בורסת הקריפטו שמעבירה כספים עבור כנופיות פשע, רוסים אסירים וארגון טרור הקשור לחמאס

הצנרת של Garantex בכל העולם עוזרת לעקוף סנקציות של משרד האוצר האמריקאי על ידי המרת רובלים קודם לקריפטו ומשם לדולרים • הלקוחות מגיעים למשרדים עם שקים מלאים מזומנים • תרגום בלעדי

בורסת Garantex שנמצאת במגדלי הפדרציה במוסקבה משגשגת על אף הסנקציות האמריקאיות / צילום: Libkos (AP), shuuterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בורסת Garantex שנמצאת במגדלי הפדרציה במוסקבה משגשגת על אף הסנקציות האמריקאיות / צילום: Libkos (AP), shuuterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בשנה שעברה, ארה"ב הטילה סנקציות על בורסת קריפטו ממוסקבה כדי לפגוע במאמצים רוסיים להתחמק מהחסימה הפיננסית שהוטלה לאחר הפלישה לאוקראינה.

שנה אחר כך, הבורסה משגשגת.

WSJ | התקפת חמאס שמה קץ להסכמה עדינה בין רוסיה וישראל
משפחתו של ראש ממשלת סקוטלנד תקועה בעזה והופכת לבעיית הסברה בינלאומית  

למרות מקומה ברשימה השחורה של האמריקאים, המגבילה עסקאות עם ישויות שיש נגדן סנקציות, "גרנטקס" (Garantex) הפכה לערוץ מרכזי שדרכו הרוסים העבירו כספים אל ומתוך המדינה, כך לפי נתוני מסחר ואנשים המכירים את החברה. כמו כן, החברה שימשה מכשיר לפושעי סייבר להלבין כספים שגנבו, על פי הרשויות בארה"ב.

תפקידה הגדל של גרנטקס כצינור גלובלי לכספים לא חוקיים, הודגש החודש לאחר עדויות של טרוריסטים פלסטינאיים לפיהן הבורסה מימנה את פעולותיהם דרך מטבעות קריפטו לקראת מתקפות 7 באוקטובר נגד ישראל. ארנקים דיגיטליים הנשלטים על ידי הג'יהאד האיסלאמי, שהצטרף לחמאס במתקפה, קיבלו חלק בשווי 93 מיליון דולר דרך גרנטקס, על פי ניתוח של החוקר Elliptic, שאמר שחמאס השתמש באסטרטגיית מימון דומה.

בדו"ח משנה שעברה אמר משרד האוצר האמריקאי שפערים בבקרה הפיננסית על בורסות קריפטו עלולים לאפשר לארגוני טרור לנצל אותן לרעה. שר הביטחון של ישראל יואב גלנט אמר בקיץ שהשימוש במטבעות דיגיטליים הופך את המשימה לבלום מימון לטרוריסטים אפילו קשה יותר.

קריפטו הפך ל"דרך אלטרנטיבית" לסגור עסקאות

ברוסיה, הבורסה שימשה להעביר רובלים למטבעות אחרים, דבר שיותר קשה לעשות במסגרת סנקציות נגד בנקים רוסיים לאחר הפלישה לאוקראינה. לקוחות מפקידים רובלים במזומן במשרדי גרנטקס כדי לקבל קריפטו, בעיקר בצורת "מטבעות יציבים", סוג פופולרי של מטבעות דיגיטליים שלעתים קרובות מוצמדים לדולר האמריקאי. את המטבעות האלה ניתן אחר כך למשוך כמטבעות רגילים במדינות אחרות מרשת של שותפים מקומיים, וכמעט ואין רישום של העסקאות שניתן לעקוב אחריו.

הרגולטורים בארה''ב מסירים את הכפפות נגד בורסות הקריפטו / צילום: Reuters, DADO RUVIC
 הרגולטורים בארה''ב מסירים את הכפפות נגד בורסות הקריפטו / צילום: Reuters, DADO RUVIC

עסקאות של צרכנים בפלטפורמה הגיעו לסך הכל של 865 מיליון דולר ביולי, יותר מפי שלושה ממה שעיבדה הבורסה בחודש שהוטלו עליה סנקציות, על פי חברת נתוני הקריפטו Coinpaprika.

