הפרדת הרשויות הכושלת של ארה"ב ופאניקת פשפשים סוחפת את צרפת

יו"ר בית הנבחרים הודח, והקונגרס של ארה"ב קורס • אירופה מקבלת את המהגרים במכסות קליטה • ההודים פשטו על אתר שמאלני • דרום מזרח אסיה השיקה רכבת קליע, וגם: לצרפתים יש סיבה אמיתית לכעוס • 5 אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Eric Gay, J. Scott Applewhite), shutterstock
השבוע בעולם / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Eric Gay, J. Scott Applewhite), shutterstock

1הרשויות המופרדות מאוד

השבוע קיבלנו שיעור מאלף על מצבה של הפוליטיקה האמריקאית. במוצאי שבת, ממשלת ארה"ב נחלצה בקושי מסגירה חלקית בזכות פשרה של הרגע האחרון בין היושב ראש הרפובליקאי של בית הנבחרים למיעוט הדמוקרטי.

יואב קרני, פרשנות | משבר המשילות בארה״ב מגיע אל שיאו: הימין הקיצוני מדיח את יושב ראש בית הנבחרים

לא יצאו אלא שלושה ימים מן הפשרה וקבוצה קטנטנה של קיצונים רפובליקאים ימניים נקמו ביו"ר באמצעות הצבעת אי אמון. הואיל והרוב הרפובליקאי קטנטן, עריקתם של שמונה צירים הספיקה להפיל את היו"ר, שהוא המנהיג הבכיר ביותר של המפלגה.

הנה כי כן, ארה"ב נקלעת למבוי סתום של חקיקה גם מפני שהאופוזיציה שולטת בחלק מן הקונגרס, אבל גם מפני שהאופוזיציה מתקשה לשלוט בעצמה. מאין לו יושב ראש, בית הנבחרים אינו יכול לחוקק. אכן, הפרדת רשויות מעוררת קנאה.

2"אנחנו כבאים ואדריכלים"

"אירופה אינה צריכה להיות בונקר, היא צריכה להיות שוּתפוּת", אמר השבוע סגן הנשיא של נציבות האיחוד האירופי, מרגריטיס סחינאס, על הסכם כל־אירופי חדש להסדרת הגירה.

"אנחנו בעת ועונה אחת כבאים ואדריכלים", הוא אמר, והזכיר כי בתשעת החודשים הראשונים של השנה 600 אלף עתרו למעמד של מהגרים; ו־127 אלף חצו את הים התיכון לאירופה בנתיבים לא חוקיים ועתירי סכנות. ההסכם החדש יחייב כל ארץ החברה באיחוד לעמוד במכסה של קליטת מהגרים. אם היא לא תרצה בהם יהיה עליה לממן את קליטתם בארץ אחרת.

בהתחשב בהתחזקותם של מתנגדי הגירה בשורת ארצות, מה יקרה אם שום ארץ לא תרצה מהגרים? תשובה חלקית תינתן בבחירות הממשמשות ובאות לפרלמנט האירופי. "אם אנחנו ניכשל", אמר סחינאס, "אנחנו נעניק תחמושת לאויבי הדמוקרטיה".

3הודים וסינים לא אוהבים

המשבר ביחסי הודו־סין קיבל השבוע שני ביטויים. אחד היה באיי המלדיבים, יעד תיירות מושך, אבל גם זירה של עימות רב־שנים על אזורי השפעה באוקיאנוס ההודי ובים הערבי. במלדיבים היו בתחילת השבוע בחירות לנשיאות, והמנצח בהן תואר כ"מועמד הפרו־סיני". שני מהלכיו הראשונים היו לשחרר מן הכלא את הנשיא הפרו־סיני שהפסיד לפני חמש שנים, ולהודיע שהוא יסלק את כל "הכוחות הזרים" מאדמת המלדיבים. הכוחות הזרים היחידים הם הודיים.

