איראן קיוותה להרוויח ממלחמת ישראל בחמאס, אבל בינתיים לא רואה תשורות גדולות

בעוד שטהראן הצליחה להראות שהמיליציות בנות הברית שלה מהוות איום, הגיבוי בחמאס גבה ממנה מחיר דיפלומטי ופיננסי

מנהיג איראן, עלי חמינאי / צילום: ap, Uncredited
מנהיג איראן, עלי חמינאי / צילום: ap, Uncredited

לא הייתה מדינה שיכולה הייתה להרוויח מהמתקפה של חמאס באוקטובר נגד ישראל, וכן מהזעם הבינלאומי על התגובה הישראלית, יותר מאיראן. אך למעלה מחודשיים לתוך המלחמה, טהרן עדיין לא הצליחה לקצור הישגים אסטרטגיים ממשיים מהסכסוך.

שאלות ותשובות | אפילו ערב הסעודית נפגעת: האיום מחריף, האם ארה"ב תצא למלחמה?
ראיון | בכיר לשעבר בחיל הים: המשבר הוא הזדמנות לפתח ברית ימית עולמית
פרשנות | הדילמה של הודו: מה לעשות אם החות'ים יסגרו להם את נתיבי השיט

איראן, הקוראת להשמדתה של ישראל, רואה מבחינתה יתרון בכל מכשול העומד בפני המדינה היהודית. ב־7 באוקטובר, ספגה ישראל את הכישלון הצבאי והמודיעיני הצורב ביותר מזה עשרות שנים, כשמחבלי חמאס בגיבוי איראני פרצו לישראל מתוך רצועת עזה, רצחו יותר מ־1,200 אנשים וחטפו לתוך הרצועה יותר מ־200 בני ערובה. כעת, ניצבת ישראל מול גינוי בינלאומי בגלל קנה־המידה של תגובתה הצבאית, בה נהרגו עד כה יותר מ‏־18 אלף פלסטינים, אשר לפי טענת רשויות הבריאות ברצועת עזה בשליטת חמאס, רובם נשים וילדים.

אבל איראן סופגת גם מחירים בעקבות המלחמה, על אף שאינה מעורבת בה באופן ישיר, ויכולתה להרוויח מהצרות של ישראל הייתה מוגבלת עד כה.

הדיפלומטיה האיראנית מול המערב, שנועדה להקל בסנקציות הקשות שהטילה ארה"ב על תוכנית הגרעין האיראנית, נעצרה בגלל תמיכתה של טהרן בחמאס. מיליארדי דולרים שהבטיחה ארה"ב לשחרר לאיראן בעסקת חילופי שבויים נכון לעכשיו מוקפאים.

כמו כן, איראן דוחקת במדינות ערביות שביססו יחסים דיפלומטיים עם ישראל לבטל אותם, אך אף מדינה לא נענתה לקריאה.

בינתיים, חיזבאללה, בת הברית החזקה של איראן בלבנון, נמנעה מפתיחה במתקפה כוללת נגד ישראל שרבים חששו מפניה; זאת, במידה רבה, בגלל האזהרות שהתגובה של ישראל וארה"ב עלולה להצית מלחמה אזורית רחבה יותר, ולהחליש את ביטחונה של איראן עצמה.

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein
 איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

המלחמה בעזה גם הציתה מחדש את משימתה של ארה"ב להגן על האינטרסים שלה במזרח התיכון, מה שבא לידי ביטוי בעיבוי כמות החיילים והציוד האמריקאי באזור. איראן, מנגד, כבר זמן רב קוראת לסילוק של נכסים צבאיים וחיילים אמריקאים מהמזרח התיכון.

חמאס כן הצליח בניפוץ התדמית הבלתי־מנוצחת של ישראל, ותגובתה הצבאית הפנתה את דעת הקהל נגדה ונגד ארה"ב, שתי האויבות הגדולות ביותר של טהרן. אבל כיום, ישראל בפעם הראשונה ממוקדת בהשמדת חמאס; כשתעשה זאת, זה יגדע מאיראן את אחת החברות החשובות בציר האנטי־מערבי שבנתה.

במקום חמאס, הציעה ארה"ב שיריבתו, הרשות הפלסטינית, המנהלת כיום חלק מהשטחים ביהודה ושומרון, תקבל בסופו של דבר אחריות על עזה. אם זה יקרה והמצב ברצועה יתייצב, הסיפור יסתיים בשחיקת ההשפעה האיראנית על גבולותיה של ישראל.

"איראן תסתכל על ה־7 באוקטובר כהצלחה אדירה", אמר מייקל סינג, לשעבר מנהל בכיר לענייני המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי, וכיום חבר במכון החשיבה של ה־Washington Institute, שעוסק גם הוא בנושא.

