עד כמה העסקים בישראל אופטימיים לגבי עתידם

עד כמה ההכנסות של עסקים בישראל ירדו מאז ה־7 באוקטובר? מה יכול לעזור להם? וכמה מענה הם מקבלים מהמדינה? • סקר מיוחד של גלובס ובנק הפועלים בחן לראשונה את הטלטלה שחווים העסקים במלחמה וניסה להבין מה הם באמת צריכים • כתבה רביעית בסדרה

עד כמה העסקים בישראל אופטימיים לגבי עתידם / צילום: שאטרסוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
עד כמה העסקים בישראל אופטימיים לגבי עתידם / צילום: שאטרסוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך בדקנו

ב־7 באוקטובר עסקים רבים חוו טלטלה אדירה שבאה לידי ביטוי בעיקר בצניחה בביקושים וגיוס נרחב של עובדים למילואים, ונותרו במידה רבה ללא מענה. בסיוע הממשלתי נדמה שהשאלה "העסקים רוצים ומבקשים?" הלכה לאיבוד.

יצאנו לבחון ביחד עם בנק הפועלים את מצב העסקים בישראל בימים קשים אלה. הסקר נערך כחודש וחצי לאחר פרוץ הלחימה באמצעות שאלון אינטרנטי, בין התאריכים ה־14 ל־20 בנובמבר, ובו השתתפו 296 עסקים המייצגים את קהילת העסקים הזעירים, קטנים ובינוניים בישראל. טעות הדגימה המרבית עמדה על 7.46%.

הסקר נערך בקרב מגוון רחב של ענפים, מגזרים ומיקומים ברחבי הארץ, בהם שיווק, חינוך, הדרכה, הייטק ונדל"ן. באופן זה, אנחנו שואפים להציג מדגם מייצג של הקהילה העסקית הרחבה והמגוונת במדינת ישראל, ולתת מקום למגוון הרחב של הקולות כדי להעיד על מגמות משמעותיות. את הסקר ביצעה חברת המחקר "2thePoint" המתמחה בסקרים לעסקים.

בשבוע הקרוב נציג את התשובות שסיפקו העסקים לשורת שאלות, החל מהקשיים עימם הם מתמודדים, דרך הפגיעה בהכנסות וכלה במענה שהם מקבלים.

מתוצאות הסקר של תחילת השבוע למדנו כי רוב העסקים חווים קשיים בניהול פעילותם בתקופת המלחמה, ומתמודדים עם ירידה בהכנסות - חלקם אף ירידה משמעותית של עשרות אחוזים.

כתבה ראשונה בסדרה | מה צריכים העסקים הקטנים והבינוניים כדי לשרוד
כתבה שנייה בסדרה | פיצויים, הנחות או מענקים? הפתרונות שדורשים העסקים
כתבה שלישית בסדרה | עד כמה המענה מהמדינה מסייע לעסקים בזמן המלחמה

עד כמה הם אופטימיים לגבי העתיד? בקרב המשתתפים שחוו ירידה זו מאז החלה הלחימה, התוצאות אינן חד־משמעיות: 35% סבורים שהעסק שלהם ישרוד עד חצי שנה, 9% עד שנה, כרבע שנה ויותר והיתר לא יודעים. בקרב עסקים זעירים וקטנים חוסר הוודאות גדולה יותר, כאשר 36% ו־33% בתאמה לא יודעים לגבי גורלם. לעומתם, רבע מהבינוניים השיבו כך.

 

למרות זאת, כלל המשתתפים מאמינים ששנה הבאה תהיה טובה יותר, כאשר רק 27% מהעסקים סבורים שב־2024 ירוויחו פחות מאשר בשנת 2023. יתרה מכך, 29% מהעסקים מאמינים שירוויחו יותר בשנה הבאה מאשר בשנה הנוכחית, ועסקים בודדים אף השיבו שירוויחו הרבה מעבר; כרבע חושבים שהכנסתם תהיה דומה, והיתר התקשו להעריך.

*** גילוי מלא: סקר עסקים תחת מלחמה הוא פרויקט מערכתי שנעשה בשיתוף בנק הפועלים