ועדת הבחירות האזורית: מותר לחולדאי להשתמש בעמוד הפייסבוק שלו לפרסם נגד הרפורמה המשפטית

השופטת מיכל אגמון-גונן, יו"ר ועדת הבחירות האזורית בת"א, קבעה כי ראש עיריית ת"א רון חולדאי רשאי לפרסם בעמוד הפייסבוק שלו, הממומן ע"י העירייה, נגד הרפורמה במערכת המשפט שמובילה הממשלה • "יש לאפשר לעירייה ולראש העירייה לפעול נגד שינויים מרחיקי לכת באופייה", כתבה השופטת • פרסום ראשון

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: איל יצהר
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו / צילום: איל יצהר

יו"ר ועדת הבחירות האזורית תל אביב, השופטת ד"ר מיכל אגמון-גונן, קבעה היום (ד') כי ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, רשאי לעשות שימוש בעמוד הפייסבוק שלו, הממומן על-ידי העירייה, כדי לפרסם נגד הרפורמה במערכת המשפט שמובילה הממשלה.

"יש לאפשר לעירייה ולראש העירייה לפעול נגד שינויים מרחיקי לכת באופייה שעלולים לבוא בהמשך הדרך אם תתקבל החקיקה המוצעת", קבעה אגמון-רונן. פסק הדין דן בתפקידה של רשות מקומית להשקיע מתקציבה כדי להילחם ביוזמות ממשלתיות.

שאלות ותשובות | הדיון בנבצרות: מה שוקלים שופטי בג"ץ, ואיך זה ישפיע על נתניהו
החברה שניצחה את רשות המסים ותקבל 1.2 מיליון שקל בחזרה

ד"ר דרור לדרמן עתר לוועדת הבחירות וביקש למנוע מחולדאי לפרסם בעמוד הפייסבוק שלו פרסומים הנוגעים למחאה. בין הפרסומים: חולדאי נראה משתתף בהפגנות כשהוא אומר: "כולנו כאן בכיכר הדמוקרטיה, כדאי שתתרגלו לשם, ואנחנו נמשיך"; פרסום שעסק ביו"ר מועצת התלמידים שהושעה מתפקידו בעקבות מעורבותו במחאה; והתייחסות להחלטת הממשלה בנוגע לארנונה לעסקים. לדרמן טען כי מדובר בהבעת עמדה אישית של ראש עירייה שלא במסגרת תפקידו, וכי מדובר בתעמולת בחירות אסורה שיש להסירה.

השופטת אגמון-גונן קבעה כי ראש עירייה רשאי לפרסם בעמוד רק פרסומים הנוגעים לתפקידו, וכי הפרסומים אודות המחאה קשורים לתפקידו. זאת מאחר שהמחאה האזרחית תשפיע במיוחד על ערים ליברליות ושיוויוניות, ולכן זהו חלק מתפקידם הציבורי של חולדאי והעירייה.

"החקיקה במסגרת הרפורמה עשויה לפגוע בחיי התושבים כעיר ליברלית"

אגמון-גונן קבעה כי החקיקה שכבר עברה, וזו המתוכננת במסגרת הרפורמה, עשויות לפגוע בחיי התושבים בתל אביב כעיר ליברלית ושוויונית, ולכן העירייה רשאית לפעול נגדה. "עיריית תל אביב-יפו והעומד בראשה מכירים וערים לערכי התושבים בעיר ליברלית ושוויונית. ניתן לקבל את טענת העירייה כי החקיקה שהתקבלה, וזו המוצעת, עלולות לכפות, למשל, הפרדה מגדרית במרחב הציבורי וצמצום פעילות של קהילת הלהט"ב, בניגוד לאינטרס התושבים ואופייה של העיר", קבעה השופטת. 

לדבריה, "יש חשיבות ליתן לרשויות המקומיות לטפל בסוגיות מסוימות גם מהפן הדמוקרטי. הרשות המקומית מאפשרות לאזרחים להתנסות בחיי היומיום בעקרונות הבסיסיים ביותר של דמוקרטיה, ומאפשרת להם אזרחות פעילה ואפקטיבית". לכן היא קובעת כי מתן סמכויות לרשויות המקומיות גם בנושאים עם היבטים כלל-ארציים תשיג יתרונות דמוקרטיים ותגביר את אמון הציבור במערכות השלטון.

"ייתכן כי המחאה היא הביטוי המובהק ביותר בשנים האחרונות של פעולה אזרחית דמוקרטית. בפרסום הנתקף בעתירה שלפניי, מזכיר ראש העיר כי שמה של הכיכר בה מפגינים עשרות אלפי בני אדם במשך שבועות רבים, שונה על-ידי העירייה ל'כיכר הדמוקרטיה'. גם מבחינה זו חלק מתפקיד העירייה וראש העירייה הוא להביע עמדה במסגרת המחאה שהנושא המרכזי בה הוא היסודות הדמוקרטיים של מדינת ישראל", ציינה אגמון-גונן. 

היא הוסיפה כי מכיוון שלמחאה יש תרומה חינוכית, ואין לה החצנות שליליות, נראה כי זהו המקרה בו יש לאפשר לרשות המקומית להביע את דעתה, ואף לעשות לצורך כך שימוש מידתי בכספי ציבור, כמו בעמוד הפייסבוק של חולדאי הממומן על-ידי העירייה.

השופטת קיבלה את העתירה ביחס לשלושה פרסומים מתוך 12 פרסומים שבגינם הוגשה. הפרסומים שהורתה להסיר לא קשורים למחאה. הפרסומים שהוגשו נוגעים לפרסום עסקים ופרסום לגביו נקבע כי מטרתו להאדיר את ראש העירייה.

את חולדאי ייצגו עורכי הדין טל שפירא, מירב בר-זיק ומיכל גלר. העירייה יוצגה על-ידי עו"ד שמואל זינגר.

תר"מ 94/26