הוא נחשב לאחד הסטארט-אפים הישראלים הרווחיים, עכשיו הוא גם יוניקורן

שוק הלוואות הפינטק חווה צינון מעליות הריבית בעולם • בניגוד למגמה, שווי החברה האמריקאית-ישראלית לנדבאז רק עולה • היום מקבלת החברה תג מחיר של 1.1 מיליארד דולר עם סבב גיוס חדש של 45 מיליון דולר לקופתה

אמיתי קלמר וד''ר דן רביב / צילום: Weifan Chen
אמיתי קלמר וד''ר דן רביב / צילום: Weifan Chen

זו איננה שעתן היפה חברות פינטק העוסקות בהלוואות: אלה נולדו בדרך הכלל בשנים שבהן הריבית הנמוכה אפשרה לגייס כסף זול ובלחיצת כפתור. עליית הריבית שהחלה לפני כשנה וחצי טרפה את הקלפים בתחום ופלטפורמות דיגיטליות המספקות הלוואות לצרכנים ועסקים קטנים סופגות ירידה בביקושים. כך, חברות שפועלות בשוק ה"קנה עכשיו, שלם אחר כך" (BNPL) כמו קלרנה ואפירם חוו ירידת שווי, לעיתים עד כדי 85% מהשווי המקורי בשל הצינון ברעב לקניות מצד הלקוחות ועליית מחיר הכסף.

ניתוח | העלייה בתשואות אג"ח ממשלת ארה"ב מבהילה את המשקיעים בבורסות
ניתוח | עונת ההתייעלות: למה פוקס וקסטרו סגרו יותר חנויות השנה בקניונים?
טבע בשיתף פעולה ענק עם סאנופי; המניה ירדה במסחר בת"א

אחד הסטארט-אפים הישראליים הרווחיים בשנה האחרונה

אבל נראה שחברה אמריקאית-ישראלית אחת, לנדבאז (Lendbuzz), דילגה מעל אזור הסכנה. בניגוד למגמה בתחום, שווי החברה דווקא עלה מאז גייסה הון בפעם הקודמת ביוני 2021, לפי שווי מוערך של כ- 850 מיליון דולר. היום (רביעי) הופכת החברה לחד קרן - ומקבלת תג מחיר של 1.1 מיליארד דולר בעקבות סבב גיוס חדש בו היא מגייסת 45 מיליון דולר לקופת החברה ועוד חוב בהיקף 300 מיליון דולר למתן הלוואות.

לנדבאז אמנם פועלת בשוק ההלוואות האמריקאי המאתגר, איך היא נחשבת לאחד הסטארט-אפים הישראליים הרווחיים בשנה האחרונה - בשל הנישה הייחודית שמצאה לה והאלגוריתם שפיתחה מאז ימיהם של המייסדים באוניברסיטת MIT בבוסטון.

סוד ההצלחה: תחום ממוקד ואלגוריתם החיזוי רחב

בלנדבאז פיתחו טכנולוגיה שחוזה בדייקנות רבה יותר מחברות אחרות בשוק הרכב את יכולותו של לווה להחזיר את הלוואה שנטל לרכישת רכב מסוכניות בארה"ב. בניגוד לחברות אחרות המספקות הלוואה - כמו פאגאיה למשל - היא ממוקדת אך ורק בתחום הרכב ופעילה בארה"ב בלבד. דבר זה גם מהווה חלק מסוד ההצלחה שלה: המדובר בהלוואות בסכומים גבוהים הנעים סביב עשרות אלפי דולרים וללווים הפוטנציאליים אינטרס גדול יותר לשתף עם לנדבאז נתונים אישיים שחברות אחרות היו מתקשות לבקש מהמשתמשים.

דבר זה, בתורו, משפר את אלגוריתם החיזוי של לנדבאז ומאפשר לה להעריך באופן מדויק יותר מי יחזיר את הלוואה ומי עלול להסתכן בחדלות פירעון וגם להציע ריבית נמוכה יותר ללווים איכותיים יותר. בחברה מקטינים את הסיכון על ידי מתן הלוואה אך ורק לצורך רכישת רכבים הניתנים לשעבוד ולכן שיעור ההפסד שלה מזערי ביחס לחברות פינטק דומות.

את ההלוואות מציעה לנדבאז באמצעות חבירה לכאלף סוכנויות רכב בארה"ב: אלה רוכשים את תוכנת ההלוואות ממנה ומציעים את ההלוואה ללקוחות כשירות משלים לרכישת הרכב, מבלי שהלקוחות נזקקים לפנות ישירות לשירותיה של לנדבאז. שוק ההלוואות לרכבים הניתנים לשיעבוד נשמע, אמנם, כנישה, אך בחברה מסבירים שהיקפה הוא 800 מיליארד דולר, ומתוכה, החברה מגלגלת הלוואות בקצב של 1.3 מיליארד דולר בשנה, וכי יש ביכולתה לצמוח פי כמה עשרות בשנים הקרובות בנתח השוק שלה. בין המתחרות שלה בשוק ההלוואות לרוכשי מכוניות מוסדות פיננסיים כמו אליי בנק (Ally), קפיטל וואן, סנטנדר קונסיומר ו-וולס פארגו.

הגיוס החדש יאפשר ללנדבאז להתרחב לטריטוריות חדשות בארה"ב, לפתח מוצרים חדשים ולהגדיל את צוות המכירות של החברה בארה"ב, שמונה כיום 60 איש. ובעיקר: מתכוונים בחברה לאמץ מודלים מעולמות הבינה המלאכותית היוצרת ולשלב בטכנולוגיית הבינה המלאכותית שפותחה עוד מהקמתה של החברה ב- 2015.

כיום, מדווחת החברה, קצב ההכנסות השנתי (ARR) עומד על 200 מיליון דולר נכון לרבעון השלישי של השנה ועל פי ההערכה, לנדבאז פועלת ברווחיות של כמה עשרות מיליוני דולרים. החברה, שנוסדה בבוסטון בידי אמיתי קלמר, איש דויטשה בנק לשעבר, וד"ר דן רביב - איש מדעי המחשב מ-MIT, מעסיקה כיום 300 עובדים, מהם 30 בישראל. במסגרת הגיוס החדש תצטרף חברת הביטוח Group 1001 לשולחן המשקיעים, לצד O.G. Venture Partners, קרן ההשקעות של אייל עופר, 83 North ו- MUFG. גיוס החוב החדש כלל חברות כגון ויולה קרדיט, גולדמן זאקס וג'יי. פי. מורגן.

ולמרות הפרופיל הפיננסי הגבוה של החברה, היא לא מחזיקה בתכניות מיידיות לצאת להנפקה, אך המנכ"ל אמיתי קלמר טוען כי הדבר עשוי לצאת לפועל בשנה הבאה או ב-2025, בתלות בתנאי השוק.