חות'ים | שאלות ותשובות

כסף, טילים ורעב: כל מה שצריך לדעת על החות'ים

לצד שיגור הטילים הבליסטיים לעבר ישראל, החות'ים בתימן חטפו בשבוע שעבר את האונייה בבעלות ישראלית "גלקסי לידר" והתקיפו אוניות נוספות • מה הקשר בין איראן לבין החות'ים, אילו אמצעים יש להם ומה היכולות של ישראל להתמודדות עם האיום? • גלובס עושה סדר

חות'ים בתימן / צילום: Associated Press, Hani Mohammed
חות'ים בתימן / צילום: Associated Press, Hani Mohammed

מלחמת "חרבות ברזל" הפגישה את הישראלים לראשונה מול האיום מדרום - החות'ים, שלצד שיגור הטילים הבליסטיים לעבר ישראל חטפו בשבוע שעבר את האונייה בבעלות ישראלית, "גלקסי לידר". כמו כן, היום (א') אחר הצהריים, דווח כי מכלית בריטית בבעלות ישראלית נוספת, בשם "סנטרל פארק", הותקפה באזור תימן, כאשר לפי דיווחים איראניים, מדובר בפעולה שגם בוצעה על־ידי החות'ים. אך מיהם בעצם החות'ים, מה הם רוצים, ומה המצב בתימן?

ראיון | המומחית שמסבירה: למה החות'ים תוקפים אותנו וממה כדאי להיזהר
צפו: מערכת ההגנה המתקדמת ביותר של ישראל בדרך ליירוט טילים מתימן

מה ההשפעה של החות'ים על הסחר הימי?

חטיפת האונייה "גלקסי לידר" התרחשה בקרבת באב אל־מנדב, המצר שמחבר בין הים האדום לבין מפרץ עדן, ונמצא בין תימן לג'יבוטי. רוחבו של אותו מצר הוא כ־20 ק"מ, מה שמאפשר לחות'ים מעקב הדוק על הספינות שחוצות בה. בבאב אל־מנדב עוברים 6.2 מיליון חביות נפט ביום (כלל ההפקה העולמית עומדת על כ־80 מיליון חביות ביום), ויותר מ־50 מיליון טונות תבואה ביום.

הספינה שנחטפה ע''י החותים ה-GALAXY LEADER / צילום: marinetraffic.com
 הספינה שנחטפה ע''י החותים ה-GALAXY LEADER / צילום: marinetraffic.com

מה הקשר בין איראן לבין החות'ים?

החות'ים הם זיידים, פלג שיעי שמהווה כ־30% מאוכלוסיית תימן. על כן, יש ביניהם לבין איראן קשר דתי. האיראנים התחילו לסייע להם ב־2004, עת התקוממו לראשונה נגד הממשל המרכזי בתימן. ב־2009 החלה איראן לספק להם אמצעי לחימה בהיקפים גדולים.

האיראנים שאפו, ואכן הצליחו, להכניס את החות'ים למערך רחב ההיקף שהקימו - "ציר ההתנגדות". הציר הזה כולל את משטר אסד בסוריה ואת חיזבאללה בלבנון. כמו כן, בעיראק ישנן המיליציות עסאיב אהל אל־חק, גדודי חיזבאללה, גדודי אימאם עלי וגדודי אל־שוהאדה. כוחות נוספים שאיראן מפעילה הם פאטמיון, שגויסו מהמיעוט השיעי באפגניסטן, וזיינביון, שמתבססים על המיעוט השיעי בפקיסטן. הסיסמה שמובילה את החות'ים היא "מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה על היהודים, ניצחון לאסלאם" - והיא מנת חלקן של כל המיליציות.

כמה כסף יש לחות'ים?

משפחות הנהגת החות'ים נהנות מהכנסות במיליארדי ריאל תימני (0.004 דולר) מנפט, מסים והיטלים נוספים. לפי האו"ם, החות'ים יצרו שוק שחור שדרכו הם הרוויחו בין 2021־2022 כ־271 מיליון דולר. אותן הכנסות לא בהכרח מושקעות בהוצאות צבאיות, משום שאיראן מספקת לחות'ים את רכיבי הטילים הבליסטיים והמל"טים.

כיצד החות'ים מממנים את פעילות הטרור שלהם מתימן?