המספרים מראים איך קריפטו התגלה כנקודת חולשה גדולה במאמצי ממשל ביידן לחנוק את הכלכלה הרוסית. משרד האוצר הטיל סנקציות על יותר מ־80% מתחום הבנקאות הרוסי, ואלה מגבילות את האופן בו רוסים יכולים להעביר כסף דרך בנקים זרים.

קריפטו הפך ל"דרך אלטרנטיבית" לסגור עסקאות ולהעביר כספים, אמר השנה הבנק של רוסיה.

ההתרחבות של גרנטקס מעלה שאלות לגבי יעילות הסנקציות האמריקאיות כשהן מכוונות כלפי ישויות שהן מבודדות פיננסית בטריטוריה עוינת, כך אמר חואן זראטה, פקיד בכיר נגד טרור לשעבר במשרד האוצר של ארה"ב ובבית הלבן. "זה כן מראה מה המגבלות של מה ש־OFAC יכול לעשות", אמר זראטה, בהתייחסות למשרד לבקרה על נכסים זרים (Office of Foreign Assets Control) במשרד האוצר האמריקאי. "הכלים של OFAC, למרות עצמתם, אינם תרופת קסם".

פקיד בכיר במשרד האוצר האמריקאי אמר לוול סטריט ג'ורנל שהמשרד מפקח מקרוב על גרנטקס ועובד עם שותפים ובנות ברית כדי לסגור אותו כערוץ תשלומים. במשרד העריכו שרוסים עשירים השתמשו לעתים קרובות בגרנטקס כדי להעביר כסף מחוץ למדינה. המשרד שוקל פעולה עתידית נגד שחקנים המשתמשים בה לעסקאות חוצות־גבולות, כך אמר הפקיד.

פרסום מוצלח

הבורסה, שהושקה ב־2019, היא בורסת הקריפטו הפופולרית ביותר ברוסיה למסחר ברובל. יש כמה חלופות מקומיות בשביל עסקאות בקנה מידה גדול, כך אומרים סוחרים ברוסיה. עד לאחרונה, Binance, בורסת הקריפטו הגדולה בעולם, אפשרה גם היא לרוסים להמיר רובל לקריפטו, אם כי נפח המסחר ברובל שם היה זעיר בהשוואה לגרנטקס. Binance מכרה את העסקים שלה ברוסיה בספטמבר, חודש לאחר שהוול סטריט דיווח על השימוש של לקוחותיה בבנקים רוסיים שמוטלות עליהם סנקציות.

משרד האוצר הטיל סנקציות על סדרה של חברות קריפטו רוסיות בניסיון להילחם בפושעי סייבר ובשימוש של חברות אלה בישויות רוסיות שמוטלות עליהן סנקציות. חלקן נסגרו אבל אחר כך צצו מחדש בשם אחר, וניצלו את הקלות שבה תשתיות קריפטו, בייחוד ארנקים דיגיטליים המחזיקים מטבעות, יכולות להיות משוכפלות, כך אמרו חוקרים.

גרנטקס המשיכה להתקיים - ואפילו שגשגה. כדי להמשיך לשרת את בסיס הלקוחות שלה, היא הביאה את תשתית טכנולוגיית המידע שלה לרוסיה ממיקום קודם שלא היה ידוע ובנתה שותפויות במקומות הפופולריים אצל מהגרים רוסים, כמו דובאי ותאילנד.

מנהלן בגרנטקס התרברב בפני לקוחות שהסנקציות של משרד האוצר נגד הבורסה היו לא יותר מפרסום טוב לשירותיה.

החברה פופולרית כבר זמן רב בין קבוצות פליליות המבקשות להלבין כספים לא חוקיים, על פי משרד האוצר האמריקאי. הבורסה מבקשת מעט זיהוי או מידע מלקוחות שרוצים להפקיד בה כסף, וכך פושעים יכולים להמיר הכנסות שלהם בבטחה לקריפטו ולמשוך אותם במטבעות אחרים.

אבגניה בורובה, מנהלת התקשורת בגרנטקס, אמרה לג'ורנל שהנפחים עלו בהתאם לצמיחה במסחר בקריפטו ברוסיה בשנה האחרונה.

בורובה מחתה על התיאור של משרד האוצר על גרנטקס ואמרה שלבורסה אפס סובלנות להלבנת כסף והיא מפעילה מה שהיא הגדירה כתוכנות ציות תוצרת רוסיה שהן ברמה הגבוהה ביותר. למשרד האוצר אג'נדה פוליטית לפגוע בגרנטקס, שהשרתים שלה, העובדים שלה ובסיס הלקוחות שלה נמצאים כולם ברוסיה, אמרה. "אנחנו חברה מובילה רק מבחינה אחת: מסחר בקריפטו כנגד הרובל הרוסי", אמרה בורובה.

