עסקת המיליונים של חברת הלווינים הישראלית והנשר שהרס F-35

חברת גילת קיבלה הזמנה של כ־20 מיליון דולר מצבא ארה"ב • אלביט תקים ברומניה מרכז לייצור מערכות ארטילריה • בעולם, מטוס דרום־קוריאני ביצע נחיתת חירום בגלל נשר; וארה"ב, בריטניה ואוסטרליה סיכמו על שימוש ב-AI במטוסי מעקב • השבוע בתעשיות הביטחוניות 

לוויינים של גילת רשתות לוויין / צילום: גילת
לוויינים של גילת רשתות לוויין / צילום: גילת

שבוע מוצלח עבר על התעשיות הביטחוניות בישראל, עם דוח SIPRI שהצביע כי אלביט, התעשייה האווירית ורפאל הן עדיין שלושת החברות המובילות בתחום באזור המזרח התיכון. וזאת, בפער ניכר על פני המתחרות, ותוך שהמכירות הישראליות מהוות כ־2.1% מתוך כלל השוק העולמי. בה בעת, שלושת החברות הישראליות הגדולות ואחרות צוברות עסקאות בינלאומיות נוספות, ורצף האירועים בעולם נמשך עם "טוטאל־לוס" של מטוס F-35 דרום־קוריאני ושיתוף־פעולה בתחום הבינה המלאכותית נגד הצוללות הסיניות. על כל אלו בפינת התעשיות הביטחוניות השבועית.

אסיה יותר מאירופה: למי מוכרת רפאל?
מכונת המלחמה הרוסית משומנת על ידי מדינה שלא חשבתם עליה
אלביט מחזירה פנסיונרים לעבודה כדי לעמוד בביקוש למערכות נשק

עסקת המיליונים הביטחונית של חברת הלוויינים הישראלית

חברת גילת רשתות לוויין, שעוסקת בטכנולוגיה לרשתות תקשורת לוויינית, פתרונות ושירותים לרשת לוויינית ונסחרת בנאסד"ק ובתל אביב, הודיעה כי חברת הבת האמריקאית שלה, ווייבסטרים (Wavestream), קיבלה הזמנה בהיקף שקרוב ל־20 מיליון דולר מצבא ארה"ב, להמשך תמיכה בתוכנית לאספקת קישוריות לוויינית בכל זמן ובכל מקום. מגבר המצב המוצק (SSPA) של ווייבסטרים, שעוצב לעבודה בסביבות הקשות ביותר, מאפשר לטרמינלי לוויין ניידים (STTs) בהם נעשה שימוש בתוכנית זו לספק פתרון "Communications-on-the-Pause" במגוון תנאים ומצבי אקלים ברחבי העולם.

לויין של חברת גילת לוויינים / צילום: יח''צ
 לויין של חברת גילת לוויינים / צילום: יח''צ

גילת היא ספקית עולמית של תקשורת פס רחב מבוססת לוויין. החבאה מתכננת ומייצרת פתרונות טכנולוגיים עבור קישוריות לוויין, קרקע וחלל, והמוצרים של החברה כוללים פלטפורמה מבוססת ענן ומסופי רשת תקשורת לוויינית שנועדו לעבוד עם קבוצות לוויינים. החברה הבת, ווייבסטרים, עוסקת בתעשיית תכנון וייצור הדור הבא של מגברי הספק לתקשורת לוויינית עבור קישוריות אינטרנט מהיר במטוסים, בקרקע, בתנועה ובמרכזי תקשורת לוויינים (Gateways). החברה מתכננת, מייצרת ומתחזקת את מוצריה בעצמה, וב-15 השנים האחרונות סיפקה יותר מ־40 אלף מערכות.

מרכז ייצור ארטילריה של אלביט יקום ברומניה

אלביט, שפועלת מזה כמה עשורים ברומניה, חתמה בשבוע שעבר על הסכם לשיתוף־פעולה עם CN ROMARM S.A, להקמת מרכז מצוינות חדש לייצור מערכות ארטילריה ברומניה. במרכז החדש שיוקם, ייצרו את המערכת הארטילרית של אלביט מסוג ATMOS - תותח 155 מ"מ 52 קליבר, תוך שיתוף בין הצדדים בכל הנוגע לידע, מערכי הייצור, האיסוף והאינטגרציה.

