כמעט ברגע האחרון: תקופת השהות של המפונים בבתי המלון הוארכה עד לסוף השנה

החלטת הממשלה הקודמת קבעה כי המפונים ישהו במלונות עד היום, ורק אמש הוחלט על הארכה – עד 31 בדצמבר • גורמים שונים דחפו כבר לפני ימים להארכת התקופה: "המפונים חייבים ודאות"

פינוי תושבים משדרות / צילום: Reuters
פינוי תושבים משדרות / צילום: Reuters

תקופת השהות של מפוני הדרום והצפון בבתי המלון ובבתי האירוח הוארכה אמש (ג') כמעט ברגע האחרון: החלטת הממשלה האחרונה בנושא קבעה את תקופת הפינוי עד ל־­22 בנובמבר, ורק כ־24 שעות לפני תום התקופה הזו, אישרה הממשלה את הארכתה. 

המדינה נערכת להחזיר 23 אלף תושבים לעוטף כבר בינואר. האם השטח ערוך לכך?
רעים יעברו לתל אביב, בארי מתלבטים: החיים הזמניים של המפונים מהעוטף
שאלות ותשובות | "קראווילות זה כסף לפח": כך אפשר להעמיד בתים למפונים תוך חודשים

נכון להיום מספר המפונים מיישובי גבול הדרום וגבול הצפון עומד על 130 אלף איש - כאלו השוהים בבתי מלון ובבתי הארכה, וכאלו שמצאו פתרונות אירוח אחרים, וזכאים למענק אכלוס מהמדינה. ב־23 באוקטובר התקבלה החלטת ממשלה אשר קבעה את תקופת הפינוי - כלומר התקופה שבה המפונים שוהים בבתי המלון ובמקומות האירוח האחרים - עד 2 בנובמבר, וב־29 באוקטובר התקבלה החלטת ממשלה נוספת, מספר 1006, אשר האריכה את התקופה עד 22 בנובמבר.

"חייבים ודאות"

החלטה 1006, תחת הכותרת "הארכת סיוע המדינה לתושבי יישובי הדרום המצויים בטווח של 0 עד 7 ק"מ מגבול רצועת עזה, לתושבי העיר אשקלון ולתושבי יישובי הצפון בטווח של 0 עד 5 ק"מ מגבול לבנון לאור מלחמת 'חרבות ברזל'", קבעה על הארכת משך הפינוי והריענון של התושבים - קרי הארכה לכלל המפונים, אלו שפונו במסגרת תוכנית "מרחק בטוח" בשל צורך מבצעי, ואלו שפונו במסגרת תוכנית "משב רוח" לצורך התרעננות והתרחקות מאזור המלחמה. הארכת משך הפינוי והרענון נוגעת גם לזכאים למענק אכלוס.

אתמול, במשאל טלפוני בין חברי הממשלה, אושרה הארכה שנייה של התקופה - הפעם עד 31 בדצמבר, קרי עד לסוף השנה. נזכיר כי לאחרונה נשמעו אמירות מכמה כיוונים על תחילת תהליך חזרתם הביתה של תושבי יישובי עוטף עזה, בטווח הרחוק מ־4 ק"מ מהגבול, החל ב־1 בינואר הקרוב. עניין זה הוכחש היום על ידי ראש מנהלת תקומה, משה אדרי, בדיון בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת, שעסק בפעילות המנהלת עד כה.

ההחלטה של הממשלה התקבלה, כאמור, רגע לפני הדקה ה־90, וכך נותרו הן המפונים והן אנשי בתי המלון המארחים בחוסר ודאות לגבי ההמשך. לגלובס נודע כי כבר במהלך השבת האחרונה נעשתה פנייה לגורמים הרלוונטיים בממשלה בבקשה לקדם החלטה כזו, כדי לא להשאיר את המפונים, וגם את מקומות ההארחה, בחוסר ודאות.

"המפונים, וגם בעלי המלונות, חייבים ודאות", אומר לגלובס גורם המעורה בעניין, אשר פעל לקידום החלטת ממשלה חדשה בעניין. "רצינו שזה יקרה כבר כמה ימים מראש, כדי לא לחכות לרגע האחרון, אבל זה לא קרה".