תוכנית פיתוח רשת הולכת החשמל אושרה, אך המלחמה עלולה לעכב אותה

שר האנרגיה והתשתיות ישראל כ"ץ אישר את תוכנית הפיתוח לרשת הולכת החשמל לשנים 2023-2030, בהיקף של יותר מ-17 מיליארד שקל • התוכנית צפויה לשפר את אמינות אספקת החשמל, אך השפעתה על תעריך החשמל לצרכן הביתי תהיה זניחה

שר האנרגיה, ישראל כ''ץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שר האנרגיה, ישראל כ''ץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שר האנרגיה והתשתיות, ישראל כ"ץ, אישר היום (ג') את תוכנית הפיתוח לרשת הולכת החשמל לשנים 2030-2023, בהיקף של יותר מ-17 מיליארד שקל, לאחר שזו הייתה תקועה במשרד האוצר מאז חודש יוני. 

התוכנית צפויה לשפר את אמינות אספקת החשמל, אבל השפעתה על תעריף החשמל לצרכן הביתי תהיה זניחה. מעבר לכך, פיתוח רשת החשמל, על אף האישור, עלול להתעכב בשל ההשלכות התקציביות של מלחמת חרבות הברזל. בשנת 2024, עלולים להיווצר עיכובים, משום שלפי התחזיות הנוכחיות, ההתאוששות הכלכלית עשויה להתרחש ב-2025. עם זאת, הימשכות המערכה והעלויות הנלוות, עלולים להביא לעיכובים אף מעבר לשנה הבאה.

התוכנית, שהוגשה על ידי חברת נגה - ניהול מערכת החשמל, וקיבלה כעת את אישור שר האוצר בצלאל סמוטריץ', כוללת יותר מ-400 פרויקטים שונים שצפויים לשפר את אמינות אספקת החשמל ולתת מענה לביקוש הגובר לחשמל עד סוף העשור. נוסף על כך, צפויה התוכנית לשחרר את חסמי רשת החשמל, ולאפשר שילוב של מתקני ייצור חשמל באנרגיה מתחדשת.

התוכנית צפויה להכפיל את מספרם של קווי 400 קילו-וולט (ק"ו) בתוך שמונה שנים, להגדיל ב-30% את קווי 161 ק"ו ולהגדיל בכ-50% את מספר תחנות המשנה ותחנות המיתוג. התוכנית תשלב גם הטמנת קווי מתח עליון.

שאול גולדשטיין, מנכ"ל נגה - ניהול מערכת החשמל: "אנו מברכים את החלטתו של שר האנרגיה על אישור תכנית הפיתוח למשק החשמל שהגשנו לפני כשנה. דווקא בעת הזו של הערכות לחרום אנו מבינים את חשיבות תכנית הפיתוח ליציבות משק החשמל בישראל".