התורים חזרו, המכונות לא עובדות וברשות האוכלוסין בוחנים שוב מרתון דרכונים

בשל הביקוש הרב לתורים, הנובע בין היתר בשל מתן הפטור מוויזה לארה"ב, ברשות האוכלוסין שוקלים לצאת בקרוב למעין "חצי מרתון" דרכונים, בו הלשכות יהיו פתוחות להנפקת דרכונים ללא קביעת תור מראש • הובטח פתרון נוסף לעומס הרב - פריסת מכונות לחידוש אוטומטי של דרכונים, אך דיבורים לחוד ומעשים לחוד

לשכת האוכלוסין בתל אביב / צילום: כדיה לוי
לשכת האוכלוסין בתל אביב / צילום: כדיה לוי

מי שמבקש לצאת לחופשה בחנוכה הקרוב ונדרש לחדש את הדרכון, עלול למצוא את עצמו בבעיה. כניסה לאתר המשמש לזימון תורים ללשכות האוכלוסין השונות מגלה כי לא ניתן לקבוע תור קרוב לרוב הלשכות, כאשר התור הקרוב ביותר לתושבי גוש דן למשל נמצא בלשכה במבשרת ציון. ובמקביל, הביקוש להוצאת דרכונים ביומטריים עולה בשבוע האחרון, על רקע הבשורה על מתן פטור מהוצאת ויזה לארה"ב. בעקבות זאת, ברשות האוכלוסין בוחנים לצאת בקרוב ל"חצי מרתון", בדומה ל"מרתון הדרכונים" שחיסל את התורים הארוכים לפני מספר חודשים.

ראיון | טיסה לניו יורק תהפוך לנסיעה לפתח תקווה: פרויקטור הוויזה מגלה את כל הסודות
1.8 מיליון ישראלים לא פטורים מוויזה לארה"ב. מה תעשה רשות האוכלוסין? 

שר הפנים משה ארבל מסביר כי "נפתחו תורים ביום חמישי בכל הלשכות. התורים בתל אביב ובבאר שבע נתפסו. ביום ראשון בבוקר יפתחו תורים נוספים. מתקיימת בקרה ברמת המטה באופן קבוע. המטרה היא גם לווסת קהל ללשכות נוספות במרחב - אז מי שדחוף לו יקבע לשם, ומי שפחות יקבע לתל אביב אחרי החג". ברשות האוכלוסין מסבירים כי הסיבה למחסור בתורים הוא יציאת עובדי רשות האוכלוסין לחופשה מרוכזת בחול המועד סוכות ככל עובדי המגזר הציבורי. ברשות האוכלוסין טוענים כי "השיח על 'עומס' לא תואם את המציאות" ומבטיחים לשחרר תורים חדשים בסיום החג.

במקביל, בסוף נובמבר צפוי להיכנס לתוקף הפטור מוויזה לארה"ב עבור ישראלים. עם זאת, תהליך האישור המקוצר דורש דרכון ביומטרי. 1.8 מיליון ישראלים אינם מחזיקים בדרכון ביומטרי, וייתכן שרבים ירצו להוציא אחד כדי להיות זכאים לאישור (ה־ESTA). כדי להתכונן לכך, ברשות האוכלוסין שוקלים לצאת ל"חצי מרתון" בו הלשכות יהיו פתוחות להנפקת דרכונים ללא קביעת תור מראש. האם זה יהיה מספיק כדי להתאים בין הביקוש לדרכונים להיצע התורים? נראה בקרוב.

שחזור ההצלחה מהקיץ האחרון

מרתון הדרכונים נועד לשחזר את ההצלחה מהקיץ האחרון. אז, במשך חודש וחצי בלבד, הונפקו מעל 400 אלף דרכונים, כך שהתאפשר לקבוע תורים קרובים בכל הארץ. לפחות, עד עכשיו. המבצע, שהגיע לאחר שנה וחצי של פערים של חודשים בין הביקוש לדרכונים לבין ההיצע ואיפשר להגיע ללשכות ללא קביעת תור, נועד קודם כל לקנות זמן להיצע התורים בלשכות ולהדביק את הביקוש מצד האזרחים שמעוניינים לצאת לחו"ל.

במקביל, אחת הדרכים לקיצור התורים הייתה הבטחה לפריסה של מכונות לחידוש אוטומטי של דרכונים, שייעלו את התהליך ויעקפו את הצורך בפקיד אנושי. המכונות הובטחו לחודש מאי בתל אביב ובבאר שבע, ובפריסה כלל־ארצית עד סוף 2023, אך דיבורים לחוד ומעשים לחוד - נכון להיום המכונות בתל אביב עדיין נמצאות בפיילוט ואינן מוכנות ליישום, והיעד לסוף 2023 נראה רחוק מתמיד.

תגובת רשות האוכלוסין: "כמפורסם על ידי הרשות מזה מספר שבועות, אחת לשבוע נפתחים מאות תורים לרווחת הציבור ולראיה, על אף שהתורים נפתחו לפני כשבוע, עדיין פנויים עשרות תורים במגוון לשכות. בניגוד לנטען בפניה, לא קיים עומס והעובדה שבלשכת תל אביב אין תורים פנוים בנקודת זמן זו, אין בה כדי להוות אינדיקציה לגבי 54 לשכות נוספות. אנו מצרים על הניסיון לייצר עומס שאינו קיים".