לקראת מחסור בעגבניות, מחירי הירקות מזנקים

המדינה והרשתות מתארגנות להגביר את הייבוא, ובינתיים יש הצופים: אנחנו לקראת מחסור בירקות והמחירים עומדים לזנק • "יש זינוק מטורף במחירים", אומר גורם בשוק • עיקר הדאגה כרגע מתמקדת בתוצרת של עגבניות, ש-70% מהתוצרת שלהן בישראל ממוקמת באזור הלחימה • רמי לוי: "לא ניתן לאנשים לנצל את המצב ולהעלות מחירים"

מדפי הירקות והפירות בחנויות מתמלאים ומתרוקנים במהירות / צילום: Shutterstock
מדפי הירקות והפירות בחנויות מתמלאים ומתרוקנים במהירות / צילום: Shutterstock

יבולים של ירקות בדרום המדמם לא נקטפים. מדפי הירקות והפירות בחנויות מתמלאים ומתרוקנים במהירות, חלקם נותרים ריקים במשך שעות ארוכות, נטולי עגבניות, מלפפונים וכל ירקות הבסיס שהתרגלנו לקנות. המדינה והרשתות מתארגנות להגביר את הייבוא, ובינתיים יש הצופים: אנחנו לקראת מחסור בירקות והמחירים עומדים לזנק.

"יש זינוק מטורף במחירים", אומר גורם בשוק. "סחורה שהביאו מטורקיה ועלתה ליבואנים ארבעה שקלים, מוכרים אותה היום בלמעלה מעשרה שקלים. עגבניות עוד יעלו 20-30 שקל לקילו, וגם מלפפונים. במצב הזה של המלחמה אנשים מתעשרים. עכשיו גם לא שותלים בדרום, וגם טנקים עלו על החממות והתאילנדים כולם ברחו. יכול להיות שהולך להיות מחסור תזונתי. ובחנויות אף אחד לא שואל כמה עולה, כולם קונים, ואין מספיק תוצרת. כל הירקות נהיו במחיר מטורף. נוצר חוסר עוד לפני המלחמה, אבל כרגע מדובר בעיקר בתפוחי אדמה ועגבניות. והייבוא לא מספיק. והבודדים שמייבאים מפציצים במחיר".

"משרד התחבורה מתעדף אוניות כדי שחומרי הגלם יגיעו"

עיקר הדאגה כרגע מתמקדת בתוצרת של עגבניות, ש-70% מהתוצרת בישראל ממוקמת באזור הלחימה. אוקטובר לרוב מאופיין בפעילות מוגברת בייבוא וכ-40% מהירקות בתקופה זו מקורם בייבוא, שכן רק לקראת סוף החודש בשל חילופי העונות מתעתדים לזרוע את התוצרת של החורף, כשכעת על המדפים נמכר חלק גדול מהתוצרת של מלאי העונה שעברה. מתחילת השבוע יובאו מטורקיה ומקומות נוספים בעולם לישראל 3500 טון של פירות וירקות, יותר ממחצית אלו עגבניות, וככל שתימשך הלחימה ואי אפשר יהיה לאסוף את העגבניות באזור הדרום, הייבוא יוגבר ויוכל להגיע גם ל-60% מהתוצרת שתימכר בחנויות.

אתמול אמר ראש רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') יורם לרדו, כי אין מחסור במוצרים, אין פערים בשרשרת היצור ולא בשרשרת האספקה. "כל מערך הקמעונאות וכל מערך שרשרת האספקה בנוי לכדי שגרה ולכדי חירום. וכשיש גודש של אזרחים, וברגע שמתנפלים על המדפים ומרוקנים, נוצר חוסר", אמר לרדו. הוא הוסיף כי לאחר הערכת מצב של משרד הכלכלה עם מנהלי שרשרת לוגיסטיקה והמרלוגים והספקים הגדולים אין פער. "נמלי הים פתוחים, האוניות מגיעות, משרד התחבורה מתעדף אוניות כדי שחומרי הגלם יגיעו, שרשרת האספקה פועלת כסדרה, זה נכון שבמקומות מסוימים יש אי התייצבות של אנשים עקב פעילות מילואים ושיש שעבוד של אמצעי שינוע אבל באופן כללי שרשראות האספקה והייצור עובדות". עוד הוסיף כי כשהרכישה תחזור למצב נורמלי, יוכלו למלא את המדפים חזרה ושרשרת האספקה תמשיך כסדרה.