בסיס הלקוחות של גרנטקס גדל במהלך המלחמה וכולל היום גם רוסים רגילים ועסקים מקומיים המחפשים דרך מהירה וזולה להעביר סכומים גדולים ברובלים אל תוך והחוצה מהמדינה. למרות שהסנקציות בעיקרן אוסרות על אנשים וחברות עם קשרים בארה"ב מלסחור עם ישויות הנמצאות ברשימה שחורה, משרד האוצר אמר גם שאנשים שאינם אמריקאים ניצבים מול סיכון במידה ויפרו את הסנקציות נגד רוסיה או יספקו תמיכה לגורמים שכבר מוטלות עליהם סנקציות. 

מטבעות קריפטו. על פי עדויות של טרוריסטים פלסטינאיים הבורסה בעולם מימנה את פעולותיהם דרך מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock
 מטבעות קריפטו. על פי עדויות של טרוריסטים פלסטינאיים הבורסה בעולם מימנה את פעולותיהם דרך מטבעות קריפטו / צילום: Shutterstock

לעסקה בודדת, אומרת גרנטקס ללקוחות שהיא מקבלת עד 100 מיליון רובל במזומן במשרדים שלה במוסקבה, או כמיליון דולר על פי השער של היום. עסקאות ברובל בנפח כזה לעתים קרובות מעוררות חשדות בבנקים בינלאומיים וגורמות להקפאת החשבונות ודרישה שהלקוחות יספקו מידע נוסף. לקוחות גרנטקס יכולים לעשות הרבה עסקאות בלי להדליק נורות אדומות. 

מאז שפלשה רוסיה לאוקראינה בפברואר 2022, לפחות 7 מיליארד דולר עברו דרך גרנטקס, על פי Coinpaprika, שאומרת שהשיגה את הנתונים האלה היישר מהפלטפורמה של Garantex.

חברה אחרת העוסקת במחקר קריפטו, ועקבה אחר זרימת הכספים דרך גרנטקס בבלוקצ'יין, אמרה שהסכום הכולל עלול להיות הרבה יותר גדול ולהגיע עד 30 מיליארד דולר אפילו.

בורובה סירבה לשתף את הנתונים של Garantex עצמה.

חוץ מהסכומים האלה רוסים שלחו כספים מעבר לים דרך בנקים, בסכום המוערך ב־33 מיליארד דולר ב־2022, על פי דו"ח של המרכז לניתוח מקרו כלכלי וחיזוי לטווח קצר, היושב במוסקבה. הסיבה היא שלא על כל הבנקים הרוסיים מוטלות סנקציות וכמה בנקים במדינות אחרות עדיין מוכנים לקבל העברות כסף ברובל.

לאחרונה נפח הפעילות בגרנטקס עלה, והנפח היומי הממוצע הגיע לשיא באוגוסט, החודש האחרון לגביו יש ל־Coinpaprika נתונים. ארה"ב והאיחוד האירופי הידקו את הסנקציות על בנקים רוסיים השנה.

מלביני כספים

התיאור לעיל של עלייתה של גרנטקס מבוסס על ראיונות עם חוקרי ממשלה בתפקיד ולשעבר ברוסיה ובאירופה, עמיתים ויועצים לשעבר של מייסדי הבורסה וחוקרים שעקבו אחר פעילות. המידע לקוח גם מרישומים תאגידיים, נתוני ניתוח בלוקצ'יין וקבוצות צ'ט הקשורות בגרנטקס. 

המשימה של גרנטקס תמיד הייתה לעזור לרוסים להעביר כסף ברחבי העולם. המייסדים השותפים של הבורסה, סטניסלב דרוגלב, יזם אינטרנט רוסי, וסרגיי מנדלייב, לשעבר מנהל מחוז בעיר מוסקבה, פתחו את החברה באחת הכתובות העסקיות היוקרתיות ביותר במוסקבה, קומפלקס גורדי השחקים שנקרא מגדל הפדרציה. החברה נפתחה במטרה לאפשר ללקוחות למשוך כסף במהירות "בכל מקום בעולם, חוץ מאולי אנטרקטיקה", אמר מנדלייב למראיין פעם. 