הפגנה פרו פלסטינית בטהרן, בחודש שעבר / צילום: ap, Vahid Salemi
 הפגנה פרו פלסטינית בטהרן, בחודש שעבר / צילום: ap, Vahid Salemi

"אולם, אם ארה"ב וישראל ישחקו בקלפים שלהן נכון, איראן תפסיד בטווח הארוך", אמר. "איראן לא רוצה לראות כלום ממה שהציעה ארה"ב - לא רשות פלסטינית מחודשת, לא התחלה מחדש של שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים, ולא המשך הצעדים לעבר נורמליזציה ערבית־ישראלית".

ללא ספק, הדהודי המתקפה של חמאס והתגובה הצבאית המסיבית של ישראל נגד עזה רק מתחילים לבוא לידי ביטוי בשטח. הרבה תלוי בשני דברים שעדיין אינם ודאיים: כמות הנזק שספג ארגון הטרור מבחינה צבאית ומידת היכולת של ישראל, וושינגטון ובנות בריתן האזוריות לייצב את רצועת עזה בתום המלחמה.

כשמנהיגים ומחוקקים איראניים הריעו למתקפה של חמאס באוקטובר, נראה היה שנפתחות לטהרן הזדמנויות. איראן כבר מזמן ציירה עצמה כמגינתם של הפלסטינים במאבקם להגדרה עצמית. טהרן גם נעמדה לצד אוכלוסיות ערביות שממשלותיהן ביקשו לחזק את הקשרים עם ישראל על חשבון השפעתה של איראן. בשדה הקרב, ההתקפה של חמאס חשפה חולשות של ישראל שעלולות להרתיע את ישראל מלפעול נגד איראן, מתוך חשש לגבי תגובה מצד בנות בריתה של איראן, כך אומרים אנליסטים.

ההפסד של ישראל הוא במידה רבה ההישג של איראן, ועם עליית מניין ההרוגים בעזה, איראן מרוויחה מכך שדעת הקהל משנה כיוון נגד ההתקפה הישראלית, כך אמר אפשון אוסטובר, מרצה בבית הספר של הצי האמריקאי לתארים מתקדמים במונטריי קליפורניה. "עד כמה שהמלחמה הזו אולי פוגעת בחמאס, היא גם פוגעת בישראל, וזה בפני עצמו הופך את כל הסכסוך לכדאי מבחינת איראן", אמר.

יכולותיה הדיפלומטיות של איראן מוגבלות

באופן המראה כיצד איראן מנסה להרוויח מהאירועים האחרונים, נשיא איראן איברהים ראיסי נפגש בחודש שעבר עם נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בן סלמאן, בשולי מפגש שאירחה סעודיה בנושא עזה. זו הייתה הפגישה הראשונה בין השניים מאז שהמדינות היריבות שחזרו את יחסיהן הדיפלומטיים במרץ, אחרי שבע שנים של נתק. המפגש הציב את איראן בלב הדיפלומטיה הבינלאומית שנועדה למנוע הסלמה אזורית של הסכסוך.

פגישתם של איברהים ראיסי ומוחמד בן סלמאן, בחודש שעבר / צילום: Reuters, WANA NEWS AGENCY
 פגישתם של איברהים ראיסי ומוחמד בן סלמאן, בחודש שעבר / צילום: Reuters, WANA NEWS AGENCY

איראן הראתה שיש לה רשת של בנות ברית ומיליציות הנאמנות לה ברחבי המזרח התיכון, שיכולות להטריד כוחות בינלאומיים ולהיות מופעלות במהירות. מאז ה־17 באוקטובר, נערכו 92 התקפות נגד כוחות אמריקאים בעיראק ובסוריה, כאשר התגובה הצבאית האמריקאית עליהן הייתה מוגבלת. המתחים בין וושינגטון לממשלת עיראק עלו בגלל כישלונה של בגדד לבלום את ההתקפות - מתיחות שאיראן מרוויחה ממנה. לא וושינגטון ולא ישראל היכו בחזרה בחות'ים, שפוגעים במכולות שנעות בנתיבי השיט בים סוף. בכיר ישראלי אחד אמר שייתכן שכל זה מספק לטהרן סיבה להיות נועזת יותר.

אבל עד כה, בעוד שספינות מלחמה אמריקאיות נמצאות בים התיכון ועומדים האיומים הישראליים להרחיב את מלחמת עזה למקומות אחרים במזרח התיכון במידת הצורך, בנות בריתה של איראן נמנעות מלעורר מלחמה רחבה יותר. הדבר מצביע על אי־מוכנותה של איראן להקריב חברה אחת בציר שבנתה כדי להגן על אחת אחרת, אלא אם השרידות של הרפובליקה האיסלאמית עצמה תעמוד למבחן, כך אמרו אנליסטים.

"אם יש לך יכולות, אך אין לך רצון להשתמש בהן, זה מחליש את ההרתעה שלך", אמר עלי וואז, מנהל פרויקט איראן ב־International Crisis Group, מכון חשיבה לפתרון סכסוכים.

