הבעיה הרווחת, הפתרון המועדף ומצב העובדים: העסקים במלחמה

עד כמה ההכנסות של עסקים בישראל ירדו מאז ה־7 באוקטובר? מה יכול לעזור להם? וכמה מענה הם מקבלים מהמדינה? • סקר מיוחד של גלובס ובנק הפועלים בחן לראשונה את הטלטלה שחווים העסקים במלחמה, וניסה להבין מה הם באמת צריכים • כתבה חמישית בסדרה

העסקים סובלים בעיקר מירידה בהיקף הפעילות וההכנסות בשיעורים שונים / צילום: Shutterstock
העסקים סובלים בעיקר מירידה בהיקף הפעילות וההכנסות בשיעורים שונים / צילום: Shutterstock

כך בדקנו

ב־7 באוקטובר עסקים רבים חוו טלטלה אדירה שבאה לידי ביטוי בעיקר בצניחה בביקושים וגיוס נרחב של עובדים למילואים, ונותרו במידה רבה ללא מענה. בסיוע הממשלתי נדמה שהשאלה "העסקים רוצים ומבקשים?" הלכה לאיבוד.

יצאנו לבחון ביחד עם בנק הפועלים את מצב העסקים בישראל בימים קשים אלה. הסקר נערך כחודש וחצי לאחר פרוץ הלחימה באמצעות שאלון אינטרנטי, בין התאריכים ה־14 ל־20 בנובמבר, ובו השתתפו 296 עסקים המייצגים את קהילת העסקים הזעירים, קטנים ובינוניים בישראל. טעות הדגימה המרבית עמדה על 7.46%.

הסקר נערך בקרב מגוון רחב של ענפים, מגזרים ומיקומים ברחבי הארץ, בהם שיווק, חינוך, הדרכה, הייטק ונדל"ן. באופן זה, אנחנו שואפים להציג מדגם מייצג של הקהילה העסקית הרחבה והמגוונת במדינת ישראל, ולתת מקום למגוון הרחב של הקולות כדי להעיד על מגמות משמעותיות. את הסקר ביצעה חברת המחקר "2thePoint" המתמחה בסקרים לעסקים.

בשבוע הקרוב נציג את התשובות שסיפקו העסקים לשורת שאלות, החל מהקשיים עימם הם מתמודדים, דרך הפגיעה בהכנסות וכלה במענה שהם מקבלים.

בשבוע האחרון גלובס ובנק הפועלים יצאו לבחון את מצב העסקים בישראל מאז החלה המלחמה. בסקר מיוחד שנעשה לראשונה מאז ה־7 באוקטובר, ובו השתתפו 296 המייצגים את קהילת העסקים המגוונת בישראל - עסקים זעירים (עובד אחד בלבד), קטנים (2־9) ובינוניים (10־50) - ניסנו למפות את הבעיות והפתרונות שדורשים בעלי העסקים, לבחון האם מתווה הסיוע שמציעה המדינה עוזר להם ועד כמה הם אופטימיים לגבי עתידם.

כתבה ראשונה בסדרה | מה צריכים העסקים הקטנים והבינוניים כדי לשרוד
כתבה שנייה בסדרה | פיצויים, הנחות או מענקים? הפתרונות שדורשים העסקים
כתבה שלישית בסדרה | עד כמה המענה מהמדינה מסייע לעסקים בזמן המלחמה 
כתבה רביעית בסדרה | עד כמה העסקים בישראל אופטימיים לגבי עתידם 

ככלל, מהסקר ניתן ללמוד שהעסקים סובלים בעיקר מירידה בהיקף הפעילות וההכנסות בשיעורים שונים, לצד זמינות נמוכה מצד העובדים, שחלקם גויסו למילואים, הוצאו לחל"ת (חופשה ללא תשלום) או סובלים מקשיים שונים בעקבות המלחמה. בהתאם, רוב העסקים שהשתתפו בסקר השיבו שהסיוע הממשלתי שהם צריכים בעת הזו הוא פיצוי על ירידה בהכנסות. עם זאת, העסקים הבינוניים נטו להעדיף מענקים בגין העסקת עובדים.

בהמשך, כאשר נשאלו המשתתפים על מתווה הסיוע שהמדינה מציעה, הכולל מענק "המשכיות עסקית" לעסקים בכל רחבי הארץ שהכנסתם נפגעה באוקטובר ביותר מ־25% לעומת התקופה המקבילה אשתקד - גילינו שכרבע מהם כלל לא שמעו עליו. יתרה מכך, קרוב ל־40% אמרו שהמתווה הנוכחי לא צפוי לעזור להם לעבור את המלחמה והשלכותיה הכלכליות, בעוד ש־43% השיבו שכן. התוצאות התחדדו בקרב העסקים הזעירים: 45% השיבו שמתווה הפיצויים לא יסייע להם, לעומת 30% שכן.

פן נוסף שנבחן בסקר היה נושא ההמשכיות. קרוב לשליש מהמשיבים התקשו להעריך אם יצליחו לשרוד בחודשים הבאים, בעוד ש־24% בטוחים שיותר משנה; כחצי היו פסימיים יותר, ואמרו שיישארו על הרגליים במשך חודשים בודדים עד שנה. בנוסף, קרוב ל־30% מהעסקים סבורים שההכנסות שלהם בשנה הבאה יהיו גבוהות יותר מאלו של 2023, בעוד שאחוז דומה השיבו ההפך.

בשורה התחתונה, העסקים בישראל ניצבים בפני חוסר ודאות מוחלט, מתקשים לקבוע מה יוליד יום ורבים מהם לא מרוצים מהמענה הממשלתי הקיים.

  

המצב של כמחצית מהעובדים נותר ללא שינוי

למרות המלחמה וחוסר הוודאות בו נתון המשק כולו, כמחצית מהעסקים שהשתתפו בסקר העידו שהם עובדים כרגיל. עם זאת, רבע מהם הצהירו שהם הוציאו חלק מהעובדים לחל"ת (חופשה ללא תשלום), ו־3% אף הוציאו את כלל העובדים. במבט הלאה, רוב המשתתפים (54%) השיבו שאין להם כוונה להוציא עובדים נוספים לחל"ת, לעומת 22% שכן.

 

באשר לבעלי העסקים עצמם, 83% נשארו לעבוד כרגיל, כאשר רק 2% במילואים ו־4% ענו "אחר"; התוצאות מובהקות בעיקר בקרב עסקים בינוניים וקטנים, בעוד שבקרב זעירים התוצאות עומדות על כשני שלישים.

*** גילוי מלא: סקר עסקים תחת מלחמה הוא פרויקט מערכתי שנעשה בשיתוף בנק הפועלים