הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה חיובית בבורסת ת"א; מניית שוב אנרגיה זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 עלה בכ-1% ומדד ת"א 90 הוסיף 0.7% לערכו • גולף הודיעה על סגירת 20 סניפים ופיטורים של 30% מעובדי המטה • השקל נחלש קלות מול המטבעות הזרים • היום חג המולד, הבורסות בארה"ב ובאירופה סגורות • כלכלני בנק הפועלים: "הייסוף החד בשער השקל תומך בהפחתת ריבית מוקדמת כבר בשבוע הבא"

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

17:27

נעילה חיובית בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 עלה בכ-1% ומדד ת"א 90 הוסיף 0.7% לערכו. בלטו לחיוב מניות הקלינטק שזינקו בכ-2%. גם מדד ת"א בנקים 5 בלט לחיוב ועלה בכ-1.2%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-915 מיליון שקלים.

בקרב מדד ת"א 125 בלטו לחיוב מניות שוב אנרגיה , אקרו , אקויטל , ננופר אנרג'י  ודוראל אנרגיה .

מנגד, מניות קבוצת אקרשטיין , אאורה , הבורסה לניע , דלק רכב  וקרסו נדלן  ננעלו בירידות.

בשוק החוב, מדדי התל בונד הקונצרניים 20,40, ו-60 ננעלו בירידות של 0.3%. אגרות החוב הממשלתיות השקליות לטווחים ארוכים ננעלו במגמה דומה.

16:39

המגמה החיובית בתל אביב נמשכת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.8%, ומדד ת"א 90 מוסיף 0.3% לערכו. בקרב המדדים הענפיים, מניות הקלינטק מזנקות בכ1.5%. במקביל, מדד ת"א בנקים 5 מטפס בכ-1.2%.

חברת תנופורט, העוסקת בנדל"ן מניב ומתן שירותי אחסנה בקרור, עדכנה לפני זמן קצר  על הפחתת שיעור הריבית של אגרות החוב של סדרה ב', לאור השלמת הליך תיקון הרישום של הנכס בנתיבות, ובכך השלימה את הליך תיקון הרישום של כלל הנכסים המשועבדים בחברה.

15:14

כל המדדים המובילים בבורסה נסחרים בעליות כעת. מדד ת"א 35 עולה ב-0.6%, מדד ת"א 125 מוסיף 0.4% ומדד ת"א 90 נסחר בעליה מזערית. 

את מדד הקלינטק מובילות אוגווינד , זוז פאוור  וג'נסל למעשה, המדד הענפי היחיד שיורד כעת הוא מדד ביטוח ושרותים פיננסים שמשיל 0.3%. המדד נמשך למטה על ידי מניות שוהם ביזנס , מניף  וקבוצת פסגות 

בשוק החוב המקומי נרשמים הצעים. התשואה על איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עולה בנקודת בסיס אחת ל-3.81%, תשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים עולה ל-3.65%. 

באיגרות החוב הקונצרניות נרשמים כעת ירידות במדדי התל בונד של כ-0.25%. 

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק בכ-0.4% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.61 שקלים. האירו מתחזק אף הוא מול השקל בכ-0.4% ועומד על 3.97 שקלים.

13:51

נמשכת המגמה המעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 עולה כעת ב-0.6%, מדד ת"א 90 נסחר בירידה קטנה. הענפיים הבולטים כעת מדד תשתיות ואנרגיה ומדד הקלינטק בהם בולטת מניית אוגווינד  שעוסקת באגירת אנרגיה ע"י אוויר דחוס. 

בולטות לחיוב במדד ת"א 125: בתי זיקוק אשדוד , דוראל אנרגיה , נקסט ויז'ן  וישראל קנדה . יורדות פתאל החזקות , קנון  ובזן 

בשוק החוב המקומי נרשמים הצעים. התשואה על איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עולה ב-2 נקודות בסיס ל-3.82%, תשואת האיגרת הממשלתית לשנתיים עולה ל-3.65%. 

