כך מתכננים האמריקאים להילחם באיום מתימן

גרמניה שוקלת לשלוח ספינות מלחמה לים האדום, כחלק מגיבוש קואליציה בהובלת ארה"ב שתאבטח את אחד מנתיבי הסחר החשובים בעולם • החות'ים הודיעו כי יכוונו על כל ספינה שתעגון בישראל

נושאת המטוסים האמריקאית USS Dwight D. Eisenhower שנשלחה למזרח הים התיכון יחד עם ספינות מלחמה נוספות, עוברת את המפרץ הפרסי / צילום: ap, U.S. Navy
נושאת המטוסים האמריקאית USS Dwight D. Eisenhower שנשלחה למזרח הים התיכון יחד עם ספינות מלחמה נוספות, עוברת את המפרץ הפרסי / צילום: ap, U.S. Navy

ארה"ב עובדת בימים אלה על הקמת קואליציה בינלאומית שתאבטח את תנועת כלי השיט המסחריים בים האדום, וכבר פנתה למדינות אירופיות מובילות במטרה לגייס אותן לשלוח ספינות מלחמה וכן סיוע לוגיסטי לטובת המשימה. כך עולה מדיווחים בתקשורת האירופית ומהצהרות של בכירים בארה"ב.

החות'ים תקפו מכלית שהייתה בדרכה לנמל אשדוד עם טיל שיוט 
הטיל החות'י שפגע בספינה בדרך לישראל: מסוכן ועוקף מערכות רדאר
החות'ים מאיימים: נתקוף כל ספינה שתשוט לישראל
אחרי ההודעה הזו לארה"ב יהיה קשה להימנע ממלחמה אזורית

התנועה הימית באזור ניצבת בפני איום מצד המורדים החות'ים בתימן, שהתגבר בימים האחרונים אחרי סדרת תקיפות של אוניות שעוברות לחופי תימן, במצרי באב־אל־מנדב או בהמשך השיט בים האדום, בשם מלחמה שהם הכריזו על ישראל.

בשלישי נפגעה מכלית נורווגית בשם "סטרינדה" מטיל שיוט חוף ים ששיגרו המורדים החות'ים מחופי תימן לכיוונה בעודה שטה בבאב־אל־מנדאב.

הארגון התימני, ששולט בחלקים מהמדינה, ממומן על ידי איראן ומחומש על ידה, אמר כי פגע בספינה הנורבגית אחרי שזו "לא השיבה" לפניות מצדו, ובעקבות העובדה כי הייתה אמורה לעגון בנמל אשדוד. החות'ים כבר השתלטו לפני כחודש על ספינה שנמצאת בבעלות חלקית ישראלית, אך כעת הסלימו ומאיימים על כל ספינה שתהיה בדרך לישראל, בניסיון להטיל מצור ימי על ישראל בשם הסולידריות עם הפלסטינאים.

התקיפות והאיומים הפכו את השיט בנתיב העמוס, שדרכו עוברת שמינית (12%) מהסחר העולמי, לאזור בסיכון, והצי האמריקאי שיגר ספינות מלחמה לאזור בשבועות האחרונים. כוחות אמריקאים סייעו להדוף ניסיונות השתלטות על ספינה בימים האחרונים.

ההסלמה מצד התימנים מלווה גם בשיגור טילי קרקע־קרקע לכיוון אילת (שיורטו עד כה בהצלחה על ידי מערכת החץ הישראלית) וכן בשיגור כטב"מים לכיוון ישראל. ההתקפות בתימן הקפיצו את מחיר הנפט בימים האחרונים וגם העלו את מחירי הביטוח לספינות העוברות באזור.

"על כל המדינות האירופיות להשתתף"

כעת, נראה כי ארה"ב "מגבירה הילוך" במאבק שלה, ופועלת מאחורי הקלעים כדי לגייס קואליציה בינלאומית שתיאבק בפעילות החות'ים ותאבטח את תנועת הספינות. "ארה"ב מעוניינת להקים ברית ימית שתגן על התנועה הימית בים האדום, ונמצאת בקשר עם הממשלה הגרמנית", דיווח ביום שלישי העיתון הגרמני "הנדלסבלט".