ביום שלישי בבוקר, משטרת דלהי פשטה על משרדיו של אתר רשת שמאלני, עצרה את עורכו הראשי, הובילה לחקירה שורה מעובדיו, והפקיעה את טלפוניהם ואת מחשביהם. העצורים והנחקרים חשודים שקיבלו כסף מבייג'ינג כדי להפיץ תעמולה פרו־סינית.

אבל הימים האלה הם ימי מערכת בחירות בהודו, ורבים חושדים שהסיבה למעצרים הייתה שתוכן האתר פשוט לא נעם לממשלה הימנית־דתית. מתרבים הסימנים שלא רק מערכת היחסים בין הודו לסין נשחקת, אלא גם הדמוקרטיה ההודית.

אנשי ביטחון מחרימים חומרים ממשרדי NewsClick בניו דלהי, השבוע / צילום: ap, Dinesh Joshi
 אנשי ביטחון מחרימים חומרים ממשרדי NewsClick בניו דלהי, השבוע / צילום: ap, Dinesh Joshi

4רכבת קליע בשבעה מיליארד

רכבת הקליע הראשונה של דרום מזרח אסיה יצאה השבוע לדרך באינדונזיה, במהירות של 350 ק"מ בשעה, מג'קרטה הבירה הצפופה אל באנדונג, העיר הרביעית בגודלה. זמן הנסיעה יופחת משלוש שעות לחצי שעה.

כמעט כל המימון הוא כמובן סיני, חלק מיוזמת החגורה והדרך, שנועדה להקיף את העולם, ולהעמיד את סין במרכזו. הבנייה נמשכה שבע שנים. עלותה המקורית הייתה 5.5 מיליארד דולר, אבל בשנה שעברה התברר שנחוצים עוד מיליארד וחצי.

עכשיו, משיצאה לדרך, כנראה עניין של זמן בלבד הוא לפני שרכבת־הקליע תחבר חלקים נוספים של אינדונזיה, ארכיפלג ענקי של 3,000 איים, המשתדל להיות נייטרלי במאבקים בין־גושיים. אינדונזיה היא הארץ המוסלמית הגדולה ביותר בעולם.

הרכבת המהירה באינדונזיה / צילום: ap, Achmad Ibrahim
 הרכבת המהירה באינדונזיה / צילום: ap, Achmad Ibrahim

5המילה השימושית ביותר בצרפת

צרפת הייתה בשנים האחרונות ארץ לא־מאושרת, מאוסף של סיבות פוליטיות, כלכליות, חברתיות ואתניות. השבוע ניתנת סיבה קונקרטית מאוד לצרפתים להיות נרגנים: התפשטות הפשפשים במיטותיהם.

האופוזיציה דורשת שהממשלה תקים מייד "שירותים להדברת מזיקים". הממשלה הודיעה על פגישה "בין־מיניסטריאלית" מיוחדת לדון במשבר. פריזאים משליכים את מזרניהם לרחובות. מומחים אומרים שהתגובה מוגזמת, אבל לא מופרכת. מומחית הדברה גרמניה אמרה השבוע כי מספריהם של פשפשי מיטה גדלו בעשר השנים האחרונות ב־4,000 עד 6,000 אחוז.

עיתון במארסיי לא היה צריך להסביר השבוע את כותרתו הראשית. היא אמרה, בפשטות, !Oh punaise, שהיא גם "פשפש" וגם תחליף מנומס לגידוף גס. הפעם, שתי המשמעויות חוברות. זו כנראה המלה השימושית ביותר השבוע בלשון הצרפתית.

שער העיתון במארסיי. punaise היא גם ''פשפש'' וגם תחליף מנומס לגידוף גס
 שער העיתון במארסיי. punaise היא גם ''פשפש'' וגם תחליף מנומס לגידוף גס

גלובס מסביב לעולם

רשימות קודמות ב־yoavkarny.com FCV וב־sebolg-https://tinyurl.com/karny ציוצים (באנגלית) ב־twitter.com/YoavKarny