הזהב והביטקוין שוברים שיאים. אלו הסיבות

מחיר הזהב הגיע הבוקר לשיא כל הזמנים ועל פי ההערכות צפוי להמשיך לשבור שיאים • גם מחיר הביטקוין חצה הבוקר את רף ה-40,000 דולר, ורשם שיא של 19 חודשים • מהן הסיבות לזינוק במחירים?

מחיר הזהב מזנק / צילום: ap, Mike Groll
מחיר הזהב מזנק / צילום: ap, Mike Groll

מחיר הזהב נסחר הבוקר בשיא כל הזמנים ועומד בשעה זו על 2,103 דולרים לאונקיה. על רקע זינוק מחיר הזהב, המלחמה בין ישראל לחמאס שמייצרת אי ודאות גיאופוליטית, לצד היחלשות הדולר בצל הורדות ריבית אפשריות בארה"ב ובמדינות נוספות. 

תחזית בנק אוף אמריקה ל-2024: מה יקרה לאינפלציה ובמה כדאי להשקיע 
שבדיה, גרמניה, הולנד ועוד: הלקח שלמדה אירופה מהטבח של חמאס 

הזינוק במחירי הזהב החל בחודשיים האחרונים עם תחילת מלחמת חרבות ברזל ועל פי ההערכות הוא צפוי להמשיך לשבור שיאים חדשים בשנה הבאה ולהישאר מעל רמות של 2,000 דולר. במקביל, צפי המשקיעים להורדות ריבית על ידי הפד דוחף את מחיר הזהב כלפי מעלה לאור העובדה ששיעורי ריבית נמוכים יותר נוטים להחליש את הדולר, מה שהופך את הזהב לזול יותר עבור קונים בינלאומיים ובכך מגדיל את הביקוש.  

ראש מחלקת אסטרטגיית שווקים של UOB הדגיש הבוקר ב-CNBC כי "הנסיגה הצפויה הן בדולר והן בשיעורי הריבית לאורך 2024 הם מניעים חיוביים מרכזיים לזהב". הוא העריך שמחירי הזהב יכולים להגיע עד ל-2,200 דולר עד סוף 2024.

במקביל, מחיר הביטקוין מזנק הבוקר לשיא של 19 חודשים, ונסחר סביב רמה של 41,444 דולרים. זו הפעם הראשונה מאז מאי 2022 שהביטקוין חוצה את רף ה-40,000 דולר. מתחילת השנה, מחיר הביטקוין עלה ביותר מ-145% מתחילת השנה. 

הזינוק במחיר הביטקוין הבוקר מגיע בין היתר על רקע ההערכות כי קרן סל שמבוססת על ביטקוין, צפויה לקבל אישור רגולטרי בארה"ב. על פי דיווח ב- CNBC, פקידי רשות ניירות ערך בארה"ב נפגשו עם נציגים מ-Grayscale, BlackRock והנאסד"ק בנוגע להמרה הפוטנציאלית של Grayscale Bitcoin Trust לתעודת סל. הרשות לני"ע חסמה בעבר את המהלך הזה, אבל Grayscale ערערה על ההחלטה הזו בבית המשפט וניצח.

נזכיר כי בנובמבר שעבר קרסה בורסת הקריפטו FTX, כאשר רק לפני חודש מייסד הבורסה, נמצא אשם בכל שבעת האישומים הפליליים שהוגשו נגדו הקשורים לקריסת אימפריית הקריפטו שלו.

רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של IBI מתייחס הבוקר לזינוק במחירי הזהב והביטקוין ומסביר: "מדובר בנכסים שבדרך כלל רגישים מאוד לשינויים בריבית. לכן, על רקע התגברות הציפיות להפחתת ריבית משמעותית בארה"ב ובאירופה, שבאה לידי ביטוי בירידת תשואות מהירה בשוק איגרות החוב, נכסים אלו מגיבים בחיוב".

"התנודתיות של הזהב בטווחים הקצרים עלולה להיות גבוהה"

רונן מנחם, כלכלן שווקים ראשי במזרחי טפחות מצטרף לדבריו של גוזלן ומסביר כי "ככלל, מתכת הזהב נחשב חלופה אטרקטיבית למדי בתקופות של אי וודאות פוליטית, או כלכלית וכן בתקופות של ציפייה לעלייה בקצב האינפלציה (למשל עקב פיחות של דולר).

"זאת משום המתאם הנמוך בינו לבין השווקים הפיננסיים. עם זאת, התנודתיות של מחיר המתכת בטווחים הקצרים עלולה להיות גבוהה מעת לעת, כפי שאנו רואים כעת. הירידה של מחיר הזהב מתחת לרף 2,100 דולר עולה בקנה אחד עם תיקון כלפי מעלה של תשואות הפדיון של אג"ח ממשלת ארה"ב והתאוששות קלה של הדולר כנגד האירו הבוקר.

כאמור, התייקרות הזהב מתרחשת על רקע חולשת הדולר, המשקפת, בין השאר, חששות פוליטיים לגבי תהליכי קבלת ההחלטות בארצות הברית, במיוחד כשזו נמצאת לפני שנת בחירות והקרב נכון להיום צמוד מאוד. הקשיים הללו מתבטאים בהעלאות של תקרות החוב "ברגע האחרון" או השעייתן כדי למנוע משבר שלטוני.

כמו כן משקפת היחלשות הדולר הערכות כי לנוכח נתונים כלכליים פושרים בארה"ב, ירידת ריבית שם סבירה יותר מהעלאתה, או השארתה ללא שינוי, במבט להמשך. נקודה זו חשובה שכן הריביות הרשמיות בעולם אמנם עלו והן גבוהות, אך כך עלתה גם האינפלציה (ואף יותר בחלק מהזמן), כך שהריביות הריאליות נותרו נמוכות ואף ירדו.

בכך עולה התייקרות הזהב בקנה אחד עם הירידה החדה של תשואות הפדיון על ה-treasuries האמריקאיות, בעקבות כמה נתונים כלכליים שהצביעו על רפיון בשוק הצרכני ובמגזר היצרני.

ירידתן החדה של תשואות הפדיון הנומינאליות שעה שציפיות האינפלציה אינן יורדות, גוררת למעשה ירידה של הריבית הריאלית. לכן ההשקעה באיגרות חוב צמודות מדד למשל פוחתת וכדאיות הזהב עולה. למעשה, כשם שהזהב "מגיב" לחששות הכלכליים, הוא יכול גם "לבשר" מיתון כלכלי קרוב, מנקודת הראות של המשקיעים.

לבסוף, נזכיר גם כי בדומה למחיר הנפט וסחורות אחרות, מחיר הזהב נקוב בדולרים ולכן, ככל שהדולר מפוחת בעולם, המחיר הנומינאלי שלו עשוי לעלות על מנת לפצות על כך".