קת'י ווד | ראיון

קת'י ווד מצפה שמחיר הביטקוין יגיע למיליון דולר. ויש לה מסר למשקיעים

מייסדת חברת ניהול ההשקעות ARK, שידועה בהימורים הנועזים שלה, משוכנעת כי הקריפטו עוד לא הגיע לשיא, וכי בזמן שהשוק חושש מהאינפלציה - הוא צריך לפחד מהבעיה ההפוכה

קת'י ווד, מנהלת קרן הסל ARK Innovation / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID
קת'י ווד, מנהלת קרן הסל ARK Innovation / צילום: Reuters, BRENDAN MCDERMID

קת'י ווד עדיין מקווה שמחיר הביטקוין יגיע למיליון דולר יום אחד. האישה שייסדה את חברת ניהול ההשקעות ARK Investment Management הפכה אותה ליקירת המשקיעים בזמן הקורונה, עם הימורים מוצלחים בעיקר על חברות טכנולוגיה בוסריות ולא רווחיות שאמורות להביא מהפכה בתחומן (disruptive technology).

5 מניות תופסות 80% מתיק ההשקעות של באפט. אלו הן
מניית הטכנולוגיה שהפכה לפייבוריטית החדשה של ביל אקמן
משקיע העל מהמר נגד ענקיות השבבים. אלו הסיבות

ווד, שפיתחה עדת מעריצים שעוקבת אחריה כאילו הייתה מנהיגת כת, ממשיכה להיות חסידה מושבעת של קריפטו וטכנולוגיית בלוקצ'יין. בורסת הקריפטו Coinbase Global היא אחת האחזקות העיקריות של ARK.

אבל היא נתפסה לא מוכנה ברגע שהריביות החלו לעלות. מניות קרן הדגל שלה נחתכו בשני שלישים ממחירן מאז נובמבר 2021, בעוד שביטקוין ו־Coinbase ירדו בכ־50% וב־75% בהתאמה, באותה תקופה.

קת'י ווד

אישי: בת 68, מקליפורניה

מקצועי: מייסדת ומנכ"לית חברת ההשקעות ARK invest, שמנהלת נכסים בשווי של כ־6 מיליארד דולר. ווד ידועה בבחירת מניות נועזת ונחשבת ל"גורו השקעות". ב־2020, נבחרה על־ידי עורך בלומברג לבוחרת המניות הטובה ביותר; עם זאת, קרן הדגל שלה, ARK Innovation, צנחה ביותר מ־170% מאז השיא ב־2021

ווד שוחחה עם הוול סטריט ג'ורנל ביום שלישי מהמשרד של Cboe Global Markets בניו יורק, שם צלצלה בפעמון כדי לחגוג את ההנפקה של חמש קרנות סל העוסקות בנכסים דיגיטליים. הנה קטעים נבחרים מהראיון איתה:

אם הריביות יישארו ברמות הנוכחיות לעתיד הנראה לעין, האם מניות טכנולוגיה מוטות צמיחה וקריפטו הם עדיין השקעות מוצלחות?
"בדיוק קיבלנו את נתוני האינפלציה שלדעתי היממו אנשים. הם ציפו לשינוי כלפי מעלה (האינפלציה ירדה בחודש אוקטובר ל־3.2% לעומת תחזיות של 3.3% ו־3.7% בספטמבר), ואתם רואים שהשוק מגיב לזה. הסיכון הגדול יותר כאן הוא דפלציה, לא אינפלציה. ואנחנו רואים יותר ויותר סימנים לכך.

"מחירי הדלק החלו לרדת הרבה לפני שמחיר הנפט החל לרדת. אנשים בהלם כשהם שומעים את הנתון הזה. מחירי סחורות היום, כפי שהם נמדדים על ידי המדד של בלומברג, דומים לרמות של תחילת שנות ה־80. למעשה, חושבת שמשקיעים חוששים מהדבר הלא נכון.

"אם אנחנו צודקים והדפלציה היא הסיכון הגדול יותר, אנחנו במקום מאוד טוב. הטכנולוגיה היא דפלציונית. ולכן הם יודעים איך לפעול בעולם של דפלציה".

"FTX הייתה ההפך ממהות הקריפטו"

עקבת אחרי המשפט של סם בנקמן־פריד? מה משמעות כתב האישום שלו בתעשיית הקריפטו?
"יותר אנשים מתחילים להבין ש־FTX הייתה ארגון ריכוזי, ללא שקיפות, אטום לחלוטין ובסופו של דבר שקרי. ומה זה ביטקוין? מה המהות של האקוסיסטם? היא ההיפך מזה. לגמרי מבוזרת, שקופה, כמו משמר אזרחי אחד עצום. יש לך את כל המפתחים האלה שמשגיחים עליה, יש לך את כל האנשים שמשתמשים בה, צופים בה ומונעים את סוג התרמיות שראינו ב־FTX.

