חות'ים | שאלות ותשובות

טילים וכלי טיס בלתי מאוישים מתימן: האיום החדש על ישראל

מאז פרוץ המלחמה בעזה החות'ים הביעו תמיכה בפלסטינים והגבירו את האיומים על ישראל • מי הם החות'ים, מה הקשר שלהם לאיראן ולחמאס, ואילו יכולות צבאיות מחזיק הארגון? • גלובס עושה סדר

חייל חות'י בתימן / צילום: ap, Hani Mohammed
חייל חות'י בתימן / צילום: ap, Hani Mohammed

מאז תחילת המלחמה הגבירו החות'ים בתימן את האיומים נגד ישראל וארה"ב, תוך שיגור מזל"טים וטילים בליסטיים לעבר צפון ים סוף, כמו זה שצה"ל יירט הבוקר בשמי אילת. אז מי הם המורדים החות'ים ועד כמה הם צריכים להדאיג את ישראל?

המתיחות הגוברת במזרח התיכון מאפשרת למורדים החות'ים, הכוח הצבאי הדומיננטי ביותר במדינה הדרומית של חצי האי ערב, להבהיר את עמדתם בתור מיליציה בשירות טהרן.

על אף שפעולותיהם עשויות להראות יותר כמו ניסיונות לשיבוש והרתעת האינטרסים הישראלים והאמריקאים בים האדום מאשר לייצור הסלמה ישירות נגד ישראל, ישראל לוקחת ברצינות את האיומים המגיעים מתימן, שכן בשנים האחרונות החות'ים יכולים להסתמך על טילים מתוצרת איראן, שיכולים להגיע לישראל. פעולותיהם האחרונות העלו מחדש את השאלה על המוטיבציה שמאחורי פעולותיהם ועמדתם במלחמת ישראל-חמאס. גלובס עושה סדר.

מי הם החות'ים?

החות'ים (השם הרשמי של התנועה הוא חרקאת אנ'אר אללה, "מגיני האל") הם תנועה לוחמנית בצפון תימן בראשות חוסיין בדר אלדין אל-חות'י. מקימי התנועה, שהוקמה בתחילת שנות ה-90 לאחר איחוד צפון ודרום תימן, הם חלק משבט שמקורו במחוז סעדה בצפון-מערב תימן, השייכים לענף הזיידי של האיסלאם השיעי שאליו משתייכת לפי הערכות כ-30% מאוכלוסיית תימן.

לאחר שפרש מהפוליטיקה ב-1997, החל אל-חות'י לטפח את תנועת "הנוער המאמין", רשת של צעירי זיידי שנועדה להיות חלופה לתנועת הוואהביה, ששורשיה מגיעים למאה ה-18. עם השנים גבר המתח בין התנועה שהלכה והתחזקה ובין נשיא תימן לשעבר, עלי עבדאללה סאלח. אחד הגורמים המרכזיים למתח היתה תמיכתו של סלאח ב"מלחמה בטרור" של ארה"ב ובפלישתה לעיראק ב-2003. אינטרסים אלה נתפסו על ידי הזיידים כמהווים איום על המסורת התרבותית ואורח חייהם.

מאז 2004 התנועה ממשיכה במרד לסירוגין נגד ממשלת תימן. סביבי לחימה חוזרים ונשנים הביאו בסופו של דבר את התנועה להשגת אוטונומיה בצפון המדינה ההררית. בשנת 2014, על רקע מרד נגד קיצוצים בסבסוד הדלק מצד הממשל, השתלטו החות'ים בהצלחה על צנעא, הבירה, ופתחו במלחמת אזרחים שנמשכת עד היום.

מה יחסיהם עם איראן?

בתקופת ההשתלטות של 2014, יחסי החות'ים עם איראן היו רופפים למדי, אך במהלך כמעט העשור שחלף מאז, האינטרסים של שני הצדדים הפכו שזורים זה בזה. ההנהגה החות'ית הפכה להיות תלויה בטהרן כתומכת הבינלאומית היחידה שלה, בעוד שעבור טהרן, החות'ים משמשים אמצעי נוח ללחוץ על ערב הסעודית, יריבתם במפרץ הפרסי. לשם כך איראן מספקת, בין היתר, סיוע אסטרטגי וטכני שאפשרו לחות'ים לקדם באופן דרמטי את יכולות הטילים והרחפנים שלהם.

