יזם נדל"ן טוען: 2 מיליון דולר נעלמו לי, נפלתי קורבן לקנוניה

רואה חשבון ויזם נדל"ן השקיע 2 מיליון דולר במטבעות קריפטוגרפיים • בתביעה שהוגשה לבית משפט הוא טוען כי הכסף נעלם, חרף הבטחה שיושקע ב"מכשירים פיננסיים יציבים ובטוחים יחסית" • איך זה קרה, ומה מגלים המסרונים של הצדדים?

לאן נעלמו המטבעות? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
לאן נעלמו המטבעות? / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

תחום ההשקעה במטבעות קריפטוגרפיים מספק הזדמנות להשיא רווחי עתק, אך גם סיכונים יוצאי דופן, ומי שנופל בצד האפל של התחום עלול לשלם מחיר כבד. תביעה חדשה שהוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט הכלכלי בתל אביב מגוללת טענות לפרשייה חמורה ומטרידה בתחום, שבמסגרתה יזם נדל"ן השקיע למעלה מ-2 מיליון דולר ואיבד אותם.

מדוע מבקשת רשות המסים לפרק חברת סייבר שעשתה אקזיט ב-600 מיליון דולר?
הכספים המשיכו להיצבר בקופת העיזבון - האם הפטור ממס עדיין חל עליהם? 

את התביעה הגיש יזם הנדל"ן רו"ח אלון מקל, שטוען כי נפל קורבן לתרמית שבמסגרתה השקיע אצל דור ארד ואיש העסקים הפעיל בשוק ההון רונן יוסטר, ושלושה נוספים, סכומי עתק, לאחר שהובטחו לו תשואות מפתות במטבעות קריפטוגרפיים. כשהגיע מועד השבת הכספים, נטען, גילה כי אלה הועברו מחשבונותיו, וכי הוא נפל לקנוניה מתוחכמת שניצלה את המרחב הקריפטוגרפי כדי להעלים ולטשטש את מסלול הגניבה. התביעה הוגשה על סך 9.4 מיליון שקל - סכום ההשקעה בתוספת הצמדה וריבית.

עם הגשת התביעה באמצעות עורכי הדין טל שפירא וניב וניש, הטיל בית המשפט עיקולים במעמד צד אחד על נכסיו של יוסטר, בהיקף של עשרות מיליוני שקלים: ביתו שבסביון, מגרש בפתח תקווה, מגרש בראש העין ומכוניתו הפרטית מסוג פרארי המוערכת בכ-4 מיליון שקל.

יוסטר הגיש בקשה לביטול העיקולים, בטענה כי הם גורמים לו נזק רב, וכי התביעה נגדו משוללת בסיס והוגשה כיוון שהוא הכיס העמוק מבין הנתבעים. הוא טוען כי הוא איש שוק הון, בעלים של מיזמים רבים ולא אחראי להשקעת מקל. את האשמה לאובדן הכספים הוא הפנה לארד.

בראשית 2022 נחשף מקל לאפיקי השקעה במטבעות קריפטוגרפיים. לפי התביעה, מכר שלו, אמיר אבני, שהשקיע למיטב ידיעתו הון רב בניהול ארד ויוסטר, הכיר לו את ארד, וזה המליץ לו על השקעה במטבעות צמודי דולר, המכונים Stable-Coins. מקל התקשר בהסכם ניהול השקעות מול ארד והעביר לו 2 מיליון דולר בשלוש פעימות.

איך עבדה השיטה על-פי הטענה?

התכנון היה שהכסף ישמר ב-trezor - ארנק דיגיטלי שלא מחובר לאינטרנט (התקן פיזי). כך, השליטה נשארת בארנק הפיזי, וקיים אמצעי פיקוח ובקרה. מקל העביר את הכספים מחשבון בנק רגיל לחשבון בבורסת בייננס, משם הומרו הכספים למטבעות דיגיטליים והופקדו ב-trezor. משם, על-פי הטענה, ארד העביר את הכספים לחשבונות אחרים.

לפי התביעה, לאורך 2022 ארד הציג בפני מקל מצגים כי השקעותיו מנוהלות במכשירים פיננסיים יציבים ובטוחים יחסית, המניבים רווחים נאים. מקל אף העביר 160 אלף דולר לבקשת ארד עבור ניהול הכספים, לאחר שהוצגו בפניו רווחים.

ניר מגנהיים, יועץ בתחום, ערך חוות-דעת עבור מקל בנוגע למסלול הכסף. לפי הבדיקה, הרוב המוחלט הועבר מחוץ ל-trezor לחשבונות בבורסות קריפטו שונות.

 

מקל איפשר לארד גישה לארנק הקשיח כדי לנהל את הכספים, וכך התאפשר, על-פי הנטען, לארד להעביר את הכספים לחשבונות אחרים. כאשר מקל ביקש לקבל את הכספים בחזרה במועד שסוכם, החלו התירוצים: ארד השיב כי הכסף מתעכב, שהוא תקוע בפוזיציות, או שנגנב לו המחשב ועימו הסיסמאות לפלטפורמות שבהן הושקע כביכול.

