דאגה לתחרות או למקורבים? הסערה שמטלטלת את ענף הנמלים

בממשלה ובענף הספנות קוראים להסיר את המגבלה הוותיקה על נמל מספנות ישראל ליבוא עד 5% מהסחורות, חרף טענות לשיקולים פוליטיים • המהלך צפוי להעמיק את השבר בנמל חיפה הסמוך

מספנות ישראל / צילום: איל יצהר
מספנות ישראל / צילום: איל יצהר

בענף הספנות ובממשלה עולים בתקופה האחרונה קולות הקוראים להסיר את המגבלה שנקבעה לפני 20 שנה על נמל מספנות ישראל, הסמוך לנמל חיפה - לפיה מותר לו להוביל רק 5% מיבוא הסחורות שנכנסות למדינה. בנמל חיפה מתנגדים להצעה שתגביר את התחרות, וככל הנראה תפגע בנמל, שאיבד לאחרונה את הבכורה על תחום המכולות וסובל מקשיים נוספים.

המכירות ירדו, והנהלת טסלה בארץ מאבדת סמכויות לחברה באירופה 
בעיצומה של המלחמה: האם מרחף איום סגירה מעל נמל אילת? 

במרחב חיפה פועלים שלושה נמלים מרכזיים, שמופעלים על־ידי חברות פרטיות: נמל חיפה, נמל מספנות ישראל ונמל המפרץ החדש (שמפעילה החברה הסינית SIPG). בתחילת המילניום גובשה רפורמה בנמלי הים, במטרה להגביר את היעילות ואת התחרות בין הנמלים. הרפורמה כללה כמה שלבים, האחרון שבהם שבוצע היה הפרטת נמל חיפה. בשנת 2005, עם צאת הרפורמה לדרך, הותר לנמל מספנות ישראל - שנמצא בבעלות שלומי פוגל, שלמה שמלצר וסמי קצב - לפרוק עד 5% מהמטען שנשלח לישראל. הדבר גם עוגן בכתב התחייבות להסתדרות. 

 

הדרישה להסרת המגבלה

מאז, התגלה נמל מספנות ישראל כיעיל מאוד, עד כדי כך שכבר ב־2014 דווח בגלובס שהוא הגדיל את היקף פעילותו ב־500% בחמש שנים. בדוח מבקר המדינה צוין כי הנמל התמקצע בתחום המטען הכללי (שאינו נשלח במכולות, דוגמת ברזל, עץ וכדומה) ואחראי לכמעט שליש מפריקתו. ב־2017 פנה הנמל לבג"ץ בדרישה שיאפשר לו להתחרות בנמל חיפה ולהסיר את המגבלה. תחילה במשרד התחבורה השיבו כי יסירו את יבוא המלט מחישוב המגבלה, אך בהמשך מסרה המדינה כי "הוחלט על קיום דיון נוסף בסוגיה".

מבקר המדינה העיר בנימוס כי הוא ממליץ על בחינת המדיניות מעת לעת בנוגע למגבלות, "ובפרט מגבלות הפוגעות בתחרות לטווח ארוך ותכולתן". ב־2021 נפתח נמל המפרץ החדש שמפעילה החברה הסינית SIPG, ומאז שבה ועלתה הדרישה להסרת המגבלה על נמל מספנות ישראל.

במשרד האוצר פנו לפני כשבועיים למשרד התחבורה: "הגענו למסקנה כי נכון לבטל את כלל המגבלות על פעילות הנמל, הן לגבי מטען כללי והן לגבי מטענים אחרים", כתב איליה כץ, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, למנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן. "הסרת המגבלות תאפשר לנמל להגדיל את נפח הפעילות שלו בתחומים שונים, מה שצפוי להביא להגדלת התחרות והוזלת יוקר המחיה".

