"ההשפעות הן דרמטיות": האוצר חושף את עלויות המלחמה ומעדכן את תחזית הגירעון

ראש אגף התקציבים במשרד האוצר יוגב גרדוס חשף הערב כי עד כה, בעקבות המלחמה נפגע התוצר ב-10 מיליארד שקל - בהערכה ראשונית • לדבריו: "לממשלה, לציבור ולמערכת הביטחון יש תפקיד במיתון ההשפעה הכלכלית של המשבר"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר והפרויקטור האזרחי של המלחמה טל בסכס
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר והפרויקטור האזרחי של המלחמה טל בסכס

ראש אגף התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס, חשף היום (ד') אומדנים רשמיים ראשונים לעלויות המלחמה עד כה. "ההשפעות הכלכליות של המלחמה הן דרמטיות. התוצר נפגע בסביבות 10 מיליארד שקל בחודש, זוהי הערכה ראשונית. ההשפעות הפיסקליות כבר עכשיו מוערכות ביותר מ-30 מיליארד שקל. אלה הן השפעות דרמטיות, גם בבורסה וגם בפיחות של השקל", אמר גרדוס.

לדבריו: "לממשלה, לציבור ולמערכת הביטחון יש תפקיד במיתון ההשפעה הכלכלית של המשבר. כמו שאמר השר - מי שצריך לצאת לעבודה, שייצא לעבודה. מי שיכול לשבת ולצרוך בבית קפה - הדבר הזה מניע את העסקים ונותן לעורף את האיתנות שלו להתמודד עם המצב".

גרדוס אמר את הדברים באירוע לתקשורת שקיים שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בנושא הסיוע הכלכלי למשק על רקע המלחמה. סמוטריץ' פתח ודיבר על תפקוד הממשלה במתן המענה לציבור: "לקח זמן, כולנו הופתענו, אבל עכשיו הממשלה עובדת טוב ואנחנו מקווים שהיא תעבוד עכשיו עוד יותר טוב", אמר שר האוצר.

סמוטריץ' התייחס לביקורת כלפי ההספק של הממשלה מאז תחילת המלחמה: "אנחנו כמשרד האוצר לומדים ומשתפרים, לומדים לסגור מעגלים מהר יותר. טוענים כלפינו, ואנחנו ערים לביקורת הזאת, שאנחנו עובדים לאט ומסורבל. אנחנו עושים הכול כדי לעבוד מהר יותר ורחב יותר, אבל באחריות".

סמוטריץ' סטה מעט מנוסח הנאום הכתוב שהופץ לתקשורת ונתן תחזית עדכנית לגירעון: "נכון, הגירעון יגדל, אבל זה גירעון חד-פעמי של המלחמה. אנחנו מעריכים שאת 2023 לא נסיים עם יותר מ-3.5-4% גירעון. אני נותן לכם התחייבות, ב-2024 לא נפרוץ את 5% גירעון. נצטרך להתייעל, זה יהיה קשה, נשנה סדרי עדיפויות".

באירוע הופיע לראשונה בפני הציבור הפרויקטור האזרחי של המלחמה, טל בסכס. בסכס, המכהן בשגרה כמנכ"ל החברה למתנ"סים, מונה אמש לתפקיד הפרויקטור על ידי סמוטריץ', מתוקף תפקידו כראש הקבינט החברתי-כלכלי.

סמוטריץ' התייחס למינוי: "אנחנו מציגים את טל הפרויקטור, הוא לא מחליף את משרדי הממשלה, הוא ייצר טוב יותר את תמונת המצב ואת הסנכרון בין משרדי הממשלה, ויציף לנו את מה שצריך להביא להכרעות בקבינט החברתי-כלכלי".

בהמשך עלה בסכס לדבר אל הציבור, במה שאמור להפוך לדבר שגרתי בתקופה הקרובה, עם תדרוכים סדירים של הפרויקטור האזרחי, בדומה להצהרות הקבועות של דובר צה''ל. "שלשום בערב, פנה אלי שר האוצר בבקשה להתגייס למשימה הלאומית לטיפול בעורף האזרחי. היה לי ברור שאני מיד נענה בחיוב", פתח הפרויקטור.

"במוקדי הפינוי נמצאים עשרות אלפי אנשים שזקוקים לניהול שגרת חיים בחירום. אבל לא רק. המשק הישראלי חווה טלטלה עזה. האתגרים שעומדים בפנינו הם עצומים ובנושאים רבים ומגוונים. מטרתנו היא להבטיח את הרציפות התפקודית של המשק כעת ועם הפנים לעתיד. במשל"ט האזרחי אותו אנו מקימים בימים אלה, נתכלל את כלל הצרכים העולים מן השטח, נתאם ונסנכרן בין פעולות משרדי הממשלה והארגונים השונים, נקצר את הבירוקרטיה, נפתח חסמים ונייצר מענים", אמר הפרויקטור וסיכם: "נקשיב גם לטענות ולביקורת וניתן מענה בהתאם".