תובלה ימית | שאלות ותשובות

מי בפנים ומה תהיה תגובת החות'ים? כוח המשימה הבינ"ל יוצא לדרך

מזכיר ההגנה האמריקאי הודיע על הקמת כוח משימה בינלאומי להגנה על חופש השיט בים האדום, לאחר שבשבועות האחרונים גברו איומי והתקפות החות'ים על ספינות תובלה • אלו מדינות יהיו חברות בכוח ואלו לא, כיצד המצב משפיע על מחירי הנפט ומה צפויה להיות התגובה של איראן? • גלובס עושה סדר

נושאת המטוסים האמריקאית USS Dwight D. Eisenhower שנשלחה למזרח הים התיכון יחד עם ספינות מלחמה נוספות, עוברת את המפרץ הפרסי / צילום: Associated Press, U.S. Navy
נושאת המטוסים האמריקאית USS Dwight D. Eisenhower שנשלחה למזרח הים התיכון יחד עם ספינות מלחמה נוספות, עוברת את המפרץ הפרסי / צילום: Associated Press, U.S. Navy

שעות ספורות לאחר ביקורו בישראל, הודיע אמש (ב') מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין בבחריין על הקמת כוח המשימה הבינלאומי להגנה על חופש השיט בים האדום מול איומי החות'ים. ההודעה הזו הגיעה חודש לאחר חטיפת אוניית הגלנוע (Ro-Ro) גלקסי לידר שבבעלות חברת "ריי" של רמי אונגר.

ראיון | "גם הסינים מבינים שאם יש בעיה בתעלת סואץ כל המסחר העולמי סובל"
ראיון | בכיר לשעבר בחיל הים: המשבר הוא הזדמנות לפתח ברית ימית עולמית

מאז המתקפות ואיומי החות'ים הלכו והחריפו, ורק כעת החליטו בוושינגטון להוציא לפועל את כוח המשימה, מה שמעלה שאלות כמו מדוע זה לא קרה קודם? מיהן החברות בכוח המשימה? ובכמה יתייקרו עלויות ההובלה עד שהכוח יצליח במשימתו? גלובס עושה סדר.

מדוע לקח לארה"ב חודש להקים את כוח המשימה?

למדינות העולם המערבי לקח זמן להבין כי האיום החות'י אינו רק ישראלי, אלא אזורי ואף בינלאומי. מעבר לכך, ארה"ב שאפה מן הרגע הראשון שכמה שיותר מבין 39 חברות הכוח הימי המשולב (CMF) להגנה על חופש השיט במרחב שבין המפרץ הפרסי לים האדום ככלל, וכמה שיותר מבין 15 חברות CMF 153, שאחראי על הים האדום מאז 2022, בפרט ייטלו חלק במשימה. אולם, בפועל רק עשר מדינות ייטלו חלק באופן רשמי בכוח המשימה.

מיהן המדינות שייטלו חלק ומי לא?

ארה"ב, בריטניה, בחריין, קנדה, צרפת, איטליה, הולנד, נורבגיה, איי סיישל וספרד ייקחו חלק בכוח הבינלאומי החדש. כפי שניתן לראות, ישראל לא תיטול חלק בכוח המשימה באופן רשמי, אולם קשה להאמין כי היא לא מעורבת בשיתוף הפעולה. במיוחד, כאשר רק לפני שבוע הודיע צה"ל כי ספינת טילים מדגם סער 6 הפליגה למרחב הים האדום. מעבר לכך, לפי פוליטיקו, יש מדינות שהסכימו ליטול חלק בפעילות כוח המשימה - אך מבלי להכריז על כך בפומבית.

לאחר איום החות'ים על ערב הסעודית ועל איחוד האמירויות, כי יפגעו באופן גורף באתרי הנפט והגז הטבעי שלהן אם יצטרפו לכוח שיתקוף את תימן, ריאד ואבו דאבי לא נוטלות חלק - לכל הפחות ברמה הרשמית - בכוח המשימה.

