ההימור לא הצליח, ועכשיו באפט מוכר את כל ההשקעה בחברה הזו

בסוף השבוע האחרון מכרה ענקית ההשקעות של המיליארדר וורן באפט את כל מניותיה הנותרות בחברת הפינטק הגדולה פייטם • המניות בחברת התשלומים הדיגיטליים ההודית נמכרו לאחר חמש שנים של השקעה תמורת כ-7 מיליארד דולר

וורן באפט, הניסיון שלו להשקיע בשוק התשלומים הדיגיטליים בהודו לא עלה יפה / צילום: Associated Press, Nati Harnik
וורן באפט, הניסיון שלו להשקיע בשוק התשלומים הדיגיטליים בהודו לא עלה יפה / צילום: Associated Press, Nati Harnik

הניסיון של ברקשייר הת'אוויי  להשקיע בשוק התשלומים הדיגיטליים בהודו לא עלה יפה, כך דיווח אמש רויטרס. לפי הדיווח, ביום שישי האחרון מכרה ענקית ההשקעות של המיליארדר וורן באפט את כל מניותיה הנותרות (יותר מ-1.56 מיליון מניות) בחברת הפינטק הגדולה פייטם (Paytm), חברת תשלומים דיגיטליים הודית, תמורת כ-7 מיליארד דולר, לאחר חמש שנים של השקעה. לפי החישובים של Breakingviews, המותג של רויטרס לפרשנות פיננסית, המכירה הסתיימה עם הפסד של יותר מ-20%. 

וורן באפט במכתב נדיר למשקיעים: "זה מה שצפוי אחרי מותי"
מטוס אחרי מטוס, מתנדבים נוהרים לישראל למלא תפקידים נחוצים

ברויטרס מציינים כי העסקה שעשתה ברקשייר ב-2018 לא התאימה לאסטרטגיית השקעות הערך הרגילה של באפט. עם זאת, ברקשייר השקיעה בחברה רק 260 מיליון דולר, לא סכום משמעותי בהשוואה לסך נכסיה בשווי של כ-700 מיליארד דולר נכון לאותה תקופה. עוד מציינים כי כאשר פייטם יצאה להנפקה לפני שנתיים (בנובמבר 2021), ברקשייר מכרה חלק קטן ממניותיה בכמעט פי שניים מהמחיר ששילמה בתחילה. פייטם הייתה מוערכת אז בכ-20 מיליארד דולר. 

חלוצת התשלומים הדיגיטליים בהודו

פייטם הייתה חלוצת תשלומים דיגיטליים בהודו ושם מוכר בעשור האחרון לערך. במשך רוב קיומה, היא הייתה מעין "ארנק סלולרי" שדרכו ניתן להעביר כספים ולשלם לסוחרים באמצעות אפליקציה. ההנפקה שלה נרשמה כהנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה ההודית, אך גם בין הביצועים הגרועים ביותר בתולדות ההנפקות ההודיות, עם צניחת הבכורה של יותר מ-27%. 

למרות ההפסד ביציאה של ברקשייר, המצב של פייטם לא היה רע השנה. לפי האקונומיק טיימס, המניה עלתה בעקביות בשנה האחרונה. ברבעון שהסתיים בספטמבר 2023 צמצמה החברה את הפסדיה לכ-39 מיליון דולר, שיפור מכ-50 מיליון דולר ברבעון יוני וכ-75 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסות מפעילות ברבעון השני עלו ב-32% בהשוואה לשנה (YoY) לכ-341 מיליון דולר.

אך בתקופת המכירה של ברקשייר לפני שנתיים, מניית חברת הטכנולוגיה ההודית הפופולרית ירדה, אך מאז עלתה ב-70% השנה (לפי רויטרס). עלייה זו התרחשה על רקע צעדים שהחברה נקטה לצמצום הקשרים שלה עם בעלי המניות הסיניים, דבר שנתפס כסיכון גיאופוליטי. עם זאת, בהתחשב בכך שפייטם לא צפויה להפוך לרווחית עד 2025, על פי תחזיות קונצנזוס המיוצגות על ידי קבוצת הבורסה של לונדון (LSEG), ועם החששות הגוברים לגבי הערכת יתר של מניות הודיות, זה עשוי להיות זמן טוב למכור, אומרים ברויטרס.