מקל טוען כי ארד רקם עם יוסטר תוכנית לגזול את כספו, ויוסטר היה זה שסיפק את הארנק הדיגיטלי ששימש לתרמית, סייע לארד לערוך מצגים כוזבים ועשה שימוש בכרטיס אשראי של חברה פורטוגלית שאליה הועברו כספיו של מקל. מקל מתאר שיחת טלפון אחת עם יוסטר, ומתבסס על הודעות וואטסאפ שהשיג בין ארד ליוסטר. לפי ההודעות, שמקל אינו צד להן, השניים מתכתבים על דוח שניתן למקל, שמשקף את סטטוס השקעותיו.

בפברואר 2022 ארד עידכן אותו על פתיחת חברה וחשבון בנק בפורטוגל, וכתב לו: "אפשר להתחיל לעשות בית זונות". יוסטר השיב: "חחחח". בשיחה אחרת אמר ארד: "השבוע אני מביא מאלון. נפנק אותך. כן". יוסטר השיב: "כשתיקח מאלון, אתה רוצה שנוסיף ל-2.7 מיליון דולר, או שאתה רוצה לחלק אותם?", וארד השיב: "נראה לי שנחלק, לא? נתפנק קצת".

יוסטר הודיע כי הגיש תלונה במשטרה, מיד כשראה את כתב התביעה, נגד מקל עצמו. זאת, בשל החזקת ההתכתבויות, החזקת רכוש גנוב ופגיעה בפרטיותו. על הציטוטים הוא טוען כי אלה נבחרו בפינצטה והוצאו מהקשרם.

בין הנתבעים גם אורן גנאח, המתואר כיד-ימינו של ארד. גנאח הוא בעל מניות בחברה הפורטוגלית וטיפל בהעברות הכספים ובהמרת המטבעות. אחיו של ארד, תום ורועי, נתבעים בטענה כי סייעו לאחיהם.

החברה הוקמה ונשארה ללא פעילות

בבקשה לביטול העיקולים טוען יוסטר סיפור אחר: הוא פגש את ארד בחברת השקעות בתחום הקריפטו, וארד הציע לו להקים מיזם בתחום. יוסטר הכיר לארד את אבני לצורך המיזם המשותף. יוסטר ואבני העבירו כספים לארד לצורך המיזם. אבני הכיר לארד את מקל והמליץ עליו. לטענתו, מאחר שבאותו שלב המיזם היה בחיתולים, סוכם שארד יבצע את ההשקעה למקל, ויעביר חלק מהתמורה מההשקעה ליוסטר ואבני.

סוכם שכל אחד ישקיע 15 מיליון דולר (שבסופו של דבר לא הושקעו, נ' ש'). בשל כך הקימו יוסטר וארד חברה, אך בסופו של דבר לא עשו בה שימוש. לטענתו, ארד טיפל בהשקעה של מקל, והכספים היו בשליטה מוחלטת של מקל ובנו, ובשלב שהיה מעורב - הכספים היו בשליטתם.

יוסטר מציין כי ארד הפיל משקיעים רבים ומחק תוך תקופה קצרה עשרות מיליוני שקלים. הוא מוסיף כי הוא יודע שלאחר שניתק עימו את הקשר, ארד נרדף על-ידי גורמים עברייניים שלהם הוא חייב כספים.

בשנת 2018 מונה יוסטר ליועץ בתחום הבלוקצ'יין לחברה הבורסאית פנטזי נטוורק. בין השירותים שעליהם הוסכם היה איתור השקעות בפרויקטים של מטבעות קריפטו. שמו של יוסטר עלה גם בפרשת קריפטו השנה: במאי נשדד בביתו יזם קריפטו ישראלי, שאולץ באיומי אקדח להעביר את הון הקריפטו שברשותו לארנקי קריפטו. ביולי הוא נחקר בחשד למעורבות באירוע, אך לא בביצוע השוד באופן ישיר. החקירה ממשיכה להתנהל. 

תגובות: "תביעה ללא בסיס", "עלילת שווא" 

דור ארד מסר בתגובה: "זו תביעה ללא בסיס, והדברים יתבררו בבית המשפט".

עו"ד שי שמש, המייצג את רונן יוסטר, מסר: "מרשי הגיש תלונה במשטרה נגד התובע על כך שהחזיק רכוש גנוב תוך פגיעה קשה בפרטיותו. חמור מכך, בכתב התביעה נעשה שימוש בחלקי תכתובות גנובות ומתקופות שונות, שהוצאו לחלוטין מהקשרם ובנו עלילת שווא. מרשי דוחה מכל וכל את הנטען נגדו".

באשר לחקירתו בתיק השוד, עו"ד יהלי שפרלינג, שייצגו יחד עם תמיר סננס ממשרד נוי-סננס-שפרלינג-חצרוני, מסר: "מרשי שיתף פעולה באופן מלא. לאחר בחינת גרסתו החליטה המשטרה לשחררו באופן מיידי. תיק החקירה יועבר לפרקליטות, שלטעמנו צפויה להודיע על סגירתו מחוסר אשמה בזמן הקרוב".

עו"ד גיא פן, המייצג את האחים גל ורועי ארד, מסר: "שמם של מרשינו השתרבב לפרשה, למרות שאין להם כל קשר לעסקי אחיהם".

עו"ד אילן בומבך, המייצג את אורן גנאח, מסר: "התביעה מופרכת. נדרוש שהתובע ישלם הוצאות ריאליות על כך שגרר אותו לתביעה".

*** חזקת החפות: החקירה נגד רונן יוסטר בנוגע למעורבות בשוד יזם הקריפטו עדיין מתנהלת, ועומדת לו זכות החפות.