העסקים פרחו מהר. האקרים, סוחרי סמים וקבוצות פושעים אחרות העבירו יותר מ־100 מיליון דולר דרך גרנטקס, כך אמרו במשרד האוצר האמריקאי שנה שעברה, וציינו היעדר של בקרה על הלקוחות. Chainalysis, חברה מובילה למחקר בלוקצ'יין שעוזרת לרשויות בארה"ב בחקירות קריפטו, אמרו שכשליש מ־2 מיליארד דולר בכספים שנשלחו לגרנטקס בין 2019 ו־2021 הגיעו מישויות הקשורות בפשע.

גם רשויות אכיפת החוק ברוסיה שמו לב לגרנטקס. הרשויות מפעילות יותר ויותר בקרות על הבורסה וניהלו פשיטות על משרדיה ולוחצות עליה לשתף את המידע שהיא אוספת על המשתמשים בה, כך אמרו אנשים המכירים את הפעילות.

לילה אחד בספטמבר 2020, אשתו של דרוגלב, אוקסנה דרוגלבה, הייתה בבית במוסקבה כשקצינים חמושים פרצו את דלת הבית. הם חיפשו את בעלה. לאחר שהסגיר עצמו, הסכים לתת למשטרה מידע על הארגונים הפליליים שהשתמשו בגרנטקס ושוחרר, על פי דרוגלבה וקצין אכיפת חוק רוסי שמכיר את המקרה באופן ישיר.

דרוגלב עבר לדובאי, בעוד שאשתו נותרה במוסקבה.

בפברואר 2021, חבר של דרוגלב התקשר לדרוגלבה לומר לה שגופתו של בעלה נמצאה מתחת לגשר בדובאי. המחשב הנייד שלו היה חסר. היא קיבלה התראה מהטלפון של דרוגלב שהיה עדיין פעיל, אך כשכתבה אליו, ענה אדם שלא הכירה.

האקרים, סוחרי סמים וקבוצות פושעים אחרות העבירו יותר מ־100 מיליון דולר דרך גרנטקס / אילוסטרציה: Shutterstock
 האקרים, סוחרי סמים וקבוצות פושעים אחרות העבירו יותר מ־100 מיליון דולר דרך גרנטקס / אילוסטרציה: Shutterstock

"שלום, יש לי הדברים של סטניסלב", אמר אותו אדם, ודרש תשלום עבור החזרתם, על פי הודעה שנצפתה על ידי הוול סטריט ג'ורנל. "אני רוצה בחזרה את בעלי", השיבה.

אחר כך אמרה לערוץ יוטיוב רוסי שמעולם לא קיבלה ממשטרת דובאי הסבר מלא לגבי מותו. "אני לא זוכרת את האירועים של אותו יום", אמרה לוול סטריט ג'ורנל. "ניסיתי למחוק אותם מהזיכרון". 

במשטרת דובאי לא הגיבו לבקשות תגובה. 

בתוך גרנטקס, פרטים על מותו של דרוגלב לא נידונו יותר מדי. קרמו ניידר, שהיה אז חבר דירקטוריון במשרד מקומי של גרנטקס שנפתח באסטוניה, אמר שפשוט נאמר לו שהוא מת בתאונה. 

חודשיים אחר כך, המחליף של דרוגלב הצטרף למנהלי קריפטו אחרים בפגישה במוסקבה עם שירות הביטחון הפדרלי שבה אמרו קציני משטרה שהם רוצים "מידה מקסימלית של מידע" על המשתמשים בפלטפורמה, כך כתוב במצגת שהמשטרה הראתה וכמו כן נאמר על ידי כמה מהנוכחים.

בורובה, מנהלת התקשורת, אמרה ש־ Garantex תמכה ביוזמות לאומיות ובינלאומיות להיאבק בפשע. היא אמרה שלחברה אין קשרים פוליטיים והיא משתפת פעולה עם רשויות אכיפת החוק ברוסיה "במסגרת גבולות החוק". היא סירבה להגיב לגבי מותו של דרוגלב ואמרה שמדובר בעניין פרטי.