בפרט, שליטת החות'ים ברצועת חוף נרחבת באזור עיר הנמל אל חודידה, אחד הנמלים הראשיים של תימן, העצימה את נוכחותם לאורך דרום הים האדום, ומאפשרת לחות'ים לאיים על 10% מהסחר העולמי שעובר באזור (לפי אתר החדשות אל-מוניטור), מה שיכול לעמוד לרשות איראן כאמצעי להפעלת לחץ על ארה"ב.

החות'ים החלו לתקוף באופן קבוע את ערב הסעודית לאחר שהתערבה במלחמת תימן ב-2015, אך שיתוף הפעולה של החות'ים עם איראן הודגש עוד יותר כאשר מנהיגי התנועה לקחו אחריות למתקפה בספטמבר 2019 על מתקני עיבוד הנפט באבאק שבערב הסעודית. בשבוע שעבר נהרגו ארבעה חיילים סעודים בקרב עם החות'ים.

בעיתון ריספונסיבל סטייטקראפט מציינים כי בניגוד לחיזבאללה, לאיראן יש פחות שליטה על קבלת ההחלטות של החות'ים. איראן יכולה להגביל את מרחב הפעולה של חיזבאללה, אך במקרה של החות'ים, ההנהגה הבכירה ביותר, שכל ההחלטות הנוגעות לה מתקבלות בין דלתותיה, סגורה בפני כולם מלבד חברי הארגון הגבוהים ביותר.

מה יחסיהם עם חמאס ומה האינטרס שלהם לפעול נגד ישראל?

על אף היותם חלק מהקונסטלציה האיראנית החמושה במזרח התיכון, היחסים בין החות'ים לחמאס אינם הדוקים ומונעים בעיקר על ידי אינטרסים משותפים מזדמנים. אינטרסים אלה מתגברים על הבדליים הדתיים ביניהם (חמאס הם סוניים), ומהווים עדות לכך שאינטרסים פוליטיים ממלאים לעתים קרובות תפקיד מכריע יותר ביצירת ברית מאשר מאפיינים דתיים.

נוסף על שאיפתם לשפר את מעמדם כחלק מ"תנועת ההתנגדות" ולהצדיק את התמיכה האיראנית, האינטרסים הפוליטיים של התנועה מופנים גם פנימה. לפי ריספונסיבל סטייטקראפט, ההחלטה של ​​החות'ים לשגר טילים ומזל"טים לעבר ישראל מונעת קודם כל מדאגות מקומיות.

ראיון | טליה לנקרי מעריכה: "הפגיעה בחמאס מאוד רחבה ועוצמתית" 
פרשנות | המומחה שמעריך: זה מה שתעלה לישראל המלחמה 

הארגון מתמודד עם אי שביעות רצון גוברת בקרב 80% מאוכלוסיית תימן (המונה 32 מיליון איש) שעליהם הוא שולט. כלכלת תימן גוועת, המטבע שלה נמצא בצניחה חופשית, ומשכורות במגזר הציבורי לא שולמו באופן קבוע מאז 2016, צוין בעיתון. באמצעות שיגור טילים ומזל"טים לעבר ישראל, החות'ים מקווים להסיח את דעתם של התימנים מכישלונם לייצב את הכלכלה.

מאז פרוץ המלחמה החות'ים הביעו תמיכה בפלסטינים והגבירו את האיומים על ישראל. בבלומברג ציינו השבוע כי החות'ים טוענים כי ברשותם טיל הידוע בשם Toufan שיכול להיות בעל טווח של 1,350-1,950 ק"מ, מספיק כדי להציב את ישראל בטווח פגיעה. התקיפה היום (ג') הייתה התקיפה השלישית של החות'ים מאז תחילת המלחמה, והחמורה ביותר עד כה.