באיגרות  החוב הקונצרניות נרשמים כעת ירידות במדדי התל בונד של כ-0.25%. 

12:29

מגמה מעורבת בתל אביב. מדד ת"א 35 מוסיף לערכו 0.3% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.1%. בקרב המדדים הענפיים, מניות הקלינטק בולטות לחיוב עם עלייה של 1.1%. מנגד, מדד ת"א בנקים 5 יורד ב-0.2%.

במדד ת"א 125 בולטות לחיוב מניות דוראל אנרגיה , בתי זיקוק אשדוד , דוניץ , או פי סי אנרגיה  וישראל קנדה .

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים יורדים קלות. מדד תל גוב שקלי 10 + משיל מערכו 0.2%.

11:19

בשוק המט"ח המקומי, השקל נחלש מול המטבעות הזרים. הדולר מתחזק בכ-0.5% מול המטבע המקומי ונסחר סביב 3.61 שקלים. האירו מתחזק מול השקל בכ-0.6% ועומד על 3.98 שקלים.

11:06

אורביט  מדווחת על קבלת הזמנות נוספות בסך של כ 2.5 מיליון דולר מחברת Airbus
לאספקה של מערכות ניהול שמע דיגיטליות להתקנה במטוסי משימה מתוצרתה. אספקת מערכות השמע צפויה במהלך 2024 -2028.  אתמול דיווחה החברה על הזמנה בסך 3.6 מיליון דולר לאספקת מערכות תקשורת לוויינית עבור פלטפורמה צבאית ימית לאינטגרטור אירופאי מוביל. 

מימון ישיר  הודיעה הבוקר על ניהול משא ומתן עם גוף פיננסי להתקשרות בעסקה למכירת תיק הלוואות רכב שהעמידה החברה ללווים. החברה התקשרה עם הגוף הפיננסי בהסכם למכירת תיק הלוואות רכב שהעמידה החברה ללווים, אשר מכוחו תמחה החברה לגוף הפיננסי את כל זכויותיה בהלוואות הכלולות בתיק ההלוואות האמור שהיקפן הכולל בסך של כ-370 מיליוני ש"ח ובכלל כך את כל זכויותיה בביטחונות שניתנו על ידי הלווים לחברה לשם הבטחת פירעון ההלוואות האמורות.

בשוק החוב מגמה מעורבת. התשואה על איגרת החוב הממשלתית לעשר שנים עולה בנקודת בסיס ל-3.81% בעוד התשואה לשנתיים יורדת מעט ל-3.626%. 

10:07

הבורסה בת"א נפתחה הבוקר במגמה חיובית. מדד ת"א 35 עולה ב-0.35% ומדד ת"א 90 מוסיף 0.1%. 

בולטות בעליה ערד , מלם תים  ואו.פי.סי אנרגיה . יורדות אלקטרה צריכה , מגה אור  ודוניץ 

רשת מוצרי הבית והאופנה גולף , שבשליטת כלל תעשיות של לן בלווטניק, מבצעת תוכנית התייעלות נרחבת בכדי להקטין את השפעות מלחמת חרבות ברזל עליה. הבוקר (ב') מפרסמת גולף את התוצאות הכספיות לרבעון השלישי בהן מפורטות השפעות המלחמה בשלושת החודשים האחרונים על גולף, ומהם עולה כי הרשת תסגור 20 חנויות, והיא מנהלת מו"מ עם בעלי הנכסים הקיימים להפחתת דמי השכירות.

08:30

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה


1. שוקי המניות

המסחר בבורסה בת"א צפוי להפתח במגמה מעורבת. אתמול (א’) נרשמה מגמה שלילית בבורסה. מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ומדד ת"א 90 השיל מערכו כ-1.1%. מניות הבנייה הובילו את המגמה השלילית כאשר ירדו בכ-2%. מנגד, מניות הביומד טיפסו ב-0.8%.

