דיווח: ישראל תקפה את מחסן האמל"ח של החות'ים

ברשת הטלוויזיה הסעודית "אל-ערבייה" פורסם כי התרחשו פיצוצים במחסן אמל"ח של המורדים החות'ים בבירת תימן, צנעא וטוענים כי "ישראל היא זו שתקפה את מחסן הטילים" • האירוע בא על רקע סדרה של מתקפות נגד אוניות בעלות קשר ישראלי שביצעו החות'ים החל משבוע שעבר

חות'ים בתימן / צילום: Associated Press, Hani Mohammed
חות'ים בתימן / צילום: Associated Press, Hani Mohammed

לראשונה מאז שלושת המתקפות על אוניות בעלות קשר ישראלי באזור תימן ושיגורי הטילים הבליסטיים לעבר אילת, התרחשו אמש (ה') פיצוצים בבירה צנעא. כך מדווח ב"אל-ערבייה" הסעודית. לפי דיווחים ערביים, הפיצוצים התרחשו במחסן אמל"ח של המורדים החות'ים, שליחיה של איראן בתימן.

הבוקר (ו') רשת "אל-ערבייה" הסעודית פרסמה כי "ישראל היא שתקפה את מחסן הטילים הבליסטיים והמל"טים של המורדים החות'ים בבירת תימן, צנעא".

התקפות החות'ים בים האדום: מחירי התובלה מסין לישראל עלו, ספינות משנות מסלול
שאלות ותשובות | כסף, טילים ורעב: כל מה שצריך לדעת על החות'ים

לפני התקיפה בצנעא, פיקוד מרכז האמריקאי הודיע כי בשעה 11:00 שעון תימן, הספינה USS קארני יירטה מל"ט קאס 04 ששוגר מאזור בשליטת החות'ים. המל"ט עשה את דרכו לעבר הספינה כאשר ליוותה את הספינה USNS סופליי וספינה נוספת שנשאה ציוד צבאי באזור. לא היו נפגעים או נזק לאמריקאים.

רצף המתקפות נגד אוניות בעלות קשר ישראלי החלו ביום ראשון שעבר, עת אוניית הגלנוע (Ro-Ro) "גלקסי לידר", בבעלות חברת ריי שבשליטת רמי אונגר, נחטפה בים האדום, תוך השתלטות מוסקת של החות'ים שהתבצע בעזרת מסוק מי-17 מתוצרת רוסיה. החטיפה התרחשה לא הרחק מבאב אל-מנדב, המיצר שמחבר בין הים האדום לבין מפרץ עדן.

במיצר שבקצה הים האדום עובר כ-14% מהסחר הימי העולמי, כ-30 אלף ספינות בשנה שלא יכולות להתחמק מהחות'ים. זאת, משום שרוחבו של הים האדום הוא כ-200 ק"מ, אבל המצר שנמצא בין תימן לג'יבוטי הוא ברוחב של פחות מ-20 ק"מ. בד בבד, בבאב אל־מנדב עוברים 6.2 מיליון חביות נפט ביום (כלל ההפקה העולמית עומדת על כ-80 מיליון חביות ביום) ויותר מ-50 מיליון טונות תבואה ביום. מעבר לכך, חשיבות הים האדום כולו לשיט העולמי נובעת גם מתעלת סואץ - נתיב השיט השלישי בהיקפו בעולם. זהו המסלול הקצר ביותר בין אסיה לאירופה, שדרכו עוברים כ־19 אלף ספינות ביום וכ־30% מכלל תנועת המכולות העולמית.

התקיפה השנייה נגד יעד ישראלי באזור תימן בסוף השבוע החולף הייתה תקיפת מל"ט מתאבד מתוצרת איראן, שאהד־136, את אוניית המכולות CMA CGM Symi, בבעלות חברת Eastern Pacific Shipping של עידן עופר, בצפון האוקיאנוס ההודי. כתוצאה מהתקיפה נגרם נזק, אך הצוות לא נפגע.

לא הרחק ממקום התקיפה של Symy, כ־54 מייל ימי מחופי סומליה, התרחשה ביום ראשון תקיפה של שתי סירות על המכלית Central Park - בבעלות חברת זודיאק שבשליטת אייל עופר. לפי הודעת פיקוד המרכז האמריקאי, ספינת USS מייסון, עם הסירות וכלי הטיס המלווים שלה מהכוח לסיכול פיראטיות, הגיבו לקריאת מצוקה של סנטרל פארק לאחר שהותקפה. עם ההגעה, הכוחות דרשו את שחרור הספינה. לאחר מכן, חמישה תוקפים ניסו להימלט באמצעות סירה קטנה והתבצע מצוד שבסיומו נלכדו.

לפי הפנטגון, התוקפים היו סומלים, אך לאחר שחרור הספינה, שוגרו שני טילים בליסטיים מאזור שנמצא בשליטת החות'ים בתימן לעבר USS מייסון וסנטרל פארק. הטילים נפלו במימי מפרץ עדן, אבל עצם מתקפת הטילים החות'ית עשויה להבהיר כי הם היו, בלשון המעטה, בסוד העניינים של המתקפה.

ההודעה של הפנטגון כי התוקפים היו סומלים ולא חות'ים הובילה לחשש מצד חברות הספנות. זה יותר מעשור שקיימת שליטה באזור מפרץ עדן בכל הנוגע למאבק בפיראטים הסומלים. עד שהושגה אותה שליטה, דירוג הסיכון של האוקיאנוס ההודי היה גבוה, מה שהשליך במישרין על הוצאות גבוהות יותר. כיום, נתפס האיום החות'י ככזה שמשליך על ישראל בכלל, ואילו איום סומלי על כולם. לכן, נוצר ויכוח בין חברות הביטוח לבין מערכת הביטחון האמריקאית על דקויות ששוות מיליוני דולרים.

חברות התובלה הימית מסיטות את נתיבי השיט שלהן מהים האדום

רצף המתקפות הזה הוביל את חברת צים להסיט את נתיבי השיט שלה, ואילו שלשום (ד') הודיעה ענקית הובלת המכולות הדנית מארסק, שמדורגת במקום השני בעולם בתחום עם כ־14.8% מכלל הסחר, כי החליטה להסיט שתי ספינות שלה מהים האדום בשל קשר ישראלי: ליסה, שהגיעה מהודו והופנתה לנמל סלאלה בעומאן, ומארסק פגאני, שיצאה מקייפ טאון והוסטה למונדרה בהודו. הצעד הזה התבצע משום שלשתי הספינות יש קשר ישראלי. קבוצת XT בראשות אודי אנגל (50% מהבעלות של אנגל ו־50% של עידן עופר) חוכרת אותן, ומארסק חששו כי גם הן יהוו יעד למתקפה חות'ית.

"ההחלטה התקבלה בשל שיקולי זהירות שכללו כמה משתנים, שבראשם ביטחון הצוות, האוניות והסחורות", נמסר ממארסק. לפי הערכות, הצעד יוביל לעיכוב של לפחות שבוע בהובלת הסחורות. קבוצת XT מפעילה צי של שמונה עשר ספינות, ובדומה לאונייה CMA CGM Symi, אחד הבעלים שלה הוא עידן עופר.