הלוואות לעסקים ולמשרתי הקבע והפקדת צ'קים גדולים: המערכת הבנקאית מתגייסת

אחרי הביקורת שנמתחה על האוצר בגין הריבית הגבוהה להלוואות בערבויות המדינה, בנק הפועלים מפרסם את הריבית שהוא ייגבה מעסקים שיגיעו אליו במסגרת המסלול • קבוצת הבינלאומי מציעה הלוואות למשרתי קבע ללא ריבית • בנק ישראל פרסם שורת צעדים לקידום התחרות בשוק התשלומים, כולל תהליך כניסת סולקים זרים לישראל

בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב
בנק הפועלים / צילום: אביב גוטליב

מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של השבוע השביעי למלחמת "חרבות ברזל", וסיום הלחימה לא נראה באופק, וכך גם חזרת המשק לפעילות מלאה. בינתיים, הבנקים ממשיכים להציע הטבות לציבור כדי להקל על מצבם הכלכלי של הלקוחות, חלקן מחויבות המציאות, וחלקן עשויות לעלות לא מעט כסף (לדוגמה דחיית תשלומי הלוואות למי שאינו זקוק לכך). במקביל, בנק ישראל פרסם היום (א') שורת צעדים לקידום התחרות בשוק התשלומים, בהם הגדלת הסכום המותר בהפקדת צ'קים דיגיטלית והערכות לקראת הכנסת שחקנים זרים לשוק הסליקה של כרטיסי אשראי. 

הרווחים ייחתכו, הדיבידנדים לא ייעצרו: איך תיראה עונת הדוחות בבנקים? 
בגלל המלחמה: שוק המשכנתאות באוקטובר בשפל של 4 שנים 
בנק ישראל במסר לשר האוצר: הקיצוץ שבוצע בתקציב אינו מספיק 

הפועלים מציע הלוואות בערבות מדינה בריבית פריים

לפני כשבועיים הודיע משרד האוצר כי הוא מקים מסלול חדש תחת הכותרת "חרבות ברזל" בתוך קרן ההלוואות בערבות המדינה, שנועד לתמוך בעסקים ישראלים המתמודדים עם השפעות המלחמה.

המהלך הוא מבורך, אך גם זכה לביקורת חריפה, לאחר שבאוצר קבעו כי ההלוואה שתינתן לעסקים קטנים ובינוניים תהיה בריבית שלא תעלה על מרווח של 1.5% מעל לריבית הפריים, כך שהריבית המקסימלית תהיה 7.75%. אומנם העסק לא יידרש לשלם עמלה לנותן ההלוואה ותשלומי הקרן והריבית יהיו עד לשנה, אך מדובר בריבית גבוהה יחסית. בעיקר ביחס לקרן עליה הודיע בנק ישראל יממה לאחר מכן, לגביה נקבע תנאי לפיו ממוצע הריבית על ההלוואות לאותם עסקים קטנים וזעירים לא יעלה על ריבית פריים (6.25% כיום).

היום הודיע בנק הפועלים, המהווה אחד מהגופים דרכו יינתנו ההלוואות בקרן שהקים האוצר, כי העסקים הזכאים להלוואה מהקרן בערבות המדינה יוכלו לקבל מהבנק הלוואה בריבית פריים בלבד (כאמור 6.25%), כשלעסקים תהיה אפשרות להתחיל לפרוע את ההלוואה רק בעוד 12 חודשים ובפריסה נוחה של עד 60 תשלומים (מתן ההלוואה, סכומה ותנאיה כפוף לאישור הבנק ולתנאי הקרן).

מדובר על-פי תכנית הוועדה המוניטרית בבנק ישראל להקלת האשראי לעסקים קטנים וזעירים - לקוחות עסקיים בעלי מחזור שנתי של עד 50 מיליון שקל אשר חלה ירידה בשיעור של 25% או יותר בפדיון העסק שלהם (והם עומדים בתנאים המקוריים של קרן ההלוואות בערבות המדינה). ניתן להגיש בקשות להלוואה במסגרת הקרן עד סוף דצמבר 2023.

נזכיר כי בשל העיכוב באישור המתווה של המדינה לסיוע לעסקים בדרום ובצפון שנפגעו מהמלחמה, כשהרישום למערכת הסיוע נפתח רק ביום, הודיע בנק הפועלים על הלוואת גישור ללא ריבית בסך 250 אלף שקל לתקופה של עד 3 חודשים לעסקים זכאים בדרום ובצפון ועסקים אשר בעליהם הינם משרתי המילואים.

בנק אוצר החייל בהטבות למשרתי הקבע

בסוף השבוע הודיע הבנק הבינלאומי כי הוא מקים קרן הלוואות ללא ריבית בהיקף של 100 מיליון שקל לסיוע למשרתי הקבע, באמצעות בנק אוצר החייל בו הוא מחזיק.