שקים של מזומנים

בינואר 2022 Garantex רכבה על הגל, על סיפה של הפלישה לאוקראינה. החברה אירחה מסיבת ליום היווסדה במגדל הפדרציה ושם האורחים פתחו בקבוקי שמפניה ורקדו לצלילי מוזיקת טכנו. בסרטון שפורסם באינסטגרם, בורובה חותכת עוגה המצופה בציפוי בצורת שטרות של 100 דולר וסמלים של מטבעות קריפטו ומטבעות יציבים שונים. 

 

אחרי פרוץ המלחמה, אמרה גרנטקס למשתמשים חסרי מנוחה שאין לה כוונה לחסום חשבונות רוסיים, כפי שעשו כמה חברות קריפטו בינלאומיות, כך לפי שיחת צ'ט עם לקוחות שחלקים ממנה נצפו על ידי הג'ורנל. "יש מספיק מזומנים לכולם", מנהלן בגרנטקס ששמו יבגני כתב בהתכתבות, שנערכה באפליקציית המסרים טלגרם.

תורים של שעות נוצרו במשרדי החברה בקומה 14 במגדל הפדרציה. יומם ולילה, לקוחות המתינו להפקיד רובלים ודולרים במזומן וקיבלו בתמורה קריפטו - לרוב המטבע tether, מטבע יציב המוצמד לדולר האמריקאי.

כשמשתמש אחד הביע חשש לגבי נשיאת כמויות גדולות של כסף למשרד, כתב לו יבגני בצ'ט: "תביא תיק גדול יותר".

משרד האוצר הטיל סנקציות על גרנטקס באפריל אותה שנה. אנשי הבורסה הרגיעו לקוחות שהיא תמשיך לעבוד כרגיל, אין לה נכסים בארה"ב ועתודות הקריפטו שלה מוחזקות "בתחומי שיפוט ניטרליים".

"הנפחים שלנו רק יגדלו אחרי פרסום טוב כזה מבחוץ", אמר יבגני ללקוחות בצ'ט, בקבוצה שיש בה כ־7,500 חברים.

"אלוהים, תן לנו שגשוג וניצחון על פני הכוכבים והפסים", הגיב אחד הלקוחות.

עד שהחלו הסנקציות נגדה, גרנטקס הספיקה להעביר את תשתית טכנלוגיית המידע שלה לרוסיה, מחוץ ליכולתה של ארה"ב לפגוע בה, על פי בורובה, שסירבה לומר איפה היו השרתים קודם לכן.

שלושה שבועות אחרי הסנקציות, אמרה גרנטקס ללקוחות, שהשיקה שותפות עם מפעילה בשם Bithauz באיחוד האמירויות הערביות. לקוחות שהגיעו בגופם למשרדי Bithauz בדובאי יכלו להמיר עד 5 מיליון דולר במטבע היציב tether ואז לדירהם, המטבע המקומי, או לדולרים. סוג כזה של עסק מבוסס מזומנים, שדומה לשותפויות האחרות של Garantex במדינות זרות, קשה למעקב על ידי רשויות בינלאומיות העוסקות באכיפת סנקציות, כך אמרו החוקרים.

Bithauz נוהלה על ידי חברה מדובאי, MKAN Coin, כך אמרו ללקוחות העובדים ב־Bithauz, על פי התכתבויות טלגרם ביניהם. MKAN Coin נרשמה באפריל, רק כמה שבועות לאחר הסנקציות נגד Garantex, על ידי מנהל לשעבר ב־Garantex, מוחמד חליפא. בעבר היה פקיד בכיר במרכז הפיננסי הבינלאומי בדובאי - חברה המפוקחת על ידי הרגולטור הפיננסי באמירויות.

החברה MKAN Coin, שעד אפריל השנה שמה הופיע באתר של Garantex כשותפה, הייתה אחת מקבוצה של חברות מהאמירויות שחליפא הפעיל כדי להציע שירותי רילוקיישן לרוסים עשירים. במצגת בעמוד אחר של MKAN Coin בלינקדאין כתוב: "העברת כסף מוסקבה - דובאי".

החברה אמרה לוול סטריט ג'ורנל שאינה המפעילה של Bithauz - חברה שהיא חולקת איתה משרד פיזי - אבל אמרה ש־ Bithauz מפנה אליה לקוחות. ב־MKAN Coin כתבו בהודעת דואר אלקטרוני שהחברה לא מבדילה בין לקוחות מלאומים שונים ומצייתת בחומרה לכל החוקים באיחוד האמירויות הערביות.

