סקרים מלמדים: רוב האירופאים דווקא תומכים בזכות של ישראל להגן על עצמה

למרות התמונות מרחובות אירופה של הפגנות ענק נגד ישראל, סקרים חדשים חושפים את דעתו של הרוב השקט • 65% מהצרפתים בעד חיסול חמאס, מחצית מהציבור הבריטי מצביע על הארגון כאחראי למלחמה, ושיעור התמיכה בישראל עלה בחדות בגרמניה

הפגנה פרו פלסטינית בצרפת. למרות התמונות של הפגנות ענק נגד ישראל, הרוב השקט דווקא בעד ישראל / צילום: ap, Aurelien Morissard
הפגנה פרו פלסטינית בצרפת. למרות התמונות של הפגנות ענק נגד ישראל, הרוב השקט דווקא בעד ישראל / צילום: ap, Aurelien Morissard

בסוף השבוע האחרון, בדומה לקודמיו, יצאו רבבות בני אדם באירופה להפגנות תמיכה בעזה, התעמתו עם המשטרה, הניפו דגלי פלסטין וחלקם קראו להקמת מדינה פלסטינית "מהים עד הירדן". אבל מסקרי דעת קהל אירופיים עדכניים עולה כי התמיכה בישראל בקרב הציבור הכללי דווקא גבוהה, וכי החשש האירופי מכך שטרור אסלאמי יכה גם ביבשת מדרבן את התושבים להרגיש הזדהות עם ישראל, ולהצדיק את המלחמה אליה יצאה לחיסול חמאס.

סקר בצרפת: רוב גדול בציבור תומך בישראל ובזכותה "להגן על עצמה"
יואב קרני, פרשנות | חמאס מעניק מתנת יום הולדת לטורקיה: ארדואן בלי אטאטורק
כותרות העיתונים בעולם | בתאילנד מדווחים על 22 חטופים, והאנטישמיות בגרמניה מרימה ראש

צרפת: רוב בציבור תומך בהחלטה הישראלית

סקר מקיף שהתפרסם בסוף השבוע בעיתון הצרפתי "לה פיגרו", ושהוזמן על ידי ארגון הגג של הקהילות היהודיות במדינה (Crif), מצא שיעורי תמיכה במדינת ישראל שאולי יפתיעו רבים ממי שעוקבים אחרי ההפגנות האלימות המתקיימות בפריז ובמקומות אחרים בשבועות האחרונים.

מהנתונים עולה כי 57% מהציבור בצרפת מגדיר את התקפת חמאס בדרום ישראל ב־7 באוקטובר כ"מעשה טרור", 35% מגדירים אותה כ"פשע נגד האנושות" ו־8% בלבד מגדירים אותה כ"מעשה התנגדות". יש לציין כי שיעור המוסלמים בצרפת אינו ידוע בשל המדיניות החילונית האדוקה של המדינה והאיסור על סקרים לפי דת, אך לפי הערכות הוא נע בין 10% ל־15%.

בנוסף, קרוב לשני־שלישים (65%) מהציבור בצרפת תומך בהחלטה הישראלית שהתקבלה "לחסל" את ארגון הטרור חמאס. עורכי הסקר מסבירים בין היתר את התמיכה הגדולה במדינת ישראל ובפעולה הצבאית נגד חמאס בטבח במועדון הבטקלאן בפריז בשנת 2015, "שנותר טרי בזיכרון הלאומי". לדברי עורך הסקר, מנהל מכון המחקר Ifop, "המטרה של ישראל זוכה ללגיטימיות על ידי רוב הציבור הצרפתי, הסבור כי לצרפת ולישראל יש אויב משותף".

בהתאם, 72% מהציבור ברחבי צרפת חוששים כי התקפה דומה למה שאירע בישראל עלולה להתרחש גם בצרפת, וכ־70% מהצרפתים תומכים באיסור על הפגנות פרו־פלסטיניות שאוכפת הממשלה בשבועות האחרונים ביד קשה.

 

גרמניה: תחושת מחויבות בעקבות העבר הנאצי

גם בגרמניה, אחת המדינות הפרו־ישראליות ביותר במערב אירופה, גם ברמת ההנהגה וגם ברמת הציבור, רוב התושבים תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה אחרי מסע הטרור הרצחני והאכזרי של חמאס בתחילת החודש. סקר שערך העיתון "בילד" מצא כי כ־70% מהגרמנים "תומכים בזכותה של ישראל להגן על עצמה אחרי התקפות חמאס". 11% סבורים כי אין לה זכות זו, ו־18% השיבו כי אין להם עמדה בנושא.

מסקר מקיף ונפרד שפרסם העיתון הגרמני "די־ולט" בשבוע שעבר עלה כי 66% מהנשאלים "תומכים במדיניות הפרו־ישראלית של הממשלה הגרמנית". הסקר נעשה על ידי מכון המחקר Forsa. התמיכה כמעט זהה במזרח גרמניה ובמערב גרמניה. 44% מהציבור במדינה, לפי הסקר, סבורים כי לגרמניה יש "מחויבות מיוחדת" לישראל בשל העבר הנאצי שלה. מדובר בשיעור שיא לעומת התוצאות של שאלה זהה ב־2012 (33%) וב־2009 (35%). עורכי הסקר מזהים "מגמה של התחזקות העמדות בעד ישראל" בציבור הגרמני אחרי התקפות הטרור של חמאס. כך למשל, 40% מהציבור סבורים כעת "ישראל היא מדינת אגרסיבית" (הצהרה שלילית), לעומת 59% ב־2012.

