רשות החדשנות: 70% מחברות ההייטק מדווחות על פגיעה בתפקוד

המלחמה נותנת את אותותיה גם על תעשיית ההייטק הישראלית, כך לפי סקר ראשוני שנעשה בענף • מהנתונים עולה כי יותר מ-80% מהחברות דיווחו על פגיעה בתפקודן בעקבות המצב, מעל לרבע מהחברות דיווחו על פגיעה גם בסבבי הגיוס והן מבחינת ההון האנושי

ירידה בתפקוד עקב העדר מסגרות לילדים או קושי רגשי ונפשי לעבוד בצל התקופה / צילום: ap, Oded Balilty
ירידה בתפקוד עקב העדר מסגרות לילדים או קושי רגשי ונפשי לעבוד בצל התקופה / צילום: ap, Oded Balilty

70% מחברות הטק הישראליות מדווחות על פגיעה בתפקוד הרציף שלהן, זאת בין היתר עקב גיוס משמעותי של עובדי החברות למערך המילואים, כך לפי סקר חדש של רשות החדשנות בשיתוף מכון המחקר SNP-I. בסקר שפורסם היום (ב'), עליו השיבו כ-500 חברות, מכל הסקטורים השונים בענף כמו גם חברות בשלבי גיוס שונים, נמצא כי יותר מ-80% מהחברות דיווחו על פגיעה בתפקודן בעקבות המצב. מעל לרבע מהחברות דיווחו על פגיעה כפולה, הן בסבבי הגיוס והן מבחינת ההון האנושי. 70% מהחברות דיווחו על פגיעה ברציפות התפקודית בפעילות החברה, זאת בעקבות מספר משמעותי של עובדים שגויסו למילואים.

חמ"ל בינלאומי: כך פעל ההייטק בארץ להתפטרות המיליונר האירי האנטי ישראלי
העלו תוכן אנטישמי ופוטרו: גוגל העולמית נלחמת בעובדים שהביעו תמיכה בחמאס

כמו כן, התייחסו החברות גם לירידה התקפודית של עובדים שאינם במילואים, זאת בגין שלל סיבות, אם בשל העדר מסגרות לילדים או קושי רגשי ונפשי לעבוד בצל התקופה. כמו כן, תעשיית הטק הישראלית חווה פגיעה משמעותית ביכולות גיוס הכספים, שלב קריטי לקיומן של חברות. לפי הסקר, מעל ל-40% מהחברות הפועלות בישראל דיווחו על ביטול או עיכוב הסכמי השקעה. שיעור גבוה יותר נמצא בקרב חברות שהאופק הישרדותי שלהן נמצא בסכנת סגירה מיידית (עד כשלושה חודשים), כש60% מתוך החברות במצב הזה דיווחו על פגיעה בגיוס הכספים. במבט על שלב הגיוס בו נמצאת החברה, נמצא כי למרות ששיעור גבוה יותר של חברות בשלבים המוקדמים חוות ביטול או עיכוב בסגירת עסקאות השקעה (כ-47%) זאת בשל המצב, התופעה מתרחשת גם בקרב חברות בשלבים מתקדמים יותר, כשנמצא כי כ-30% מהחברות הנמצאות בסבבי הגיוס המתקדמים (סבבי B ומעלה) דיווחו גם הן על אתגרים דומים.

כמו כן, מעל ל-70% מהחברות דיווחו על דחייה או ביטול פרויקטים, כמו גם דחייה וביטול הזמנות.

במצב הנוכחי, היעדר היכולת לערוך ניסויים קליניים, להריץ פיילוטים ולקדם פרויקטים של מחקר ופיתוח חשובים, כמו גם קשיים בייצוא וייבוא מחו״ל, מעידים על פגיעה רחבה בשלל הענפים בתעשיית הטק הישראלית. כשני שליש מהחברות דיווחו על שלל בעיות טכניות ואופרטיביות שנוצרו בשל המלחמה. כמו כן, חברות רבות מעידות כי לא רק לקוחות ושותפים מחו"ל, אלא בעיקר לקוחות ישראלים, מקפיאים את פעילותם. במסגרת הסקר נכללה גם אפשרות למענה חופשי. מניתוח תשובות אלו, עולה כי הקשיים הפיננסיים (קושי בגיוס הון וירידה בהכנסות) הם הקשיים העיקריים איתם מתמודדות חברות בשלבים המוקדמים, כאשר למעלה ממחצית מהחברות ציינו קשיים אלו. לעומת זאת, חברות בשלבים מאוחרים יותר הדגישו דווקא את הקושי שנוצר עקב ירידה בתפוקת כוח האדם.

"בתקופות של אי-יציבות ביטחונית וכלכלית, חברות ההזנק הן גם הפגיעות ביותר"

הסקר מציין כי קיים הבדל בין דיווחי חברות בבעלות מקומית (75%) לבין חברות רב-לאומיות (54%) באשר לאתגרים ולקשיים, הבדל שככל הנראה נובע מקיום הפעילות העסקית של חברות האם של האחרונות בחו"ל. עם זאת, רוב ניכר של החברות הרב-לאומיות (80%) דיווח על פגיעה ברציפות התפקודית של החברה בעקבות גיוס עובדים רבים למערך המילואים.

"סקר ראשוני זה ממשיך שיחות עומק רבות שערכנו מאז פרוץ המלחמה. הם מצביעים על מספר משמעותי של חברות הייטק, עם אופק שרידות (Runway) קצר אשר מצב המלחמה עיכב או עצר את סבב הגיוס שלהן. המשמעות היא שקיימות חברות העומדות בסכנת סגירה בחודשים הקרובים. זוהי הסיבה שיצאנו עם ערוץ גישור מהיר, בהיקף ראשוני של 100 מילון שקל, אשר מיועד להזרמה מהירה של כסף הן על ידי רשות החדשנות והן על ידי המשקיעים הפרטיים בכדי להאריך את ה-Runway של חברות אלו", מסר במסגרת הסקר דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות.

"לאורך שנים, אחת מנקודות החוזק של ההייטק הישראלי הייתה התבססותו על התרבות היזמית ומאות סטארט-אפים חדשים בשנה - אך בתקופות של אי-יציבות ביטחונית וכלכלית, חברות ההזנק הן גם הפגיעות ביותר", כך מסר אורי גבאי, מנכ"ל מכון המחקר והמדיניות SNPI. ״המלחמה נותנת את אותותיה גם על הכלכלה הישראלית שנדמה כי עומדת בפני משבר עוצמתי. עלינו לזכור כי החזרת החוסן הלאומי כוללת, מלבד הפן הביטחוני, גם את שיקום הכלכלה. ההייטק הוא הסקטור המוביל את המשק הישראלי, והחזרתו לצמיחה במהירות האפשרית היא לא רק חיונית - אלא הכרחית.״