הקרן תעניק הלוואות ללא ריבית בהיקף של עד 24 אלף שקל למפוני הצפון ולמשרתי הקבע המתגוררים בדרום (עד 30 ק״מ מהגבול). ההלוואות הן לתקופה של שנתיים ללא ריבית והצמדה. בנוסף, משרתי הקבע המתגוררים בשאר אזורי הארץ יוכלו לקבל הלוואה ללא ריבית והצמדה של עד 12 אלף שקל, לתקופה של שנה.

הטבה נוספת לאנשי הקבע עליה הודיע הבנק היא בתחום המשכנתאות, והוא יעניק דחיית תשלומים לתקופה של שלושה חודשים ללא ריבית בגין תקופת הדחייה.

בנק ישראל: העלאת תקרת הפקדת צ'ק בסלולר

לצד הבנקים השונים, גם הרגולטור האחראי עליהם, בנק ישראל - שכבר חייב אותם במתווה הקלה ללקוחות שנפגעו מהמלחמה בדרום ובצפון בפרט ולאזרחי ישראל בכלל - ממשיך בקידום צעדים לנוכח המלחמה.

מחלקת מערכות תשלומים וסליקה בבנק ישראל הודיע היום על העלאת תקרת הפקדת צ'ק בסלולר מ-50 אלף שקל ל-100 אלף שקל. בבנק ישראל הסבירו כי הפקדת צ'ק בסלולר הוא אחד השירותים הדיגיטליים בהם הציבור ממשיך להשתמש כבשגרה, מרחוק, וללא צורך בהגעה לסניף בנק.

"הגדלת תקרת סכום ההפקדה בסלולר מאפשרת לציבור להפקיד צ'קים בסכומים גבוהים אלה, מכל מקום בו זמינה רשת סלולרית או חיבור אינטרנטי. לפי הערכת בנק ישראל, בטווח סכומים אלה מדובר בכ-1.65 מיליון צ'קים בשנה, או ממוצע של כ-137 אלף צ'קים בחודש, שהציבור יוכל להפקיד ללא שינוע פיזי במרחב הפתוח בתקופת המלחמה ולאחר מכן. צעד זה תורם להמשך הפעילות העסקית במשק, להגברת המהירות והנוחות התפעולית בתהליך הפקדת צ'קים אלה, ולהפחתת עלויות", הסבירו בבנק ישראל. 

הקלה על חברות פינטק

בנוסף פועל בנק ישראל על-מנת להכניס שחקנים נוספים לעולם התשלומים, ובבנק המרכזי הסבירו זאת בין היתר מאחר שהם מודעים לכך שבתקופת המלחמה הנוכחית, חברות פינטק הרחיבו את שירותיהן בתחום תשלומים חוצי גבולות על-מנת לאפשר העברות תרומות לארץ באופן יותר מהיר וזול.

לכן, בנק ישראל מעדכן לראשונה על הקצאת קודי זיהוי לחברות פינטק אשר נמצאות בתהליך של חיבור כמשתתפות במערכות התשלומים בישראל. מדובר בחברת משולם פתרונות תשלום; חברת גלובל רמיט שירותי מטבע; וחברת אטמס מטריקס.

"הצעדים שמקדם בנק ישראל לטובת פתיחת גישת שחקנים חוץ-בנקאיים למערכות הליבה של המשק בתחום התשלומים, מאפשרים לחברות פינטק לפעול באופן ישיר ועצמאי יותר, תוך צמצום התלות שלהן בבנקים. הגופים החדשים יגבירו את התחרות, יעזרו לצמצם את הריכוזיות בשוק הפיננסי, יפתחו פתרונות תשלומים מתקדמים וחדשניים, ייעלו תהליכים ושירותים עסקיים, יוזילו עלויות לטובת ציבור הצרכנים ובתי העסק ויגבירו את תחליפיות השחקנים המסורתיים גם בעת משבר", הוסבר.

לצד זאת, בבנק ישראל החלו לקדם את פתיחת המשק לסולקים בעלי רישיון זר, כשהודיעו כי יאפשרו לסולקים בינלאומיים בעלי רישיון שניתן בארה"ב, במדינות האיחוד האירופי או באנגליה, להתחיל בתהליך הצטרפות כמשתתפים במערכת שירותים בכרטיסי חיוב אשר מופעלת על-ידי חברת שבא, בינתיים ללא התחלת פעילות סליקה בפועל. זאת, עוד לפני הגשת בקשה לרישיון שמאפשר מתן שירותי סליקה בישראל.

"מחלקת מערכות תשלומים וסליקה יצאה בצעד זה של פתיחת השוק לגופים בינלאומיים בתחום התשלומים מוקדם יותר מלוחות הזמנים הקבועים בחקיקה הקיימת. פתיחת השוק לסולקים בינלאומיים אלה תגדיל את ההיצע של שירותי תשלום חדשניים, מגוונים ומהירים יותר, ותקדם שירותים פיננסיים נוספים שיתבססו על שירותי התשלום", ציינו בבנק ישראל.