אין הערכות מדויקות אודות היקף הסיוע הכספי האיראני לחות'ים, בגלל שטהרן מסתירה את המידע. ככלל, תקציב משמרות המהפכה הרשמי עומד על 8.2 מיליארד דולר, סכום שסביר להניח כי הוא גבוה יותר. לפי הערכת FDD, איראן משקיעה כ-16 מיליארד דולר בשנה בארגוני טרור ובמשטרים אפלים, לפי פילוח של כ-15 מיליארד דולר בסוריה, כ-150 מיליון דולר במיליציות בעיראק, 800-700 מיליון בחיזבאללה ו-100 מיליון דולר בחמאס ובג'יהאד האסלאמי. אי לכך, סביר להניח כי איראן משקיעה בחות'ים מאות מיליוני דולרים.

מה המצב הכלכלי בתימן?

מלחמת האזרחים שפרצה ב־2015 פגעה אנושות בכלכלת תימן, שבמילא הייתה בקשיים. לפי תוכנית המזון העולמית, 17 מיליון תימנים נמצאים כיום באי־ביטחון תזונתי, ו־21.6 מיליון זקוקים לסיוע הומניטרי.

אילו אמצעים יש לחות'ים?

בגזרת הטילים הבליסטיים, לרשות החות'ים עומדים הטילים עימאד, קאדר־1, חוראמשאהר וסג'יל. במקביל, בארסנל הטילים החות'י נמצאים טילי השיוט פאבה וסומאר. שני המל"טים מתוצרת איראן שמאיימים על ישראל מכיוון תימן הם שאהד־136, בעל יכולת לשאת 50 ק"ג חומר נפץ, וייתכן כי שאהד־171, ללא העמסה מקסימלית, מסוגל להגיע לאזור אילת.

מהן היכולות הישראליות להגנה ולהתקפה מול החות'ים?

לרוב, כשעוסקים במערך ההגנה האווירית האיכותי של ישראל, מדברים על כיפת ברזל (טווח של עשרות ק"מ) ועל קלע דוד (טווח של מאות ק"מ ספורים). אך כשמדובר במורדים החות'ים, משתמשים בשכבות העליונות יותר של מערך ההגנה האווירית, שאותן מייצרת התעשייה האווירית: חץ 2 וחץ 3, עם טווח של בין מאות לאלפי ק"מ, וכל יירוט שלהם הרבה יותר יקר. בעת שיירוט של כיפת ברזל מוערך בכ-30 אלף דולר, ויירוט קלע דוד בכ-700 אלף דולר, יירוט של חץ 2 מוערך בכ-1.5 מיליון דולר ושל חץ 3 בכ-2 מיליון דולר.

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון
 שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

אם החות'ים לא ישחררו בקרוב את ספינת "גלקסי לידר", ואם שליחיה של איראן יעמדו באיומיהם כי "באב אל־מנדב סגור בפני ספינות ישראליות", ישראל תיאלץ לפעול, אפילו במהירות. מן האוויר, היא מסוגלת לעשות זאת עם מטוסי F-35 שטווח הטיסה שלהם ללא מכלי דלק חיצוניים עומד על כ־2,200 ק"מ. מן הים, ב-2021, דווח בכלי תקשורת בין־לאומיים כי הותקפה ספינת הביון האיראנית "סאביז", סמוך לחופי אריתריאה. בניו יורק טיימס ייחסו את המתקפה לישראל, וברשת "אל־ערבייה" הסעודית נטען כי חיילי קומנדו ישראלים הדביקו מוקשים לספינה. מתחת לפני המים, לישראל יש צוללות מדגם "דולפין AIP", שטווח השיט שלהן בצלילה יכול להגיע עד תימן. כל עוד הן מעל פני המים, הטווח שלהן אפילו מוכפל.

איך ארה"ב רואה את איום החות'ים?

מיד לאחר חטיפת האונייה "גלקסי לידר", אמר ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, כי מדינתו שוקלת להשיב את החות'ים לרשימת ארגוני הטרור. מאותה רשימה, שבה מופיעים זרועות שונות של דאעש ואל־קאעידה, הוסרו המורדים החות'ים בינואר 2021. אז טענו בוושינגטון כי הצעד נובע מכך שהסנקציות החמירו את המשבר ההומניטרי בתימן.