"אני מזכירה לאנשים שסם בנקמן־פריד לא אהב את הביטקוין. וזה הגיוני. הביטקוין היה מבוזר, שקוף. בנקמן־פריד לא יכול היה לשלוט בו. בנקודה מסוימת, הוא חשב שהוא המלך של נכסי הקריפטו. אנחנו חשבנו שזה הכי רחוק מהאמת. כש­־FTX קרסה, הבלוקצ'יין של ביטקוין לא החמיץ פעימה, הרשת של אתריום לא החמיצה פעימה. זה היה כאילו זה לא קרה".

מחירי הקריפטו עלו לאחרונה בעקבות ציפיות של משקיעים שרגולטורים אמריקאים ירשו בקרוב קיומן של קרנות סל הסוחרות בביטקוין. למה משקיעים כל כך מתלהבים מקרנות כאלה אם הם כבר מחזיקים ביטקוין ואת'ר?
"זו הולכת להיות דרך קלה להחזיק ביטקוין. כיום, זה הרבה יותר מסובך לגשת ל־Coinbase, אבל זה יהיה נתון לרגולציה ויגן על סוחרים יומיים ומשקיעים מוסדיים. אני חושבת שמשקיעים מקבלים הרבה נחמה מהעובדה שה­־SEC (רשות ניירות ערך האמריקאית), לאחר שערוריות לא מעטות, אם תאשר את הקרנות, תתן לתחום חותמת כשרות שלא הייתה לו קודם".

עד לאן מחירי הביטקוין יכולים לעלות?
"תרחיש הבסיס שלנו עומד על כ־650 אלף דולר. במקרה השורי (האופטימי) אנחנו מדברים על מיליון דולר עד מיליון וחצי. בשנה שעברה, הרבה אנשים חשבו שפשיטת הרגל של FTX, צלזיוס ו־Three Arrows הולכות לסמן את קיצו של הביטקוין. למעשה, ההיפך קרה".

Coinbase Global היא אחת האחזקות הגדולות ביותר בקרן שמהווה את מוצר הדגל שלך. האם את חוששת לגב התביעה של רשות ניירות ערך לפיה בורסת הקריפטו היא ברוקר לא רשום ולכן צריכה להיות נתונה לפיקוח הרשות?
"כשמקרים כאלה הגיעו לבתי המשפט, ה־SEC היה, בגדול, אפילו אם לא באופן מלא, בצד המפסיד של הרבה מהתביעות. אנחנו מאמינים שהנושא שהם מעלים כאן הוא כל כך חשוב, שאם Coinbase יפסידו, הם יעתרו עד בית המשפט העליון.

"לארה"ב יש איזונים ובלמים. אני חושבת למעשה שזו אמריקה במיטבה. ישות שבה יו"ר ה־SEC ממונה על ידי הנשיא, ומקבל את אישור הסנאט. יש לך את הרשות השופטת, שבבסיסה אומרת שה־SEC חרגה מסמכותה. ואנחנו אפילו מערבים את הרשות המחוקקת. אם מדובר באמת בסוג חדש של נכסים, אנחנו צריכים חקיקה חדשה, וזו למעשה השאלה כאן".

איזו השקעה עדיפה? AI או ביטקוין

בינה מלאכותית היא המגמה הלוהטת בטכנולוגיה, והרבה יזמי קריפטו משנים כיוון ל־AI. איזה מבין שני התחומים הוא השקעה טובה יותר?
"הם הולכים להתחרות זה בזה בעיקר בגלל ש־AI היא הזרז הגדול ביותר לחדשנות.

"עשינו 'סיעור מוחות של ביטקוין' סביב ההתלכדות בין ביטקוין ו־AI ואיך זה ייצור חלוקה חדשה לגמרי של עבודה סביב מיקרו־פרויקטים ומיקרו־מימון. אז שני הרעיונות גדולים מאוד ויכולים להביא לשינויים גדולים.

"מבחינת השינוי לאנושות, שני הרעיונות גם חשובים. מערכת מונטרית עולמית יציבה חשובה לאנשים שגרים במדינות עם משטרים מושחתים או שאינם מבינים מדיניות פיסקלית או מונטרית והאוכלוסיות עוברות מחזורים של היפר־אינפלציה ועוני. עבורם זה יהיה שינוי עצום.

"אם אנחנו חושבים על האנשים עם הכי פחות זכויות והכי פגיעים בעולם, אני באמת חושבת שמערכת מוניטרית גלובלית, דיגיטלית, אישית ומבוססת כללים היא רעיון אצילי מצוין".