מצרים מאיימת לשלוח את הפליטים הפלסטינים לאירופה

שורת מנהיגים ובכירים, בעיקר אירופיים, מפצירים בקהיר לאפשר מעבר לפלסטינים מהרצועה • בינתיים, המצרים מסרבים בתוקף, ומוכנים לדון רק במעבר בעלי אזרחות כפולה

תושבים פלסטינים ממתינים במעבר רפיח בתקווה לעבור למצרים / צילום: ap, Fatima Shbair
תושבים פלסטינים ממתינים במעבר רפיח בתקווה לעבור למצרים / צילום: ap, Fatima Shbair

מצרים מוצאת את עצמה בפני לחץ הולך וגובר מצד אירופה וגורמים בינלאומיים נוספים למלא תפקיד מרכזי יותר בסיוע לתושבי רצועת עזה, ואף לפתוח את מעבר רפיח כדי לקבל פוטנציאלית מאות אלפי פליטים פלסטינים. היום (ד') התייחס לעניין גם א-סיסי עצמו, ודחה באופן גורף את האפשרות לקבל פליטים מעזה. "מדוע שישראל לא תעביר את הפליטים באופן זמני לנגב עד שהקבוצות החמושות בעזה, כמו חמאס וג'יהאד איסלאמי, יחוסלו", אמר המנהיג המצרי.

הלחץ הבינלאומי מתבטא בשורת ביקורים של מנהיגים אירופיים בקהיר, בשיחות חשאיות אירופיות עם מצרים וכן בהתבטאויות פומביות של בכירים אירופיים בימים האחרונים. גם משרד החוץ הישראלי, באמצעות נציגיו באירופה, מפנה את תשומת הלב הציבורית לכך שמצרים יכולה "להקל ולסייע" על האזרחים ברצועה.

WSJ | סוכנויות הריגול החזקות בעולם מנסות להשיג מידע על החטופים בעזה. כך זה נראה
יואב קרני, פרשנות | ג'ו ביידן להגנת העולם החופשי: נשיא במצור מתייצב נגד הסקרים - ונגד קואליציה חמאסית רב-יבשתית

הביקור של קנצלר גרמניה והסיכוי שישפיע

בתום ביקורו אתמול (ג') בישראל של קנצלר גרמניה, אולף שולץ, הוא נסע לקהיר לפגישה עם הנשיא המצרי א־סיסי, שתתקיים היום. היחסים בין גרמניה למצרים נחשבים לקרובים במיוחד בשל התלות הגדולה של ברלין והתעשייה הגרמנית בתנועה העוברת בתעלת סואץ, סיוע במיליארדים שמצרים מקבלת מהאיחוד האירופי בתמורה למניעת הגירה לא־חוקית מצד מיליוני העקורים שנמצאים בשטחה, וכן מיזמי תשתיות גדולים ועסקאות נשק מסיביות בין שתי המדינות.

עד כה, מצרים מתנגדת בחריפות לכל אפשרות של מעבר אוכלוסייה אזרחית מעזה לשטח סיני. לפי דיווח בעיתון הבריטי "פייננשל טיימס" השבוע, בכיר מצרי אמר לבכיר אירופי שהציע את הרעיון: "אתם רוצים שנקבל מיליון בני אדם? אז אנחנו הולכים לשלוח אותם לאירופה. אם אכפת לכם כל כך מזכויות אדם, קבלו אותם אתם".

מדובר בסוגיה רגישה לאירופה בנקודת הזמן הנוכחית. מספר המהגרים הלא־חוקיים שנכנסים לשטחה השנה צפוי לעלות על מיליון בני אדם, תופעה שמשנה את המפה הפוליטית, מחזקת את הימין ומאיימת על מפלגות המרכז.

שר החוץ המצרי סאמח שוקרי אמר לתקשורת בימים האחרונים כי "עקירה כפויה" של הפלסטינים בעזה "אינה הפתרון". גורמים מצרים הבהירו לנציגי האיחוד האירופי ולמדינות המעוניינות לסייע לפלסטינים ברצועה במשלוחים הומניטריים כי הדבר עשוי להתאפשר, אך מצרים לא תקבל פלסטינים מעזה. טיסות סיוע מגרמניה וממדינות אחרות הופנו לשדה התעופה אל־עריש על ידי הרשויות במצרים.

המסר לפיו מצרים יכולה לפתוח את מעבר רפיח כדי לקבל פליטים פלסטינים נשמע בימים האחרונים מפי פרשנים וגם כמה בכירים אירופיים. "חיוני שמצרים תפתח את מעבר רפיח כדי לאפשר לפלסטינים לעזוב את עזה", כתב ברשת החברתית X (לשעבר "טוויטר") שר ההגנה האיטלקי גידו קרוסטו, במהלך סיבוב ביקורים במזרח התיכון, כולל בסעודיה, "מצרים יכולה להפגין את מנהיגותה בעולם הערבי (ולהראות) כי ישראל מנהלת מלחמה נגד חמאס בלבד", הוסיף. ה"אקונומיסט" הבריטי גם קרא במאמר מיוחד "לפתוח את המעבר למצרים, כדי להציל חיי פלסטינים ברצועה".

מצרים יכולה להרשות לעצמה מיליון פליטים?

מצבה הכלכלי הנוכחי של מצרים עשוי להפוך נימוק להימנעות מטיפול בבעיית פליטים חדשה, בוודאי כזו שכוללת יותר ממיליון בני אדם. זאת, בנוסף לבעיות הביטחון וחוסר היציבות שמצב כזה יכול לגרור במצרים בכלל ובסיני בפרט. "המועצה ליחסי חוץ", מכון מחקר אמריקאי, הוסיף כי הקשרים בין אלמנטים קיצוניים בעזה לדאעש באזור רפיח ובצד המצרי מדאיגים גם הם את המצרים ומונעים נכונות לאפשר זרימה חופשית של עזתים למצרים.

נכון לעכשיו, המצרים אפילו אינם פותחים את מעבר רפיח למעבר בעלי דרכוני זרים, למרות דיווחים על עסקה מתגבשת בנושא מול הממשל האמריקאי. לפי הדיווחים, הם הציבו בטונדות חדשות בגבול כדי למנוע התנפלות ובריחה המונית של תושבי עזה. "המצרים אומרים שיהיו מוכנים בתנאים מסוימים להעביר עזרה הומניטרית לעזה, אבל בשום פנים ואופן לא יהיו מוכנים לתת למי שאין להם אזרחות כפולה לעבור מעזה למצרים", אמר בכיר אירופי לפייננשל טיימס.

שר החוץ המצרי שוקרי הוסיף כי בשלב הנוכחי ישראל היא זו שאינה מגיבה לבקשות המצרים. "היינו בקשר עם כל מנהיגי העולם, האחרון שבהם מזכ"ל האו"ם. הם תהו אם ישראל הגיבה להצעות לאפשר הכנסת ציוד הומניטרי, אך למרבה הצער, כפי שהסברנו להם עד כה, לא קיבלנו שום תשובה". עד כה התאפיינו יחסי ישראל־מצרים דווקא בשיתוף פעולה הולך וגובר, במיוחד בתחום הביטחוני, בעקבות סיוע ישראלי למצרים להילחם בהצלחה בנוכחות דאעש בחצי האי.

בינתיים, אולי בניסיון לקחת את ההובלה במאמצי ההרגעה, ולשמור על האינטרסים שלה, הודיעה מצרים כי היא מתכוונת לכנס בשבת "פסגה בינלאומית" בניסיון להביא להפחתת האלימות. טורקיה הודיעה כי תשתתף בה.