הצלת חפים מפשע ברצועת עזה היא הדרך היחידה לחסל את החמאס

שעון הלגיטימציה הבינלאומי מחשב את זמנו לאחור, דבר שעלול לטרפד את המטרה העיקרית של המלחמה - מיטוט שלטון החמאס ברצועת עזה • היות שהחמאס יפעל מקרב האוכלוסייה האזרחית, ייהרגו בלחימה גם נשים, זקנים, ילדים ותינוקות - והרבה • ישראל חייבת לנסות ולצמצם את הפגיעה בלא-מעורבים אף יותר משהיא נוהגת בדרך כלל

תושבי עזה עוברים במעבר רפיח לכיוון מצרים / צילום: ap, Hatem Ali
תושבי עזה עוברים במעבר רפיח לכיוון מצרים / צילום: ap, Hatem Ali

הכותב הוא לשעבר משנה לראש הממשלה ושר המשפטים

ישראל מצויה רק בתחילת המלחמה נגד שלטון החמאס ותמונות ההרס והחורבן מרצועת עזה כבר דוחקות את מראות הזוועה מהטבח שביצע ארגון הטרור בישראל, מערוצי התקשורת במדינות המערב. שעון הלגיטימציה הבינלאומי מחשב את זמנו לאחור, דבר שעלול לטרפד את המטרה העיקרית של המלחמה - מיטוט שלטון החמאס ברצועת עזה וחיסול מנהיגי הארגון ופעיליו. אם לא נשיג מטרה חיונית זו, הטרור מרצועת עזה יימשך, חד וחלק. לפיכך, חייבים לתכלל את כל ההיבטים של הלחימה כדי להשיג את המטרה.

ראיון | יש כסף: הכלכלן שמסביר - כך ישראל תוכל לממן את המלחמה
ראיון | פרופ' טרכטנברג: "קבינט כלכלי בראשות יוסי שלי? זה הומור שחור. משרד האוצר עדיין לא התעשת"
משרד האוצר מציג: כאוס ניהולי ומאבקים פוליטיים בזמן מלחמה

כידוע, צה"ל משקיע מאמצים (ומשאבים) רבים כדי לא לפגוע באוכלוסייה אזרחית גם בזמן לחימה. הפצת פלאיירים מהאוויר עם אזהרות מראש לפני התקפות, צלצול לאזרחים כדי להודיע להם להתפנות ו-"הקש בגג", הם רק חלק מהטכניקות שצה"ל נוקט בהן כדי להימנע מפגיעה בלא-מעורבים. אבל היות שחמאס הפך את האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה למגן האנושי שלו, פגיעה לא מכוונת באזרחים תוך כדי לחימה, היא בלתי נמנעת.

כרגע אנחנו רק מפציצים ומפגיזים ברצועת עזה, אבל בקרוב יחל מהלך קרקעי והיות שהחמאס יפעל מקרב האוכלוסייה האזרחית, ייהרגו בלחימה גם נשים, זקנים, ילדים ותינוקות - והרבה. ישראל חייבת אפוא לנסות ולצמצם את הפגיעה בלא-מעורבים אף יותר משהיא נוהגת בדרך כלל. עכשיו צריך לחשוב מחוץ לקופסא ולמצוא פתרון לא-אורתודוקסי לבעיה של לחימה בקרב האוכלוסייה האזרחית הצפופה ברצועת עזה.

ויש פתרון כזה.

הפתרון: מחנה פליטים בישראל ומצרים

כשפרסמתי ציוץ בטוויטר בו הצגתי, בקיצור נמרץ, את הפתרון שאציג בפרוטרוט להלן, היו כאלו ששאלו איזה סמים לקחתי (אגב, גם בין 2009 ל-7 באוקטובר 2023, כשקראתי שוב ושוב ושוב למוטט את שלטון החמאס, שאלו איזה סמים לקחתי). צריך להגיע להסכם עם מצרים כך שכל מדינה תקצה בגבול המשותף בין המדינות, שטח של כעשרה קילומטרים מרובעים שיוחכר לאו"ם לתקופה של מספר שנים. בשטח זה יקים האו"ם ויתפעל מחנה פליטים ענק. ישראל ומצרים יאפשרו לאו"ם להוציא מרצועת עזה נשים, זקנים, ילדים ותינוקות - אם דרך ישראל ואם דרך מעבר רפיח - שיועברו באופן מיידי למחנה הפליטים שינוהל על ידי נציבות הפליטים של האו"ם (ולא על ידי אונר"א). יציאת עזתים מהרצועה תתבצע תחת פיקוח ביטחוני קפדני של ישראל.

כך נפתור באופן חכם (ומוסרי) לא רק את הבעיה האסטרטגית של פגיעה לא מכוונת באוכלוסייה אזרחית, אלא גם נקל מבחינה טקטית על הכוחות הלוחמים. לחימה בשטח שמיושב באוכלוסייה אזרחית צפופה, היא מטבעה מוגבלת ומסויגת, ואילו לחימה בשטח בו יש רק אויב חמוש מאפשרת הפעלה של כוח רב מאוד.

כמובן, ישנה אפשרות שחמאס ימנע בכוח מנשים, זקנים, ילדים ותינוקות לצאת מאזור הלחימה, כמנהגו בקודש. אולם התנהלות זו תשוב ותוכיח לעולם כי כמו דאע"ש גם החמאס הוא ארגון טרור רצחני קודם כל כלפי האוכלוסייה האזרחית "שלו".

אני יודע שאחרי הטבח הברברי שביצע ארגון החמאס באוכלוסייה אזרחית בישראל, ישראלים רבים יתקשו לקבל את מה שאני מציע (גם לי קשה לקבל זאת). הדם של כולנו רותח בעקבות מעשי הזוועה שבוצעו באזרחים ישראלים. אחרי תמונות הזוועה של נשים, זקנים, ילדים ותינוקות יהודים שירו בהם, התעללו בהם, ושרפו אותם, קשה לחשוב על הקצאת שטח ישראלי - קטן ככל שיהיה - להקמת מחנה פליטים לאוכלוסייה עזתית. אבל זו לא רק דרך מוסרית לצמצום הפגיעה בלא-מעורבים, אלא גם הגישה החכמה לבעיית הלגיטימציה הבינלאומית ללחימה בשטח עתיר באוכלוסייה אזרחית. וכעת אנחנו צריכים לעשות הכול כדי שנוכל להשלים את המהלך להשמדת החמאס ברצועת עזה על מנהיגיו ופעיליו. אם לא נאמץ את הפתרון הקשה הזה העולם יביא להפסקת המבצע הצבאי, כפי שעשה בעבר, לפני שנוכל להשיג את המטרה האסטרטגית הכה חיונית לביטחונם של אזרחי ישראל.