אילון מאסק תקף את ממשלת גרמניה על חילוץ פליטים, והיא לא נשארה חייבת

המיליארדר קרא לתושבים להדיח את הממשלה הנוכחית בשל תמיכתה בארגונים גרמנים שמצילים מבקשי מקלט מהים התיכון • על רקע הזינוק של מפלגת הימין הקיצוני בסקרים במדינה, בגרמניה ובאיחוד קוראים להגביל את התבטאויותיו של מאסק

אילון מאסק, פתח בימים האחרונים חזית חסרת תקדים מול ממשלת גרמניה / צילום: Associated Press, Patrick Pleul
אילון מאסק, פתח בימים האחרונים חזית חסרת תקדים מול ממשלת גרמניה / צילום: Associated Press, Patrick Pleul

המיליארדר אילון מאסק, האיש העשיר בעולם, פתח בימים האחרונים חזית חסרת תקדים מול ממשלת גרמניה. בעימות שהסלים במהירות ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) הנמצאת בבעלותו של מאסק, הוא קרא לתושבי גרמניה להדיח את הממשלה הנוכחית בבחירות הבאות. העימות הוביל לקריאות בגרמניה ובאיחוד האירופי להגביל את התבטאויותיו.

האי האיטלקי הקטן שעלול לרסק את כלל המדיניות האירופית
בניסיון לקרר את שוק הדיור: פורטוגל מבטלת הטבות מס לתושבים חדשים

מאסק מרבה להביע את דעתו בימים האחרונים על נושאי הגירה לא־חוקית, ולשתף פרסומים שונים בנושא עם יותר מ־158 מיליון העוקבים שלו. הוא גם ביקר בגבול ארה"ב־מקסיקו כדי "לעמוד מקרוב" על הדרך שבה מהגרים לא־חוקיים נכנסים למדינה. בנוסף, בחר מאסק בסוף השבוע להתערב בסוגיית הפליטים ומבקשי המקלט הנכנסים לאירופה, ובעימות הפנימי שהדבר יוצר בין מדינות האיחוד האירופי, ובמיוחד בין איטליה לגרמניה.

כפי שדווח ב"גלובס" לפני כשבועיים, בחצי הראשון של השנה חל זינוק משמעותי במספר הנכנסים הלא־חוקיים לאיחוד, שצפוי לחצות רף של כמיליון בני אדם השנה, ולהיות הגבוה ביותר מאז משבר הפליטים של 2015־2016. המוקד בשבועות האחרונים הפך להיות האי האיטלקי למפדוזה, עם כ־70% מהכניסות הלא־חוקיות לאיחוד בחודש האחרון.

ארגוני הסיוע בים התיכון

מהגרים ופליטים מסתכנים בשיט בסירות רעועות העמוסות הרבה מעל הקיבולת, לרוב עם דלק שמספיק רק כדי להגיע לאמצע הים התיכון, ולחכות לחילוץ או להיסחפות לחוף בטוח. הם משלמים אלפי דולרים בעבור המסע המסוכן, ורשתות מבריחי אדם פועלות בחופי לוב, תוניסיה, מרוקו, טורקיה, מדינות מערב אפריקה (לכיוון האיים הקנריים השייכים לספרד), ועוד. 30 אלף מהגרים טבעו למוות בשמונה השנים האחרונות בלבד לפי מקרים מתועדים, וההערכות הן שהמספרים האמיתיים גבוהים הרבה יותר.

סכנה זו היא הרקע להקמתם של כמה ארגוני חילוץ ימיים לא־ממשלתיים, שספינותיהם מסתובבות בים התיכון ונענות לקריאות מצוקה של סירות פליטים או מאתרות כאלו. הפעילות של הארגונים האלו שנויה במחלוקת, ובאיטליה במיוחד יש מי שמאשימים אותם ב"שיתוף פעולה" עם המבריחים. רב־חובלת של אחת מהן הועמדה לדין באיטליה באשמה של סיוע להברחה של בני אדם, אך בית המשפט הורה לשחררה.

