לפני חודשיים מחירי הדירות בדרום ירדו - עכשיו הם הופכים למדד אמון

אם מחירי הדירות באשקלון, שדרות, ואופקים ייפלו לאחר המלחמה, זאת תהיה הוכחה לאי האמון הציבורי בפעילות הממשלה בעזה • אבל כבר לפני חודשיים, המחירים בדרום הובילו את הירידות בארץ

יירוטים של כיפת ברזל מעל אשקלון. מה צפוי לקרות למחירי הדירות לאחר המלחמה? / צילום: Reuters, Sinan Abu Mayzer
יירוטים של כיפת ברזל מעל אשקלון. מה צפוי לקרות למחירי הדירות לאחר המלחמה? / צילום: Reuters, Sinan Abu Mayzer

מדד מחירי הדירות שפירסמה הלמ"ס, לקוח כאילו מפלאנטה אחרת - מי חושב היום על שוק הדירות. אבל הגישה הזו אינה נכונה, שכן המלחמה תסתיים בשלב כלשהו, וגם המתיחות בצפון, שכרגע לא ברור לאן תוביל את המדינה - לא תימשך לנצח. הנתונים שפורסמו נכונים ל-15 באוגוסט, כלומר לפני כחודשיים. והמדד הראשון שיבדוק את מחירי הדירות בזמן ולאחר הלחימה (מדד ספטמבר-אוקטובר) יתפרסם בעוד חודשיים.

זאב חספר, דעה | ישראל תנצח את המלחמה, אבל עלולה לאבד את המשק
לפני המלחמה: הקצב השנתי של האינפלציה התקרר ל-3.8% בספטמבר; מחירי הדירות המשיכו לרדת

מחירי הדירות בדרום, במיוחד באשקלון, שדרות, ואופקים יהפכו לאחד ממדדי האמון הציבורי בפעילות הממשלה בעזה. ככל שהירידות יחריפו, הם עשויים להעיד על אי אמון של הציבור בניהול הלחימה, ובחשש מרכישת דירות במקומות הללו; ואולם גם חודשיים לפני המלחמה, מחירי הדירות בדרום היו מהמקומות שהובילו את ירידות המחירים בישראל.

בחמשת החודשים שבין מרץ לאוגוסט מחירי הדירות בישראל ירדו ברמה של 1.9%. בחודש שנמדד בין ה-15 ביולי ל-15 באוגוסט הם ירדו ב-0.4%, כשהמחוזות שהובילו את הירידות הם מחוזות הפריפריה דרום (ירידה של 1.5%) וצפון (ירידה של 1.1%), אליהם הצטרף מחוז המרכז (ירידה של 1.5%). על פי המצב היום נראה כי הירידות הללו הן רק הסיפתח לעתיד לבוא, אם הציבור לא ישתכנע שהממשלה סיימה את המלחמה בדרום והמתיחות הרבה בצפון באופן שימנע הישנות הדברים לתקופה ארוכה.

מדד אוגוסט: ירידה במחירים בגלל העלאות הריבית

המדד שפורסם מורה על המשך ירידת מחירי הדירות, זה החודש ה-5 ברצף, והוא נובע במרביתו מהעלאות הריבית, וחוסר היכולת של רוב הציבור לעמוד במשכנתאות הנדרשות לרכישת הדירות.

מדד שירותי דיור בבעלות הדיירים נותר ללא שינוי בחודש שעבר (ספטמבר), תופעה עונתית רגילה של שוק השכירות בחגים שמשתנה בצורה מינורית ולעתים אף רושם ירידה. ועם זאת ניכר שוב, ששוק השכירות מושך את המדד כלפי מעלה, ובעת האחרונה הוא עולה תמיד על מדד המחירים לצרכן.

כשבודקים את המחוזות שהובילו את הירידות נוכחים כי מדובר בשלושת המחוזות עם היצע הדירות הרב ביותר: במחוז המרכז נרשמה הירידה התלולה ביותר של 5.3% מאז ינואר השנה, במחוז הדרום הירידה הגיעה ל-3.5% מאז ספטמבר 22', ואילו בתל אביב המחירים ירדו ב-1.6% מאז נובמבר 22'.

במחוז תל אביב על פי הלמ"ס יש היצע של כ-18 אלף יחידות דיור חדשות לא מכורות, במחוז המרכז כ-14,500 ובמחוז הדרום כ-9,700 . במחוזות אלה מרוכזים כשני שלישים מכלל היצע הדירות בישראל.

מחוז דרום: בנייה רבה, אבל מה צפוי בעתיד?

נתמקד במחוז הדרום. הבניה במחוז הזה רבה מאוד. אם נתמקד ב-4 ערים שספגו מכות קשות במהלך שבוע הלחימה, אשקלון, שדרות, אופקים ונתיבות - רק בהן נבנו ב-4 השנים האחרונות כ-20 אלף יחידות דיור. החשיבה היתה, שמדובר בערים מתפתחות, שהציבור, במיוחד זה הצעיר שמחפש דירות חדשות וזולות, ינהר אליהם. זה אכן קרה. אבל מה יקרה הלאה?

עד כמה הביקושים לדירות בשדרות יוסיפו להיות כה גבוהים כפי שהיו לפני המלחמה? האם מישהו בימים הללו היה רוצה לעבור להתגורר שם? העיר הזו, כמו גם הערים האחרות באזור, למודות הפגזות ורקטות, אך המלחמה הזו הוסיפה גם פלישה ומעשי רצח מחרידים, ואם הממשלה לא תסיים את המלחמה בצורה שתשכנע את הציבור שאין יותר סכנה מעזה - סביר שהביקושים לדירות באזור יפלו במידה משמעותית.

אם נוסיף לכך את היצע הדירות הגדול שקיים שם, ואת העובדה שהשוק היה בדינמיקת ירידות עוד לפני המלחמה - התוצאה עשויה להיות נפילת מחירים של ממש.