גוגל טוענת שהשיקה את התשובה ל-GPT. כל הפרטים על השקת הענק

גוגל השיקה היום את מודל השפה הגדול החדש שלה, ג'מיני, שלטענתה עוקף בסיבוב את GPT-4, המודל המוביל של חברת OpenAI • מה היתרונות שלו על המתחרים ואיפה החולשות שלו?

מטה גוגל / צילום: Associated Press
מטה גוגל / צילום: Associated Press

המשבר בצמרת ההנהלה של OpenAI לפני כשבועיים, במסגרתו פוטר המנכ"ל סם אלטמן ונשכר מחדש, גרם לענקית הבינה המלאכותית מסן פרנסיסקו נזק תדמיתי, אך איש לא פקפק ביתרון הטכנולוגי והמוצרי שלה על פני המתחרות, בראשן גוגל . היום (ד') תופסת גוגל את תשומת הלב הציבורית עם השקת מודל השפה הגדול החדש שלה, ג'מיני, שלטענתה עוקף בסיבוב את המודל המוביל של  OpenAI ,GPT-4. מודל השפה מאפשר לחברות כמו גוגל,  OpenAI, אנטרופיק ו-AI21 הישראלית להבין מסמכים וכתיבה אנושית ולייצרם בעצמן.  

עיקר ההשקה של ג'מיני אחר הצהריים לוותה בתצוגת תכלית לכתבי הטכנולוגיה המובילים תוך הצהרות על כך שג'מיני מתעלה על GPT-4 כמעט בכל תחום אפשרי. יחד עם זאת, לפי הטבלה שפרסמה גוגל, עולה כי ההבדלים בין המודלים הם מינוריים.

בראש ובראשונה מתעלה הגרסה המתקדמת של ג'מיני המכונה "ג'מיני אולטרה" על GPT בהבנת תרגילים מתמטיים ותרשימים חשבוניים ובפתרונם, וכן בהבנה של אינפוגרפיקות-איורים המלווים במספרים המסבירים תופעות שונות.

זו הסיבה, ככל הנראה, שההשקה לוותה בהדגמה של כתיבת תרגילים בחשבון בכתב יד ובפתרונם על ידי הבינה המלאכותית, שכלל גם זיהוי טעויות ותוספת של הסברים. גוגל שמה את יהבה לא רק על בינה שמייצרת תוכן, אלא גם כזו שמחזיקה ביכולות הבנה, המשגה והסבר מתקדמות יותר, בדומה למאמץ שמקיימת OpenAI עם המודל Q.  

החסרונות מול OpenAI

בשאר התחומים כמו מענה על שאלות במבחני ידע ומדעים, הבנת הנקרא, פיתוח קוד פייתון, זיהוי עצמים בתמונה היתרון של גוגל עלה על המודל של OpenAI בשיעור נמוך יותר. ג'מיני הפסידה ל- GPT-4 בתחום הבנת משימות יומיומיות וביצירת תמונות, יכולת שעדיין איננה קיימת בה.

ג'מיני אולטרה, המקבילה ל-GPT-4, הוצגה היום במסגרת מוגבלת לעיתונאים, והיא איננה זמין לשימוש - הדבר צפוי ככל הנראה רק ברבעון הראשון של השנה הבאה. עם זאת, גרסה מתקדמת פחות, המקבילה ל-GPT 3.5 של OpenAI, צפויה לצאת לשוק כבר בשבוע במסגרת שירות הענן של גוגל. ג'מיני פרו משולבת כבר היום בצ'ט בוט של גוגל, בארד, בשפה האנגלית וזמינה גם לשימוש בישראל.

גוגל הציגה שורה של מוצרים המבוססים על ג'מיני ועל מודלים אחרים של בינה מלאכותית בהם ג'מיני ננו, פלטפורמת פיתוח אפליקציות מבוססת בינה מלאכותית לטלפונים מבוססי אנדרואיד; גרסה מתקדמת של הצ'ט בוט בארד בשם Bard  Advanced שאמור להיות התשובה הגוגלית ל-ChatGPT פלוס המתבסס על GPT-4; והודיעה על שילוב ג'מיני בפלטפורמת וורקספייס - הכוללת את מעבד התמלילים, גיליון העבודה ומחולל המצגות של גוגל, וכן במנוע הפרסום והחיפוש של החברה בעתיד.  

גוגל תוכל לשלב את מודל הבינה המלאכותית החדש שלה במכשירים החדשים שלה, פיקסל 8 פרו, ולהציג יכולות שעדיין לא קיימים בטלפונים אחרים, כמו ליצור סיכומים כתובים של שיחות מוקלטות או לסייע בכתיבת מסרונים.  

אתר חדשות הטכנולוגיה דה אינפורמיישן חשף כי השקת ג'מיני התעכבה כמה פעמים ולבסוף החליטה לתת הצצה מבוקרת לעיתונאים על מנת להקל את לחץ המשקיעים להשיק טכנולוגיה המתחרה לזו של המתחרות. בשבועות האחרונים הציגה גוגל את היכולות של ג'מיני גם לשותפיה הטכנולוגים והעסקיים והודיעו להם כי לקוחות הענן של גוגל לא יוכלו להשתמש בה עד לשנה הבאה.