הספינה גלקסי לידר, בבעלות רמי אונגר, מותקפת על ידי הליקופטר חות'י / צילום: ap, Houthi Media Center
 הספינה גלקסי לידר, בבעלות רמי אונגר, מותקפת על ידי הליקופטר חות'י / צילום: ap, Houthi Media Center

מבחינה דיפלומטית, איראן נתקלת במכשולים. בפסגת ארגון שיתוף־הפעולה האיסלאמי, שם נפגשו ראיסי ונסיך הכתר הסעודי, ההצעות של איראן לתגובות כלכליות נגד ישראל נדחו על ידי מדינות המפרץ, ועל־ידי מצרים וירדן, כך על־פי דיפלומטים אירופאיים ומזרח תיכוניים. הלחץ האיראני על מדינות ערביות לצמצם קשרים עם ישראל נהדף גם הוא. איחוד האמירויות הערביות ובחריין, שלאחרונה חתמו על הסכמי שלום עם ישראל במסגרת הסכמי אברהם בתיווך ארה"ב, לא ניתקו את היחסים עמה. גם מצרים וירדן לא ניתקו יחסים עם ישראל.

השיחות שנועדו להביא להתחממות מחודשת ביחסים הדיפלומטיים בין ערב הסעודית וישראל, שתפסו תאוצה בקיץ, נבלמו, כך על־פי אנליסטים ובכירים. אך השבוע, אמר הנשיא ביידן שערב הסעודית עדיין רוצה לבסס קשרים עם ישראל, אם הצעד הזה יקדם פתרון שתי מדינות במסגרתו לצד ישראל תתקיים מדינה פלסטינית עצמאית.

"לטהרן אין יכולת להוביל מהלך דיפלומטי התקפי שהולך הרבה מעבר למה שהשכנות שלה חושבות שנחוץ", אמר וואז.

"ההרס המוחלט של חמאס יהיה מבוכה לאיראן"

התמיכה האיראנית בחמאס העמיקה פער קיים עם מדינות אירופיות והסיגה לאחור דיפלומטיה מוגבלת וסודית ברובה בין איראן לארה"ב. הפער הזה קירב את איראן לרוסיה ולסין, ציר שטהרן אימצה ככל שהסכם הגרעין של המערב מולה התפרק לאורך השנים האחרונות.

הפסקת אש של חודש בין מיליציות בגיבוי איראני וכוחות אמריקאים בעיראק ובסוריה, בעת שארה"ב ניהלה בשקט משא־ומתן עם איראן דרך מתווכים לגבי צעדים לבניית אמון, התפוצצה בבת אחת ב־7 באוקטובר. ממשל ביידן גנז את תוכניתו לקיים שיחות לא ישירות עם איראן, שהיו אמורות להתקיים באמצע אוקטובר בעומאן, כך אמרו כמה בכירים של מדינות מערביות.

בעוד שערוצים לא ישירים בין טהרן וושינגטון נותרו פתוחים, כל תקווה שהייתה לטהרן באשר להקלה משמעותית בסנקציות כלפיה לא נראית סבירה לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב בשנה הבאה. לאחר המתקפה של חמאס, ארה"ב הקפיאה בפועל משלוח של 6 מיליארד דולר שהועברו לקטאר במסגרת הסכם חילופי שבויים שהושלם בספטמבר.

שלושה ימים לאחר מתקפת חמאס, המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, שיבח את חמאס על כך שהשית "נזק בלתי־ניתן לתיקון" על ישראל, אם כי התעקש שלאיראן לא היה תפקיד בכך. היועץ של ארה"ב לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן אמר באותו יום שאיראן הינה "שותפה" בהתקפה.

בסופו של דבר, התוצאה של הסכסוך הנוכחי מבחינת איראן והברית האנטי־מערבית שלה תהיה תלויה בגורל חמאס ובכאוס שישרור לאחר המלחמה בעזה. הפער שנוצר בימים האחרונים בין ישראל לארה"ב לגבי המשילות העתידית ברצועה מדגיש כמה קשה יהיו למצוא קונצנזוס אפילו בין בנות ברית לגבי עתיד עזה.

"ההרס המוחלט של חמאס יהיה מבוכה לאיראן וייצור חשש בין שותפותיה באזור שאולי לא ניתן לסמוך עליה כפי שפעם חשבו", אמר אמיל הוקאיים, מומחה לביטחון ולשחקנים לא־מדינתיים במזרח התיכון, במכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים. חמאס חזק, לעומת זאת, יכול לפגוע בתיאבון של ישראל להילחם בבנות ברית אחרות של איראן, אמר.

רז צימט, עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי באוניברסיטת תל אביב (INSS), אומר שאם לאחר המלחמה תהיה תקופה ארוכה של אי־יציבות פוליטית בעזה, "איראן תהיה בעמדה להמשיך לקדם את ההתערבות שלה בזירה הפלסטינית, כולל ביהודה ושומרון, וכן בלבנון. זה כולל סיוע בשחזור היכולות גם של חמאס וגם של חיזבאללה".

מייקל ר' גורדון השתתף בהכנת הכתבה