רשות החדשנות מציעה עזרה ראשונה לסטארט-אפים שהגיוס שלהם נבלם בצל המלחמה

רשות החדשנות משיקה ערוץ מענקים מהיר המיועד לחברות ישראליות הזקוקות כעת למזומנים נוספים על מנת לצלוח את תקופת הלחימה • תחילת הגשת הבקשות היא בנובמבר 2023, כשתקופת הסיוע הוגדרה לעת עתה לשלושה חודשים קדימה • דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות: "גם טרם המלחמה המצב לא היה פשוט"

לפי רשות החדשנות, בדיקות הבקשות יהיו מהירות והתשובות ינתנו תוך זמן קצר / אילוסטרציה: Shutterstock, August_0802
לפי רשות החדשנות, בדיקות הבקשות יהיו מהירות והתשובות ינתנו תוך זמן קצר / אילוסטרציה: Shutterstock, August_0802

רשות החדשנות הודיעה היום (ֿה') כי היא משיקה ערוץ מענקים מהיר בהיקף של 100 מיליון שקל, זאת במטרה לעזור לסטארט-אפים בתקופה הנוכחית, ובין היתר לחברות המתקשות כעת להשלים סבבי גיוס. 

לראשונה בשל מלחמה: המדינה תעניק פיצוי כספי לכל חלקי הארץ; יישובי העוטף, הצפון ואשקלון יקבלו יותר 
סמוטריץ' רוצה לקצץ את שכר הבכירים במגזר הציבורי לטובת מימון המלחמה 

היקף ההשקעה, זאת במידה ונלקח בחשבון המאצ'ינג מצד המשקיעים הפרטיים,  צפוי להיות כ-200 מיליון שקל. הערוץ, שיפעל במסגרת מסלול קרן המו"פ, מיועד לחברות ישראליות, הזקוקות כעת למזומנים נוספים, זאת על מנת לצלוח את תקופת הלחימה, ובמטרה לסייע לחברות להאריך את אופק שרידותן (התקופה שנשארה להן עד ניצול מלא של יתרות המזומנים שלהן).

"גם טרם המלחמה המצב לא היה פשוט"

לפי רשות החדשנות, בדיקות הבקשות יהיו מהירות והתשובות ינתנו תוך זמן קצר לכל חברה שתפנה על מנת להיעזר בערוץ. תחילת הגשת הבקשות היא בנובמבר 2023, כשתקופת הסיוע הוגדרה לעת עתה לשלושה חודשים קדימה. "האתגר העיקרי שאנחנו רואים כרגע אצל החברות הן אלו שהיו בעיצומו של סבב גיוס. גם טרם המלחמה המצב לא היה פשוט. אנחנו בתקופה לא קלה של האטה בגיוסים בהייטק, ולכן חברות שיש להן ראנווי (אופק הישרדותי) קצר, עלולות להיסגר עוד כמה חודשים. במצב הנוכחי גם משקיעים פחות מעוניינים לקיים שיחות עד שהמצב יתבהר והרבה יזמים נמצאים בעצמם בצו 8 או עסוקים בתא המשפחתי ובכלל בהישרדות" אומר לגלובס דרור בין, מנכ"ל רשות החדשנות.

"בעצם, המטרה של הערוץ היא לעזור להזרים כסף לחברות שמתקשות עכשיו, ולהאריך את האופק ההישרדותי שלהן. התשובות מאיתנו לחברות שיגישו בקשות באותו ערוץ יהיו מאוד מהירות", הוסיף. עוד מסביר בין כי בנוסף להקמת הערוץ, "פנינו באופן מאוד מהיר לאיחוד האירופי, לתוכנית המענקים הורייזן, זאת בעקבות המצב שנוצר. כרגע גם חברות ישראליות וגם חוקרים ישראלים מתקשים לעמוד בדדליינים של התוכנית. חשוב לנו שהחוקרים והחברות לא יפסיקו לקבל מימון ואני שמח שבאיחוד האירופי נעתרו לבקשה ודחו את הדדליין כדי שישראלים יולכו להשתתף". בין מוסיף כי "זאת חבילת עזרה ראשונה. פתחתנו כרגע את הערוץ לשלושה חודשים. מתחילת נובמבר ועד סוף ינואר ולפי איך שהמצב יתפתח אנחנו נחליט אם ואיך נאריך את התוכנית".

"כיוונו את כל הגיוס שלנו לחודש אוקטובר, ואז הגיעה המלחמה"

ליאור ויין, מנכ"ל ומייסד שותף בסטארט-אפ מיקה מדיקל, המפתח פלטפורמה לזיהוי מוקדם של סרטן השד, מתאר בגלובס את הקשיים של חברות הסטארט-אפ הצעירות, שמנסות לגייס כסף. "היינו אמורים לעשות איזשהו גיוס קטן כהשלמה למענק של רשות החדשנות, התחלנו בסבב גיוס המונים שרץ בקצב מדהים לפני המלחמה ובבום הכל נפל. כיוונו את כל הגיוס שלנו לחודש אוקטובר כי זה חודש המודעות לסרטן השד, ואז הגיעה המלחמה".

עוד מספר ויין כי "בנינו על גיוס ההמונים ובשבוע שלפני המלחמה גייסנו כל יום כמעט 100 אלף שקל. כרגע אנחנו תקועים עם הסיטואציה הזאת ומנסים לעשות את ההתאמות. מלבד המענק מרשות החדשנות, אנחנו מנסים לגייס גם באנגליה ובקנדה, מקומות שהם יותר פרו ישראלים". הוא מציין כי ההדף של המלחמה לא פסח על עובדי החברה: "יש עובדים שגוייסו בצו 8, לאחד מהעובדים יש שתי בנות דודות חטופות. ובכלל, לכל אחד מאיתנו יש מישהו בצבא, כולנו מצד אחד חשים דאגה גדולה אבל  מהצד השני אנחנו גם שמים גז בעבודה, בין היתר כדי לא להיות קבורים מול הטלוויזיה, ואפילו, עם כמה שזה מפתיע, הצלחנו להגיע השבוע לשני פיתוחים מאוד משמעותיים בחברה".

ויין מתייחס גם לתגובת המשקיעים הזרים למצב: "זאת פעם ראשונה מאז שאני זוכר את עצמי שאני מקבל מיילים ו-ווטסאפים מכל העולם התומכים בישראל. הודעות מארצות הברית, סין, אנגליה וספרד. המשקיעים שלנו שעומדים מאחורינו כתבו לי מכתבי תמיכה. למרות המצב, חשוב לנו להמשיך לפתח ולעבוד ולהסתכל גם על היום שאחרי, זה גם מחזק אותנו שאנחנו עסוקים ועובדים וגם בעיני המשקיעים, שיבינו שגם אם ישנה מלחמה, אנחנו עדיין ממשיכים לעבוד".