הבורסה בת"א | סיקור שוטף

מגמה שלילית בנעילת הבורסה: מניות הבנייה צללו בכ-2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ומדד ת"א 90 השיל מערכו כ-1.1% • הדולר ירד ביחס לשקל בכ-12% מאז השיא אליו הגיע בסוף אוקטובר • בשל חג המולד, בבורסות רבות בעולם שבוע המסחר הבא יהיה מקוצר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

15:59

מגמה שלילית בנעילת הבורסה. מדד ת"א 35 ירד ב-0.2% ומדד ת"א 90 השיל מערכו כ-1.1%. מניות הבנייה הובילו את המגמה השלילית כאשר ירדו בכ-2%. מנגד, מניות הביומד טיפסו ב-0.8%.

מחזור המסחר הסתכם בכ-579 מיליון שקלים.

בלטו לחיוב מניות קמטק , פריורטק , מג'יק , אופקו הלת'  ומניבים ריט .

מנגד, אלוני חץ , פוקס , אנרג'יאן , ריטיילורס  ואלטשולר שחם  נסחרו במגמה שלילית.

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים ננעלו בעליות קלות. מנגד, מדד תל בונד שקלי 10 + ירד ב-0.5%.

14:20

המדדים המרכזיים בתל אביב נסחרים בירידות שערים. מדד ת"א 35 יורד ב-0.3% ומדד ת"א 90 משיל מערכו כ-1%.

חברת אלרוב נדל"ן שבשליטת אלפרד אקירוב, דיווחה לפני זמן קצר כי הגישה לכבוד רשות שוק ההון בקשה מחודשת לקבלת להיתר שליטה בכלל- ביטוח בצירוף מספר מתווים.

מדובר באחת הפרשות הארוכות שידע שוק ההון, כאשר רק לפני מספר חודשים רשות שוק ההון הודיעה לאלפרד אקירוב, בעל השליטה בחברת אלרוב נדל"ן, כי סגרה את תיק הבקשה הקודמת שהגיש לקבלת היתר שליטה בחברת כלל ביטוח. בחברת אלרוב נדל"ן שבשליטת אקירוב טענו אז כי מדובר בהתפתחות טכנית בלבד, וכי בכוונתם להציג בקשה חדשה ועדכנית להיתר השליטה. ואכן, החברה דיווחה היום (א') כי הגישה בקשה מחודשת לקבלת היתר שליטה בחברה.

אלרוב נדל"ן הפועלת בתחומי המלונאות, הייזום והנדל"ן המניב, מחזיקה בכ-14.6% ממניות כלל, בשווי שוק של 658 מיליון שקל. החברה מחכה להיתר השליטה כדי לעלות לשיעור החזקה של 30% ולשלוט בחברה.

12:41

חברת חלל תקשורת  הציגה את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של השנה: 
הכנסות החברה הסתכמו בכ-25.1 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2023, עלייה של כ- 2% מול הרבעון המקביל אשתקד וגידול של כ- 17% בהכנסות הלווין עמוס -17 אשר הסתכמו בכ-8.1 מיליון דולר מול כ-7 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ברבעון השלישי של 2023 רשמה החברה עליה של כ-8% ב- EBITDA ביחס לרבעון המקביל אשתקד (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות ובניטרול הוצאה חד פעמית), שהסתכם בכ-18.1 מיליון דולר, לעומת כ- 16.8 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 
צבר ההזמנות הסתכם לסך של כ-217 מיליון דולר, מתוכו צבר ההזמנות ללוויין עמוס-17 הסתכם בכ-61 מיליון דולר. 

חברת אורביט , העוסקת בייצור מוצרי אלקטרוניקה לתחומי התקשורת והתעופה, הודיעה היום (א') כי קיבלה הזמנה נוספת מאינגרטור אירופאי מוביל, הכוללת מערכות תקשורת לווינית עבור פלטפורמות צבאיות ימיות חדשות בסך כולל של כ-3.6 מיליון דולר. אספקת המערכות, אשר יספקו לצי קישוריות לוויינית רציפה על גבי פס רחב, צפויה להתחיל במהלך שנת 2026.