בסיכום שנתי, המדדים המובילים הציגו תשואת חסר משמעותית מול מקביליהם בעולם, מדדי ת"א 35 ו-135 עלו ב-2% וב-3% בהתאמה בעוד מדד ה-S&P 500 עלה ב-24% ומדד הנאסד"ק נסק ב-41%.

השנה שהבורסה בתל אביב תעדיף לשכוח

הראל האריכה אתמול (א’) את המועד להשלמת רכישת ישראכרט. לאחר שרשות התחרות זימנה את חברת כרטיסי האשראי ישראכרט  וחברת הביטוח הראל השקעות  לשימוע בשל חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות בתחום ביטוח הבריאות בעסקה המסתמנת, דיווחה אתמול (א’) חברת הראל שהיא מאריכה את המועד האחרון להתקיימות התנאים המתלים לעסקה עם ישראכרט עד ליום 31.1.24 על מנת למצות את התהליך מול רשות התחרות.

אלפרד אקירוב הגיש בקשה מחודשת לקבלת היתר שליטה בכלל. לאחר שרשות שוק ההון סגרה בחודש יולי האחרון את תיק הבקשה של אקירוב לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח, חברת אלרוב נדל"ן  שבשליטת אקירוב הגישה אתמול (א’) בקשה מחודשת לרשות. אלרוב מחזיקה בכ-14% מהון המניות של כלל ביטוח, ששוות כ-658 מיליון שקל ורוצה לעלות לשיעור החזקה של 30%.

באסיה, הניקיי עולה ב-0.4% ושנחאי יורדת ב-0.3%. בהונג קונג, בדרום קוריאה ובהודו לא מתקיים היום מסחר.

בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו בשישי האחרון במגמה מעורבת. מדד הדאו ג'ונס ירד קלות, ה-S&P 500 והנאסד"ק ירדו בכ-0.2%. בסיכום שבועי, ה-S&P 500 סגר שבוע חיובי שמיני ברציפות לראשונה מאז 2017. 

היום חג המולד, לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובאירופה.

ניסיון נוסף של ננו דיימנשן להשתלט על סטרטסיס: ביום שישי האחרון הודיעה ננו דיימנשן  כי הגישה הצעה מקדמית לרכישה במזומן של כל מניות סטרטסיס במחיר של 16.5 דולר למניה - פרמיה של 25.9% על מחירה הנוכחי. שתי החברות הן יצרניות מדפסות תלת ממד מישראל. בקיץ 2022 רכשה ננו דיימנשן כ-14% ממניות סטרטסיס. בהמשך, הגישה הצעה לרכישת סטרטסיס אך העסקה לא יצאה לפועל.

OpenAI הודיעה ביום שישי על כוונתה לגייס מימון נוסף לפי שווי של כ-100 מיליארד דולר, כך לפי בלומברג. אם תחתם העסקה הזאת, תהיה מפתחת ה-ChatGPT לסטרט אפ השני היקר ביותר בארה"ב, שנייה ל-SpaceX של אלון מאסק, לפי CBInsights. פרטי הגיוס, תזמונו ותנאיו עדיין לא סוכמו ועשויים להשתנות.

הדחתו וחזרתו של סם אלטמן: כל המרוויחים והמפסידים בסערת OpenAI

וגם, עסקת ענק בניו יורק. המיליארדר הבריטי ג’ים רטקליף רכש 25% ממניותיה של קבוצת הכדורגל מנצ’סטר יונייטד שנסחרת בוול סטריט. המועדון נסחר בשווי של כ-3.2 מיליארד דולר. רטקליף, יו"ר ומייסדה של Ineos petrochemical הוא אחד האנשים העשירים בבריטניה. מתחילת השנה, ירדה מניית המועדון בכ-15%.

2. שוקי האג"ח

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרו בעליות קלות ביום א'. במקביל, מדד הממשלתיות הארוכות תל גוב שקלי 10 + ננעל בירידה של 0.5%.