בגרנטקס הודיעו על אפשרויות למשוך כסף בטורקיה, קזאחסטן ומדינות אחרות הגובלות ברוסיה והפכו לביתה של אוכלוסייה גולה הולכת וגדלה. החברה אמרה ללקוחות שיש לה גם שירותים בעיר הנופש הספרדית מרבלה, יעד מועדף על עשירי המאיון העליון של רוסיה, כולל בעלי מטוסים פרטיים ויאכטות.

בורובה אמרה שגרנטקס , כעסק פרטי, לא תגיב לגבי השותפים או הלקוחות שלה.

משרד האוצר רשם כתובות של כמה מהארנקים הדיגיטליים של גרנטקס ברשימת הסנקציות שלו, כך אמרה הבורסה לצרכנים. לכן היא מחליפה ארנקים כל הזמן כדי להימנע מתוכנות מעקב המשמשות בידי הרשויות ובידי בורסות קריפטו אחרות. ארנקי קריפטו עובדים בדומה לבנקים או חשבונות אצל ברוקר, מבחינה זו שהם מחזיקים בנכסים של משתמש קריפטו. אחר כך יכולים המשתמשים להעביר קריפטו מהארנק שלהם לארנק של אדם אחר כדי לעשות רכישה או פעולת מסחר.

מנהל מוצר לשעבר בגרנטקס שעבר לאחרונה ל־MKAN Coin, כתב בקבוצת צ'ט ביוני 2022 שגרנטקס הייתה "מאוד זהירה" בניטור אם תוכנות מעקב כאלה מסמנות את הארנקים שלה, וכן את אלה של לקוחותיה.

כדי לשלוח קריפטו באופן דיסקרטי לצרכנים, העבירה גרנטקס מטבעות דרך שרשראות ארוכות של ארנקים, לעתים תריסר או יותר, ועירבה כספים ממקורות אחרים, על פי ניתוח של חברת המחקר השוויצרית Global Ledger. גרנטקס לעתים נטשה ארנק לאחר שעשתה בו שימוש רק פעם אחת, על פי Global Ledger. חברת ניתוח בלוקצ'יין אחרת אמרה שהגיעה למסקנות דומות.

המאמצים של גרנטקס שכנעו את לקוחותיה. "אין לה תחליף", דניאל שישקין, סוחר קריפטו ומנהל בר בסנט פטרסבורג כתב בקבוצת צ'ט ביוני 2022. שישקין לא ענה לבקשת תגובה.

ב־10 באוקטובר 2022, הופץ סרטון בערוצי טלגרם ברוסית המוקדשים למטבעות קריפטו שהראה שוטרים חמושים במשרדים הראשיים של החברה במגדל הפדרציה. גרנטקס הוציאה הודעה ללקוחות שהמשרד שלה במוסקבה סגור באופן זמני, ללא הסבר נוסף. "האם הבורסה תיסגר?" שאל בצ'ט אחד הלקוחות.

יבגני, המנהלן, אישר שהמשטרה ביקרה במשרדים בהודעות שכתב בקבוצת צ'ט אחרת, ואמר לאנשים לא לדאוג.

"היו כל כך הרבה ביקורים מהרשויות שאיבדתי ספירה. אין בזה שום דבר חדש. הרבה רמאים עובדים דרך P2P, ואז החבר'ה האלה באים לקבל תדריך", כתב. הוא התייחס למסחר קריפטו peer to peer, שבו הבורסה משמשת כפלטפורמה לחבר קונים ומוכרים ישירות אלה עם אלה.

יבגני אמר לוול סטריט ג'ורנל שהוא רק מנהל באותה קבוצת טלגרם והפנה שאלות ל"נציגים רשמיים" של גרנטקס. בורובה לא הגיבה לשאלות לגבי המסרים שכתב ללקוחות.

עד הערב אחרי ביקור המשטרה, אמרה גרנטקס ללקוחות שהמשרד חזר לנורמליות. החברה פנתה חיש מהר להתרחבות נוספת. הקיץ, כשנפח המסחר היה גבוה, הכריזה גרנטקס בצ'ט על עוד שיתוף פעולה בתאילנד שיכול לעזור ללקוחות לקנות נכסי מקרקעין בקריפטו.

"אנחנו לא הולכים לעצור שם" נכתב בהודעה.

אנדרו דואהרן, רורי ג'ונס וקייט וטריגינה השתתפו בהכנת הכתבה.