ההזמנה כוללת את מערכות ה-OceanTRx4 של אורביט אשר תספקנה קישוריות לוויינית רציפה במגוון תדרים לספינות צי אירופאי מוביל.

הזמנה זו מתווספת למספר הזמנות בהיקף משמעותי עליהן דיווחה החברה לאחרונה אשר כוללת חתימה על הסכם מסגרת עם חיל האוויר האמריקאי בהיקף של כ- 16.5 מיליון דולר לאספקת שירות למערכות תקשורת הפנים ושדרוג יחידות ההפעלה במערך מטוסי ה 135-KC. כמו כן, לאחרונה דיווחה החברה על קבלת הזמנות ממשרד הביטחון הישראלי לאספקת מערכות תקשורת מתקדמות בהיקף של כ-16.6 מיליון דולר.

11:57

מתחזקות הירידות בבורסת ת"א: מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 1.1%.

החברות עלבד  ושמן נדל"ן  חתמו על הסכם Sale & Leaseback, במסגרתו תמכור עלבד לחברת שמן נדל"ן מניב 50% מזכויות במקרקעין הכוללות קרקע ומבנה המשמש כמפעל לייצור מגבונים בעיר דימונה, אשר יושכרו מחדש לעלבד בשכירות ארוכת טווח. בתמורה לרכישת מחצית מהזכויות תשלם שמן נדל"ן מניב לעלבד כ-40 מיליון ש"ח.

חברת סופווייב , העוסקת בפיתוח טכנולוגיה לא-פולשנית לטיפולי הצערת ומיצוק העור, דיווחה הבוקר כי קיבלה את אישור ה-FDA בארה"ב לשיפור במראה עור רופס בזרוע באמצעות מכשיר שפיתחה החברה בהתבסס על טכנולוגיית ה- TM SUPERB שלה.

11:03

ירידות קלות בבורסת ת"א. מדד ת"א 35 משיל מערכו 0.4% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.6%. בקרב המדדים הענפיים, מדד ת"א נפט וגז משיל מערכו 1.2%. מנגד, מדד ת"א טנולוגיה עולה ב-0.4%. 

חברת מאסיבית , העוסקת בפיתוח, ייצור ומכירת מדפסות תלת-מימדיות וחומרי הדפסה, עדכנה הבוקר כי קיבלה הזמנה מענקית הבידור ופארקי השעשועים "דיסני" בארה"ב, לרכישת מדפסת מאסיבית מסוג 10000-G. 

ארז צימרמן, מנכ"ל מאסיבית, הסביר כי: "החתימה על ההסכם עם ענקית הבידור דיסני היא דריסת רגל חשובה עבור החברה בתעשיית פארקי השעשועים. זוהי תעשייה שמייצרת בשיטות ייצור מיושנות, מרובות בכח אדם. היתרונות המובהקים של החברה - גודל ההדפסה, מהירות ההדפסה וחומרי הדפסה מתקדמים, יאפשרו לדיסני לייצר בעזרת מדפסת החברה חלקים בצורה מהירה ואיכותית שעומדת בתקנים המחמירים ביותר".

בשוק החוב המקומי, מדדי התל בונד הקונצרניים נסחרים בעליות קלות. במקביל, מדד תל גוב שקלי 10 + נסחר בירידות של 0.3%.

10:11

הזינוק במניית קמטק הוביל לעיכוב בפתיחת יום המסחר בבורסת ת"א שנפתחה בירידות קלות. מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ומדד ת"א 90 משיל מערכו 0.1%.

בולטות לחיוב מניות קמטק , פריורטק , נובה , אינרום  וסאפיינס .

מנגד, מניות דוניץ , ישרס , דנאל , חילן  וורידיס  נסחרות בירידות שערים.

08:06

1. שוק המניות

יום המסחר בת"א צפוי להיפתח במגמה מעורבת. ביום חמישי האחרון, המסחר בת"א התנהל בירידות שערים, אך בסיכום שבועי המדדים המובילים ת"א 35 ות"א 125 רשמו עלייה קלה. נכון ליום חמישי, מדד ת"א 35 ירד ב-0.8% אך עלה ב-1.5% ברמה השבועית. מניית אנלייבקס  בלטה בניגוד למגמה הכללית כשעלתה במהלך יום המסחר ב-19% על רקע התקדמות בניסוי קליני ועלייה במניה בנאסד"ק ביום רביעי.

