קרן הגידור שהציגה את התשואה הכי גבוהה השנה, והכוכבית

קרן ספרה־טק חשופה בעיקר למניות של חברות טכנולוגיה ישראליות אשר חלקן נסחרות בחו"ל • אבל יש לה גם קרן אחרת שרשמה את התשואה הכי נמוכה מבין 36 קרנות הגידור שנבדקו

אילוסטרציה: shutterstock
אילוסטרציה: shutterstock

מבין 36 קרנות הגידור שבדקנו, רק אחת הצליחה להגיע לתשואה זהה לזה של המדד המוביל בוול סטריט S&P 500, שעלה ב־19% מתחילת השנה - קרן ספרה־טק. מדובר בקרן מוטת מניות טכנולוגיה שהחלה לפעול רק בתחילת השנה. היא מחזיקה בחשיפה בעיקר למניות של חברות טכנולוגיה ישראליות אשר חלקן נסחרות בחו"ל כמו צ'ק פוינט, וויקס ואחרות. ספרה־טק הצליחה לבודד חלק מהסיכון בכלכלה המקומית, על ידי פיזור והתמקדות בטכנולוגיה ישראלית גלובלית. מכיוון שהקרן חדשה, לא ניתן לבחון את הביצועים שלה לאורך זמן.

ניתוח גלובס | הנתונים נחשפים: האם קרנות הגידור מילאו את תפקידן השנה כבולם הזעזועים של הבורסה?
חברת התרופות שמחקה כמעט את כל השווי שלה - ואז זינקה ב־150% ביום אחד
התעלומה של צים: מי עומד מאחורי ההתנהגות החריגה של המניה? 

ספרה היא אחד הגופים הוותיקים בשוק קרנות הגידור, ופועלת בשוק כבר 20 שנה. היא מנוהלת על ידי אמיר לוי (בעברו בכיר באוצר) ונחשבת לאחת משתי קרנות הגידור הגדולות בישראל.

אבל לא הכל ורוד. ספרה אמנם מנהלת את הקרן עם התשואה הכי גבוהה מבין אלו שבדקנו, אבל היא גם מפעילה את הקרן שהתייצבה בתחית הטבלה - ספרה אל.פי (מאסטרפנד). מדובר באחת הקרנות הוותיקות של ספרה והיא מתמקדת בעיקר בשוק ההון הישראלי. לכן, ברבעון הראשון של השנה, כשהמחאות נגד הרפורמה המשפטית היו בשיאן, היא ספגה תשואות שליליות חריגות. הקרן אמנם השלימה פערים בקיץ, והצליחה לעמוד בטלטלות שהיכו את השוק עם פרוץ המלחמה, ועדיין, נותרה בתחתית טבלת התשואות.

היא ירדה ב־7.3% באוקטובר, בשיעור נמוך ביחס לקריסת ת"א 125 באותו חודש. ועלתה ב־7.2% בנומבר, כמעט כמו כל העלייה של מדד הייחוס. או במילים אחרות, הייתה דומה מדי לשוק ולא בלמה את הזעזועים כמעט. הקרן בתחתית התשואה מתחילת השנה בין קרנות הגידור המנייתיות (4.6% -), והיא גם במקום נמוך ב־12 החודשים האחרונים (6.3% -).