האם משתלם למחזר עכשיו את המשכנתה

שיעור הריבית זינק בשנה האחרונה, מה שהוביל רבים למחזר משכנתה • האם מדובר בצעד מומלץ ולמה כדאי לשים לב? • שאלת היום, מדור חדש

האם כדאי למחזר משכנתה כיום / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
האם כדאי למחזר משכנתה כיום / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

מנתונים שפרסם לאחרונה בנק ישראל עולה כי כ־40% מסך תיקי המשכנתאות כיום הם מחזורים. מחזור משכנתה הוא פירעון המשכנתה הקיימת, כולה או חלקה, ולקיחת הלוואה חדשה בתנאים אחרים במקומה. צעד זה, מאפשר מעבר למסלול עם ריבית נמוכה יותר בתקופת עליות ריבית, מה שיכול להוריד את ההחזר החודשי במאות שקלים. כיום, המחזור הנפוץ הוא של רכיב הפריים.

שאלת היום | מהם האפיקים המומלצים למשקיע הסולידי בתקופה זו
שאלת היום | מה הם אתגרי השקל בזמן המלחמה
שאלת היום | מה הוביל לשיא החדש והאם זה הזמן להשקיע בזהב?

אם כשהריבית הייתה בשפל מרבית הלווים שמיחזרו משכנתאות ניסו להקטין את החוב הכולל, מאז שהריבית קפצה הם בעיקר מנסים לפזר את ההחזרים החודשיים בצורה נוחה יותר. גם במחיר של תשלום קנס על פריעת המשכנתה המקורית ושל עלייה בהיקף התשלום הכולל.

"כדאי ומומלץ תמיד להיות עם היד על הדופק ולבחון את תנאי המשכנתה הנוכחית אל מול התנאים המוצעים כיום בשוק", אומר אורי יוניסי, ראש חטיבת המשכנתאות בלאומי. "כשמשק בית לקח משכנתה, ככל הנראה שהוא בחר אותה בתנאים שהתאימו לו אז. סביר להניח שיהיה זה פחות כדאי למחזר כיום בשל העובדה שהריבית עלתה בקצב משמעותי. מנגד, ישנם לא מעט משקי בית שיוכלו להיחשף לתמהיל אלטרנטיבי שייתכן וישפר את מצבם".

יוניסי מבהיר, "משום שהבנק הקולט צריך לראות את התמונה הכללית, כדי לוודא שמיטיבים עם הלקוח - חשוב לעשות זאת הבחינה הפיננסית הזו בזהירות ובמקצועיות".

"תהליך שכולל לא מעט פעולות"

מאיר וידר, מנכ"ל וידר משכנתאות, מתאר כי משום שהריביות גבוהות עבור מי שלקחו משכנתה בעבר, הכדאיות למחזור פוחתת. "מי שממחזרים הם בעיקר לקוחות שההחזר החודשי שלהם עלה בצורה משמעותית ולא יכולים לעמוד בו. זאת בניגוד לעבר שהציבור היה ממחזר מבחינת קבלת ריביות טובות יותר והפחתה של ההחזר החודשי".

בנוסף, חלק מהלקוחות פונים למשכנתאות חוץ בנקאיות, שם ניתן לקחת הלוואה בשיעור גבוה משווי הנכס, ביחס לזה שהבנקים מאפשרים, מסביר וידר.

יוניסי מבקש להבהיר נקודה חשובה: "מכיוון שלבנק יש שעבוד על הנכס, העברת משכנתה היא אירוע משמעותי. עבור זה, צריך להתיר את החוזה מהבנק הקודם ולהעבירו לממחזר - תהליך שכולל לא מעט פעולות שעל נוטל המשכנתה לבצע".

*** גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול־דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם