אשר בנט מגיש תביעת ענק בעקבות ביטול מיזוג של החברה שהקים

חברת האוטוטק Tevva Motors שייסד ומנהל אשר בנט, אחיו של רה"מ לשעבר נפתלי בנט, אמורה הייתה להתמזג עם Electrameccanica Vehicles מארה"ב • בניסיון להרגיע, בחברה מצהירים כי "עסקיה לא יושפעו מהתביעה, והיא מחפשת 'פרטנר אטרקטיבי, אסטרטגי למיזוג'"

אשר בנט / צילום: צילום מסך מיוטיוב
אשר בנט / צילום: צילום מסך מיוטיוב

מיזוג שהיה אמור להפוך את חברת האוטוטק Tevva Motors לחברה ציבורית בוול סטריט בוטל, וכעת מגיע הליך משפטי בנושא. החברה, שהקים ומנהל היזם אשר בנט - אחיו של נפתלי בנט שהיה ראש הממשלה - שקלה בעבר להתמזג ל־SPAC, בימי ההייפ של התופעה בוול סטריט.

הנתון הנדיר שסוחף את וול סטריט ואת תל אביב
פאלו אלטו רוכשת את חברת הסייבר הישראלית טאלון ב-625 מיליון דולר

בסופו של דבר, מיזוג כזה - שהיה עשוי להתבצע בשווי מפולפל, כפי שבוצעו לא מעט מיזוגי חברות אוטוטק ל־SPAC באותה עת - לא קרה. לפני כחודשיים וחצי החברה דיווחה על מיזוג עם חברה אחרת מהתחום, Electrameccanica Vehicles, שנסחרת בנאסד"ק בשווי שוק נוכחי של 56 מיליון דולר (כחמש שנים לאחר שהונפקה בנאסד"ק לפי שווי של 117 מיליון דולר). עם השלמת המיזוג היו אמורים בעלי המניות של Tevva להחזיק ב־76.5% מהחברה הממוזגת, והיתרה הייתה בידי בעלי המניות של אלקטרמכניקה. החברות צפו אז שיתרות המזומנים של החברה הממוזגת יהיו 70-80 מיליון דולר והחוב יהיה 26 מיליון דולר, והעריכו שההכנסות של החברה הממוזגת ב־2028 יגיעו ל-1.3-1.5 מיליארד דולר.

אלא שהמיזוג בוטל על־ידי אלקטרמכניקה לפני כחודש, בשל מה שהיא הגדירה "הפרות רבות ובלתי ניתנות לתיקון על־ידי Tevva", כולל אי העברה של מידע מהותי על Tevva. עם ביטול העסקה דיווחה אלקטרמכניקה כי היא מתכננת לבחון הליך משפטי כנגד Tevva, וכן לחפש הזדמנויות אסטרטגיות אחרות עם צדדים שלישיים - במילים אחרות, מיזוג אחר או מכירת החברה.

בתגובה לביטול המיזוג מסרה אז Tevva כי "אנחנו מאוכזבים מאוד מההחלטה הנמהרת של אלקטרמכניקה לבטל את הסכם המיזוג". בסוף השבוע הודיעה Tevva על פתיחת הליך משפטי כנגד אלקטרמכניקה. לפי הודעת החברה, היא הגישה תביעה באריזונה נגד אלקטרמכניקה ונגד המנכ"לית שלה, סוזן דוהרטי, והיא דורשת פיצוי בגין מה שהיא מגדירה כביטול לא ראוי של הסכם המיזוג איתה.

משאית חשמלית של Tevva בלונדון
 משאית חשמלית של Tevva בלונדון

"אלקטרמכניקה הציגה טענות כוזבות ומשמיצות"

ב־Tevva מציינים כי החליטו לתת לאלקטרמכניקה תקופה בת כשבועיים, עד ה־17 בנובמבר, במטרה להגיע לפתרון מקובל למצב. אם לא יימצא פתרון, התביעה דורשת סעדים משפטיים נרחבים, הכוללים פיצויים בסך 75 מיליון דולר, מניעת אפשרות למיזוג חלופי על ידי אלקטרמכניקה, מניעת האפשרות שאלקטרמכניקה תשתמש במזומנים שיש לה לחלוקת דיבידנד או בונוסים (משום שהסכום אמור לפי Tevva לשמש כפיצויים עבורה) ועוד.

לפי Tevva, "התביעה חושפת כיצד אלקטרמכניקה הציגה טענות כוזבות ומשמיצות בניסיון להצדיק את ביטול ההסכם המחייב, שהיה תוצר של אלפי שעות שהוקדשו על ידי שני הצדדים בבחינה ובבניית שילוב עסקי מועיל לשניהם".

Tevva הוקמה ב־2013 על־ידי אשר בנט, והיא עוסקת בהסבה לחשמל של משאיות קלות ובינוניות במשקל של 7-14 טון, כשהיא מאפשרת טווח נסיעה ארוך יחסית. אלקטרמכניקה מתמקדת בפיתוח של מכוניות חשמליות קטנות, אך נאלצה לבצע ריקול והתקשתה מבחינה עסקית.

ביטול הסכם המיזוג העלה חשש כי עסקיה של Tevva צפויים להיפגע, עד כדי הגעה לסוף דרכה. בחברה משתדלים להרגיע, ובהודעתה נכתב כי עסקיה לא יושפעו מהתביעה, וכי החברה יצרה קשר עם חלק ממשקיעיה ועם חברות ציבוריות שמחפשות "פרטנר אטרקטיבי, אסטרטגי למיזוג, כמו Tevva" כהגדרתה. בחברה מביעים ביטחון ביכולתם להבטיח מימון הן לטווח הבינוני והן לטווח הארוך, כך שהתוכנית העסקית של Tevva תצא אל הפועל "ותשנה את תעשיית המשאיות המסחריות".