חיל הים | ראיון

בכיר לשעבר בחיל הים: המשבר הוא הזדמנות לפתח ברית ימית עולמית

יובל אילון, לשעבר ראש מספן המודיעין בחיל הים, מעריך שהמשבר הימי הוא אירוע שמחייב התערבות עולמית • בראיון לגלובס הוא מפרט את ההשלכות ומסביר מדוע המצב רע לאיראן

תא''ל (במיל') יובל אילון / איור: גיל ג'יבלי
תא''ל (במיל') יובל אילון / איור: גיל ג'יבלי

"עצירת השימוש בנתיב השיט דרך הים האדום היא לא רק בעיה ישראלית אלא עולמית", אומר בראיון לגלובס תא"ל (במיל') יובל אילון, לשעבר ראש מספן המודיעין בחיל הים והיום חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). "אין ספק שהאירוע הזה פוגע בשרשראות האספקה הימית העולמיות. אם המצב הנוכחי יימשך - מדינות רבות צפויות להיפגע". לדבריו, בעקבות עצירת השימוש בנתיב השיט ושינוי המסלול של חלק מחברות הספנות, סחורות רבות יגיעו ליעדן באיחור של מספר שבועות. "בחלק מהמקרים הן לא יוכלו לעגון בנמלים מסוימים הנמצאים במסלול הרגיל של חברות הספנות בים האדום", הוא אומר.

הדילמה של הודו: מה לעשות אם החות'ים יסגרו להם את נתיבי השיט

לקראת עליית מחירים?

לאילון אין ספק שהחלטת חברות הספנות יהיו השלכות רחבות, וייתכן שאת חלקן כל אחד ואחת מאתנו ירגיש בכיסו. "כשפוגעים בצורה כזו בנתיב שיט בינלאומי, שהוא נתיב סחר מרכזי כל כך, יהיו לכך תוצאות משמעותיות - זה יוביל לעליית מחירים. השאלה המשמעותית היא כמה זמן המשבר הזה יימשך ואם החברות יחליטו לגלגל את ההתייקרויות ללקוחות שבקצה".

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

האם לדעתך הדבר יוביל למחסור במוצרים חיוניים כאן בישראל?
"להערכתי לא. זה לא שאי־אפשר להפליג בכלל. מה שכן, זמני האספקה יתארכו, אבל בסוף הסחורות יגיעו. כדי להתמודד עם הבעיה שבדרך, העולם חייב להתגייס כבר עכשיו, כולל מדינות ששוכנות לחופי הים האדום".

תא"ל (במיל') יובל אילון 

אישי: נולד ב־1972. נשוי ואב לשלושה
מקצועי: בעל תואר שני במדעי המדינה מאונ' חיפה. כיהן בצה"ל בשורת תפקידים, בהם מפקד בה"ד חיל הים וראש מספן מודיעין. השתחרר בדרגת תא"ל ב־2021

ארה"ב הודיעה שהיא מקימה כוח משימה עולמי כדי להתמודד עם המצב. מה דעתך על העניין?
"האמריקאים מנסים לשמור על חופש השיט, קודם כל כחלק מהאינטרס שלהם. גם הבריטים והצרפתים שלחו כוחות לאזור. אני חושב שההחלטה של חברות הספנות הגדולות שמשנות את נתיבי השיט מהים האדום יעודדו את העולם לפעול יותר מהר".

"לשים גבול לאיראן"

בשבועות האחרונים, גורמים במערכת הביטחון הבהירו שאם העולם לא יפעל נגד האיום מצד החות'ים, ישראל תדאג להסיר את האיום. "יש לנו את היכולות לעשות זאת, אבל אני עדיין חושב שעדיף שישראל תתרום בעניין זה מתוך כוח בינלאומי", אומר אילון. "יש לנו יכולת לתרום, זה יכול להיות באמצעות מודיעין, וזה יכול להיות באמצעים אחרים. אני עדיין חושב שבאירוע הזה צריך להיות כוח רב־לאומי כי הבעיה היא כלל עולמית".

מה בעצם צריכה להיות מטרת הקואליציה העולמית שמתגבשת כעת? הרי חיסול החות'ים זו משימה מורכבת.
"החות'ים מונים יותר מ־350 אלף פעילים, והם מצוידים היטב כצבא טרור הממומן ומכוון על ידי איראן, כך שמדובר באתגר. לפיכך, אני חושב שלקואליציה המתגבשת צריכות להיות שתי מטרות: אחת, להבטיח את חופש השיט בים האדום ובאזור. מה זה אומר? למנוע פגיעה באוניות על ידי כלי שיט, מוקשים או בכל צורה אחרת.

"הדבר השני שהקואליציה הבינלאומית צריכה לעשות הוא להסביר למי שמנחה ועומדת מאחורי ההגה של הדבר הזה - איראן - שלא כדאי לה להמשיך כך. המסר שצריך להיות ברור לטהרן הוא "עד כאן"; העולם צריך להבהיר להם בצורה חד־משמעית: אתם הגזמתם, המשך פעילות שכזו תגרור פגיעה משמעותית גם בכם. אני חושב שזו הזדמנות מצוינת שהעולם ישים לאיראנים גבול ברור".

העובדה שהאיראנים הזהירו את ארה"ב מהקמת הקואליציה החדשה הזו אמורה להדאיג אותנו?
"להפך. אם האיראנים חוששים מהקואליציה, סימן שיש להם ממה לחשוש ונוגעים להם בנקודה כואבת. העולם פועל בדיוק בכיוון הנכון".

לסיכום, בטרם פרצה המלחמה ב־7 באוקטובר, היחסים בין ישראל לערב הסעודית התחממו. לדעתך בקרוב נראה ספינות של חיל הים הישראלי לצד ספינות סעודיות?
"אני חושב שזה בהחלט יכול לקרות אבל לא כעת. מה שכן, המצב כעת הוא הזדמנות מצוינת לפתח בריתות קיימות וחדשות, ולפתח יחסים דיפלומטיים ימיים ושיח משותף. ציים פועלים ברחבי הים ורוב הזמן נמצאים בשטחים ימיים בינלאומיים במסגרת משימות של הבטחת חופש השיט. יש בכך הזדמנות גדולה לשיתוף פעולה עם כלל מדינות האזור".