הגרמנים מעוניינים להגביר פרופיל ביטחוני בשנים האחרונות, כחלק מניסיונות התעצמות של הצבא ושל חיל הים. מקורות בברלין אמרו לעיתון כי המדינה שוקלת את ההשתתפות בקואליציה המוצעת. קולות בגרמניה קראו בעבר למדינה ליצוק תוכן בהבטחותיה "לדאוג לזכות קיומה של מדינת ישראל" ולהשתתף במשימות שנועדו לסייע לביטחון הישראלי, בין אם בלבנון, בים האדום או בים התיכון.

הצטרפות לקואליציה הנוכחית מהווה הזדמנות לממשלה הגרמנית להוכיח את רצינותה בנושא. הדובר לענייני חוץ במפלגה הסוציאל־דמוקרטית אמר כי קואליציה ימית היא "רעיון טוב". יושבת ראש ועדת הביטחון, מארי אגנס שטראק־צימרמן אמרה כי: "על כל המדינות האירופיות להשתתף במבצע".

מסגרת אפשרית לקואליציה יכולה להיות כוח המשימה שכבר קיים בים האדום, למטרות אבטחה ואימון, ושדרוגו כדי להתאים אותו לאיום החות'י. הכוח, הפועל תחת הכינוי CTF-153, מורכב מ־38 מדינות, כולל כאלו הנמצאות לחופי הים האדום כמו מצרים. במקביל, למדינות האיחוד האירופי ניסיון באבטחת כלי שיט בכף אפריקה, שם בוצעו ניסיונות רבים להשתלט ולחטוף ספינות משא על ידי פיראטים סומאליים.

דיווחים על השתתפות אפשרית בכוח משימה התפרסמו גם בצרפת ובבריטניה. פריגטה צרפתית דיווחה לפני כיומיים כי יירטה כתב"מים ששוגרו באזור הים האדום כחלק מ"הגנה עצמית". כמו כן, מקורות בתימן עצמה, הנלחמת במורדים בסיוע סעודי, מסרו היום כי גם הם הוזמנו לקחת חלק בקואליציה האפשרית

החשיבות של תעלת סואץ לתעשייה הגרמנית

איגוד בעלי הספינות הגרמני הביע בימים האחרונים: "דאגה רבה מהמצב בים האדום ומהתקפות של החותים על אוניות סוחר". לפי חישובים שפורסמו בעבר, יותר ממחצית מהתעשייה בגרמניה תלויה בסחר דרך תעלת סואץ, ובמיוחד תעשיית הרכב הגרמנית.

היקף המטען העובר בתעלה זינק בעשורים האחרונים ל־1.4 מיליארד טון נטו (מטען) בשנה. נתיב השיט דרך הים האדום לעבר תעלת סואץ ומשם לאירופה נחשב למרכזי לטובת יצוא גז נוזלי (LNG) מקטר ונפט מהמפרץ למדינות באירופה. מכליות נפט ואוניות LNG עשויות להיות פגיעות מאוד להתקפות טילי קרקע־ים או פגיעה באמצעות כתב"מים, כפי שהמורדים התימנים פעלו בשבועות האחרונים.

בתקרית שאירעה ביום שלישי, ספינת של חיל הים האמריקאי שהיתה באזור נחלצה לעזרת המכלית הנורבגית, ולפי הדיווחים יירטה כתב"מים שהיו בדרך לפגוע בה. האוניה היתה אמורה לעצור בנמל אשדוד בדרך לאיטליה. היא נפגעה אך הצליחה להמשיך בדרכה, ללא פגיעה בצוות המאייש אותה.היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סליבן, אמר בשבוע שעבר כי ארה"ב "דנה באינטנסיביות עם שותפותיה כדי לקבוע את הצעדים הבאים".