חמישה מנהלים חושפים: זו הייתה ההשקעה המוצלחת והגרועה שלנו השנה 

בין המדדים הענפיים בלטו מדדי הטכנולוגיה והביומד עם ירידה חדה יותר ממדד ת"א 35 ביום חמישי, אך נזכיר שמדד הביומד מציג עלייה של 16% מתחילת החודש, הודות למניית קומפיוג'ן , שזינקה בכ-178% מתחילת דצמבר.

הכוכב של השנה: המדד שזינק ב-40% בבורסת ת"א 

מתחילת שנת 2023 מדד ת"א 35 רושם עלייה של כ-3%, לעומת עלייה של 24.3% במדד S&P 500 האמריקאי.

בוול סטריט, המדדים המרכזיים ננעלו ביומו האחרון של שבוע המסחר (ו') במגמה מעורבת. מדד הדאו ג'ונס ננעל בירידות קלות, ה-S&P500 והנאסד"ק ננעלו בעליות של כ-0.2%. בסיכום שבועי, ה-S&P 500 סגר שבוע חיובי שמיני ברציפות לראשונה מאז 2017. בסיכום שבועי, ה-S&P 500 עלה ב-0.9%, הדאו רשם עלייה של 0.4%. הנאסד"ק עלה ביותר מ-1% בשבוע האחרון.

2. שוקי האג"ח

במסחר באיגרות חוב נרשמה ביום חמישי מגמה שלילית, עם ירידות שערים הן במדדי האג"ח הממשלתיות תל גוב והן במדדי האג"ח הקונצרניות תל בונד. מדד תל בונד 20 נסחר בירידה של 0.5%.

הכלכלן הראשי בבית ההשקעות מיטב, אלכס זבז'ינסקי, ממליץ בסקירתו השבועית לקצר מח"מ לבינוני ברכיב האג"ח, וכן להגדיל חשיפה לאג"ח הצמודות. זבז'ינסקי ציין כי בישראל יש כעת סיכונים שלא קיימים במדינות אחרות, והם באים לידי ביטוי בפרמיית הסיכון, CDS.

לדבריו, על פי קו המגמה בעולם, התשואה בישראל באג"ח הממשלתיות ל-10 שנים נמוכה מדי והייתה אמורה להיות גבוהה ב-1.5% מרמתה הנוכחית.

בארה"ב, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו לאחר פרסום מדד ה-PCE שהצביע על התקררות במחירים (הרחבה מטה). התשואה על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים ירדה לרמה של 3.9% וסגרה ירידה חודשית של 1%. התשואה על אג"ח לשנתיים ירדה לרמה של 4.3%.

3. שוקי הסחורות והמטבעות

במסחר במטבע חוץ, התחזק השקל ביום שישי מול הדולר ונסחר ברמה הנמוכה מזה יולי כשעמד על 3.6 שקלים. מאז השיא אליו הגיע הדולר ביחס לשקל בסוף חודש אוקטובר, 4.08 שקל לדולר, הוא ירד בכ-12%. מול האירו, השקל נחלש קלות ונסחר סביב רמה של 3.97 שקלים.

בסקירה השבועית של מודי שפריר, אסטרטג ראשי לשווקים פיננסיים בבנק הפועלים, הוא ציין שבעוד שהבנק המרכזי בארה"ב, הפד, הכין בשבוע שעבר את הקרקע לתחילת הורדת ריבית ב-2024, הבנק המרכזי של נורבגיה העלה את הריבית, הבנק ביפן צפוי להעלות אותה בתחילת 2024, ושאר הבנקים המרכזיים הגדולים הבהירו כי אין בכוונתם להוריד בקרוב את הריבית - עובדה שהובילה להיחלשות ניכרת של הדולר בעולם. נכון לחמישי, האירו שווה 1.1 דולר.

