימנס וגם באסדות חיפושי נפט. החברה הוקמה על ידי יחיאל ספקטור, שמכר בהצלחה את חברת ספקטרוניקס, מנייתה השלימה זינוק של 50% בחצי השנה האחרונה.

08:08

יום המסחר בשוק המט"ח המקומי נפתח בהתחזקות המטבעות הזרים מול השקל. הדולר מתחזק בכ-0.5% מול השקל ונסחר סביב 3.618 שקלים. האירו מתחזק ב-0.7% מול המטבע המקומי ועומד על 3.988 שקלים.

07:48

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה בתל אביב 

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה חיובית. אמש (ב'), הבורסה בתל אביב נסחרה במגמת עליה. מדד ת"א 35 עלה בכ-1% ומדד ת"א 90 הוסיף 0.7% לערכו. בלטו לחיוב מניות הקלינטק שזינקו בכ-2%. גם מדד ת"א בנקים 5 בלט לחיוב ועלה בכ-1.2%. 

מניית חברת המערכות לתקשורת לוויינית אורביט , שבלטה במסחר ביום ראשון לאחר שדיווחה על הזמנה מאינטגרטור אירופי, דיווחה בשני כי קיבלה הזמנות נוספות בסך כ-2.5 מיליון דולר מענקית התעופה Airbus, למערכות ניהול שמע דיגיטליות עבור מטוסי משימה.

מימון ישיר  הודיעה בשני על מגעים עם גוף פיננסי על הסכם למכירת תיק הלוואות רכב שהעמידה החברה ללווים, במסגרתו תמחה החברה לגוף הפיננסי את כל זכויותיה בהלוואות הכלולות בתיק בהיקף כולל של כ-370 מיליון שקל.

אמש (ב'), לא התקיים מסחר בוול סטריט לרגל ובבורסות אירופה. היום (ג'), המסחר בוול סטריט מתקיים כסדרו והחוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בעליות קלות. בורסות אירופה יהיו סגורות היום. 

10 הישראליות בוול סטריט שכבר שוות יחד יותר מ־130 מיליארד דולר 

הבוקר באסיה, המדדים המרכזיים נסחרים במגמה מעורבת. מדד הניקיי יורד ב-0.1%, בורסת שנגחאי יורדת ב-0.7% ומדד הקוספי עולה ב-0.1%. הבורסה בהונג קונג סגורה היום לרגל חג המולד.

חברות הגיימינג והמסחר המקוון טנסנט, NetEase, וביליבילי מרכזות עניין הבוקר באסיה, לאחר שביום שישי האחרון מינהל העיתונות והפרסומים הלאומי של סין פרסם טיוטת כללים חדשה שצפויה לאסור על תמריץ כניסות יומיות של לקוחות למשחקים, ושיטות יצירת הכנסה אחרות, מה שצפוי להפחית את ההכנסות הכוללות מפרסום מקוון. 

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי המגמה ביום ב' הייתה מעורבת. בעוד התשואה באיגרת הממשלתית ל-10 שנים עלתה מעט ל-3.81%, באג"ח לשנתיים התשואה ירדה קלות ל-3.626%. מדדי התל בונד של האג"ח הקונצרניות נסחרו בירידה של כ-0.3%.

הבוקר, אגרות החוב הממשלתיות בארה"ב רושמות עליות שערים, כאשר התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים יורדת קלות ועומדת על 3.88% והתשואה על אג"ח לשנתיים נסחרת ביציבות ועומדת על 4.33%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

בשוק המט"ח המקומי השקל נחלש בצהרי שני ביחס למטבעות הזרים. הדולר התחזק בכ-0.5% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.61 שקלים, ואילו האירו הוסיף כ-0.4% לשער של 3.97 שקלים.

הפתעת השקל: כלכלנים מנסים לפענח מה עומד מאחורי התחזקותו 

בשוק הנפט לא התקיים מסחר בימים האחרונים, אך בסקירתו השבועית כתב גיל מיכאל בפמן מלאומי כי "מחירי הנפט המשיכו ועלו בשבוע החולף לקרבת 80 דולר לחבית מסוג ברנט, על רקע האיומים על אוניות השטות בים האדום, באזור מיצרי באב-אל-מנדב, מצד המורדים החות'ים. מתקפות אלו העלו את הפוטנציאל לשיבושים בהובלת נפט וסחורות אחרות, תוך הארכת נתיבי שיט, מה שמייקר את הסחורות הללו".

"במבט רחב יותר, התבוססותה של צפון אמריקה, כמעצמת אנרגיה, בתחום של נפט, גז וגם של אנרגיה מתחדשת, שינתה את מאזן הכוחות העולמי. במסגרת זו, ארה"ב קרובה מאוד לעצמאות אנרגטית מלאה. כבר לא מדובר במצב כפי שהיה בשנות ה-70 של המאה הקודמת, אז אמברגו נפט ערבי הכניע את הכלכלה העולמית. ארה"ב צפויה להמשיך ולהגדיל את יצוא הנפט והגז שלה לשאר חלקי העולם. במבט כולל, צפוי כי מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט יעלה מממוצע של 78 דולר לחבית בדצמבר לממוצע של 79-85 דולר במחצית הראשונה של 2024 , זאת עקב הפחתת הייצור של +OPEC שהוכרז לאחרונה".

הבוקר (ג'), המסחר בנפט חזר לסדרו ומחירי הנפט עולים קלות בשעה זו. מחירה של חבית מסוג ברנט עומד על 79 דולרים.

4. מאקרו

בישראל יפורסמו ברביעי נתוני הייצור התעשייתי והפדיון בענפי המשק לאוקטובר, ובחמישי נתוני היצוא והשירותים לאוקטובר.

כולם דוחקים בנגיד להוריד ריבית, אבל חכו רגע 

בשל ציון חג המולד, לפנינו שבוע דל בנתוני מאקרו עולמיים. בארה"ב יפורסמו היום (ג') מדד מחירי הבתים ומכירות הבתים ומדד מנהלי הרכש של שיקגו. ביפן, הצהיר יו"ר הבנק המרכזי כי גבר הסיכוי להשגת יעד האינפלציה במדינה, ולפיכך ישקול לשנות את המדיניות המוניטרית. כיום, הריבית ביפן היא שלילית ברמה של 0.1%.

5. תחזית

כלכלני בנק הפועלים ציינו השבוע בסקירתם כי "שוק ההון צופה שהפד יוריד את הריבית כבר בחודש מרץ, ושהריבית תגיע לרמה שבין 3.75%-4.0% בסוף שנת 2024, מה שמגלם לפחות הפחתה נוספת לעומת החזוי מהשוק בשבוע שעבר. הורדות הריבית שמגלם שוק ההון נמוכות באופן ניכר מהריבית החזויה ע"י חברי הפד, זאת למרות ניסיונות של חברי הפד להעביר מסר זה לשווקים".

בכל הנוגע לגוש האירו, הם מדגישים כי: "הציפיות משוק ההון הן שהריבית תחל לרדת כבר בחודשים מרץ או אפריל הקרובים. שוק ההון מגלם כעת שש הורדות ריבית במהלך שנת 2024, כך שהריבית על הפקדונות תרד מרמה של 4.0% כיום עד לרמה של כ-2.5% בסוף השנה הבאה. קונצנזוס ההערכות מניח שהצמיחה בגוש האירו תיוותר מתונה גם בשנת 2024. הצמיחה הממוצעת השנה במדינות גוש האירו מוערכת בכ-0.6% וצפויה לעלות מעט לכ-0.9% ב-2024".