חות'ים | ראיון

המומחית שמסבירה: למה החות'ים תוקפים אותנו וממה כדאי להיזהר

ניסיונות הירי של החות'ים העלו את הארגון השיעי לכותרות, והציפו את השאלה: האם מדובר באיום צבאי על ישראל? • ענבל נסים לובטון, חוקרת בפורום לחשיבה אזורית, מעריכה שאין לחות'ים עוד שפנים לשלוף מהכובע, אבל קוראת לא להקל ראש במורדים שנתמכים באיראן

המורדים החות'ים בתימן / צילום: ap, Hani Mohammed
המורדים החות'ים בתימן / צילום: ap, Hani Mohammed

בשבועות האחרונים נורו טילים מסוגים שונים על אילת. מהר מאוד שמענו על המורדים החות'ים בתימן שלקחו אחריות והבטיחו לירות עוד טילים לעבר מדינת ישראל. אבל מי אלה הח'ותים, למה הם יורים עלינו, ואיך כל זה קשור למאבק מול איראן וגרורותיה? כדי להסביר את הדברים דיברנו עם ענבל נסים לובטון, מומחית לתימן באוניברסיטת ת"א, ועמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית.

ראיון | טליה לנקרי מעריכה: "הפגיעה בחמאס מאוד רחבה ועוצמתית"
"עד 3,000 רקטות ביום": האלוף שמסביר - זה מה שיקרה אם תהיה מלחמה גם בצפוןשאלות ותשובות | טילים וכלי טיס בלתי מאוישים מתימן: האיום החדש על ישראל 

"החות'ים הם תנועה שנקראת של שם מי שהובילו וייסדו אותה בתחילת שנות ה־90 בצפון תימן, והיא מכונה גם 'אנסאר אללה' (מגיני אללה). הם שייכים לזרם הזיידי של האסלאם השיעי, זאת בעצם תנועת תחייה דתית שיש לה היבטים חברתיים, ותביעות פוליטיות וכלכליות מהשלטון. כלומר, הסיפור שלהם לגמרי בקונטקסט הפנים תימני", היא מסבירה.

"בין השנים 2004 ל־2009 הם דיברו הרבה על חלוקת משאבים לא הוגנת, על השוליות של הפריפריה ושל מחוז סעדה ועל כך שהשלטון לא מעביר אליהם תקציבים. בנוסף, הם מתחו ביקורת על השלטון על כך שהוא מאפשר לסונים מהזרם הווהאבי הסעודי לחדור לתימן".

ענבל נסים לובטון, מומחית לתימן באונ' ת''א ועמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית / צילום: תמונה פרטית
 ענבל נסים לובטון, מומחית לתימן באונ' ת''א ועמיתת מחקר בפורום לחשיבה אזורית / צילום: תמונה פרטית

כחלק מהגלגולים הרבים של האביב הערבי, בסוף 2014 הארגון התחיל איזשהי מערכה צבאית, השתלט על המרכז בצנעא בתחילת 2015 ולמעשה פורצת מלחמת אזרחים. זאת כאשר ברקע הכישלון של דיאלוג לאומי שנועד לקדם רפורמות נרחבות בתימן וגם לתת מענה לתנועות של החות'ים בצפון ושל הבדלנים בדרום שרצו עצמאות (התנועה לשחרור הדרום).

הקשר עם איראן עובד שעות נוספות

האם הם תוקפים אותנו רק בגלל הקשר לאיראן או שיש משהו מעבר?
"אז קודם כל, כן. הקשר לאיראן שמספקת להם נשק ומימון בהחלט עובד כאן שעות נוספות. אבל זה נכון עד מידה מסוימת, צריך להכניס עוד שני מרכיבים לדבר הזה. אחד זה המחויבות החות'ית לפלסטינים. ב־2003 חלה הקצנה ביחס שלהם לארה"ב ולישראל בהשפעת המלחמה בעיראק וזה הוביל גם לחיזוק העמדה הפרו־פלסטינית שלהם. צריך גם לזכור שהסיסמה שלהם היא 'מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה על היהודים, ניצחון לאסלאם'.

"המימד השלישי בפאזל הוא ניסיון לזכות באהדה בתימן. ואולי גם לשלוח מסר או לאותת לקואליציה נגדם, שכוללת גם כוחות פנימיים תימניים וגם את סעודיה ואיחוד האמירויות ועוד מדינות, על הכוח הצבאי המתגבר שלהם. לומר להם 'תראו טילים שמגיעים למרחק של 2,000 ק"מ שיכולים להגיע לא רק לדרום ישראל, אלא גם לאזורים מרוחקים בסעודיה'".