התמיכה נשחקת? גרמניה נמנעה בהצבעה נגד ישראל באו"ם


החלטתה של גרמניה, המדינה שהביעה עמדות פרו־ישראליות ברורות בשבועות האחרונים, לא להצביע נגד החלטה נגד ישראל שהתקבלה באו"ם בסוף השבוע - מעוררת סערה במדינה.

החלטת האו"ם לא מזכירה את מעשי חמאס ואחריותו למלחמה, ודורשת מישראל להפסיק חד־צדדית את ההפצצות על הרצועה ולספק סיוע הומניטרי לאוכלוסייה.

למרות נוסח זה, גרמניה החליטה להימנע בהצבעה, וכך עשו גם רוב מדינות האיחוד האירופי. ראש הקהילה היהודית בגרמניה יוזף שוסטר הגדיר את ההחלטה הגרמנית כ"אכזבה ליהודים בגרמניה". גם שגריר ישראל בברלין רון פרושאור ביקר בחריפות את הצעד ואמר כי הימנעות אינה הצעד הנכון. קנצלר גרמניה אולף שולץ לא נימק את ההחלטה, אך אמר כי גרמניה "ניסתה להגיע להחלטה שעושה צדק עם המצב, ולא הצליחה".

מעבר להחלטה הגרמנית, העובדה כי מדינות האיחוד האירופי הצביעו באופן שונה על ההחלטה משקפת את המחלוקת שיש בו כרגע. ההשפעה של האיחוד על הנעשה בשטח היא אולי אפסית, אך יש להצהרותיו חשיבות סמלית ובינלאומית. נשיאת הנציבות אורסולה פון־דר־ליין, ביחד עם גרמניה, אוסטריה ומדינות נוספות, נחשבות לבעלות קו תומך בישראל, בעוד שנשיא מועצת אירופה שארל מישל והממונה על יחסי החוץ ג'וזפ בורל, יחד עם ספרד ואירלנד, בין השאר, נחשבות לביקורתיות יותר. הצהרת מנהיגי האיחוד שהתקבלה נמנעת מלקרוא להפסקת אש, ומסתפקת בקריאה ל"פאוזות הומניטריות".

אסף אוני

המלחמה הנוכחית היא נקודת מפנה מסוימת במדינות הציבורית והתקשורתית בנוגע לישראל בגרמניה, ובמיוחד בנוגע לאנטישמיות בקרב המהגרים הרבים שהמדינה קיבלה בזרועות פתוחות מאז 2015. לצד הקשחת החוקים נגד פעילות חמאס, מניעת הפגנות בעד הפלסטינים בעזה ושינוי החוקים כך שניתן יהיה לגרש מבקשי מקלט שבקשתם נדחתה, שוקל כעת משרד המשפטים הגרמני למנוע קבלת אזרחות מכל מהגר שיורשע בהתבטאויות אנטישמיות.

העיתון "בילד" הפרו־ישראלי, המוביל קמפיין שקורא למאבק בעמדות אנטישמיות של חלק מהקהילה המוסלמית בגרמניה, פרסם בסוף השבוע מניפסט שבו 50 עקרונות שלדבריו כל מהגר ומבקש מקלט צריך לקבל על עצמו כדי להיות חלק מהחברה הגרמנית: דיבור בשפה הגרמנית, כיבוד הליברליזם, תמיכה בקיומה של ישראל, אמירת "תודה" ועוד.

בריטניה: הציבור חלוק בנוגע לשאלת האחריות

בבריטניה נראה כי תמונת המצב מורכבת יותר. למרות שההנהגה השמרנית של המדינה היא אחת החיוביות ביותר כלפי ישראל באירופה, כולל סיוע ביטחוני ועמידה איתנה נגד הדרישה הבינלאומית מישראל להפסקת אש, הציבור חלוק בנושא ישראל במידה רבה יותר לגבי המצב. לפי סקר מקיף של מכון המחקר IPSOS, 74% מהנשאלים אמרו כי הם "מודאגים מהשפעות הקונפליקט" על הפלסטינים, לעומת 71% שדאגו לישראלים. 13% בלבד השיבו כי הממשלה הבריטית צריכה "לתמוך בישראלים", דומה לשיעור של 12% שאמרו שהיא צריכה "לתמוך בפלסטינים". כמו כן, 37% השיבו כי על בריטניה להיות מתווכת ניטרלית, ו־16% אמרו כי עליה לא להתערב.

בנוסף, הסקר הבריטי מצביע על תפיסות בסיס שאינן עובדות לטובת ישראל: 48% מהציבור הבריטי סבור כי לחמאס יש את "האחריות הרבה ביותר" לעימות הנוכחי, אך 41% מטילים את האשמה על ישראל.

הסקרים השונים גם מראים כי בשכבת הגיל הצעירה ביותר יש לישראל בעיה מהותית עם התפיסות הפוליטיות והחברתיות. 23% מהבריטים בגילי 18־34 סבורים כי על הממשלה הבריטית לצדד עם הפלסטינים, לעומת 7% בלבד התומכים בישראל. בצרפת, 43% מבני ה־60 ומעלה בצרפת, לפי הסקר, תומכים בישראל, לעומת 33% בלבד בגילאים 18־25.