אם זה אכן כך, יש לזאת כמה הסברים אפשריים: ראשית, החשש כי התגובה החות'ית על מתקפות נגדם תופנה אל מתקני חברות הנפט הלאומיות עראמקו ואדנוק. שנית, פחד מתוקפנות איראנית. ולבסוף, אפשרות אחרת היא פשוט סגירת חשבונות עם ארה"ב על כך שלא סייעה להן במלחמת האזרחים בתימן.

מלחמת האזרחים בתימן היא לא רק סוגיה סבוכה ברמה המקומית, אלא ברמה האזורית. איחוד האמירויות מקורבת למועצת המעבר הדרומית, ערב הסעודית קשורה לאסלאח, ואיראן, כמובן, למורדים החות'ים. כלומר, אפילו בין אבו דאבי לבין ריאד יש פערים קשים בתפיסת הפתרונות העתידיים לתימן. זה בא לידי ביטוי, לדוגמה, בהערכה כי אחד משיקולי ריאד להישאר מחוץ לכוח המשימה, לכל הפחות ברמה הרשמית, היא תקוותם כי הפסקת האש האחרונה בתימן שהושגה באפריל, תהפוך בקרוב להסכם שלום בינם לבין החות'ים.

המדינה המזרח תיכונית היחידה שנוטלת חלק באופן רשמי בכוח המשימה היא בחריין. זה נובע, בעיקר, מן העובדה כי בירתה, מנאמה, היא מקום מושבו של בסיס האם של הצי החמישי של ארה"ב. כלומר, אין לה שום יכולת להסתיר מעורבות, או אפילו קשר, לכוח המשימה.

מה כוח המשימה יעשה?

חלק מהחברות בכוח המשימה יספקו מודיעין, וחלק אחר יבצעו פטרולים משותפים. אותם פטרולים יתבצעו משני צידי באב אל־מנדב. כלומר, הן בים האדום והן במפרץ עדן.

מהן המתקפות האחרונות שהתבצעו המורדים החות'ים?

המורדים החות'ים תקפו אתמול ב-10:00 שעון ישראל שתי אוניות מסחר. הראשונה היא המכלית SWAN ATLANTIC שהותקפה באמצעות חימוש משוטט (מל"ט מתאבד) וטיל בליסטי. האונייה , ששטה עם דגל איי קיימן, יצאה מנמל יאנבו בערב הסעודית דרומה - מה שמעיד כי אין שום סבירות ששטה לישראל. לאחר המתקפה היא קראה לסיוע, ומי שהגיעה זו אוניית המלחמה האמריקאית USS קארני שבחנה את הנזקים .

בערך באותה עת הותקפה אוניית הצובר CLARA, ששטה עם דגל ליבריה. היא הגיעה מנמל קזבלנקה בדרכה לנמל בלבואה בפנמה. לפי פיקוד מרכז האמריקאי, לא נרשמה בקשת סיוע מהאונייה הזו בעקבות נזק. בשתי התקריות, לא היו פצועים .

מה מעורבותה של מצרים וכיצד היא מושפעת מרצף האירועים?

לפחות ברמה הרשמית, גם מצרים נעדרת מכוח המשימה - אף שתעלת סואץ, שער הכניסה הצפוני לים האדום, הוא מקור הכנסה קריטי למצרים. בימים כתיקונם, מצרים מכניסה מדי יום מתעלת סואץ כ־25.7 מיליון דולר בממוצע. יתרה מכך, רכיב התעלה מהווה כ־2% מהתמ"ג שלה. אולם, לפי נתונים רשמיים מרשות התעלה, בחודש שחלף מאז 19 בנובמבר ועד יום א' האחרון, כבר 55 ספינות בחרו להסיט את מסלולן מהים האדום לכף התקווה הטובה - לעומת 2,128 ספינות שחצו. מגמה זו החריפה, כמובן, משמעותית בימים האחרונים בעקבות החלטת ענקיות ספנות להפסיק את השימוש בים האדום.

