מה יקרה ביום שבו בורסת הקריפטו המובילה בעולם תקרוס?

עשרות בכירים בבורסת הקריפטו המובילה בייננס עוזבים, והיא פיטרה כ-1,500 עובדים במהלך התייעלות • בינתיים היקפי הפעילות שלה מתכווצים, כשהיא מתמודדת עם איום רגולטורי ומשפטי בארה"ב • "קשה לכמת מה יקרה לתעשייה אם בייננס תיעלם", הזהיר משקיע בכיר בתחום

צ'אנגפנג ז'או, מייסד שותף של בייננס / צילום: Reuters
צ'אנגפנג ז'או, מייסד שותף של בייננס / צילום: Reuters

אחר שהתרסקה בורסת FTX, היה נראה שעולם הקריפטו שייך מעתה רק לבורסה הגדולה ביותר, בייננס (Binance). פחות משנה אחר כך, גם בייננס בצרות.

תחת איום בפעולות אכיפה מצד רשויות בארה"ב, האימפריה של בייננס רועדת. בשלושת החודשים האחרונים, יותר מתריסר מנהלים בכירים בחברה עזבו, והיא פיטרה לפחות 1,500 עובדים השנה כדי לקצץ עלויות ולהיערך לירידה ברווחים. בינתיים, הדומיננטיות של בייננס בעולם הקריפטו נחלשת. כיום מנהלת הבורסה כחצי מכל פעולות המסחר הישירות במטבעות קריפטו, ירידה מכ־70% בתחילת השנה, על פי ספקית הנתונים Kaiko.

העסקה שמקפיצה את מניית אפולו פאוור ביותר מ-10%
הד"ר לפיזיקה שגרם לבכירי הפועלים לשעבר להסכים לשלם מיליונים  

למה שיתרחש בבייננס יהיו השלכות עצומות על תעשיית הקריפטו כולה, בהיותה בורסה כה גדולה. שחקנים בתעשייה ומסקריה מאמינים שבורסות אחרות ימלאו את החלל שתשאיר בייננס אם תקרוס. אבל בטווח הקצר, הנזילות בשוק עלולה להתאדות ולגרום למחירי המטבעות לרדת בתלילות.

סוחר מוסדי אחד אמר לוול סטריט ג'ורנל כי החברה שלו תרגלה "נוהל כיבוי שריפה" למשיכת נכסיה מבייננס במהירות, למקרה שהבורסה תקרוס.

יי הא, המייסדת השותפה של בייננס וסמנכ"לית השיווק בחברה, הבטיחה להתגבר על הצרות בהודעה ששלחה בחודש שעבר לעובדי החברה. "כל קרב הוא מצב של 'להיות או לחדול', והדבר היחיד שיכול להביס אותנו הוא אנחנו", כתבה בהודעה שהגיעה לידי הג'ורנל. "ניצחנו אינספור פעמים, ואנחנו צריכים לנצח גם הפעם".

בייננס משקיעה לעתים תכופות בפרויקטים העוסקים בקריפטו מצד שלישי ובתחומים אחרים. החברה השקיעה ב־X, טוויטר לשעבר. למייסד-השותף של בייננס, צ'אנגפנג ז'או, 8.6 מיליון עוקבים בטוויטר, והוא אולי הפנים המוכרות ביותר בקריפטו.

"פשוט קשה לכמת מה יקרה לתעשייה אם בייננס תיעלם, בהתחשב בכך שהבורסה הזו הייתה אחראית לטיפוח כמות אדירה של חדשנות וצמיחה", אמר אנתוני ג'ורג'יאדס, שותף כללי ב־Innovating Capital, קרן שמשקיעה בחברות בשלבי צמיחה מוקדמים.

משרד המשפטים האמריקאי ניהל חקירה בת כשנה נגד בייננס אשר עלולה להסתכם בכתבי אישום פליליים נגד בייננס וז'או וכן לגרור קנסות בגובה מיליארדי דולרים, לדברי גורמים המכירים את החקירה.

בייננס ניצבת גם מול תביעה של רשות ניירות ערך בארה"ב הטוענת שהבורסה וז'או פעלו באופן לא חוקי במדינה וניצלו לרעה כספי לקוחות. החברה הכירה בטעויות עבר אך הבטיחה כי כספי הלקוחות בטוחים והיא מחויבת לכללי הציות. "עבדנו ללא הרף לא רק כדי ללמוד את לקחי העבר, אלא גם כדי להמשיך ולהשקיע בצוותים ובמערכות שמבטיחים הגנה על המשתמשים", אמר דובר של בורסת הקריפטו.