מחיר חבית נפט מסוג ברנט נסחר ביום שישי בירידה קלה לכ-79.2 דולר, לאחר שביום חמישי אנגולה הודיעה כי החליטה לעזוב את קרטל OPEC לאחר 16 שנות חברות. הרקע להחלטה הוא אי הסכמות קשות בין אנגולה, אחת ממפיקות הנפט הבולטות ביבשת אפריקה, לבין הקרטל על רקע הקיצוצים האחרונים שעליהם הוחלט בהתכנסות OPEC+ לפני כשלושה שבועות. ברמה השבועית מחיר הנפט עלה.

בבנק לאומי העריכו השבוע, כי מחיר חבית נפט ינוע בתקופה הקרובה בטווח של 75-85 דולר.

4. מאקרו

ביום שישי האחרון, פורסם בארה"ב מדד ההוצאה לצריכה הפרטית (PCE) לחודש נובמבר. בקצב חודשי, ירד המדד ב-0.1%, מתחת לצפי המוקדם שחזה כי המדד ייישאר ברמתו הנוכחית. בחישוב שנתי, עלה המדד ב-2.6%, בניגוד לתחזיות המוקדמות שציפו כי המדד יעלה ב-2.8%.

מדד הליבה של ה-PCE עלה ב-0.1% בקצב חודשי (צפי:0.2%) ובחישוב שנתי המדד עלה ב-3.3% (צפי: 3.2%).

שבוע המסחר הקרוב, האחרון לשנת 2023, יהיה שבוע מקוצר בבורסות רבות בעולם בשל חג המולד. במהלכו יתפרסמו מספר נתוני מאקרו ברחבי העולם, שהבולטים ביניהם כוללים את הייצור התעשייתי והמכירות הקמעונאיות ביפן, מכירות בתים קיימים בארה"ב, מדד המחירים לצרכן והמאזן המסחרי בהודו.

בישראל תפרסם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נתונים מסקר כוח אדם לחודש נובמבר, נתונים על הייצור התעשייתי בענפי התעשייה, הכרייה והחציבה לאוגוסט עד אוקטובר, וכן יצוא שירותים לחודש אוקטובר.

5. תחזית

דריו מסי, אנליסט בבנק יוליוס בר, מעריך כי האיחוד האירופי נע בכיוון של עדכון המדיניות הפיסקלית - מהלך שלהערכתו צפוי להיות חיובי עבור השוק, ולייצר יציבות בטווח הארוך, בעיקר באג"ח.

לדבריו, "המסגרת הפיסקלית של האיחוד האירופי היא עניין מורכב למדי. כאשר מגפת הקורונה הכתה, הכללים הפיסקליים הושעו זמנית כדי לתת למדינות יותר מרחב פעולה להילחם נגד הנפילה הכלכלית. אולם זמנם של האירופים מוגבל מאחר שעד השנה הבאה, יהיה צורך לחדש את הכללים הישנים של הסכמי היציבות והצמיחה באיחוד - במציאות של חובות ריבוניים גבוהים בהרבה ועם דרישות חדשות להוצאות ממשלתיות בתחומי האנרגיה והביטחון".

מסי מציין שיש חשיבות גדולה להתאמת הכללים בהקדם, כדי לא ליצור קשיים על הכלכלה. שרי האוצר של האיחוד הסכימו השבוע על העקרונות, אך יש עדיין חילוקי דעות בין שני מחנות כלכליים.

להערכתו, הולכת ומתקדמת פשרה, כשבשלב הבא התנאים המוסכמים יועברו לפרלמנט האירופי להמשך חקיקה. "בסך הכול, אנו חושבים שהתפתחות זו מסירה מרכיב מרכזי של אי-ודאות. ההשפעה לטווח הקצר על השווקים הפיננסיים צפויה להיות מוגבלת, אך אנו רואים בתיקונים במסגרת הפיסקלית נחוצים וחיוביים ביסודם בטווח הבינוני עד הארוך עבור שוקי האג"ח האירופיים, ובמיוחד עבור אג"ח ריבוניות, שאותן אנחנו שומרים בדירוג גבוה מבחינת פוטנציאל ההשקעה".