איך איראן צפויה להגיב?

שר ההגנה של איראן, מוחמד רזא אשטיאני, כבר רמז גלויות כי מדינתו עלולה להתערב - במקרה של הקמת כוח משימה נגד החות'ים. "אם ארה"ב תבצע מהלך לא הגיוני שכזה, הם ייתקלו בבעיות יוצאות דופן", אמר שר ההגנה האיראני. "אף אחד לא יכול לבצע מהלך באזור שבו יש לנו עליונות".

מיהן החברות שהפסיקו לשוט בים האדום?

חמש מתוך שבע החברות הגדולות בעולם הודיעו מיום שישי ועד אתמול על הפסקת השימוש בים האדום: MSC, מארסק, CMA CGM, הפג־לויד ואברגרין. אלו חולשות יחדיו על כ־60% משוק הובלת הסחורות הימי, והודעותיהן זירזו משמעותית את החלטת ארה"ב להשיק את כוח המשימה בים האדום.

מהי המשמעות של הימנעות חברות הענק מהים האדום?

הימנעות מהים האדום ותעלת סואץ ועקיפת אפריקה דרך כף התקווה הטובה, היא תוספת למסע של כ-13 אלף ק"מ, ותוספת של עוד 14-10 ימים. אלו מובילים להתייקרות עלויות ההובלה הקבועות, כמו שכר עובדים, בכ־80% - כשבכל הנוגע לעלויות המשתנות מדובר אפילו בכפולות.

מה ההשפעה על מחיר הנפט?

ענקית הנפט בריטיש פטרוליום (BP), שהיקף הסחר שלה עומד על כארבע מיליארד חביות נפט בשנה שמהווים כ־20% מנפח הסחר העולמי בנפט גולמי, הודיעה אתמול כי גם היא מפסיקה לשוט בים האדום.

לאחר שבעקבות רצף הודעות ענקיות הספנות בסוף השבוע מחיר הנפט עלה ביותר מאחוז לכ־77.3 דולר לחבית ברנט, חלה בכחצי יממה עלייה של כאחוז נוסף על לכ־78 דולר לחבית ברנט.

כיצד הושפעו מחירי הגז הטבעי?

מחירי הגז הטבעי באירופה זינקו בעד 13% בצל ההתפתחויות האחרונות בים האדום, בעקבות הסימנים המשמעותיים ביותר להפרעות בזרימת האנרגיה. עם זאת, חידוש הפקת הגז בתמר מאז נובמבר ובעקבות כך ייצוא מחודש של LNG ממצרים עשוי לתת מענה, במידה ויהיו חוסרים.

האם יש חברות שמצאו פתרון שאינו ויתור על מעבר בבאב אל־מנדב?

חברות קטנות משמעותית מחמשת ענקיות הספנות שהחליטו להימנע מבאב אל־מנדב הפנו גב לישראל, והודיעו על "השהיית" השיט אליה - בתקווה שהחות'ים לא יתקפו אותן. בולטות שבהן OOCL מהונג קונג, וכפי שפורסם לראשונה בגלובס - ONE מסינגפור.

כיצד המצב משפיע על תנועת השיט העולמית?

בזמן שבתעלת סואץ עובר כ־12% מהסחר העולמי, בתעלת פנמה חולפים כ־5%. בעקבות בצורת, תכננו בפנמה להפחית את מכסות המעבר בתעלה בחודשים ינואר ופברואר.

עם זאת, בעקבות כמה שבועות גשומים וכמובן בצל האירועים בים האדום, החליטה רשות תעלת פנמה להגדיל את מכסות המעבר המתוכננות בינואר ובפברואר ל־24 ספינות ביום, במקום הפחתה מדורגת ל־20 בינואר ול־18 בפברואר.