על כמה אנשים בערך מדובר?
"ההערכות מדברות על כ־200 אלף חיילים, מתוך מדינה של מעל 30 מיליון איש. זה לא כזה הרבה, וזה מרשים מאוד שהם עומדים איתן כבר שמונה שנים מול צבא סעודיה והנשק האמריקאי שלה".

אפשר להעריך מה היכולות הצבאיות שלהם? יש להם עוד 'הפתעות' בדרך לדעתך?
"קודם כל לא הייתי מבטלת את מה שהם עשו עד כה. זה די מרשים לגמוע את המרחק הזה לישראל כשאתה ארגון של מורדים, כאשר עד לפני כמה שנים אף אחד לא הכיר אותך. אני לא בטוחה שיש להם עוד הרבה הפתעות או שפנים לשלוף מהכובע, אבל נדמה לי שזה משהו שכבר מסב נזק בטח אם הוא יהפוך להיות מטרד יומיומי.

"זה צריך להטריד אותנו כי מי שעוקב אחרי האבולוציה של הקבוצה הזאת רואה שהם לומדים מהר, משתפרים ומתמקצעים ומקבלים עוד ועוד סיוע איראני".

 

הטרגדיה ההומניטרית שהעולם שכח

כאן ניסים מספרת לנו על האסון ההומניטרי המתמשך בתימן בעקבות המלחמה בין החות'ים לסעודיה. "האסון ההומניטרי אדיר. אני חייבת להגיד שבכל פעם שמדברים עכשיו על מה שקורה בעזה, בלי להמעיט במצב, אני חושבת לעצמי שאם היו מפנים עשירית מתשומת הלב שיש כאן למה שקורה בתימן היינו מזדזעזים. זאת המלחמה הנשכחת".

"מאות אלפי אזרחים הרוגים, מחסור חמור במים, מזון, תרופות, סניטריות בסיסית ועוד. ההערכות מדברות על משהו כמו 80% מאוכלוסיית תימן שזקוקה לסיוע בדברים הכי בסיסיים. יש מיליונים של עקורים שהיו צריכים לברוח מאזורי לחימה, יותר ממחצית מהמתקנים הרפואיים במדינה נהרסו כליל או חלקית.

"אנחנו רואים גיוס של ילדים בני שמונה ותשע שממש מוציאים אותם מהמשפחות, חיתון ילדות בכפייה מגיל שמונה בערך על ידי הוריהם עבור כסף".

כל העולם הביע עמדה על מה שקורה כאן ועל האסון ההומניטרי בעזה. איך זה יכול להיות שכמעט אף אחד לא מדבר על מה שקורה בקנה מידה עצום בתימן?
"באמת אף אחד ברמה הבינלאומית לא ממש מדבר על מה שקורה שם. התקשורת די שכחה והלחימה ממשיכה, האסון ההומניטרי נמשך והזרקור לא מופנה לשם. היחס אלינו חסר פרופורציה לעומת מה שקורה שם. יש פה איזה חוסר איזון משווע".

צמח הגת מאוד פופולרי בתימן ומשחק תפקיד מרכזי בכלכלה ובחברה, האם יש לכך השפעה גם על פעילות הח'ותים?
"תימן צורכת הרבה מאוד גת. בגלל המחסור והביקוש הרב חלק ממנו מגיע גם מאתיופיה. אחת הבעיות היא השטחים החקלאיים, במקום לעבד את האדמה בגידולים חקלאיים קריטיים לתזונת האזרחים, הם מגדלים גת כי זה יותר רווחי לחקלאי.

"המשטר מודע אבל לא מונע את זה כי מצב העניינים נוח לו, והוא גם מרוויח ממיסוי על מים ועל מכירתם. בעיה גדולה נוספת היא שתימן סובלת ממחסור עצום במים וגת זה צמח שדורש המון מים - זה ממש פוגע בכלכלה ובמלאי המזון שממילא קטן.

"יותר מ־90% מהמזון במדינה מיובא, כך שממילא המדינה לא מצליחה לייצר מזון בעצמה. ולזה יש להוסיף את העובדה שהסעודים תוקפים במכוון שטחים חקלאיים, התקפות שתורמות לרעב במדינה".