בוטלה השקעת הפניקס בחברת צבי צרפתי; מניית הנדל"ן הוותיקה צונחת

המו"מ לעסקה בין הצדדים שדווח לפני כמעט חצי שנה כלל רכישת רבע ממניות צרפתי ע"י קבוצת הביטוח תמורת כ-115 מיליון שקל ומחיקתה מהמסחר בבורסה • מתחילת המלחמה נפלה מניית צרפתי בכ-15%

צבי צרפתי / איור: גיל ג'יבלי
צבי צרפתי / איור: גיל ג'יבלי

המלחמה בדרום שפרצה בתחילת אוקטובר עשתה שמות גם בשוק המניות, והירידה בתמחור החברות מחלחלת גם לעסקאות רכישה שנחתמו טרם פרוץ הקרבות. לא מן הנמנע כי זה גם המקרה של ביטול עסקה במניות חברת הנדל"ן הוותיקה צבי צרפתי, שכללה השקעה של קבוצת הביטוח הפניקס במניות צרפתי ונועדה למחוק את החברה מהמסחר בבורסה בדרך של מיזוג משולש הופכי.

ניתוח | "המשקיעים הפנימו שהמיתון בדרך": מה גרם לבורסה לעלות יומיים ברציפות?
אלו מניות הנדל"ן שעלו בכ־10% מתחילת השבוע

מניית צרפתי  השלימה ירידה של כ-15% מתחילת המלחמה (כולל ירידה של 6% בעקבות הדיווח על ביטול העסקה היום) ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-391 מיליון שקל (22.5 שקל למניה). על-פי הדיווח לבורסה, הצדדים לעסקה, בעלי השליטה בחברת הנדל"ן (צבי צרפתי ובניו, רפי ומשה) והפניקס , החליטו שלא להאריך את תוקף הצעתם שהוגשה מוקדם יותר השנה, ו"לפיכך פקעה ההצעה ללא הגעה לכדי הסכם מחייב".

לפני כמעט חצי שנה (בשלהי חודש מאי השנה) דיווחה צרפתי על משא-ומתן לעסקה שנועדה להכניס את קבוצת הביטוח כשותפה בחברת הנדל"ן, לצד בעלי השליטה, ושכחלק ממנו היו אמורות מניות צרפתי להימחק מהמסחר בבורסה.

הפניקס הציעה לרכוש כ-25% מההון של צרפתי לפי מחיר מניה של 26 שקל, פרמיה של 16% על מחיר השוק באותה עת (וגם כיום). בסך-הכול אמורה הייתה קבוצת הביטוח לרכוש מניות צרפתי ב=115 מיליון שקל (לפי שווי חברה של 452 מיליון שקל). במקביל, אמורה הייתה משפחת צרפתי לרכוש מהציבור את יתרת החזקותיו (כ-10%) ולעלות להחזקה של 75% מהון החברה שתהפוך לפרטית. 

המועד הוארך שוב ושוב

לצורך בחינת ההצעה הוקמה ועדה מטעם דירקטוריון צרפתי, שנועדה לבחון אם המחיר הוגן. הצדדים פעלו לקדם את העסקה במהלך החודשים שחלפו מאז, אך בחינת הוועדה את נכסי צרפתי התארכה, היות שמדובר בחברה ותיקה בעלת נכסים רבים. בחודש יולי הוארך מועד תוקף ההצעה עד ל-14 בספטמבר. אך גם מועד זה לא הספיק, ואז הוארכה ההצעה שוב עד ליום האחרון של חודש אוקטובר, וכאמור לא הבשילה לעסקה.

נציין לאחר פרסום ההצעה המקורית במאי, זינקה מניית צרפתי לשער של כמעט 28 שקלים, ונסחרה מעל המחיר של הצעת הפניקס במשך מספר חודשים. אולם כאמור, מאז פרצה המלחמה באוקטובר צללה המניה, יחד עם מניות ענף הנדל"ן בבורסה, על רקע משרדי המכירות שנותרו ריקים והמחסור החמור שנוצר בעובדים.

אגב, עסקה אחרת במתכונת דומה שהוכרזה על-ידי הפניקס, הושלמה חודשי הקיץ. ביולי האחרון הודיעו קיבוץ שמיר והפניקס, שהחזיקו בסך-הכול בכ-90% מיצרנית הבדים הלא ארוגים שלא"ג, על הצעה לרכישת חלקו של הציבור (10.2%) בפרמיה של 13% ממחיר המניה בשוק. במקרה זה העסקה בוצעה בזריזות, וכך המפעל התעשייתי הוותיק הפך לפרטי, ומניות שלא"ג חדלו מלהיסחר בבורסה.