תחזית הפד: האינפלציה תתקרר מהר יותר ב-2024, יהיו שלוש הפחתות ריבית; תשואות האג"ח צונחות

חברי הפדרל ריזרב החליטו הערב להותיר את הריבית בארה"ב בטווח של 5.25%-5.5%, בפעם השלישית ברציפות • ההודעה מגיעה לאחר שאתמול פורסם כי קצב האינפלציה השנתי בארה"ב ירד ל-3.1% בחודש נובמבר • בפד הוסיפו הפחתות ריבית ב-2024 ואותתו על כך שהריבית לא תעלה • תשואות האג"ח הממשלתיות יורדות בחדות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press

בהחלטת הריבית האחרונה לשנת 2023, הבנק המרכזי בארה"ב, הפדרל ריזרב, החליט הערב להותיר את הריבית בארה"ב ברמתה הנוכחית - טווח של 5.25%-5.5%. זו הפעם השלישית ברציפות שהריבית נשארת ללא שינוי.

כמה הרוויחו השנה המשקיעים בקרן הגידור של קן גריפין 
הסוחר שפורש בגיל 47, אחרי שהרוויח 100 מיליון דולר ב-3 שנים 

לפי אתר CME האומד את ציפיות המשקיעים והאנליסטים, ההחלטה להותיר את הריבית על כנה עמדה בקנה אחד עם הקונצנזוס בשוק, לאור העובדה שבחודשים האחרונים נתוני האינפלציה בארה"ב מאטים בעקביות, ושורה של אינדיקטורים מצביעים על הצטננות המשק האמריקאי.

בפד הוסיפו הפחתות ריבית ב-2024

במקביל להחלטת הריבית, פורסמו תחזיות הפד לגובה הריבית לשנת 2024. בתחזית הקודמת סברו רוב חברי הפד כי הריבית תרד רק פעמיים במהלך 2024 וכעת התחזיות עומדות על הפחתות ריבית של 3 פעמים בשנה, כאשר חציון תחזיות הפד מראה כי הריבית בארה"ב תעמוד על 4.6% בסוף 2024.

הפד גם עדכן את התחזית הכלכלית הרבעונית שלו. התוצר צפוי לצמוח השנה ב-2.6% וב-1.4% בשנה הבאה. בתחזית הקודמת סברו בכירי הפד כי התוצר יצמח ב-2.1% השנה וב-1.5% בשנה הבאה.

הצפי לאינפלציה (לפי מדד ה-PCE) בשנת 2023 עומד כעת על 2.8%, לעומת 3.2% בתחזית הקודמת - ירידה נוספת בתחזיות, שמצביעה על מגמה חיובית של נתונים המנצחים את תחזיות הפד. גם התחזית לאינפלציית הליבה המשיכה להתמתן ועומדת על 3.2% לסוף שנת 2023 אך על פי התחזיות, אינפלציית הליבה תעמוד על ממוצע של 2% רק בשנת 2026.

נראה כי השוק הגיב בחיוב להחלטת הריבית ולתחזיות הפד, כאשר תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב ירדו בחדות לאחר פרסום ההחלטה. התשואה על אג"ח ארה"ב ירדה ל-4.08% והתשואה על אג"ח לשנתיים עמדה על 4.53%. גם מדדי המניות המרכזיים בוול סטריט עברו להיסחר במגמה חיובית.

פאוול מדגיש: האינפלציה עדיין גבוהה ויש אי ודאות רבה לגבי העתיד

במסיבת העיתונאים שלאחר החלטת הריבית, יו"ר הפד, ג'רום פאוול, פתח באמירתו הרגילה והדגיש את מודעות חברי הפד על הכאב ששיעור הריבית הגבוה מסב לציבור הצרכני ואת מחויבותם להורדת האינפלציה. במקביל, אמר פאוול כי האינפלציה בארה"ב הצליחה לרדת גם ללא פגיעה בשוק העבודה. עם זאת, הדגיש פאוול כי "האינפלציה עדיין גבוהה ויש אי ודאות רבה לגבי העתיד". 

בהמשך הנאום, פאוול הדגיש כי "המדיניות המוניטרית של הפד מחויבת להורדת האינפלציה, ולהביאה ליעד הפד". בנוסף הדגיש כי סבב העלאות הריבית נמצא בשיאו או אפילו בסיומו, אך בפד מוכנים להמשיך ולהעלות את הריבית במידה ויהיה צורך בכך בכדי להוריד את האינפלציה.

פאוול התייחס למצב הכלכלה האמריקאית והדגיש כי "אין עדות לכך שהכלכלה במיתון כעת, הכלכלה בארה"ב הייתה חזקה מאוד עם ביצועים איתנים בשנת 2023, יש עדיין אופציה למיתון בשנה הבאה, וזה תמיד נכון". הוא הוסיף באותו הקשר של הריבית הגבוהה כי בפד מודעים לסיכון שקיים בהחזקת שיעור הריבית ברמתה הגבוהה לאורך זמן והפגיעה הכלכלית הנובעת מכך.

עם זאת, פאוול ציין כי "עדיין מוקדם עדיין לראות מה יהיה, אנו מעוניינים לראות את האינפלציה עוד ממשיכה לרדת". פאוול הוסיף כי חברי הפד רואים שיפור באינפלציה הדביקה וברכיבי השירותים. ביחס למתווה הורדות הריבית וכיצד היא תיראה, פאוול אמר שהם עדיין בתחילת הדיונים על מתווה הורדות הריבית.

האינפלציה ממשיכה לרדת 

נתוני האינפלציה בארה"ב שהתפרסמו אמש (ג') העידו על התמתנות בעליית המחירים במשק האמריקאי, כשברמה החודשית המדד עלה ב-0.1% בנובמבר, בעוד התחזיות צפו כי ייוותר ללא שינוי. קצב האינפלציה השנתי ירד ל-3.1%, בהתאם לצפי המוקדם ולעומת 3.2% באוקטובר. 

יוני פנינג, אסטרטג ראשי בחדר העסקאות של בנק מזרחי טפחות הסביר כי אומנם הנתון של האינפלציה בארה"ב היה צפוי, אך "היו גם לא מעט ציפיות לנתון נמוך במעט מזה".

עוד מסביר פנינג כי "ירידת מחירי הדלק היא כמובן האלמנט החזק ביותר במגמה הזו. בפרט, בניגוד לאינפלציה הכוללת, אינפלציית הליבה ממשיכה לנוע ברמות גבוהות משמעותית של כ-4.0%. אבל גם זה בעיקר נובע ממחירי השכירות, קרי תוצאת לוואי של התרופה שהיא הריבית, ולא ביטוי של "גורמים אינפלציוניים" מבניים. על זה ניתן עוד להוסיף את הירידה הנוספת במחירי הדלק בארה"ב, עד כה בדצמבר, אשר צפויה כרגע להביא לירידות נוספות במדד, בחודש הבא. ובאופן תוצאתי בהמשך ציפיות לירידות במחירים של דברים כמו טיסות, שעלו הרבה לאחרונה, ובאופן דומה את ההשפעה של צמצום הצריכה, בשל אותה ריבית גבוהה".