Binance (בייננס) | שאלות ותשובות

בורסת הקריפטו הגדולה בעולם נקנסת במיליארדים, אבל המשקיעים דווקא מרוצים

השבוע נחתם הסדר פשרה בין הרשויות האמריקאיות לבייננס, במסגרתו תשלם הבורסה קנס עצום, והמנכ"ל יפוטר, יודה באשמה וישלם קנס של 50 מיליון דולר • למרות שמדובר באחד ההסדרים הגדולים בתולדות ארה"ב, הלקוחות רואים אותו בתור "התפתחות חיובית"

מנכ''ל בייננס לשעבר, זאנגפנג זאו / צילום: Reuters, Benoit Tessier
מנכ''ל בייננס לשעבר, זאנגפנג זאו / צילום: Reuters, Benoit Tessier

בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, בייננס, חתמה על הסדר פשרה מול הרשויות בארה"ב. החברה, והמנכ"ל והמייסד שלה צ'אנגפנג ז'או, יודו בשורה של עבירות הלבנת הון והפרות סנקציות וישלמו קנסות עתק: 4.3 מיליארד דולר מהבורסה ו־50 מיליון דולר מהמנכ"ל. מה יקרה לבורסה מעכשיו ומה יעלה בגורלם של כספי המשקיעים? גלובס עושה סדר.

WSJ | חלפני הכספים הגדולים של חמאס נחשפו: כך עבדה השיטה
WSJ | קת'י ווד מצפה שמחיר הביטקוין יגיע למיליון דולר. ויש לה מסר למשקיעים

מה הייתה ההונאה?

במשך חמש שנים עקבו הרשויות האמריקאיות אחרי בייננס, שמפקחת על החלק הארי של מסחר הקריפטו בעולם. למעשה, התנהלו שני הליכים נגדה - חקירה של משרד המשפטים, שהחלה לפני כשנה, ותביעה של רשות ניירות ערך שטענה שהבורסה וז'או פעלו בניגוד לחוק וניצלו לרעה כספי לקוחות.

התובע הכללי של ארה"ב, מריק גארלנד, פרסם השבוע הצהרה בנוגע להודאה של בייננס וז'או באשמה. לדבריו, "בייננס הפכה לבורסת הקריפטו הגדולה בעולם בין השאר בגלל הפשעים שהיא ביצעה - כעת היא משלמת את אחד מהעונשים התאגידיים הגדולים בהיסטוריה של ארה"ב". בייננס אומנם הוקמה בסין, אך עובדיה מפוזרים ברחבי העולם והעובדה ששירתה לקוחות בארה"ב הפכה אותה לגוף פיננסי מבחינה חוקית. עם זאת, ז'או הבין שאם יציית לחוק יפגע ברווחים, ולכן איפשר ביצוע של עסקאות קריפטו ללא פיקוח, מה שמשך לפלטפורמה גורמים פליליים שונים.

כך לדוגמה, בייננס איפשרה עסקאות בסך של כ־900 מיליון דולר בין גורמים אמריקאים לאיראנים, וכן היו לה גם עסקאות עם גורמים סורים ורוסים באזורים הכבושים באוקראינה ועם גורמים פליליים שונים.

בייננס הודתה בהפרה מכוונת של חוק סודיות בנקאי, באי רישום ביודעין כתאגיד העוסק בהעברת כספים, וכן בהפרה מכוונת של חוק הסמכויות הכלכליות לשעת חירום. "חוקים אלה מבטיחים שהמוסדות הפיננסיים שלנו לא זמינים עבור ארגוני טרור, סוחרי סמים ומדינות שננקטו כלפיהן צעדי סנקציות", הדגיש גארלנד.

מה יש בהסכם הפשרה?

כאמור, במסגרת הסכם הפשרה בייננס תשלם קנס של 4.3 מיליארד דולר. בנוסף, משרד המשפטים בארה"ב ינטר את פעילות בייננס ומטיל עליה דרישות דיווח שונות. התובע הכללי גארלנד הדגיש שבייננס מחויבת על פי חוק לדווח על מקרים חשודים, ונדרשת גם לבחון עסקאות מהעבר ולדווח לרשויות הפדרליות של ארה"ב אם נמצאו בהן פעולות חשודות. "הדבר יקדם את החקירות הפליליות שלנו הנוגעות לפעילות סייבר זדונית וכן בנוגע לגיוס כספים לארגוני טרור, כולל שימוש בבורסות קריפטו לתמיכה בארגונים כגון חמאס", אמר גארלרנד.

באשר לז'או עצמו, הוא הודה בהפרת החוק הפדרלי הנוגע להלבנת הון ומימון טרוריסטים. כאמור, ז'או ישלם קנס של 50 מיליון דולר ויפרוש מניהול הבורסה. "היום פרשתי מתפקיד מנכ"ל בייננס. זה לא היה קל מבחינה רגשית", כתב ז'או בטוויטר. "אך אני יודע שזה הדבר הנכון לעשות. עשיתי טעויות, ועליי לקחת אחריות". הוא הוסיף כי "אני יודע שבייננס תמשיך לצמוח ולהצטיין".

מה עם כספי המשקיעים?

ברויטרס דיווחו כי הסכם הפשרה התקבל בחיוב בקרב משקיעי הקריפטו, שמעריכים שהסכם כזה, המאפשר לבורסה להמשיך ולפעול, מסיר סיכון שהיה מעל השוק כולו. ברויטרס ציינו כי בתגובה לדיווחי הפשרה, הביטקוין (שמשמש לדבריהם כמעין ברומטר לסנטימנט כלפי התעשייה כולה) נחלש מעט, ומטבע ה־BNB של בורסת בייננס אף רשם עלייה. להערכתם, משמעות התגובה הזו היא ציפייה שהבורסה תוכל לנהל את תשלום הקנס, למרות גודלו, ויתאפשר לה להמשיך ולפעול, מה שימנע קריסה של השוק. לקוח של בייננס צוטט ברויטרס ואמר כי "אנו רואים את זה כהתפתחות חיובית".