האיחוד האירופי נגד מאסק: הסר תעמולת חמאס מ-X - או שתיקנס

בכיר בנציבות האירופית שלח לאילון מאסק מכתב חריף, בו ציין כי "בעקבות התקפות הטרור שביצע חמאס נגד ישראל, יש לנו אינדיקציות לכך שהפלטפורמה שלך משמשת להפצת חומרים לא חוקיים ודיסאינפורמציה בתוך האיחוד האירופי" • מדובר בקרב ראשון במסגרת חוק השירותים הדיגיטליים שהתקבל באיחוד, המחייב רשתות חברתיות לשורת כללים נוקשים

אילון מאסק / צילום: Shutterstock
אילון מאסק / צילום: Shutterstock

האיחוד האירופי פתח חזית חדשה נגד אילון מאסק, המחזיק ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר), סביב תוכן אלים, פוגעני ותעמולה המהללת את חמאס וטרור שהתפרסמו בה בימים האחרונים.

התפקיד הקריטי של הרשתות החברתיות: "זה מערב פרוע שמתפוצץ, לרע ולטוב" 
האיחוד האירופי הודיע שיעצור את העברות הכספים לפלסטינים, ואז חזר בו 

מדובר בקרב ראשון במסגרת חוק השירותים הדיגיטליים שהתקבל באיחוד האירופי (DSA), המחייב רשתות חברתיות לשורת כללים נוקשים, כולל הסרה מהירה של חומרים, ניטור עצמאי על-ידי הרשת החברתית ועוד. 

מאסק כתב בתגובה כי הוא "מחכה לרשימה מפורטת" של כל ההפרות, כדי "שהציבור יוכל לשפוט כל מקרה לגופו".

חוק השירותים הדיגיטליים נוסח במשך שנים רבות ונועד לתת מענה להפצת חומרים לא חוקיים, תעמולה ותוכן אלים וקיצוני ברשתות החברתיות. מאסק, לעומת זאת, מציג את הרשת החברתית שרכש ושינה את שמה ל-X כ"במה של דיון חופשי". 

העימות הנוכחי בדרום בין חמאס, שפתח במתקפת פתע רצחנית שבה נרצחו יותר מ-1,000 אזרחים וקרוב ל-200 אנשי כוחות הביטחון נהרגו, הוא אחד המבחנים הראשונים של ההתנגשות בין התפיסות השונות. בארבעת הימים האחרונים הופצו קטעי וידאו רבים המהללים את חמאס, מציגים תמונות גרפיות ואלימות של רצח וכן מידע כוזב רב כמו תמונות שנערכו או הוצאו מהקשר. 

מכתב יוצא דופן בחריפותו 

זה הרקע למכתב חריף בצורה יוצאת דופן ששלח אמש (ג') תיירי ברטון, נציב בכיר בנציבות האירופית, למאסק. במכתב הוא מציין כי "בעקבות התקפות הטרור שביצע חמאס נגד ישראל, יש לנו אינדיקציות לכך שהפלטפורמה שלך משמשת להפצת חומרים לא חוקיים ודיסאינפורמציה בתוך האיחוד האירופי". ברטון מפרט את דרישות ה-DSA, ביניהן "הצגה ברורה ושקופה לגבי מה מותר לפרסום תחת תנאי השימוש של הפלטפורמה".

 

בנוסף נכתב למאסק: "כאשר אתה מקבל הודעות על תוכן לא חוקי מהאיחוד האירופי, עליך להיות מהיר, נחוש ואוביקטיבי ולנקוט פעולה זריזה כדי להסיר את התוכן המדובר".

האיחוד האירופי כותב למאסק באופן ברור כי "קיבלנו ממקורות מהימנים דיווחים על חומר לא חוקי פוטנציאלית שמסתובב בשירות שלך, למרות שהוא סומן על-ידי הרשויות הרלוונטיות".

הדרישה השלישית היא שמאסק יפעיל "שירותי ניטור ומודרציה" - כלומר שימנע באופן אקטיבי מתוכן לא חוקי לעלות לרשתות, אופרציה יקרה בעבור רשת חברתית. הנציב כותב כי תוכן מניפולטיבי כמו צילומים מעימותים אחרים, תמונות מזויפות ועוד "שלפי הדיווחים מופצים באופן חופשי בפלטפורמה שלך".

הנציב ברטון חותם את המכתב בכך שהוא מציין כי הוא מצפה לתשובה תוך 24 שעות, וכי התשובה תהיה חלק מהערכת הרשויות האירופיות בנוגע לציות של X לחוק השירותים הדיגיטליים, ואולי באופן חשוב יותר - "אני מזכיר לך כי פתיחת חקירה בנוגע לאי-ציות יכולה להוביל לקנסות". 

מאסק: "שקיפות וקוד פתוח" 

מאסק ענה ברשת החברתית שלו להודעה, שפורסמה אמש אחרי 21:00 (שעון ישראל), וכתב: "המדיניות שלנו היא שהכול נעשה בשקיפות ובקוד פתוח, בגישה שאני יודע שהאיחוד האירופי מעריך. אנא הצג את ההפרות שציינת לגבי הרשת החברתית X, כדי שהציבור יוכל לראות אותן".

ברטון ענה למאסק כי "אתה מודע היטב לדיווחים של המשתמשים שלך - ושל הרשויות - בנוגע לתוכן כוזב ולהאדרה של אלימות. עליך להוכיח שאתה נאמן להבטחות שלך".

מאסק ביצע שורת שינויים ברשת החברתית טוויטר מאז שרכש אותה (ועוד לפני ששינה את שמה ל-X), הכוללים פיטור של מחלקה שלמה העוסקת בניטור תוכן ובפסילת חומרים לא חוקיים, והציג את עצמו כאביר חופש הביטוי.

לפי ארגונים לא ממשלתיים, העובדה שכל משתמש יכול לקנות ב-X "וי כחול" - בעבר סימן למשתמש מאומת - ב-8 דולר לחודש הגבירה את הפצת הפייק ניוז.

הרשת מסרה כי היא פעלה בשבוע האחרון לסנן עשרות אלפים פוסטים, מתוך יותר מ-50 מיליון פוסטים יומיים בנוגע להתקפות הטרור של חמאס.