אולם במשרד התחבורה עוד לא התקבלה החלטה. ברקע, ייתכן כי פועלים שיקולים פוליטיים: שלומי פוגל, מבעלי נמל מספנות ישראל, הוא איש ליכוד שנחשב מקורב לראש הממשלה בנימין נתניהו, בעוד ששרת התחבורה מירי רגב מחויבת לוועדים שמתנגדים להסרת המגבלה על נמל מספנות.

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר לגלובס כי "אין כל הצדקה בהמשך הגבלת הפריקה בנמל, בייחוד לאור המלחמה". לדבריו, הסרת חסמי הפריקה תאפשר "תחרות מלאה, שווה והוגנת, שתוביל להפחתת יוקר המחיה".

אם ההחלטה תתקבל, היא עשויה להיות קריטית עבור נמל חיפה, שכן הסרת המגבלה על מספנות ישראל תתייחס לא רק לכמות המטענים, אלא גם לסוגם - ובכך היא יכולה לפתוח תחרות בסגמנטים אחרים. בנוסף, נמל חיפה סובל כאמור מקשיים אחרים: בעקבות המלחמה בוטלו הפלגות הנופש, שסיפקו לנמל הכנסה נאה. כמו כן, בצים החליטו להעביר את פעילותם מנמל חיפה לנמל המפרץ החדש, שנפתח לפני שנתיים. כך, בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה עברה הבכורה על הובלת המכולות לנמל המפרץ. גם בתחום המטען הכללי, נמל חיפה ניצב שני, לאחר נמל מספנות ישראל.

גם בתחום התבואה הנמל מתכנן להתחרות ולהקים ממגורה חדשה, ובנוסף להקים רציף מים עמוקים לספינות ענק וטרמינל נוסעים - כל זאת בין היתר באמצעות מיליארד שקל שהשאירה המדינה בקופת הנמל. נראה שבנמל חיפה יטענו כי אם המגבלה תוסר טרם הקמת התשתיות, אין להם טעם להשקיע בחלקן - דבר שעשוי לגרום לצוואר בקבוק במשק. כך הנמל יוכל לנסות ולהפעיל מנוף לחץ על המדינה.

במקביל, עקב הקשיים צפוי נמל חיפה להציע לעובדיו תוכנית אטרקטיבית לפרישה מרצון, ומכוונים שם לכ־120־200 עובדים, כשעובד מעל גיל 50 ו־25 שנות ותק יוכל לקבל עד 4 מיליון שקל.

תגובות

ממשרד התחבורה נמסר כי הוא מבצע יחד עם אגף תקציבים "עבודת מטה ודיונים בנושא לאחר שמיעת הגורמים הרלוונטיים. העבודה נמשכת בימים אלה ונבחנת על כלל השלכותיה, ובהתאם לכך תתקבל ההחלטה".

מנמל מספנות ישראל נמסר: "נמל מספנות ישראל, מי שחולל תחרות בכל תחום אליו נכנס ומי שמחולל כיום את התחרות בתחום המטען הכללי, הוא הקטן ביותר והיחיד שמוטלת עליו מגבלה ארכאית של 5%. מגבלה שבתנאי השוק הנוכחיים היא חסרת היגיון. ההתנגדות להורדת המגבלה ההיסטורית, המגיעה מצד חלק מהמתחרים, נובעת ממניעים אינטרסנטיים צרים של התנגדות ומניעת תחרות, ומעידה יותר מכל על הצורך בפתיחת שוק הנמלים לתחרות בריאה, שוויונית והוגנת התורמת להוזלת יוקר המחיה".

בנמל אשדוד מסרו: "לא ייתכן שהמדינה תחתום הסכם, תפרסם כללים ותפעל בניגוד לכך, כדי לרצות איש עסקים מקורב (פוגל, המקורב לנתניהו, א"ז). זו תהיה פגיעה קשה בנמל אשדוד שהוא נכס של המדינה, ובעובדי הנמל המסורים שעובדים תחת אש, מול איש עסקים שידע בדיוק מה הכללים וכעת מנסה לכופף אותם".