אם אכן מחירי הירקות יזנקו ככל שהייבוא יגבר, משרד החקלאות יוכל לפרסם מה מחירם של הירקות בעת כניסתם בשער הנמל, כדי שהמחירים ייבלמו ואנשים לא יקנו במחירים מופרזים, כמו שעשה כשנרשם מחסור בעגבניות ומלפפונים. בכל מקרה, גם ברשתות וגם גורמים נוספים מעידים שהההסתערות על המדפים שהחלה ביום ראשון, יממה לאחר שהחלה המלחמה, התעצמה לאחר הודעת פיקוד העורף.

רמי לוי: "אצלנו לא מנצלים את הביקוש"

רמי לוי, שמייבא חלק מהפירות והירקות בעצמו כמו רשתות אחרות, אומר כי בכוונתו להגביר את הייבוא ומציין כי בארץ חסרה חלק מהסחורה גם בלי קשר למלחמה, ולכן המחירים בעלייה. "אצלנו לא מנצלים את הביקוש. עגבניות לא יעלו 20 שקל לקילו". עוד הזהיר כי "שאף אחד לא ינצל את המצב - לא להעלות מחירים, דווקא בתקופה הזו. יכול להיות שלירקניות הקטנות שקונות במחיר יקר לא תהיה ברירה, אבל אצלנו זה לא יהיה. גם בפלפלים אנחנו מגבירים את הייבוא כי גם ככה יש העונה חוסר".

לוי אומר כי הוא מאמין שהספקים מחו"ל לא ינצלו את המצב ויעלו מחירים. "אלו ספקים שאנחנו עובדים איתם הרבה זמן, ואני מאמין שלא יעשו זאת. ואם המחירים יעלו, הביטחון התזונתי בא על חשבון הנושא הזה. אבל אנחנו נוודא שהלקוחות שלנו יקנו במחירים סבירים ולא במחירי ניצול".

ועל רקע החששות ממחסור במזון, התורים הארוכים וההתנפלות על המדפים, הודיעו היום שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, קבוצת "שופרסל" ו"רמי לוי שיווק השקמה", לציבור בקריאה להימנע מאגירה וקנייה מוגברת ובכך למנוע מחסור. לדבריהם ישנו מספיק מזון לכלל תושבי ישראל, המחסנים מלאים, הייצור הישראלי במפעלים נמשך וכך גם היבוא לישראל.

עוד מסרו כי משרד הכלכלה והתעשייה והתאחדות התעשיינים מקיימים הערכות מצב שוטפות לאורך כל היום ומעניקים מענה לבעיות נקודתיות במטרה להמשך אספקה לכלל אזרחי ישראל, לחיילי צה"ל ולמגוון המוסדות והעסקים הפועלים באופן רציף בכל חלקי הארץ. עוד ציינו כי הבעיה המרכזית כעת היא מחסור בכוח אדם אולם משרד הכלכלה והתאחדות התעשיינים פועלים מול הגורמים הרלוונטיים במטרה למצוא פתרונות למחסור בעובדים. "נשוב ונדגיש כי קניה אחראית תסייע לתעשייה לספק לכולם את המוצרים הנדרשים להם ולדאוג שמזון לא תקף לא ייזרק סתם, אלא יגיע לכלל האזרחים", נמסר.

בהמשך הודיע ברקת כי שוחח עם ראשי רשתות המזון, יבואנים, יצרנים ומפעלים בישראל והזהיר אותם מפני העלאות מחירים בזמן המלחמה. "נפעל נגד מי שיעלה מחירים בשעת מלחמה בכל הכלים העומדים לרשותי מתוקף הסמכויות לשעת חירום. בשעה זו עם ישראל מצפה לסולידריות מצדכם ולא לעושק וניצול המצב״, אמר. ״מדינת ישראל בשעה קשה של מלחמה. מי שינצל את המצב באופן ציני כדי להעלות מחירים לאזרחי ישראל יגלה שאנחנו נפעל נגדו בנחישות. אם אדרש אשתמש בסמכויות המוקנות לי מתוקף תקנות לשעת חירום. נגלה אפס סבלנות לעושק הציבור בזמן מלחמה. הקמעונאים קיבלו את עמדת השר ברקת והודיעו כי לא יעלו מחירים".