במקרים רבים, מוקדים של הצלת מבקשי מקלט מקבלים טלפונים מתוך הסירה עצמה, ברגע שזו עזבה את חופי צפון־אפריקה, כדי לדעת לאן להגיע וכיצד לחלץ מבלי שכלי השיט יתהפך. לאחר מכן, המהגרים מועלים לסיפון ואז מובלים לנמל הקרוב ביותר, לרוב באיטליה. ראשת ממשלת איטליה, ג'ורג'ה מלוני, שיגרה בימים האחרונים "מכתב זועם" לקנצלר גרמניה אולף שולץ, שבו הביעה זעזוע מכך שחלק מארגונים אלו מקבלים תמיכה ממשלתית מברלין.

"זה נקרא להציל חיים"

עימות זה היה הרקע לציוץ של מאסק בסוף השבוע, שבו שב והפיץ ציוץ של "רדיו גנואה", ארגון המתנגד להגירה לאיטליה. בציוץ נכתב כי "ישנן כרגע שמונה ספינות של ארגונים לא־ממשלתיים גרמנים, המסתובבות בים התיכון ואוספות מהגרים לא־חוקיים ופורקות אותם באיטליה. ארגונים אלו מסובסדים על ידי ממשלת גרמניה. בואו נקווה שה־AfD ("אלטרנטיבה לגרמניה", מפלגת ימין קיצוני גרמנית המוחרמת על ידי המערכת הפוליטית המרכזית) יזכו בבחירות כדי להפסיק את ההתאבדות האירופית הזו". מאסק הוסיף מעל הציוץ ששיתף: "האם הציבור הגרמני מודע לזה?".

משרד החוץ הגרמני, שבראשו עומדת אנלנה ברבוק מ"הירוקים", הגיב לציוץ באמירה הצינית: "כן. זה נקרא להציל חיים". מאסק השיב לכך: "אז אתם ממש מתגאים בזה. מעניין. למעשה, אני תוהה אם רוב הציבור הגרמני תומך בזה. האם ביצעתם סקר בנושא?" מאסק הוסיף: "זו בוודאי הפרה של הריבונות של איטליה, אם גרמניה מעבירה כמויות גדולות של מהגרים לא־חוקיים לטריטוריה איטלקית? יש לזה וייבים של פלישה". לאחר מכן, גם הגיב מאסק על סקר שהראה כי רוב הציבור הגרמני סבור כי "יש לחזק את ההגנה על הגבולות האירופיים" בגלל המצב בלמפדוזה, וכתב: "אם הממשלה בדמוקרטיה פועלת בניגוד לרצון העם, היא צריכה להיות מסולקת בבחירות".

הימין הקיצוני עולה

התמיכה המשתמעת של מאסק ב־AfD לקראת הבחירות המקומיות בבאיירן ובהסן, שיתקיימו בסוף השבוע הקרוב, עוררה בגרמניה סערה ציבורית, על רקע הזינוק של המפלגה בסקרים. קרן היינריך בל, המזוהה עם מפלגת "הירוקים" קראה לנציבות האירופית "להתערב ולעצור את תעמולת הבחירות" שמאסק מבצע ברשת החברתית שבבעלותו. מאסק צייץ לאחר מכן כי כלל אינו מכיר את המפלגה. התמיכה ב־AfD הגיעה לשיא של 22% בשבוע שעבר, ומאז ירדה ל־20%, במקום השני מבין המפלגות.

עד כה ניהל מאסק קשרים טובים עם הממשלה הגרמנית. הוא חנך בשנה שעברה מפעל של טסלה סמוך לברלין, בעיירה גרינהיידה, הראשון של חברת כלי הרכב החשמליים באירופה. החברה קיבלה סובסידיות נדיבות ממדינת המחוז ברנדנבורג, ונמצאת כעת במשא ומתן על בניית מפעל גדול נוסף לייצור בטריות לכלי רכב אלו.