מנהלים בחברה צפו במסך בפנים נפולות

בייננס הושקה בסין ב־2017, אם כי החברה טוענת שאינה מבוססת בשום מקום, והעובדים שלה מפוזרים ברחבי העולם. האתר הגלובלי של החברה נגיש לסוחרים כמעט מכל מקום, אבל כמות המדינות פוחתת בגלל שרבות מהן אסרו על פעילותה של בייננס בתחומן. באירופה, עוד ועוד מדינות סוגרות דלתותיהן בפני הבורסה.

בארה"ב, הפעילות בבורסה המקומית, Binance.US, נפסקה בפועל. לצד זאת מנכ"ל החברה, מנהל המחלקה המשפטית ומנהל מחלקת הסיכונים בה עזבו כולם לאחרונה.

בפגישה מקוונת של Binance.US כמה ימים לפני שעזב מוקדם יותר החודש, המנכ"ל בריאן שרודר אמר שהכנסות הבורסה ירדו ב־70% השנה עד כה, על פי מצגת שהגיעה גם לידי הו"ול סטריט ג'ורנל". מנהלים בחברה צפו במסך בפנים נפולות.

שרודר אמר לעובדים שז'או יצטרך לפתור "את הנושאים הרגולטוריים שלו עצמו, להפקיד את ההחזקות שלו בארה"ב בנאמנות עיוורת או למכור את מניותיו", כדי שהפלטפורמה בארה"ב תוכל להתקדם עם יוזמות הצמיחה שלה. צעדים כאלה יאפשרו לחברה להפשיר מערכות יחסים בנקאיות ולקבל רישיונות, כך אמר. ז'או הוא בעל נתח הרוב ב־Binance.US וכן בבורסה הכלל־עולמית.

דוברת של Binance.US סירבה להגיב.

בייננס ומשרד המשפטים כבר מנהלים שיחות חודשים רבים, על פי אנשים המכירים את הדברים, ובתוך בייננס נערכו דיונים בשאלה האם ז'או צריך לפרוש.

ההתעקשות שלו להישאר בראש החברה מתסכלת חלק מהמנהלים, שסבורים כי עזיבתו תשפר את סיכויי החברה לשרוד, כך דווח בעבר בג'ורנל.

השינויים בחברה עלולים גם להשפיע לרעה על מורל העובדים. אלו התעמתו עם ז'או במפגש שהתקיים בקיץ לאחר סבב פיטורים, כולל מופע נדיר של ביקורת גלויה.

"חלק מהאנשים שפוטרו קיבלו אפס ימי התראה מראש ו/או גילו שהם פוטרו כאשר לא הצליחו יותר להיכנס למערכת. איך זה נחשב ליחס מכבד? האם שכר של שבועיים כפיצויי פיטורין זה מכבד?", שאל באנונימיות אחד העובדים את ז'או במפגש צ'ט של כל עובדי החברה. השאלה קיבלה אמנם תשעה לייקים, אך נותרה ללא מענה.

חקירה בקשר להפרת הסנקציות נגד רוסיה

עוד מכשול בפני בייננס הגיע בסוף אוגוסט, כשהג'ורנל פרסם מאמר על השימוש של לקוחות הבורסה בבנקים רוסיים שהוטלו עליהם סנקציות. לפי דיווח של הג'ורנל בעבר, משרד המשפטים האמריקאי חקר את בייננס בקשר להפרה של הסנקציות נגד רוסיה. לאחר הכתבה בג'ורנל, משרד המשפטים חקר את בייננס לגבי השימוש בבנקים, ומנהל הציות בחברה, נוח פרלמן, נפגש עם פקידי משרד המשפטים כדי לדון בחששותיהם, מסר גורם מקורב.

לחץ של משרד המשפטים היה אחראי בין היתר להחלטתו של ז'או להתחיל לצמצם את העסקים של בייננס ברוסיה, בעבר אחד השווקים החזקים שלה, כך אמר אותו גורם. בשבועיים הבאים, אסרה בייננס על לקוחות להשתמש בבנקים האסורים ופיטרה את המנהלים שניהלו את עסקיה ברוסיה. החברה אף מסרה כי היא שוקלת נסיגה מלאה מרוסיה.

מבחינה ציבורית, ז'או ממשיך להתריס: "אנחנו קהילה אחת", כתב ב־X ביום שמנהלי החברה ברוסיה עזבו, "המשיכו לבנות!"

אבל מאחורי הקלעים, ז'או עסק בהשגת עורכי דין חדשים לניהול ההגנה בתביעה של משרד המשפטים נגדו, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא. כמו כן הוא מקפיד לא לעזוב את ביתו באיחוד האמירויות, מדינה שאין לה הסכם הסגרה הדדי עם ארה"ב.