מערכת ATMOS כוללת תותח הוביצר שמסוגל לירות את כל הפגזים והקליעים בעלי אישור נאט"ו 155 מ"מ, בעל טווח אפקטיבי של יותר מ-40 ק"מ עם קליעים סטנדרטיים, וכן מציע טווח מורחב עם קליעים בעזרת רקטות (RAP). שיתוף־הפעולה החדש עשוי להפוך את רומניה למוקד אזורי לייצור מערכות ארטילריה.

מערכות PULS ו ATMOS לשיגור רקטי, בדנמרק / צילום: אלביט מערכות
 מערכות PULS ו ATMOS לשיגור רקטי, בדנמרק / צילום: אלביט מערכות

נוסף על כך, בטקס ממלכתי בנוכחות שר הפנים הרומני ושגריר ישראל ברומניה, נחנך מרכז פיקוד ובקרה לניהול משברים לאומיים - הראשון מסוגו, שתוכנן ויוצר על ידי אלביט מערכות. המרכז החדש, משלב בתוכו מערכות תקשורת מתקדמות בהתאם לתקני נאט"ו ומהווה פתרון נייד לניהול אירועי חירום לאומיים. המרכז הנייד מכיל בתוכו עשרות תחנות עבודה, ויכול להיפרס באופן מהיר בעת חירום ולאפשר לצוותי החירום הפועלים במקום לעבוד בשיתוף־פעולה מיטבי.

נשר גרם ל"טוטאל־לוס" של 35-F דרום־קוריאני

מטוס F-35A דרום־קוריאני נאלץ בינואר 2022 לבצע "נחיתת בטן" בשל פגיעת נשר במשקל כ־10 ק"ג. בסיאול שאפו לתקן את המטוס, שמחירו עומד על כ־110 מיליארד וון (כ־84.7 מיליון דולר), אולם גילו בסופו של דבר כי אין שום כדאיות כלכלית בתיקון. מניתוח נזקים שבו הייתה מעורבת גם יצרנית המטוס, לוקהיד מרטין, עלה כי קרוב ל־300 רכיבים קריטים ניזוקו - בהם השלדה, המבנה, המנוע ומערכות הבקרה והניווט. עלות התיקון הכוללת התגלתה כ־140 מיליארד וון (כ־107.6 מיליון דולר) - מה שהוביל להחלטה הדרום־קוריאנית להשבית את המטוס.

בה בעת, בסיאול דואגים לחימושים של מטוסי ה־35-F שברשותה. הממשל הדרום־קוריאני העביר לוושינגטון בקשת רכש בהיקף כ-271 מיליון דולר, של טילי אוויר־אוויר וטילי אוויר־קרקע.

ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה יעקבו אחרי צוללות סיניות באמצעות AI

ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה סיכמו על תחילת שימוש בבינה מלאכותית (AI), במטוסי מעקב ומטוסי תקיפה באוקיאנוס השקט, כדי שאלו יקבלו במהירות מידע שמבוסס על ניתוח סונאר מכלים תת־מימיים של ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה. זאת, במטרה לעקוב אחר תנועת צוללות סיניות במרחב.

התוכנית מהווה חלק מהסכם שיתוף־פעולה טכנולוגי משולש בשם "Aukus Pillar II". להערכת המדינות, השימוש בתכונות הבינה המלאכותית יסייעו הן בקבלת מידע מהיר יותר והן במידע מדויק יותר. "ההתקדמות המשותפת תאפשר לבנות הברית לשפר את יכולות הלוחמה שלנו נגד צוללות", נמסר בהודעה משותפת של מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, שר ההגנה האוסטרלי ריצ'ארד מארלס ושר המדינה הבריטי לנושאי הגנה גרנט שאפס.

התכונות החדשות יוטמעו במטוסי ביון מסוג פוסידון, שמייצרת בואינג, ובו משתמשות ארה"ב, בריטניה ואוסטרליה. פוסידון נושא גם טילי טורפדו וטילי שיוט, שמיועדים לאפשר לו תקיפת צוללות וספינות.