הכוכב של השנה: המדד שזינק ב-40% בבורסת ת"א

מדד נפט וגז זינק בכ-40% מתחילת השנה - יותר מפי 2 מהמדד שנמצא במקום השני בטבלת התשואות בבורסת ת"א • אילו מניות תרמו לזינוק?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

שנת 2023 תיזכר כאחת התנודתיות ביותר שחוותה הבורסה בת"א. הרפורמה במערכת המשפט שקידמה הממשלה בתחילת השנה והמחאה בעקבותיה, ובהמשך מלחמת חרבות ברזל, העיבו על ביצועי המדדים המרכזיים בתל אביב, שהניבו לאורך השנה תשואות נמוכות בהשוואה למדדי מניות גלובליים.

הבעלים שווים 900 מיליון שקל: זו המניה שהיכתה את המדדים
הבורסה שהציגה השנה את התשואה הטובה בעולם ואיך היא ביחס לישראל?  

כך למשל, מדד ת"א 35 עלה בכ-2.4% מתחילת השנה בעוד שמדד נאסד"ק בארה"ב זינק בכ-55% בתקופה זו, והסטוקס-600 באירופה הוסיף לערכו כ-12%.

על רקע הביצועים החלשים של מדדי הדגל בבורסה המקומית, בלט לחיוב מדד ענפי שהשאיר אבק לשאר המדדים הענפיים בת"א - מדד נפט וגז. זה זינק בכ-40% מתחילת השנה, יותר מפי 2 ממדד ת"א טכנולוגיה שהניב כ-15%, ונמצא במקום השני בטבלת התשואות במדדי הבורסה.

 

לביצועים המרשימים של מדד הנפט והגז הובילו ההתפתחויות שחלו בקרב החברות שמרכיבות אותו במהלך השנה. בין היתר מניית תמר פטרוליום  זינקה בכ-90% מתחילת השנה, ויחידות ההשתתפות של שותפות נאוויטס  טיפסו כ-80%. גם מניית כהן פיתוח  בלטה בזינוק של 70% מתחילת השנה. אך מעל לכל אלו, שותפות ניו-מד אנרג'י , המחזיקה כ-45% משדה הגז "לוויתן", היא זו שלמעשה דחפה את המדד כולו לצמרת מדדי הבורסה המקומית.

העסקה הקפיצה, המלחמה הורידה

בסוף חודש מרץ דווח כי ענקית האנרגיה בריטיש פטרוליום (BP) הגישה יחד עם חברת האנרגיה אדנוק מאבו-דאבי, הצעה לרכוש מחצית מהשותפות שבשליטת קבוצת דלק, לפי שווי של 14 מיליארד שקל לניו-מד אנרג'י. העסקה המתרקמת הקפיצה את מדד הנפט והגז בחדות לאור העובדה שהשותפות מהווה כ-14.8% ממשקל המדד, גבוה יחסית לשאר המניות המרכיבות אותו.

בתחילת חודש אוקטובר הגדילה ניו-מד את תמורת המכירה הנדרשת מאדנוק ו-BP בעוד 250 מיליון דולר, בשל עליית מחירי הנפט והגז ושחיקת השקל.

יחד עם הזינוק בו לאחר הדיווח הראשוני על עסקת ניו-מד אנרג'י, מדד ת"א נפט וגז רשם מתחילת השנה תשואה מרשימה של 45% עד פרוץ מלחמת חרבות ברזל בתחילת אוקטובר. עם פרוץ המלחמה הוא צלל בחדות ואיבד כ-9% ביום המסחר הראשון לאחר מתקפת החמאס בעוטף עזה. בשבועות הבאים המשיך המדד לצלול מחשש להתקיימות העסקה בין ניו-מד לענקיות האנרגיה. לכך נוסף החשש מפני עימות בגבול הצפון עם חיזבאללה, שהעיב על מניות חברות האנרגיה שחלק גדול מפעילותן קשור להפעלת אסדות גז בים התיכון.

בימים שלאחר פרוץ המלחמה התקבלה איזו צפירת הרגעה, כשברויטרס דווח כי בריטיש פטרוליום ממשיכה לבחון את העסקה מול ניו-מד. ובכל מקרה בשבועות האחרונים מדד הנפט והגז חזר לטפס, כשהוא מקזז חלק מהירידות החדות שרשם באוקטובר.

מבט אל 2024

בשיחה עם גלובס, רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות, מציין את התחזיות שלו לגבי מדד הנפט והגז בשנה הקרובה: "במבט לשנת 2024, נראה כי סקטור הנפט והגז עשוי להיות מעניין להשקעה, זאת נוכח תזרים המזומנים היציב של החברות בענף, היותו של הגז הטבעי נכס אסטרטגי למדינה, אפשרות שהממשלה תאשר הגדלה של סך היצוא ממאגר לוויתן (בין השאר כדרך לממן חלק מהוצאות המלחמה באמצעות מיסוי ששינסקי), וכמובן, התממשות אפשרית של עסקת בריטיש פטרוליום וחברת הנפט הלאומית של אבו דאבי.

יצוין, כי הגדלה אפשרית של הייצוא תסייע להעלאת האטרקטיביות של מאגר לווייתן, היות ומחירי היצוא גבוהים יותר מאשר בשוק המקומי ובנוסף הם מסייעים להקדמת תזרים המזומנים במספר שנים. עם זאת, יש לשים לב לסיכון המאפיין את פעילות הענף. בהקשר זה מהווה המלחמה באזורינו סיכון גיאופוליטי ומעלה, לדוגמה, חשש מפגיעה פיזית אפשרית בתשתיות במקרה של העמקת הלחימה בצפון. תרחיש אחר, מתון יותר, הכולל השבתה לזמן קצוב של אחד המאגרים (כפי שקרה עם פרוץ המלחמה במאגר תמר, שהושבת למשך כחודש), מדאיג פחות. המלחמה, ככל שתתפתח ואף תחריף, עלולה גם להרחיק התממשות עסקה עם גוף מהאמירויות על רקע נראות פוליטית".