לגבי שוק האג"ח הממשלתי המקומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון מציינים בסקירתם את המגמה החיובית של עליות מחירים וירידת התשואות שנרשמה בשבוע האחרון: "ירידת תשואות נרשמה לאורך העקומים בדגש על החלק הארוך בעקום השקלי הלא צמוד, שם נרשמה ירידת תשואות של כ-10 נקודות בסיס בממוצע. בחלק הקצר של העקום השקלי הלא צמוד נרשמה יציבות יחסית ברמת התשואות. צמודי המדד רשמו ירידת תשואות לאורך העקומים כאשר בחלק הקצר של העקום עיקר הירידה הייתה טכנית על רקע פרסום מדד נובמבר השלילי".

"בסיכום שבועי רשם מדד האג"ח הכללי ממשלתי עליית מחירים שבועית של 0.4%. איגרות החוב השקליות לטווח של 10 שנים ומעלה רשמו עליות מחירים ממוצעות של 1.2%. בצמודי המדד בלטו איגרות החוב לטווח של 10 שנים ומעלה בעליית מחירים שבועית ממוצעת של כ - 0.9%".

לגבי שוק החוב האמריקאי, כלכלני בנק הפועלים מצביעים בסקירתם השבועית על ירידה מתונה בתשואות האג"ח וצפי להורדת ריבית מהירה יותר. "תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים ירדה מעט גם בשבוע שעבר לרמה של 3.89% לעומת 3.91% בשבוע שעבר".

"גם התשואה לשנתיים ירדה מעט לרמה של 4.32% מרמה של 4.44% בשבוע שעבר. שוק ההון צופה שהפד יוריד את הריבית כבר בחודש מרץ, ושהריבית תגיע לרמה שבין 3.75%-4.0% בסוף שנת 2024, מה שמגלם לפחות הפחתה נוספת לעומת החזוי מהשוק בשבוע שעבר".

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ, התחזק השקל ביום שישי מול הדולר ונסחר ברמה הנמוכה מאז יולי כשעמד על 3.6 שקלים. מאז השיא אליו הגיע הדולר ביחס לשקל בסוף חודש אוקטובר, 4.08 שקל לדולר, הוא ירד בכ-12%. מול האירו, השקל נחלש קלות ונסחר סביב רמה של 3.97 שקלים.

מנהל ההשקעות שמזהיר ממסחר במט"ח: "רכבת הרים שבסופה השמדת ערך" 

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב כתב בסקירתו השבועית שהשקל המשיך להתחזק במהירות. "צריך לציין שלא רק השקל מתחזק. מאז שהתחילה המלחמה בישראל לא מעט מטבעות התחזקו יותר או בשיעור דומה ביחס לדולר. מאז תחילת המלחמה בישראל שוק המניות האמריקאי עלה בכ-12% (S&P 500), מה שגם פעל להתחזקות השקל. הסיבה הנוספת להתחזקות השקל קשורה לחשיפת שיא למט"ח של הגופים המוסדיים שנוצרה עוד לפני המלחמה בגלל האירועים הפוליטיים בישראל. היא מקטינה פוטנציאל לרכישות מט"ח".

"גם העובדה שהציפיות שהריבית יורדת מהר יותר בארה"ב מאשר בישראל תומכת בהתחזקות השקל. צמצום הפער השלילי בין הריבית הצפויה בעוד שנה בישראל לעומת ארה"ב מתורגם באופן כמעט מדויק לשינוי בפער התשואות ל-10 שנים".

בשוק הנפט, מחיר חבית מסוג ברנט ירד קלות בשישי לכ-79.2 דולר, לאחר שביום חמישי הודיעה אנגולה על עזיבת ארגון המפיקות OPEC, לאחר 16 שנות חברות. זאת עקב אי-הסכמות מול הקרטל על רקע הקיצוצים שעליהם הוחלט בהתכנסות OPEC+ לפני כשלושה שבועות. ברמה השבועית, מחיר הנפט רשם עלייה.

