"מתחיל לקרות פה משהו": התחזית של בית ההשקעות הגדול בעולם

במנהלת הנכסים הגדולה בעולם ממליצים למשקיעים לעבור מאסטרטגיה של החזקה פסיבית במניות לאורך זמן, לניהול השקעות אקטיבי יותר • "אין ברירה", אומרת מנכ"לית בלקרוק ישראל ענת לוין, "צריך לעבוד יותר קשה כדי לאתר השקעות"

ענת לוין, מנכ''לית בלקרוק ישראל / צילום: רמי זרנגר
ענת לוין, מנכ''לית בלקרוק ישראל / צילום: רמי זרנגר

נגמר "גן העדן" של הצמיחה המתונה והריבית האפסית. אנחנו ניצבים בפתחו של עידן עם תנודות חדות בתחום המאקרו־כלכלי וחוסר ודאות חריג וקיצוני - זהו המסר הלא מעודד של ענקית ההשקעות הגלובלית בלקרוק (BlackRock) בפתח התחזית שלה לשנת 2024.

ניתוח | סיכום שנה בגמל: בתי ההשקעות בראש הטבלה, ומי בתחתית
הבורסה בת"א, נדל"ן ואנרגיה מתחדשת: ההמלצות של מנהלי ההשקעות לשנה שבפתח

התחזית של בלקרוק גוזרת בראש ובראשונה "יותר מאמץ אישי" מהמשקיעים בהשוואה לעבר. כלומר, פחות השקעות פסיביות במדדים ויותר חקירה אקטיבית של אפיקי ההשקעה שלהם. "בימים אלה נעים השווקים הפיננסיים בין תקווה ל'נחיתה רכה' של הכלכלה האמריקנית לבין חשש ממיתון", כתבו בבלקרוק, "אך המגמות היותר רוחביות, אלה שבסוף מעצבות את הכלכלה, נוגעות לקיטון בכוח העבודה בכלכלה העולמית, קיטוב גיאופוליטי והמעבר לכלכלה דלת פליטות פחמן".

"מחצית מאוכלוסיית העולם תלך השנה לקלפי"

"יש כמה דגשים מרכזיים מהתחזיות של בלקרוק", אומרת מנכ"לית בלקרוק ישראל, ענת לוין בשיחה עם גלובס. "אנחנו נכנסים לשנה שהיא מאוד פוליטית ברחבי העולם. מחצית מאוכלוסיית העולם צפויה ללכת השנה לקלפי. ולכן, המסר הכלכלי של התחזית הוא שיש סדר כלכלי חדש שעולה בעולם, אחרי הזעזועים שנרשמו בגין הקורונה, בהם הטלטלות בשרשרת הייצור וכיוצא בהן".

 

לוין, ששימשה בעבר בשורה של תפקידים בכירים בהם מנכ"לית חברת הביטוח מגדל, המשנה למנכ"ל כלל ביטוח, וגם המשנה למנכ"ל בנק הפועלים, מתארת את הסדר החדש: "נחיה עם צמיחה יותר נמוכה בכלכלות השונות, ומשטר של ריביות יותר גבוהות לאורך זמן (Higher for Longer). העולם הגיאופוליטי לא יציב, והוא פוגש שינוי מבני של אוכלוסייה מזדקנת ושיעורי צמיחה נמוכים יותר. אנחנו ממשיכים לטעות לגבי הערכות האינפלציה ולכן גם לגבי התחזית להורדות הריבית. עד כה נתוני האינפלציה מראים שמחירי הסחורות אמנם יורדים וזה סוג של שאריות מהקורונה, אבל האינפלציה בתמחור השירותים ממשיכה להיות 'דביקה' (גבוהה ומסרבת לרדת, ח"ש)".

"זרימה אדירה של הון מקרנות כספיות למניות"

"מצד שני כן מתחיל לקרות פה משהו", אומרת לוין. "התמונה הכלכלית מתבהרת... ומנהלי ההשקעות מתחילים לראות את הדברים האטרקטיביים. יש כבר מניות של חברות שהמכפילים שלפיהם הן נסחרות הפכו לאטרקטיבים, אנחנו רואים גם זרימה אדירה של כסף שמתחיל לצאת מהקרנות הכספיות ולעבור להשקעות (למניות, ח"ש)".

לכן, בבלקרוק ממליצים למשקיעים לאמץ את מה שהם מכנים "גישה אקטיבית" לניהול תיקים. "לא כל הערכות השווי של הנכסים מתאימים למציאות החדשה הזו", מזהירים במנהלת הנכסים הגדולה בעולם. "כתוצאה מכך, חשיפה סטטית לקבוצות נכסים רחבות לא תניב את אותן התשואות שהיו להן בעבר, הן במניות והן באג"ח". ובמילים אחרות, מעקב פסיבי אחרי מדדים פחות אטרקטיבי ומגלם יותר סיכון מבעבר.

הסקטורים המומלצים: אנרגיה, תשתיות ו־AI

אז איך מתרגמים את ההתפתחויות האלה להמלצות השקעה קונקרטיות? בסביבה הגלובלית, אומרים בבלקרוק, כי הם "צופים עלייה משמעותית בהשקעות במגזרים אסטרטגיים כגון טכנולוגיה, אנרגיה, הגנה (תעשיות ביטחוניות) ותשתיות. ישנן גם הזדמנויות מתעוררות בחברות המתמחות בניהול והפחתת סיכוני סייבר". לכל אלו הם מצרפים כוכבית: הסיכונים הגיאופוליטיים כיום מוגברים מבעבר ויש להביא זאת בחשבון.

בשנה האחרונה אחד הטרנדים שמשכו את וול סטריט למעלה היה מהפכת הבינה המלאכותית. חברות מובילות בתחום כמו אנבידיה ומיקרוסופט, שהשקיעה ב־open ai, הובילו את צמרת התשואות במדדים בוול סטריט, ובבלקרוק מעריכים שזו רק ההתחלה: "כל תעשיית הטכנולוגיה מעבירה את המיקוד שלה ל־AI, שינוי שמצביע על כך שאנחנו רק בתחילת המהפכה". בבלקרוק ממליצים על "משקל יתר" למניות ה־AI בשווקים המפותחים וצופים שהחוסן ברווחי מגזר הטכנולוגיה ימשיך להוות מנוע מרכזי בקרב החברות האמריקניות.

מה אמור הישראלי הממוצע לעשות עם ההשקעות שלו?
לוין: "הישראלי הממוצע מאוד מוטה להשקעות בארץ. אבל שוק ההון הישראלי הוא בעיקר מוטה למניות של בנקים מקומיים ונדל"ן. לכן, עליו לשאול את עצמו אם הוא חושב שנוצרו הזדמנויות חדשות. אין ברירה, צריך לעבוד יותר קשה ולהתאמץ לאתר השקעות בעולם".