פרשנות | מאנגולה ועד החות'ים: ערב הסעודית מאבדת אחיזה בעולם הנפט 

4. מאקרו

בישראל צפויים להתפרסם היום נתוני תעסוקה לחודש נובמבר, ביום רביעי יפורסמו הייצור התעשייתי והפדיון בענפי המשק לחודש אוקטובר, וביום חמישי נתון יצוא השירותים לאוקטובר.

שבוע דל צפוי בנתוני המאקרו שיתפרסמו בעולם, ובכל זאת, ביפן יתפרסמו נתוני האבטלה לחודש נובמבר, בארה"ב יפורסמו מדד מחירי הבתים ומדד מכירות הבתים, דרישות ראשוניות לדמי אבטלה ומדד מנהלי הרכש של שיקאגו. 

לפי סקירתו השבועית של יוני פנינג, אסטרטג עסקאות ראשי בבנק מזרחי טפחות, "התמונה המקומית ממשיכה להיות חיובית יחסית למה שניתן היה לצפות מכלכלה הנמצאת בחודשיים וחצי של מלחמה. לביצועים היציבים עד מוגברים בצריכה הפרטית, החשבון השוטף וכמובן ההוצאה הממשלתית מתווסף כעת מיצוב בעל פוטנציאל בהתחלות הבנייה".

"אל מול זה, נתוני שוק התעסוקה מראים אומנם שיפור, אבל איטי יחסית. ונעריך כי סביר שיקח הרבה זמן לשוק זה להתייצב ברמות הדומות לאלה של ערב המלחמה, גם אם זו תסתיים בזמן קצר יחסית. השקל, במקביל, ממשיך להתחזק. ונעריך כי זה יקל על בנק ישראל להוריד ריבית, בהחלטה בשבוע הבא".

"בארה"ב, במקביל, האינפלציה ב-PCE ממשיכה להתקרב ליעד של הפד. אינפלציית הליבה נותרת בשלב זה רחוקה מהיעד. אבל סביר להניח שנמשיך להדביק שם את הפער, בחודשים הקרובים. אינדיקציות נוספות, כמו ה-Leading Index, מגבירות את הסבירות להתמתנות בתוצר ברבעון הרביעי, או אפילו למיתונון".

5. תחזית

לפי כלכלני בנק הפועלים הייסוף החד בשער השקל תומך בהפחתת ריבית מוקדמת כבר בשבוע הבא, אך ההחלטה היא גבולית. "הנגיד הדגיש בנאומיו בשבועות האחרונים את חשיבות השמירה על היציבות, כלומר טיעון נגד הפחתה. מכל מקום אנו סבורים שהריבית תפחת במהלך הרבעון הראשון של השנה. שוק ההון מגלם תוואי הפחתות ריבית מהיר עד לרמה של 3.25% בעוד כשנה. אנו סבורים שבנק ישראל יהיה זהיר, וקצב הפחתות הריבית יהיה איטי יותר". 

לגבי הריביות בעולם, אלכס זבז'ינסקי, ממיטב צופה שרוב הבנקים המרכזיים הגדולים צפויים להתחיל להוריד ריבית כבר בשליש הראשון של 2024. "נציגי הבנקים המרכזיים הגדולים מנסים לקרר התלהבות בשווקים ומזהירים שהריבית לא תרד כל כך מהר. אולם, נראה שירידה מהירה באינפלציה לא מותירה להם ברירה, אלא להתחיל בתהליך הורדת ריבית בהקדם".

לפי זבז'ינסקי, האינפלציה בארה"ב צפויה להגיע ל-2% תוך שלושה חודשים: "בארה"ב אינפלציית ה-PCE ירדה ל-2.6%, מתחת לתחזיות. כפי שהצגנו בסקירה לפני חודש, בהתאם לשינויים החודשיים במדדי הליבה בשישה חודשים (במונחים שנתיים), קצב השינוי השנתי של PCE Core יגיע במרץ 2024 ליעד ה-FED של 2% בסיכוי של כ-90%".